[WN] Geen pad gewenst onder maatwerkzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Geen pad gewenst onder maatwerkzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:53

Ik heb even een quote uit het fototopic van Henla gehaald, om het topic daar zuiver te houden.

Aafke_ schreef:
Een custom hoor je dus niet met pad te rijden, zeker als íe zo nieuw is, dan krijg je demping op demping, dan heb je dus kans dat íe gaat schuiven. Zeker bij een gloednieuw zadel; daar staan de haren van de schapenvacht nog helemaal overeind.
Je moet er dus alleen een blanket onder doen.

Wij hebben ook een maatwerkzadel op een van onze paarden, maar daar heeft vanaf dag 1 gewoon een pad onder gelegen. Zadelmaker heeft er ook niets over gezegd dat er geen pad onder zou moeten. Sterker nog, we hebben nog een heel gesprek gehad over welke pads het fijnste waren etc en Dick heeft zijn advies gevolgd in een bepaald merk pad (Tuffy) wat hem overigens ook uitstekend bevalt.

Als customzadels niet met pad gereden horen te worden, waarom wordt dat er dan niet bijverteld bij de aflevering van een zadel? En hoe kan dat ene laagje schaap een heel pad vervangen?

Cer

Re: Geen pad gewenst onder maatwerkzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:55

Er staat niet 'geen pad' .. maar er staat een blanket ipv een pad..

daar kan ik me wel iets bij voorstellen...
Een zadel wat goed past, heeft niet een hele dikke pad nodig. Het blijft vaak het beste passen met een wat dunner kleedje ertussen (is mijn ervaring Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:58

Blanket is toch niet vergelijkbaar met een pad? Of heb ik nou zulke slechte blankets? (die met zo'n leren rand onderlangs met een concho achteraan)

Ik ben er eigenlijk standaard van uit gegaan dat een zadelmaker met de maatvoering van een zadel rekening houdt met een goede pad die gebruikt gaat worden... Die wol is ook wel dik, maar als je d'r op gaat zitten dan is dat niet zo'n dikke laag meer als dat je 'n goede pad onder je zadel hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:00

Je hebt ook nog dubbele blankets.. Onder je showblanket heb je (misschien?) ook maar een dunne onderlegger?

Mijn showblanket plus onderlegger is idd nog niet zo dik als een een standaard dikke westerpad (en daarom lag het zadel met het eerste wel okee en met het tweede een stuk minder)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:03

Daar heb ik net zo lang mee gefliepst tot het gelijk was. Dus mijn dunnere onderlegger + showblanket is net zo dik als m'n trainingspads.

Daarom verbaasde e.e.a. me ook, want het schaap onder Dicks zadel was niet zo dik als het (neoprene) pad dat ik onder m'n showblanket heb.

Maar misschien ben ik wel een (te voorzichtige?) zeikdoos hoor, sluit ik niet uit Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:06

Ik heb meer gekeken hoe het zadel lag.. (voor zover dat mogelijk is natuurijk)..

Trouwens, ik ken ook stallen waar ze geheel geen kleedje onder het zadel leggen ( Cool ) maar dat gaat mij ook wat ver Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:11

O ik heb een kennis die dat ook niet hoeft, die heeft kussens in zijn westernzadel Verdrietig Verder is z'n linkerfender ongeveer 10 cm uitgerekt tov z'n rechterfender, en heeft het paard inmiddels omhoogstaande wervels aan de achterkant van het zadel (waarvan de zitting ook te klein is voor z'n kont). Is een maatwerkzadel. Zal inderdaad best op maat zijn, maar het is me een raadsel op wie. Niet op z'n paard en ook niet op z'n eigen kont in ieder geval... Verdrietig

Niet gemaakt door 1 van de hier bekende zadelmakers overigens hoor.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:27

sonja mijn zadel heeft ook jaren zo goed gepast op rakker dat hij het lekkerste liep als ik een dubbele wollendeken onder het zadel deed
die was dunner als een pad maar natuurlijk nog wel dikker als een showdeken

inmiddels is mijn knolletje 16 jaar en is mijn nepschaap onder mijn zadel plat en vind hij het prettiger als ik er een pad onder leg

ik vind neopreen pads echt verschrikkelijk dikke dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:52

Ik ben denk ik te bang voor een zadel zonder kussens om zonder goede pad te rijden. Daar heb ik overigens ook het gewicht en de zit niet voor. Ben daar te zwaar voor en mijn zit is niet netjes stil genoeg. Mijn paard heeft een goede pad nodig om het ook voor haar prettig te houden denk ik.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:04

Ik adviseer mijn klanten om onder onze westernzadels een degelijk, stug, pad te gebruiken.

