Ik heb nu alweer 3 maanden les op de manege, en ik rij iedere week op een "vast" paard. Ondertussen heb ik ontdekt dat paardrijden helemaal mijn ding is, en ik beleef er ontzettend veel plezier en ontspanning aan. En vanuit die optiek is de wens geboren om een eigen zadel te hebben. Zoals jullie wellicht niet vreemd in de oren zal klinken; manege-zadels zijn vaak niet meer juh-van-het. Vaak liggen ze er al jaren op en zijn ze intensief gebruikt en uitgeleefd.
Uiteraard heb ik mijn idee besproken op de manege en is er goedkeuring afgegeven voor de aanschaf van een eigen zadel.
Nu dan de moeilijke vraag... welk zadel zou het beste bij mijn wensen / verwachtingen passen?
Om een beetje inzicht te geven:
Ik wil niet gaan springen. Mijn doel is om (indien mogelijk) van tijd tot tijd eens een buitenritje te gaan maken, mee te gaan doen aan dressuur-proefjes en daarin te groeien, en vooral blijven lessen!

Uiteraard heb ik mijn huiswerk op internet al gemaakt en nu was mijn oog in de eerste instantie gevallen op een mooi dressuurzadel van Rossner:
KLIK HIER
Maar ik vertelde dit gisteravond aan iemand, en die wist mij te vertellen dat ik zeker de eerste 3 á 4 jaar beter een veelzijdigheidszadel zou kunnen gebruiken. Dus ben ik vandaag weer gaan "shoppen" op het internet en kom ik hier op uit:
KLIK HIER
en
KLIK HIER
Tsja... en dan natuurlijk de hamvraag....
Wie kan mij vertellen waar ik het meeste baat bij heb? Een dressuurzadel of een veelzijdigheidszadel? Is het waar dat je met een veelzijdigheidszadel veel makkelijker een foute techniek aanleert? Geeft een dressuurzadel veel meer comfort (comfortabelere zit) tijdens alle gangen van het paard?
En dan nog over de merken...
Kieffer is een bewezen naam. Deze zou (voor zover ik kan ontdekken op internet) garant staan voor kwaliteit. Hoe zit dat met de Rossner zadels? Heeft iemand daar ervaring mee?
Oja, ik weet niet of dit ook een rol speelt (volgens de één wel, en volgens de ander weer niet) maar ik ben 1.86 meter lang en weeg 76 kilo. Ik heb vrij lange bovenbenen. Op grond daarvan lees ik hier en daar dat een dressuurzadel dan prettiger is vanwege de beenlengte. Of is dat ook een fabeltje?
Nou, veel vragen voor één topic. Maar ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om mij een degelijk antwoord te geven.
Bij voorbaat dank.
Gr. John