Hoe hoort het bit nu eigenlijk in de mond te hangen/liggen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Hoe hoort het bit nu eigenlijk in de mond te hangen/liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 18:55

Bij de ene zie je nog maar net het uiteinde van het bit en bij de ander steekt er een heel stuk uit, wat is nu het goede?

Afbeelding <--- Zo?

Afbeelding <--- Of zo?

Mij lijkt foto 1 maar goed, je ziet het bit er op zoveel manieren in hangen/liggen dat ik het zelf ook niet meer weet. Nagelbijten / Gniffelen Of anders?
Hoe hebben jullie het bit in de paardenmond hangen/liggen?

Kaitlyn

Re: Hoe hoort het bit nu eigenlijk in de mond te hangen/liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:56

Het bit op foto 2 lijkt me te groot..

voor zover ik weet is foto 1 goed

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:57

ik vind foto 1 te strak. ik vind dat er geen rimpels bij de mond mogen zitten,
mijn paard is op een redelijk hangend bit bestuurbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:57

beetje tussen in zou ik zeggen Tong uitsteken
De 2e is duidelijk te groot, de eerste lijkt aan de wat krappe kant

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:58

Jolliegirl schreef:
ik vind foto 1 te strak. ik vind dat er geen rimpels bij de mond mogen zitten,
mijn paard is op een redelijk hangend bit bestuurbaar.

ik vind het ook vervelend, die rimpels, maar als ik het losser doe, gaat hij helemaal kauwen en dan hangt het bit te klapperen! dus tch maar liever wat strakker, ik heb wel geleerd dat je niet meer dan 2 rimpels mag zien, anders zit het Te strak.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:00

ja een paar rimpels kan ook wel, het moet idd ook niet klapperen, want dan ligt het idd te laag Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:01

Er horen twee rimpels te zitten in de mondhoeken. Als je het bit lager hangt is het alleen maar extra storend voor een paard, abosluut niet vriendelijker dus.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 19:04

Bij mijn paard zit het bit zoals op de 1e foto, dat zou dus te klein zijn?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:28

Bij mij is het als op de eerste foto, alleen met het feit dat er een te dik bit inligt, deze moet nog vervangen worden.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:32

Met een paar rimpels zit het bit echt niet te strak hoor, zo hoort het juist. Een los bit kleppert lekker tegen de tanden, fijn voor het paard... Nagelbijten / Gniffelen
Het bit op foto 1 zit voor zover ik weet goed. Foto 2 vind ik te groot en hangt volgens mij ook aardig laag (het bakstuk zit helemaal los)

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:47

Mij lijkt foto 1 goed. Op foto 2 wordt zijn hoofd schuin gehouden. Lijkt mij dat er op die kant meer druk wordt uitgeoefend en dus daardoor bit wat uitsteekt.

Ik heb altijd geleerd ongeveer 2 rimpels.
Dit is per paard weer verschillend. Elke mond is weer anders dus zal weer anders in de mond liggen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:49

Foto 1 is een te klein bitje, foto 2 een te grote.
De gulde middenweg is dus ok.
Ik hou altijd aan een dikke halve cm aan iedere zijde.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:37

Visconti schreef:
Er horen twee rimpels te zitten in de mondhoeken. Als je het bit lager hangt is het alleen maar extra storend voor een paard, abosluut niet vriendelijker dus.

hangt ook van de mond af. mijn Welsh heeft bijv. een heel kort mondspleetje, en mijn andere twee een lange/ normale. met twee rimpels hangt die voor de welsh dus lager dan voor de andere twee, en op de juiste hoogte zal het bit strakker tegen de mondhoeken zitten. gelukkig is de welsh nog maar één jaar, dus hij kan nog even, en daarnaast gebruik ik geen bitten, hihi!

maar goed, even als uitleg...

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:42

Ik heb altijd geleerd dat je 1 vingertop aan beide kanten van het bit moet kunnen leggen dat het dan goed is. En dat er 1 tot 2 rimpels in de mondhoek zichtbaar moet zijn.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 23:10

Mijn bit zit zoals de 2e foto..
Idd voor het oog wat te groot, maar als mijn paard er toch lekker op loopt Lachen
Is dat toch prima? Lachen
Kijk maar Clown

Afbeelding

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:18

Pasha schreef:
Mijn bit zit zoals de 2e foto..
Idd voor het oog wat te groot, maar als mijn paard er toch lekker op loopt Lachen
Is dat toch prima? Lachen
Kijk maar Clown

Afbeelding

Even off topic:
Gaaf hoofdstel zeg...
Echt mooi(welke is dat? en waar te koop?) Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:22

weer ontopic: dat bit is idd te groot, het hangt nu in een hoek in de mond en werkt daarmee als een notenkraker, zéker met een enkelgebroken bit. ook vind ik het vrij hoog hangen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:48

hoi hoi,
ik rijd mijn paarden allemaal op een rubberstang bit, ze zijn allemaal lekker zacht in de mond en ze rijden er super onder. alles doen ze voor me en het rijd super en de mond wordt er ook niet hard van.... het bitje steekt bij alle paarden iets eruit, zodat ze niet de mondhoeken oprimpelen. probeer maar eens werkt uitstekend