De redenen waarom ik dit doe, is dat de bomen in onze westernzadels "star" zijn (we maken geen "flex" en geen "boomloos" ). De rug van een paard buigt zich echter bij de voortbeweging - bij iedere stap - in diverse krommen. Om er nu voor te zorgen dat het paard in de "starre" vorm van de boom toch correct kan bewegen, zonder "klem" te komen, is een pad in mijn optiek een must. Het pad is als het ware een zachte schoenlepel, die het paard helpt bij iedere kromming van de rug. En die mening hebben ook vrijwel alle zadelmakers in USA.

Hoewel een echte schapenvacht - zeker de "hoog polige" - in het begin zeker als buffer zal dienen, zal deze na enkele weken platter worden. Schapenvacht heeft veel meer de taak warmte af te voeren en vocht op te nemen. Ik ben verder van mening dat iedere combinatie Zadel-Paard een eigen pad heeft. Zadel en pad moeten ingereden worden en horen bij het betreffende paard.

Ik ben voorzichtig om een pad te zien als "schokbemper". Al gauw is men dan geneigd om een zacht verend pad te moeten nemen. Als een pad te "zacht" is (bijv. een schuimrubbber vulling) dan kan er een effect ontstaan, dat te vergelijken is met versleten schokbrekers onder een auto. Lekker "veren" gaat dan ten kosten van de wegligging.

Een goed pad heeft een harde ietwat stugge kern; veelal een laag vilt. Er zijn mensen (m.n. USA) die een paardendeken in vieren vouwen en die als pad gebruiken. Het effect van die vier lagen is, dat iedere laag ten opzichte van de andere kan schuiven. Ik denk dat het net even te dun is, maar met een sierdeken er bij zou ik het wel doen.

Uit bovenstaande blijkt ook, dat strak aansingelen alleen in de eerste weken van een nieuw zadel moet worden gedaan. Is het zadel eenmaal ingereden - leer staat naar de boom / leer staat naar het paard / pad is ingereden - mag de singel (lees: moet) wat losser, anders wordt Ros er niet vrolijk van.
Kijk maar naar reining wedstrijden: met regelmaat trappen die mannen hun zadel recht. Een te strak aangesingelt zadel, zal de bewegingsvrijheid blokkeren met alle gevolgen van dien.

Tenslotte goede pads:
Tuffy, Reinsman (de stugge), Toklat, GVR competition (met filt vulling- met memory foam heb ik slechte ervaringen).

MVG Louis

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:53

Ik lees zelf de quote meer dat er wordt geadviseerd om een gloednieuw zadel/ schapenvachtje. Inte rijden met een dunner pad/showdeken omdat het schaap dan nog dikker/fluffier is.

Soms kun je een opmerking op meerdere wijze intrepeteren.

Ik heb zelf een toklat coolbakc eronder liggen, dunner dan een neopreen, dikker dan een showpad. Als ik een neopreen of een dikker pad op mijn pony leg zit ik een meter boven zijn rug en is zijn korte rug daar zeker niet bij gebaat.

Het ene paard is het andere niet (spieropbouw, vetlaag en bouw) en ook het ene zadel het andere niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:37

Het gaat niet om de dikte van het materiaal, maar wat er van na indrukken overblijft Haha!

Ik ken pad's van wel 4 cm dik, maar na 10 minuten rijden (en 4x aansingelen) blijft er 1 cm over.
Ik ken ook pad's van 2 cm dik die onder druk ook gewoon haast 2 cm blijven.
En die kosten nog eens een stuk minder ook Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:59

Maar de schaapjes onder een westernzadel zijn toch niet zo dik meer als je d'r op zit volgens mij? Je knijpt het toch vrij makkelijk in tot op het leer Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:03

Volgens mij ook niet, daarom snap ik de hele discussie van een dunne pad/blanket niet zo.

