Deskundig advies gevraagd i.v.m. aanschaf zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Musicjohn

Deskundig advies gevraagd i.v.m. aanschaf zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 11:50

Deze vraag is waarschijnlijk al 100-duizend keer voorbij gekomen, maar toch hoop ik dat iemand de moeite wil nemen om mij (beginnend ruiter van 42 lente's jong) een goed advies te geven. Ik heb al vele topics op het forum omtrent zadels gelezen, maar ik vind daar niet het antwoord wat ik zoek. Kortom, ik zie door de bomen het zadel niet meer. Haha!

Ik heb nu alweer 3 maanden les op de manege, en ik rij iedere week op een "vast" paard. Ondertussen heb ik ontdekt dat paardrijden helemaal mijn ding is, en ik beleef er ontzettend veel plezier en ontspanning aan. En vanuit die optiek is de wens geboren om een eigen zadel te hebben. Zoals jullie wellicht niet vreemd in de oren zal klinken; manege-zadels zijn vaak niet meer juh-van-het. Vaak liggen ze er al jaren op en zijn ze intensief gebruikt en uitgeleefd.

Uiteraard heb ik mijn idee besproken op de manege en is er goedkeuring afgegeven voor de aanschaf van een eigen zadel.

Nu dan de moeilijke vraag... welk zadel zou het beste bij mijn wensen / verwachtingen passen?

Om een beetje inzicht te geven:

Ik wil niet gaan springen. Mijn doel is om (indien mogelijk) van tijd tot tijd eens een buitenritje te gaan maken, mee te gaan doen aan dressuur-proefjes en daarin te groeien, en vooral blijven lessen! Haha! (wellicht 2x per week na de vakantie)

Uiteraard heb ik mijn huiswerk op internet al gemaakt en nu was mijn oog in de eerste instantie gevallen op een mooi dressuurzadel van Rossner:

KLIK HIER

Maar ik vertelde dit gisteravond aan iemand, en die wist mij te vertellen dat ik zeker de eerste 3 á 4 jaar beter een veelzijdigheidszadel zou kunnen gebruiken. Dus ben ik vandaag weer gaan "shoppen" op het internet en kom ik hier op uit:

KLIK HIER

en

KLIK HIER

Tsja... en dan natuurlijk de hamvraag....

Wie kan mij vertellen waar ik het meeste baat bij heb? Een dressuurzadel of een veelzijdigheidszadel? Is het waar dat je met een veelzijdigheidszadel veel makkelijker een foute techniek aanleert? Geeft een dressuurzadel veel meer comfort (comfortabelere zit) tijdens alle gangen van het paard?

En dan nog over de merken...

Kieffer is een bewezen naam. Deze zou (voor zover ik kan ontdekken op internet) garant staan voor kwaliteit. Hoe zit dat met de Rossner zadels? Heeft iemand daar ervaring mee?

Oja, ik weet niet of dit ook een rol speelt (volgens de één wel, en volgens de ander weer niet) maar ik ben 1.86 meter lang en weeg 76 kilo. Ik heb vrij lange bovenbenen. Op grond daarvan lees ik hier en daar dat een dressuurzadel dan prettiger is vanwege de beenlengte. Of is dat ook een fabeltje?

Nou, veel vragen voor één topic. Maar ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om mij een degelijk antwoord te geven.

Bij voorbaat dank.

Gr. John Knipoog

Precious20

Re: Deskundig advies gevraagd i.v.m. aanschaf zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:16

Allé, ik wil de moeite wel nemen om een antwoord op jouw vragen te geven. Enfin, dat ga ik toch proberen Lachen

Allereerst wil ik zeggen dat ik het super vind dat je eerst je huiswerk maakt! Dan kan je al gerichter gaan beginnen zoeken. Met de zadels van Rossner heb ik zelf geen ervaring maar ik heb wel al vaker gehoord dat het een degelijke middenklasser is. Maar ik vermoed dat de kwaliteit van Kieffer toch net wat beter is. Ik heb tot vorige zomer ook een Kieffer vhz gehad (model Garmisch). Op zich was het een fijn zadel maar het paste niet op mijn paard, en achteraf gezien, ook niet bij mij. Het voordeel wat je bij Kieffer hebt, is dat de kunststoffen zadelboom gemakkelijk verbreed (of versmald) kan worden. Dat is mss interessant om in het achterhoofd te houden voor als je mss ooit een eigen paard koopt.

