Zadel zet uit door de warmte???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Zadel zet uit door de warmte???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 16:10

Mss een rare vraag maar kan een zadel, met kunststoffen boom, zomaar uit zichzelf uitzetten door de warmte??
Een vrouw in de manège beweerde dat gisteren namelijk.... Als je in een snikhete binnenpiste gaat rijden dan gaat je zadel (met kunststoffen boom) uitzetten of van vorm veranderen door de hitte.
Zij beweert dat ze dan van een gerenomeerd zadelmaker heeft. Nou, ik heb gevraagd wie die man dan wel niet was en ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van hem gehoord heb...
Ik weet wél dat fabricanten, zoals Kieffer, hun zadels in de fabriek (!) m.b. laserapparatuur en hitte de kopijzers van zadels kunnen verbreden. Maar zo bedoelde die mevrouw het dus niet
Het lijkt me wel een erg straf verhaal! Dan kan je in de zomer toch nooit paardrijden want die warmte is slecht voor jouw zadel Scheve mond

plotie

Re: Zadel zet uit door de warmte???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:39

Hmm daar heb ik nog nooit van gehoord. Misschien anderen wel?....

grtjs
xxx

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:40

waarom zou je in een snikhete binnenbak gaan rijden Bloos

Maar goed, ik hoop toch dat de zadels wat degelijker in elkaar zitten dan dat. Ik denk niet dat het kan, niet bij te temperaturen die hier worden gehaald.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:42

kan me niet echt voorstellen dat zoiets kan gebeuren, als het wel zo is word het tijd voor een ander zadel hahaha

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 17:05

Qimm schreef:

Maar goed, ik hoop toch dat de zadels wat degelijker in elkaar zitten dan dat. Ik denk niet dat het kan, niet bij te temperaturen die hier worden gehaald.

De mensen wiens paard op die manège gestald hebben, zullen in de zomer wel alleen maar in de binnenbak kunnen rijden... Buitenbak wordt namelijk opnieuw aangelegd.
Maar die mevrouw bedoelde niet dat een zadel alleen maar kan uitzetten door in een snikhete binnenbak te rijden maar ook door buiten te rijden. Ze bedoelde dat hoge temperaturen, zoals wij vorige zomer ervaren hebben, nefast zijn voor zadels met kunststoffen boom.

@ Noudy: ja idd dan stelt de kwaliteit van die zadels ook niks voor Haha! Rolleyes Maar ik vroeg me dus af of nog meer mensen zoiets van een zadelmaker gehoord hadden?

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:03

Nee, ik denk niet dat je zadel kan uitzetten door de hoeveelheid warmte hier in Ned. Zo rekbaar is een zadel denk ik niet. Tong uitsteken En anders zou het inderdaad wel erg banketstaaf zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:47

Even chemisch gezien: de bomen van kunststof zijn enigzins flexibel. Dit komt doordat ze van polymeren gemaakt zijn, elastomeren of macromoleculen ook wel genoemd. Deze macromoleculen hebben niet echt een smeltpunt, maar een glasovergangstemperatuur. Beneden deze temperatuur is het kunststof een glas, dus stug, niet flexibel en breekbaar. Boven deze temperatuur is het flexibel. Naarmate je de temperatuur meer verwarmd zal de flexibiliteit toenemen totdat het kunststof gaat smelten, dan wel degeneren. Een elastomeer kan in sommige gevallen in de smelt voorkomen, maar als er crosslinks in de chemische structuur zitten zal degenaratie optreden bij te hoge temperaturen. Een zadelboom van kunststof zit niet in de glasfase als wij rijden (temperatuur zeg maar tussen de -10 en +40 graden celsius), en is dus enigzins flexibel.
Als een boom van Wintec bij 30 graden al erg flexibel wordt, dan zou theoretisch verbuiging op kunnen treden. Maar je mag er van uitgaan dat de bomen van Wintec constante eigenschappen in flexibiliteit hebben binnen het temperatuurbereik waarin wij rijden.
Waarvan een Wintecboom gemaakt is weet ik niet. Zijn het copolymeren, kristallijne polymeren of amorfe polymeren al dan niet met crosslinks? Ik weet het niet.

Dit artikel legt wel het e.e.a. uit:
http://www.iupac.org/didac/Didac%20Ned/ ... /POL21.htm

En voor degenen die geen idee hebben wat polymeren zijn:
http://www.iupac.org/didac/Didac%20Ned/ ... /POL01.htm

De glasovergangstemperatuur is afhankelijk van een hele boel factoren, ketenlengte, kristallijn, amorf, soort polymeer, enz.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 23:57

Interessante uitleg Germie maar die mevrouw had het niet specifiek over Wintec, maar ook over KN, Schumacher, Kieffer, enz.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:34

Precious20 schreef:
Qimm schreef:

De mensen wiens paard op die manège gestald hebben, zullen in de zomer wel alleen maar in de binnenbak kunnen rijden... Buitenbak wordt namelijk opnieuw aangelegd.
Maar die mevrouw bedoelde niet dat een zadel alleen maar kan uitzetten door in een snikhete binnenbak te rijden maar ook door buiten te rijden. Ze bedoelde dat hoge temperaturen, zoals wij vorige zomer ervaren hebben, nefast zijn voor zadels met kunststoffen boom.

Oke duidelijk Tong uitsteken