wie heeft ervaring met een hoefzak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

wie heeft ervaring met een hoefzak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 12:58

ik wil een hoefzak gaan aanschaffen omdat mijn pony niet in een emmer water wil staan ze heeft namelijk een hoefzweer is dan een hoefzak de goede oplossing of maakt dat gene verschil?

Charley89

Re: wie heeft ervaring met een hoefzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:18

Hoi,
Ik heb een tijd geleden ook 2 keer een hoefzweer gehad bij mijn paard de veearts heeft me toen zelfs aangeraden een hoefzak om te doen (met water en soda) en te weken. ze probeerde hem telkens uit te schoppen in het begin, maar na 2 keer liet ze der voet gewoon staan. Succes ermee

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:20

Een vriendin van mij deed het ook in een hoefzak. Is veel handiger en ze kunnen er langer in blijven staan..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:57

is heel handig zo'n hoefzak,
die kun je ook vast maken, dus dan zit het meestal direct goed.
Ze kunnen er in de stal ook gewoon mee staan, als dat nodig is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:59

Toen Anouar een hoefzweer had moest ik een dikke prop natte watten met veel jodium in de zak doen en die moest hij dan 5 dagen omhouden. Wel elke dag verschonen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:00

Is handiger dan een emmer. Maar mijn paard zit nu dus met een ontstoken been door die hoefzak. De zak (die knoop je om het kroonbeen vast) heeft in combinatie met het water irritatie of een allergische reactie op de huid veroorzaakt. Het gevolg was veel wondvocht, rode huid en pijn bij mijn paard. En nu is dat dus ook nog weer gaan ontsteken.
Kijk dus goed uit. Zelfs als je je aan de voorschriftne houdt kan het dus misgaan. De zak heeft korter om gezeten dan wat mij geadviseerd was en toch ging het mis. Te strak zat het volgens mij ook niet. Maar water, biotex en iets om de huid gebonden zorgt er voor dat de huid week wordt en kapot gaat.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 00:16

germie schreef:
Is handiger dan een emmer. Maar mijn paard zit nu dus met een ontstoken been door die hoefzak. De zak (die knoop je om het kroonbeen vast) heeft in combinatie met het water irritatie of een allergische reactie op de huid veroorzaakt. Het gevolg was veel wondvocht, rode huid en pijn bij mijn paard. En nu is dat dus ook nog weer gaan ontsteken.
Kijk dus goed uit. Zelfs als je je aan de voorschriftne houdt kan het dus misgaan. De zak heeft korter om gezeten dan wat mij geadviseerd was en toch ging het mis. Te strak zat het volgens mij ook niet. Maar water, biotex en iets om de huid gebonden zorgt er voor dat de huid week wordt en kapot gaat.

Ja dierenarts vroeg aan mij heb je een braaf paard ja die heb ik wel.
Dus toen heeft hij mij zo'n afwasbak aangeraden en dat ging super!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:11

Daarom moest ik er een prop natte watte in doen ipv een laagje water

drago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:03

Ik heb er geen goede ervaringen mee. Het ding was heel snel kapot en mijn paard had 'm na een half uur af. Ik raad je de easysoaker aan. Een soort hoefschoen voor dit doel ontwikkeld.
Als je er niet aan kunt komen, mail me dan: de mijne is nog nieuw. Die kun je evt. overnemen. Toen het ding eindelijk arriveerde was de hoefzweer al aan het genezen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 16:40

moet je eerst water in de hoefzak doen voordat je die omdoet bij je paard? en hoeveel water moet erin kan het ook met koud water of moet lauw water/

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:46

die van mij maakte hem elke keer kapot.. maar goed.. nou breekt ie ook echt ALLES af! Clown

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:43

Emaartje schreef:
moet je eerst water in de hoefzak doen voordat je die omdoet bij je paard? en hoeveel water moet erin kan het ook met koud water of moet lauw water/

Zak omdoen, voorzichtig vastknopen en dan water erbij in laten lopen. Lauw water. Gewoon zoveel als nodig. Bodempje is genoeg.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 16:26

Zou je er ook een gewone hoefschoen dan voor kunnen gebruiken?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 02:24

En als je dan toch een hoefzak hebt aangeschaft, kan je die heel handig nog eens gebruiken, maar dan .......om de staart van je paard mee te weken als ie erg vies is. Ik hang het ding met een ingesopte staart vlak onder het staartbeen. Maak het vast met een touwtje aan de longeersingel.
Mijn hafje was er al snel aangewend dat ik rare dingen van haar vraag; ze gaat gerust grazen terwijl haar staart inweekt (met groene zeep) en ik de stal kan uitmesten. Goed uitspoelen blijft noodzakelijk. Doe er je voordeel mee.