Welk zadel raden jullie me aan.. of juist af?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roukesmeisje

Welk zadel raden jullie me aan.. of juist af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 22:23

Hoi Bokkers,

Ik heb nu een kieffer munchen seatlle op proef. Van de divoza, deze is 2e hands en koste mij met inruil van mijn thorowgood griffin zadel 175,00 euro. Kreeg 175 voor mijn oude zadel.

Ben toch niet helemaal tevreden ermee, heb het gevoel dat ie wat klemt tegen de schouders en dat de boom te hoog/wijd zit.

Ik kan natuurlijk zelf ook opzoek gaan naar een goed zadel.

Ik heb maat 17, 17,5 inc. en mijn paard is een draver, geen dunne. maar ook zeker niet dik.. hij heeft een normale tot hoge schoft. ik zoek naar een dressuurzadel.

Ik wil ongeveer 350 euro uitgeven voor een goed 2e hands zadel, wat raden jullie mij aan? en juist af?

Alvast bedankt.

Groetjes Jannie.

djuno

Re: Welk zadel raden jullie me aan.. of juist af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:27

Kijk uit wat je vraagt......20.000 bokkers ----> 20.000 meningen.
De één zweert bij Kieffer, de ander vind het TE hard etc etc.

De hele zadelmaterie is een doolhof en vaak ook zeer frustrerend. Het ene zadel is goed voor je paard maar kl*te voor jou...of andersom.
Het enige wat ik je aan kan raden is testen/proberen testen/proberen testen/proberen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:28

Ik kan wel met Djuno meegaan. Zoek maar eens naar topics over zadels, daar kom je ook de voor- en nadelen van diverse zadels tegen. Dan is het aan jou wat het best bij je past.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:30

Eigenlijk is het heel simpel, als het zadel niet goed op de rug van je paard past is het niet geschikt voor jouw paard. Het is dan dus niet verstandig om te toch te kopen.

Verder zul je diverse zadel moeten passen om te kijken of ze allereerst op de rug van je paard passen en daarna welke voor jou dan het fijnste zit.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:31

Ik heb meerdere soorten dressuurzadels, maar vind mijn jc (Jorge canavas)
zadel toch wel het fijnste zitten/rijden. Knipoog

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:32

Ja, het is maar net wat jij wilt en zoekt

Ík heb een kieffer aachen ( is een VZ dat neigt naar dressuur)
En een barefoot cheyenne ( boomloos)

Verder lijken prestige en kentaur mij ook hele fijne merken
Van de kieffer moet ik overigens wel zeggen dat het zitvlak vrij hard is hoor Bloos

Het slimste is denk ik gewoon een zadelmaker laten komen, die neemt dan diverse (tweedehands) merkzadels mee en dan kan je alles rustig passen
Laatst bijgewerkt door ravellie op 06-06-07 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:32

Een zadel is een persoonlijke keuze. Want wat vind je prettig, dus wat zoek je? Wil je een dressuurzadel? Of liever een vzh? Wil je een zadel met een diepe zit? Of juist niet. Veel of weinig kniewrong?
Als je daar uit bent kan je het beste eens wat zadels passen. Als je geluk hebt mag je van een stalgenoot het zadel eens passen zodat je weet waarnaar je op zoek kan gaan.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:34

Wat hierboven al word gezegd ben ik het zeker wel mee eens.
Maar ík persoonlijk vind kiefferzadels helemaal niets, knightrider is goede prijs/kwaliteit verhouding en rijd echt lekker, en stübben vind ik ook erg fijn, veel succes ermee! Lachen

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:37

zie....dat is wat ik bedoel Knipoog Haha!

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:48

wintec 500 dressuur, zoek anders even in de zoekfunctie, zijn al erg veel topics over geweeest

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 09:58

het enige goede zadel is een PassendZadel!
dan blijven er waarschijnlijk een aantal optie over en dan kan je zelf gaan kijken wat voor jou het beste zit!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:39

harnessmaker schreef:
het enige goede zadel is een PassendZadel!
dan blijven er waarschijnlijk een aantal optie over en dan kan je zelf gaan kijken wat voor jou het beste zit!

Idd er zijn heel wat dingen die moeten samengaan. het moet je paard passen, maar tegelijktijd ook jou. En dan heb je nog zadels die op het ene paard leuker liggen dan het andere en dan bedoel dat ze beter rijden. Dus een goeie zadelmaker erbij en passen tot je er eentje vind, en dan aanpassen aan je paard; Ikzelf heb nu een kentaur. Voorheen een wintec, lag heel goed op de meeste paarden en dan bedoel ik iig voor mij qua houding enzo, maar op mn huidige paard viel er gewoon niet mee te rijden. Deze nu is heel wat beter.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:23

Zoek een goede zadelmaker die met veel soorten zadels aan huis komt passen. Dan kijkt hij welke zadels goed passen en kan je ze meteen even proberen.

Ik heb ook zadel na zadel gehad. Allemaal zelf gepast met wat hulp van stalgenoten. Dan lag het opzich goed, maar na een jaartje toch niet meer. Boomloos geprobeerd, kreeg Anouar drukplekken van.
Toen moest ik weer een ander zadel. Omdat een zadel voor mij nu toch wel aan redelijk wat eisen moet voldoen en absoluut goed moet zijn hebben we toch maar een nieuwe gekocht.
Het was een hoop geld, maar nu heb ik tenminste een zadel dat aan alle eisen voldoet en die nog jaren mee gaat.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:24

zoals djuno zegt..
Als je de mogelijkheid hebt zou ik er een goede zadelmaker bij halen.