Mijn OF hoeft ook geen dikke pad onder, maar de standaard meegeleverder pad van OF is toch nog wel 1,5 cm en van vilt, dus drukt hoegenaamd niet in.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 00:35

Ik vind het wel ingewikkeld allemaal Blond ; ik kan het alleen maar over onze eigen zadels hebben, maar ik heb inderdaad geschreven dat onder onze zadels, als ze pas-gemaakt zijn alleen een blanket moet.
ik probeer het op een rijtje te krijgen:
Een Midway-zadel heeft een 2,5 cm dikke schapenvacht, die lengte haren is in onze ervaring de beste om (ook na meerdere jaren) niet helemaal platgereden te worden, en toch een hoop demping te blijven geven.

Als wij het over een blanket hebben, dan bedoelen we eigenlijk de echte (vrij dikke) Navajo-blankets die wij verkopen. Misschien ben ik daar nooit zo duidelijk in geweest, (maar ik wil ook geen reclame maken, want: Hamer ) maar dat is dus iets anders als het dekentje dat ik op de bank heb liggen.
Die blankets worden door indiaanse vrouwen geweven, die ieder hun eigen patronen hebben, en ze zijn van echte wol en echt geweven op een weefgetouw. ze zijn nieuw ook vrij stug. En dus vrij dik. Wil je zo'n blanket onder een fabriekszadel gebruiken, dan zou je er een vilt- of neopreen-laag tussen kunnen doen, dan hebben ze genoeg demping voor een fabriekszadel.
Dus een pad die normaal nou te dun zou zijn onder een fabrieks- of niet maatgemaakt-zadel, zou dus weer wel onder een custom kunnen.
Tenzij je paard dramatiesch verandert is.

Een schapen vacht geeft dus demping, en alhoewel de vacht na het inrijden ietsje platter en strakker aan het paard ligt, blijft op daarna de demping hetzelfde, dat zie ik aan oude zadels die we na bv 6 jaar terug zien.
Die demping heb je dus niet bij fleece, daarom al moet je bij fleece een dikkere pad gebruiken, omdat de demping dan van de pad uit moet gaan.
Doe je nu een dikke pad onder een optimaal passend custom zadel, dan til je het zadel te ver naar boven waardoor je in effect de pasvorm verandert (wordt nauwer) maar je krijgt ook: demping op demping. Het zadel zal dan ook verschuiven.

Om terug te komen op het zadel van Henla: de haren van dat zadel staan nog helemaal recht, en bovendien heeft zij ook nog een zeldzaam mooie vacht met heel stevige en rechte haren onder haar zadel. En alhoewel we altijd prachtige vachten hebben, hebben we deze keer een paar echte super-top-kwaliteit vachten kunnen kopen.

Stel nu, je meet je paard op; en de vorm van de rug van je paard is om één of andere reden duidelijk verandert, dan kan je er weer beter wél een pad onder doen, totdat je paard weer opgetrained is, of je boom aangepast is.

Het gaat bij een pad ook om de demping die het geeft (wat DD zegt) Druk met de vlakke hand op de pad en voel de druk die je uit kan oefenen. Een fleece pad bv, moet je misschien na een half jaar alweer vernieuwen, Een viltpad zal het veel langer uithouden,
Ik houd van viltpads.

En heel persoonlijk: Mijn eigen zadel heeft een zwarte vacht, die ik puur vanuit esthetiesch oogpunt gekozen heb. maar die ik wel wat kort geschoren vind, en ik vind de haren ook wat stugger en alles bij elkaar rijd ik mijn eigen zadel dus met een dunne viltpad, omdat ik bij mijn eigen zadel niet tevreden ben over de demping van die speciale vacht die ik gekozen heb.

En dit hele verhaal vertellen wij iedereen die bij ons een zadel koopt.
Ik zou nooit een westernzadel helemaal zonder pad/blanket gebruiken zoals iemand hier noemde.
En een goed-passend zadel hoef je niet strak vast te singelen. Doe dat dan ook niet. Een zadel moet zweven boven het paard.
We hebben het hier vaak over pas-vorm en dergelijke, maar we gebruiken de zadels op het bewegende paard: de botten, spieren en huid hebben allemaal hun bewegingen onder het zadel. Als je dat tegenhoud door de cincha superhard aan te trekken doe je je paard geen plezier.