Wat betreft de keuze tussen een veelzijdigheidszadel en een dressuurzadel: dat is erg persoonlijk. Ik zit het liefste (en het beste) in een dressuurzadel, ook voor buitenritten! Lachen Gaat prima hoor! Ik zit nu eenmaal steviger in een dressuurzadel dan in een vhz.
De beste manier om er achter te komen welk type zadel jou het meeste ligt, kan je ze best allebei uitproberen. Ken je niemand met een dressuurzadel dat je eens mag uitproberen?
Maar lichaamsbouw is ook belangrijk bij de keuze van een zadel. Ik ken verschillende mannen, die ongeveer dezelfde lichaamsbouw hebben, die liever in een dressuurzadel zitten.
Maar ook hier is de boodschap: uitproberen! Lachen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:08

Wat leuk dat je zo serieus bezig bent met de paardensport dat je een eigen zadel wilt gaan aanschaffen. Lachen

Ik denk dat het geheel overbodig is om op te merken dat het zadel in ieder geval goed op het paard moet passen waarop je gaat rijden. Wellicht is het een idee om een zadel met een gangbare boommaat te kopen waardoor je het op verschillende paarden kunt gebruiken.

Zelf heb ik bijna 6 jaar met veel plezier op een Rossner Amerika veelzijdigheid gereden. Mijns inziens is dit een zadel met de nadruk op dressuur. Nu heb ik een dressuurzadel van een ander merk, maar qua houding ben ik niet veranderd (ook lange benen).
Rossner is een huismerk van Divoza. Een zadel wat een goede prijs-kwaliteitverhouding heeft. Kieffer heb ik zelf geen ervaring mee, maar net zoals bij vele artikelen en merken zijn de meningen zowel positief als negatief te vinden.

Voor zover ik uit je post heb kunnen begrijpen is jouw plan om een nieuw zadel aan te schaffen? Gezien de prijs van de zadels die jij op het oog hebt, zou je ook nog kunnen overwegen om een tweedehands zadel van een duurder merk aan te schaffen. Ik denk dat je het beste verschillende zadels kunt proberen. Jij moet op het zadel rijden, dus je zult zelf moeten kiezen. Veel plezier. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:22

Het is lastig om een zadel te vinden wat op ieder paard goed ligt. Het is niet te garanderen dat jouw eigen zadel ook het manegepaard goed past. Ik begrijp dat je telkens op hetzelfde paard les hebt? Je zou dat wel mee kunnen laten spelen en het zadel ook daadwerkelijk op dat paard passen.

In regel raad ik aan om een goed 2e hands zadel te zoeken van een van de betere (A-) merken. Je koopt kwaliteit, ze zijn waardevast, en dat soort zadels zijn doorgaans degelijk gebouwd en daardoor ook door een goede zadelmaker aan te passen. Je kunt beter E800,- uitgeven voor een 2e hands Passier (en die kun je voor E200,- minder ook wel vinden), dan E800,- voor een nieuwe Rossner. Die Rossner schrijf je in de eerste 2 jaar zeker meer dan de helft vanaf, die Passier heeft de hardste afschrijving al achter de rug Knipoog

Als je absoluut weet dat je niet wilt gaan springen zou ik niet terugschrikken voor de aanschaf van een dressuurzadel. Een goed zadel helpt je ook op een goede manier op je paard te leren zitten. Voor dat bosritje waarbij je wel eens een keer een stukje verlicht wilt gaan zitten kun je vervolgens een zadel van de manege lenen?

Ik zou gewoon een zadelmaker uit de buurt laten komen met een aantal goede occaissions, en die uitproberen op het paard wat je normaal gesproken rijdt. Op een bokje in de winkel kun je niet passen Je kunt dan een zadel zoeken wat zowel goed op je paard ligt, als waar jij prettig in zit. Je kunt dan zelf ook het verschil eens voelen tussen een dressuur- en een veelzijdigheidszadel.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:22

Citaat:
Wie kan mij vertellen waar ik het meeste baat bij heb? Een dressuurzadel of een veelzijdigheidszadel? Is het waar dat je met een veelzijdigheidszadel veel makkelijker een foute techniek aanleert? Geeft een dressuurzadel veel meer comfort (comfortabelere zit) tijdens alle gangen van het paard?

