mylerbit, wat een verschil!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sies

mylerbit, wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:38

Mijn paard heeft af en toe de neiging om heet te worden en het bit vast te pakken.
Zowel buiten als in de bak als op de club.

Ik reed haar op een D-trens met rolletjes
Afbeelding
Dit omdat ze dit minder goed kan vastpakken en het mondstuk dunner is.
Mijn paard heeft nogal een dikke tong. Dus er is niet veel plaats voor een bit.

Opzich ging het hier redelijk op, maar een beetje schuim rond de mond bleef weg.

Toen kreeg ik het advies om met een mylerbit te gaan rijden met wat tongvrijheid omdat door een normaal bit haar tong echt wat in de verdrukking kwam.

Maar die bitten zijn nogal duur, toch ben ik overgestapt.
Heb er nu 2x heel voorzichtig mee gereden, weinig vragen. Omdat ze toch moet wennen.

Na het rijden zat er een schuimrandje rond de lippen van mijn paard, niet overdreven veel, maar een klein randje.
Ook neemt ze dit bit makkelijk aan.
Ik heb een mylerbustrens level 2 (dus tongvrijheid) en mijn paard is er happy mee, alleen ik durf nog niet zo goed wat te vragen omdat het zo dun lijkt.
Afbeelding

Nog meer mylermensen hier?

Biertabje

Re: mylerbit, wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:46

ik rijd mijn schimmel er wel eens mee, het is tot nu toe het enige bit waar ik haar dressuurmatig goed/lekker op kan rijden.(paard= type= springpaard,heet,snel beledigd,onrustig) ik vind het niet zo'n scherp bit, want ze geeft veel druk Bloos (maar ik blij, want dan loopt ze mooi in de aanleuning op 2 teugels) terwijl ze op andere bitten heel heftig kan reageren
springen is een drama, dan pakt ze het bit gewoon vast!

maar ik ben er wel tevreden over!! Haha! volgens mij rijd ik ook met die jij hebt afgebeeld...in busstrens model ook

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:47

Biertabje schreef:
ik rijd mijn schimmel er wel eens mee, het is tot nu toe het enige bit waar ik haar dressuurmatig goed/lekker op kan rijden.(paard= type= springpaard,heet,snel beledigd,onrustig) ik vind het niet zo'n scherp bit, want ze geeft veel druk Bloos (maar ik blij, want dan loopt ze mooi in de aanleuning op 2 teugels) terwijl ze op andere bitten heel heftig kan reageren
springen is een drama, dan pakt ze het bit gewoon vast!

maar ik ben er wel tevreden over!! Haha! volgens mij rijd ik ook met die jij hebt afgebeeld...in busstrens model ook

Ik heb ook een springpaard, heet op de sprong, lang gelijnt, moeilijker bij elkaar te rijden. De ene dag heet de volgende dag braaf.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:06

Vind het ook niet zo raar dat je verschil voelt... het meyler bit heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar hoor d'r wel hele goede dingen over.
Maar het eerste bit is een stroef ding, en door de twee metalen kan het in sommige omstandigheden 'stroomschokjes' afgeven. de combu koper-rvs staat daar bekend om. Daardoor gaan paarden ook meer kwijlen, behalve van het koper ook door de 'lading'.
Zij op bokt heel veel topics over geweest, ook met goede uitleg over de hoe en wat rondom dit bit Lachen

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:52

Ik ben ook myler-fan!
Ik had niet echt een probleem, meer een gevoel dat het beter kon. En dat klopte ook. Het geld vind ik het dubbel en dwars waard.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:08

Hier nog een mylerfan
Het enige bit waar mijn paarden echt goed op lopen
ze laten veel gemakkelijker los
daarvoor reed ik ze met een dubbelgebroken K&K trens

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:16

ik heb voorheen op een friezenstal gereden!
wij gebruikten daar aleen maar myler bitten omdat friezen een andere mond hebben dan kwpn'ers bijvoorbeeld!
op gewone bitten waren de meeste friezen erg sterk en hadden ze vaak een handje van de tong over het bit te gooien!

ik ben dus erg te spreken over deze bitten al vind ik ze wel erg prijzig Haha!

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:48

Help het bit ook als je het gevoel het dat ze aan een kant het bit minder aannemen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:52

Ben ik ook voor de myler..
Alleen ons ene paard is er nog niet aan toe en de andere pony is 'eruit gegroeid' en wordt nu gereden op de KK ultra. (wij hebben de myler variant die toegestaan is op wedstrijden en dan in watertrens vorm)
De levels van de myler zijn er niet voor niets Haha!