Nog een laatste voorbeeld: mijn knol is ervandoor gegaan en ik had de cincha van mijn (gloednieuwe, niet ingereden) zadel behoorlijk los hangen; ik was na het bokken scheef in het zadel, Tarq knalde plat de bocht door, ik stond met mijn volle gewicht op de linkerbeugel, plus de centrifugale krachten! en mijn dressuurzadel had dat niet getrokken, dus ik dacht dat ik tegen de vlakte zou gaan, maar mijn westernzadel had geen krimp gegeven!

spinninggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:07

wat vinden jullie dan van de air rides pads en de haf pads? (ik ben op zoek naar een nieuwe Bloos )

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:14

Test 1:
1 skirt met daarop schapenvacht. Dikte vacht 3,2 cm (haren + huid). Dikte skirt 1 cm (2 x 0,5).
Onbelast op een vlak werkblad, schapenvacht naar beneden, resulteert dat in een hoogte van blad tot bovenzijde skirt : in 4 cm (oorspronkelijke dikte 4,2).
M.a.w. : van 3,2 cm vacht druk maar 0,2 mm in door eigengewicht van skirt en vacht.

Test 2:
Idem als test 1, maar dan belast met een gewicht van +/- 100 kg (man + heel dikke glasplaat om druk gelijkmatig te verdelen).
Dit resulteert in een hoogte van blad tot bovenzijde skirt : 2 cm.
M.a.w. er drukt 2,2 cm schapenvacht in, bij een belasting van 100 kg op 1 skirt.

Test 3:
Idem als test 2, maar nu met 2 skirts (en dus ook 2x vacht), weer belast met een gewicht van.
Dit resulteert in een hoogte van blad tot bovenzijde skirt : 2,2 cm.
M.a.w. er drukt 2 cm vacht in bij een belasting van 100 kg op 2 skirts; de 2e skirt levert dus 0,2 cm op.

Enkele opmerkingen / kanttekeningen:
1) Bij schapenvacht (ook geschoren) zijn de haren per definitie niet allemaal exact even lang. Dit verklaart waarschijnlijk het indrukken bij nagenoeg geen belasting.
2) Met een glasplaat op een vlakke ondergrond is de drukverdeling veel beter, als bij een zadel op een paardenrug. Het is (denk ik) redelijk om aan te nemen, dat op extra belaste plaatsen de druk hoger zal zijn en dus de vacht nog sterker zal worden ingedrukt. Verder beweegt een paard.
3) Natuurkundig gezien is de druk op een parallellogram (en zo gedraagt de skirt zich in combinatie met de rug van een paard) groter dan op een horizontaal vlak.
4) Skirts onder een westernzadel dragen per definitie niet overal gelijk op een paardenrug. Als enkele delen minder dragen, zullen andere delen dus meer dragen.

MVG Louis

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:38

@Sablou: duidelijk verhaal, maar toch nog een paar vragen:

-waarom de 1 cm dikke skirt meenemen in de berekening van de dikte ??
Citaat:
Dit resulteert in een hoogte van blad tot bovenzijde skirt : 2 cm.
M.a.w. er drukt 2,2 cm schapenvacht in, bij een belasting van 100 kg op 1 skirt
Als ik hier dus 1 cm dik laat afhaal, kom ik dus op een schapenvachtdikte (3,2 cm NIEUW) die na indrukken overblijft op 1 cm !!
Als je achterliggende moraal van dit verhaal is dat er dus een stevige pad onder een (ook nieuw) zadel moet kan ik me hierin vinden.

-wat is de achterliggende gedachte achter test 3??
Niemand heeft tenslotte 2 lagen schaap+leer onder zijn zadel zitten.