een dressuurzadel geeft idd meestal iets meer comfort. Zeker bij dressuurzadels met een diepe zit word je dikwijls in de juiste houding 'gedwongen'.
Anderzijds zal je bij een vzh(zonder extreem diepe zit) beter een onafhankelijke zit krijgen.
Vind ik PERSOONLIJK hé, dus als je nog niet zo lang rijd zou ik eerder voor een vzh gaan, of een dressuur zonder al te diepe zit. En een onafhankelijke zit 'kweken' zeg maar Knipoog Wel heb je dan meer de kans dat je een verkeerde zit aanleert...
Ik heb al mensen gezien die begonnen zijn met een dressuur met diepe zit(dus met een beetje een opgesloten gevoel) en op zo'n zadel hebben leren rijden. Zet ze dan op een zadel met een redelijk platte zit, en ze stuiteren alle kanten op...
Dus het heeft beiden zijn voor en nadelen denk ik Lachen
Alleszinds, je doet goed je huiswerk! en probeer zoveel mogelijk verschillende meningen te verzamelen.
Probeer enkele zadels uit, en kijk bij wat je je het best voelt!
één tip: koop geen zadel onder de 600€ NIEUW, je kan wel leuke tweedehandsjes vinden voor minder. Maar als de nieuwprijs onder de 500/600€ ligt heb je weinig kans op een goed zadel Knipoog
Met andere woorden je bent beter met een tweedehandsje van een GOED merk, dan een goedkoop nieuw merkloos zadel.
Rossner heb ik zelf geen ervaring mee, maar het schijnen goede middeklasse zadels te zijn..

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 16:04

Allemaal bedankt voor de reacties tot dusver. Cool

Puera schreef:
Voor zover ik uit je post heb kunnen begrijpen is jouw plan om een nieuw zadel aan te schaffen? Gezien de prijs van de zadels die jij op het oog hebt, zou je ook nog kunnen overwegen om een tweedehands zadel van een duurder merk aan te schaffen. Ik denk dat je het beste verschillende zadels kunt proberen. Jij moet op het zadel rijden, dus je zult zelf moeten kiezen. Veel plezier. Lachen

Ja, in de eerste instantie valt mijn keuze op een nieuw zadel. Waarom? Welnu, als ik het bij het juiste eind heb dan gaat een zadel niet allen naar de rug van het paard staan, maar ook naar de anatimie van de ruiter zelf. Als ik een 2e hands zadel koop dan is de kans groot dat het zadel kompleet is ingereden naar de houding / zit / anatomie van de vorige ruiter. Bij een nieuw zadel gaat het zadel kompleet naar mijn lichaamsvormen staan.

Maar ik sluit niets uit. Misschien is een goed 2e hands Kieffer 3000 zadel voor de juiste prijs ook wel een optie.

Zep schreef:
Het is lastig om een zadel te vinden wat op ieder paard goed ligt. Het is niet te garanderen dat jouw eigen zadel ook het manegepaard goed past. Ik begrijp dat je telkens op hetzelfde paard les hebt?

Ja, ik rij iedere week op hetzelfde paard. Het zou sporadisch voor kunnen komen dat ik op een ander paard zou moeten rijden, maar vooralsnog heb ik de voorkeur uitgesproken voor een "vast" paard. Mijn instructrice kan zich daar wel in vinden. Overigens zijn er nog een 6-tal paarden in mijn les die vrijwel dezelfde afmetingen hebben. Dus een zadel met een standaard maat boom (31-32cm ?) zou dan in ieder geval zonder problemen op een ander paard moeten passen (als ik het tenminste goed begrepen heb).

Milly_ schreef:
een dressuurzadel geeft idd meestal iets meer comfort. Zeker bij dressuurzadels met een diepe zit word je dikwijls in de juiste houding 'gedwongen'.
Anderzijds zal je bij een vzh(zonder extreem diepe zit) beter een onafhankelijke zit krijgen.
Vind ik PERSOONLIJK hé, dus als je nog niet zo lang rijd zou ik eerder voor een vzh gaan, of een dressuur zonder al te diepe zit. En een onafhankelijke zit 'kweken' zeg maar Knipoog Wel heb je dan meer de kans dat je een verkeerde zit aanleert...
Ik heb al mensen gezien die begonnen zijn met een dressuur met diepe zit(dus met een beetje een opgesloten gevoel) en op zo'n zadel hebben leren rijden. Zet ze dan op een zadel met een redelijk platte zit, en ze stuiteren alle kanten op...
Dus het heeft beiden zijn voor en nadelen denk ik Lachen

Milly, ook jij bedankt voor jouw advies. Ja, zoals een bekende voetballer ooit zei: "Ieder voordeel hep z'n nadeel". Haha! (Johan Cruijff)

Een VZH met een diepere zit dan normaal of een dressuurzadel met een minder diepe zit dan wat je van dressuurzadels gewend bent... beiden behoren nog tot de opties.

Oja nog een vraag die te binnen schiet:

Gaat "licht-rijden" in draf moeilijker in een dressuurzadel? Of is dat een fabeltje?

Of haal ik hier de verlichte zit (galop ---> springen) door elkaar met lichtrijden (draf) ?

