Citaat:
-waarom de 1 cm dikke skirt meenemen in de berekening van de dikte ??
Ik moest de vacht wel ergens opplakken anders was het zo "los". En dat heb ik dus op skirts gedaan die ik normaliter ook gebruik.
Citaat:
Als ik hier dus 1 cm dik laat afhaal, kom ik dus op een schapenvachtdikte (3,2 cm NIEUW) die na indrukken overblijft op 1 cm !!
Correct.
Opm.: Na het wegnemen van het gewicht weer 3 cm. En hoelang dat dit zo in de praktijk blijft, weet ik niet precies (ik kan het wel met eigen zadels testen, maar dan moet ik weer beginnen met een nieuwe en daar heb ik momenteel even geen tijd voor).
Citaat:
-wat is de achterliggende gedachte achter test 3??
Niemand heeft tenslotte 2 lagen schaap+leer onder zijn zadel zitten.
Omdat je anders zou kunnen stellen dat een westernzadel 2 skirts heeft en ik mijn lichaamgewicht maar op 1 skirt heb belast. 2 skirts hebben meer drukverdeling dan 1. Test 3 staat dus dichter bij de praktijk situatie. Ik zeg niet dat de test gelijk is aan praktijk. Ik wilde alleen laten zien, dat de opmerking van (o.a.) Sonja terecht is als het gaat om het indrukken van schapenvacht.
Citaat:
-is het niet zo dat druk uitgeoefend op een recht vlak gelijk is aan druk uitgeoefend op een hol vlak, mits de vorm gelijk is aan het holle vlak waarop het ligt én ook de uitgeoefende druk gelijkelijk verspreid wordt over dat vlak ??
Waar ik naar toe wil, is dat de skirts bij een westernzadel (vooral net boven de schoft onder de Gulet) een deel niet dragen. Verder is het zo, dat een schuine kracht (zeker in het geval van de V vorm van het paard bij de schoft) een grote "wik vermogen" heeft dan een horizontaal vlak (denk maar aan een wig, waarmee zaken gesplijt worden) Nu kan ik hier geen formule op los laten, maar zeker is, dat de druk per cm 2 van een westernzadel voor op de schoft groter is dan achter op de rug. Laten we het maar houden op een "ter kennis name".