-is het niet zo dat druk uitgeoefend op een recht vlak gelijk is aan druk uitgeoefend op een hol vlak, mits de vorm gelijk is aan het holle vlak waarop het ligt én ook de uitgeoefende druk gelijkelijk verspreid wordt over dat vlak ??
Nu heb ik in deze materie niet doorgestudeerd, dus mij kun je alles wijsmaken Haha!, maar ergens ontbreekt mij in je betoog de logica Lachen

Nogmaals het maakt mij niet uit wát iemand onder een zadel legt, zolang het in totaal maar van een voldoende dikte is en dan bedoel ik iets van 2,5 cm ná indrukken.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:58

Huh? Ziek Ziek Ziek Ziek Ziek Ziek

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:42

Citaat:
-waarom de 1 cm dikke skirt meenemen in de berekening van de dikte ??

Ik moest de vacht wel ergens opplakken anders was het zo "los". En dat heb ik dus op skirts gedaan die ik normaliter ook gebruik.
Citaat:
Als ik hier dus 1 cm dik laat afhaal, kom ik dus op een schapenvachtdikte (3,2 cm NIEUW) die na indrukken overblijft op 1 cm !!
Correct.
Opm.: Na het wegnemen van het gewicht weer 3 cm. En hoelang dat dit zo in de praktijk blijft, weet ik niet precies (ik kan het wel met eigen zadels testen, maar dan moet ik weer beginnen met een nieuwe en daar heb ik momenteel even geen tijd voor).
Citaat:
-wat is de achterliggende gedachte achter test 3??
Niemand heeft tenslotte 2 lagen schaap+leer onder zijn zadel zitten.

Omdat je anders zou kunnen stellen dat een westernzadel 2 skirts heeft en ik mijn lichaamgewicht maar op 1 skirt heb belast. 2 skirts hebben meer drukverdeling dan 1. Test 3 staat dus dichter bij de praktijk situatie. Ik zeg niet dat de test gelijk is aan praktijk. Ik wilde alleen laten zien, dat de opmerking van (o.a.) Sonja terecht is als het gaat om het indrukken van schapenvacht.
Citaat:
-is het niet zo dat druk uitgeoefend op een recht vlak gelijk is aan druk uitgeoefend op een hol vlak, mits de vorm gelijk is aan het holle vlak waarop het ligt én ook de uitgeoefende druk gelijkelijk verspreid wordt over dat vlak ??

Waar ik naar toe wil, is dat de skirts bij een westernzadel (vooral net boven de schoft onder de Gulet) een deel niet dragen. Verder is het zo, dat een schuine kracht (zeker in het geval van de V vorm van het paard bij de schoft) een grote "wik vermogen" heeft dan een horizontaal vlak (denk maar aan een wig, waarmee zaken gesplijt worden) Nu kan ik hier geen formule op los laten, maar zeker is, dat de druk per cm 2 van een westernzadel voor op de schoft groter is dan achter op de rug. Laten we het maar houden op een "ter kennis name".

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:55

OK duidelijk. Thanks.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:52

Mij niet helemaal! maar ik ben een beetje Blond
Haha!
spinninggirl schreef:
wat vinden jullie dan van de air rides pads en de haf pads? (ik ben op zoek naar een nieuwe Bloos )

Lekkere dingen maar redelijk aan de prijs! Knipoog
Ik heb ze allebei, vind de airride's iets aan de grote kant voor m'n ene paard en gebruik m dus niet zo vaak, met t andere paard rij ik normaal gesproken langere afstanden en vind ik zo'n grote eigenlijk iets te warm.
Bovendien worden de airrides door t zweet en vele koelwater wat ik gebruik, loodzwaar!

HAfpad is kleiner, lichter (goedkoper Knipoog ) en vind ik makkelijker schoon te maken enz maar of die ook net zoveel demping geeft ben ik nog niet over uit. (heb m nog niet zo lang)
Op dit moment gebruik ik bij voorkeur de Haf voor de langere ritten.

Daarnaast hebik ook een tuffy en die bevalt ook OK dan!
Coolback van Toklat vond ik ook wel geinig omdat ze zo makkelijk schoon te maken zijn en supersnel drogen maar heb ik snel weer wegggedaan omdat ze na het indrukken veel te dun zijn. Blijft echt niks meer van over dan een dun kleedje en (i.m.h.o) voor de langere ritten dus zéker niet geschikt.