Gr. John Knipoog

drago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:55

John,
Lichtrijden gaat op een dressuurzadel makkelijker. Je neemt in een dressuurzadel ook makkelijker de juiste/gewenste houding aan. Met een vz zadel heb je meer kans een stoelzit aan te nemen en zo achter de beweging van het paard aan te komen ipv
daarin vloeiend mee te gaan. Ik zou je wel adviseren om niet voor een al te diepe zit en dikke wrongen te kiezen. Deze laten je weinig bewegingsruimte en dwingen je meer in een houding dan een zadel met een wat vlakkere zit.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:07

dat vind ik juist andersom: Op een vzh heb je wat meer ruimte om licht te rijden. Mijn ervaring is dat doorzitten daarentegen op een dressuurzadel weer beter gaat. Of een nieuw zadel zich nog moet "zetten" naar je lichaam betwijfel ik. Als je gaat zitten op het zadel voel je direct of er de "klik" is. Ik heb afgelopen week op 2 verschillende vrij jonge dressuurzadels gereden en de 1 beviel direct goed, de ander twijfelachtig. Ik heb zelf ook lange bovenbenen, ben weliswaar kleiner (1,72) maar zit ruim genoeg op m'n 17". Ik heb nog een gebruikte Kieffer Bamberg te koop voor 200 euro. Tis een vzh op dressuur gericht. Bij interesse kun je me gerust pm-en. Of mag ik dit hier niet vermelden?

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 17:51

Oeps drago en frankiej... ik heb het idee dat jullie elkaar nogal tegen spreken. Koe

frankiej schreef:
Of een nieuw zadel zich nog moet "zetten" naar je lichaam betwijfel ik.

Ik heb het vermoeden dat het net zo is als bij (goede) leren schoenen. Bij het passen merk je meteen al dat het éne paar meteen wat beter zit dan het andere paar. Echter, het totale "comfort" van de schoen komt pas nadat je ze een paar weken hebt ingelopen. Met een nieuw lederen zadel vermoed ik precies hetzelfde verhaal, alhoewel de "inloop-periode" (of beter gezegd: inzit-periode Haha! ) uiteraard wat langer zal duren, afhankelijk van hoe vaak je rijdt.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:57

Musicjohn schreef:
Oeps drago en frankiej... ik heb het idee dat jullie elkaar nogal tegen spreken. Koe

frankiej schreef:
Of een nieuw zadel zich nog moet "zetten" naar je lichaam betwijfel ik.

Ik heb het vermoeden dat het net zo is als bij (goede) leren schoenen. Bij het passen merk je meteen al dat het éne paar meteen wat beter zit dan het andere paar. Echter, het totale "comfort" van de schoen komt pas nadat je ze een paar weken hebt ingelopen. Met een nieuw lederen zadel vermoed ik precies hetzelfde verhaal, alhoewel de "inloop-periode" (of beter gezegd: inzit-periode Haha! ) uiteraard wat langer zal duren, afhankelijk van hoe vaak je rijdt.

Dat vraag ik me ook af. Ik heb op verschillende nieuwe zadels gereden (bij het passen op mijn nieuwe paard) dit reed niet slecht, maar toen er een 2e hands op ging was ik verkocht. Dit zat stukken lekkerder voor mij Lachen het ligt dus helemaal aan je wensen en lichaamsbouw.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:10

ik denk niet dat het veel uitmaakt hoor, qua naar je anatomie gaan staan van je zadel.
Ik deel mijn paard met mijun 2 zussen, en alle 3 gebruikten we het zelfde zadel. Voor allen zat dit zadel prettig.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik totaal geen verschil voel tussen mijn wat oudere passier Paxton, en de nieuwe Passier paxton van een vriendin, zij voelt het verschil ook niet (behalve dat mijn zadel iets soepeler is door gebruik).

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:17

Musicjohn schreef:

tja, ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier meer al dan niet tegenstrijdige ervaringen mee zijn?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:44

Ik denk dat het verschilt per zadel en natuurlijk per persoon.

Ik had een Rossner Amerika veelzijdigheid die ik voor de dressuur gebruikte, nu heb ik een Stübben Tristan. Merk geen verschil met rijden, ik kan op beide zadels prima zitten.
Het zadel wat ik voor het springen gebruik, een Stübben Siegfried VSS heb ik qua rijden ook weinig problemen mee, maar het rijd minder fijn dan het dressuurzadel.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:52

frankiej schreef:
Musicjohn schreef:

tja, ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier meer al dan niet tegenstrijdige ervaringen mee zijn?

ik deel jou mening Knipoog