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:30

merrieveulen schreef:
weer ontopic: dat bit is idd te groot, het hangt nu in een hoek in de mond en werkt daarmee als een notenkraker, zéker met een enkelgebroken bit. ook vind ik het vrij hoog hangen.

haha nah dat zal nog wel meevallen..
Denk dat mijn paard dan wel hevig in protest zal gaan als het werkt als een notenkraker Clown
maargoed, ik weet dat het voor het mooie te groot is maar mijn paard loopt er lekker op Lachen en waarom zal ik dan iets veranderen Tong uitsteken
niet voor de mooiigheid in iedergeval..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:36

ehmm een enkel gebroken bit heeft wel degelijk een notenkraker effect. Dus zo gek is dat niet, en nee, paarden geen helaas niet zo snel in protest.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:55

Nee oke, maar je kan wel merken aan je paard of het bit lekker in de mond ligt of niet..
en dit is een dubbelgebroken bit

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:45

mag ik vragen hoe je dat precies merkt dan? mijn paard liep ook prima op zijn (overigens wel goed passende) dubbelgebroken bit. toen ik bitloos probeerde, ontspande hij veel meer. als ik het nooit bitloos geprobeerd had had ik dat verschil ook nooit gemerkt. een paard kan netjes lopen op redelijke spullen, en het met écht goede spullen ineens nóg beter doen. je materiaal is in het paardrijden nou eenmaal een belangrijke factor (denk aan zadel en hoofdstel met name).

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:02

Ik heb altijd een enkelgebroken bustrens. Toen kocht ik een dubbelgebroken watertrens en mij werd geadviseerd om deze een centimeter groter te nemen. Een watertrens moet altijd wel iets meer ruimte overhebben dan een bustrens aangezien die ringen kunnen bewegen. De watertrens op de eerste foto zou dan dus ook echt te krap zijn. Als dit een bustrens was geweest zou hij wel goedzitten. Tenminste, dit is wat mij verteld is Knipoog
Ik zou zelf ook voor iets ertussenin gaan.

queenie_evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:11

er moet net een pinkje tussen kunnen, dan zit ie goed, anders ga je bij het miste contact een zicht krijgen precies of je trekt enorm aan die teugel --> niet de bedoeling dus Lachen

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:42

Ik blijf het verbazingwekkend vinden hoe weinig kennis sommige (maar even dikgedrukt, voordat iedereen zich aangesproken voelt Knipoog )van tuigage hebben..maar goed dat is weer een andere discussie (slaat niet direct op de TS, vind het goed dat ze iig om feedback vraagt).

De 'rimpel regel' is allang achterhaald, toch zie je dat veel mensen dat als richtlijn gebruiken. Heeft een paard een korte mondspleet dan ligt het bit veel te ver naar voren op de tong en werkt daar veel scherper in, en kan het idd zoals eerder gezegd tegen de voortanden aankomen. heeft een paard een lange mondspleet en je zou 2 rimpels als richtlijn nemen dan wordt het bit tegen de eerste kiezen getrokken. Goede regel dus.. Clown

Voor een optimale positie van het bit moet er ongeveer een vingerdikte tussen het bit en de eerste kies passen.

Om toch ook nog even in te gaan op de opmerking:
'haha nah dat zal nog wel meevallen..
Denk dat mijn paard dan wel hevig in protest zal gaan als het werkt als een notenkraker'

Sommige paarden lopen idd prima op een enkelgebroken bit, het gross echter niet. sommige paarden gaan idd protesteren, de meeste paarden zullen er weinig van laten merken. Je moet niet vergeten dat een paard een veel en veel hogere pijngrens heeft dan een mens. Zo kan het dus zijn dat hij last heeft van het bit en hierdoor de eerste 10 min niet wil nageven. Dit kan door de ruiter geinterpreteerd worden als stijvigheid. Zo in de trant van: hij moet even warm lopen. Na die 10 min geeft hij wel na. Door de pijn van het bit heeft het lichaam genoeg endorfine aangemaakt waardoor het paard idd meer kan ontspannen. Zo zijn er nog talloze manieren van verzet die wij als ruiters niet als zodanig herkennen. En ja dat gebeurt zelfs de beste wel eens. Maar door te zorgen dat iig je tuig optimaal passend is kun je een hoop onnodig ongemak voor je paard voor een groot gedeelte voorkomen

dan de volgende quote:
'maargoed, ik weet dat het voor het mooie te groot is maar mijn paard loopt er lekker op en waarom zal ik dan iets veranderen
niet voor de mooiigheid in iedergeval..'

Een te groot bit (wat op de laatste foto zeker het geval is) heeft veel speling aan bijde kanten en schuift dus behoorlijk door de mond, niet prettig voor het paard en in mijn optiek ook niet nodig.
Een goed passend bit is niet voor 'de mooi' maar noodzakelijk.

Om ook nog even te reageren op de fotos: van all getoonde bitten lijkt het bovenste bit kwa maat het beste passend (zou iets ruimer mogen, belangrijkste is dat de mondhoeken niet klem komen te zitten tussen de bit ringen. Dit controleren door de mondhoeken te inspecteren, zijn die nog mooi zacht en intact dan is er geen problem), de rest lijkt me behoorlijk aan de ruime kant.