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:41

Lientje schreef:
Help het bit ook als je het gevoel het dat ze aan een kant het bit minder aannemen?

ik weet niet prcies in hoeverre je dit bedoeld, maar ik heb eentje die liefst op 1 teugel loopt... bij 2 snapt ze er niks meer van en gaat in protest.... probeer dan maar eens een dier op 2 teugels te krijgen zonder het dier over de zeik te krijgen Bloos ze blijft gewoon aan 1 kant trekken en het lukt mij niet om haar ook met de andere kant in de aanleuning te krijgen
ik heb toen de myler eens geprobeerd, en moet zeggen dat ze aan 2 kanten aanneemt...ik kan er aan beide kanten aanzitten(ook tegelijk om het zo maar even te noemen)
ze gaat er wel meer in hangen, maar daar heb ik niet zon probleem mee, ben allang blij dat ze druk geeft op beide kanten!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:24

unamie schreef:
Hier nog een mylerfan
Het enige bit waar mijn paarden echt goed op lopen
ze laten veel gemakkelijker los
daarvoor reed ik ze met een dubbelgebroken K&K trens

Merk jij verschil tussen de kk en de Mylers? Ik rij de meeste paarden op een kk dubbelgebroken en m'n eigen paard op een simpele rvs enkelgebroken watertrens. Mylers heb ik nooit geprobeerd en ik vraag me dus af of die kk bitten niet net zo goed of beter zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:52

germie schreef:
Merk jij verschil tussen de kk en de Mylers? Ik rij de meeste paarden op een kk dubbelgebroken en m'n eigen paard op een simpele rvs enkelgebroken watertrens. Mylers heb ik nooit geprobeerd en ik vraag me dus af of die kk bitten niet net zo goed of beter zijn.

veel bitten zijn te dik en veel paarden hebben dan een te volle mond omdat ze een dikke tong hebben
singnalen van het bit net goed aannemen zijn overmatig schuimen of juist niet schuimen

De myler hangt wat hoger in de mond waardoor paarden makkelijker kunnen slikken
De zwarte heeft een vrij lage tongdraaing waardoor een "gewoon" bit al snel te laag in de mond hangt

De schimmel heeft een verknoeide mond
ze is altijd met stang en trens gereden en is nogal heet
waardoor je al snel te veel druk in de mond krijgt
nu rij ik haar bitloos of met een myler
dat is het enige (Behalve de dressuurstang) waartegen ze niet vecht
ze gaat nu steeds meer ontspannen

b.t.w. Ik heb de D-trens van myler
sper -riemjes gebruik ik niet (meer)
Laatst bijgewerkt door unamie op 07-06-07 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:57

Hier nog een Myler fan *LOL* ! Ik heb een western uitvoering met sweet iron (gaat licht roesten), voor mij geen ander bit dan Myler. Met dit bit heb ik ook dressuur gestart. Mijn 2 jarige ruin ga ik, zodra hij onder het zadel is, gelijk met Myler rijden. Ik heb een Level 1 met smalle rol en een scharenbitje Level 2/3 met lage smalle tongboog. Super bitjes!

Ik heb voor mijn vorige merrie de Myler Bitting Assistance geraadpleegd voor het scharenbitje en dat advies qua bit was dus ook heel erg goed.

Ze zijn wel erg aan de prijs, maar ze zijn het geld zeker wel waard.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:05

ik ben ook vorig jaar overgestapt op een myler
ik heb de comfort level 1

ze was met andere bitten knarrig ,kauwde er veel op
ik heb een westernbit gehad een enkel gebr iron showsnaffle maar vanwege haar roze mond kreeg ze een allergische reactie
heb bijna 1 jaar met een K&K dubb gebr bit gereden maar ook dat was niet echt wat fijn aanvoelde
via via ben ik aan een myler gekomen en gelijk liep ze veel rustiger ze kauwd niet meer is rustig in de hand
ik ben er ecgt fan van
ik wil als ik wat verder ben een schaarbit van myler
ik heb al een hele mooie gezien ook level 1

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 22:17

De level 1 scharenbit heb ik ook gehad. Dit vond mijn pony helemaal niets, door de schaar drukte het mondstuk in haar tong, ik heb toen de Myler Bitting Assistance ingeschakeld. Eigenlijk wilde ik niet naar een hogere level, maar blijkbaar vond mijn pony dat een stuk aangenamer. Ze heeft sindsdien nooit meer met haar hoofd geslagen tijdens het rijden. Ik heb de level 1 met scharen toen maar verkocht Haha! .

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 02:04

Mijn paard vond een Myler bit verschrikkelijk. Zodra ik daarmee reed deed hij óf zijn beste lama-imitatie, óf hij liep bij de minste druk met zijn hoofd tussen zijn knieën. Ik had dus het idee dat het veel te scherp voor hem was. Ik heb het er even mee geprobeerd, met het idee dat hij misschien even moest wennen, maar hij bleef het vreselijk vinden. Overigens had ik gewoon een level 1 comfort snaffle. Ik head het aangeschaft omdat het qua beschrijving ideaal leek voor mijn paard, hij heeft namelijk een blijvend hangend rooster en een erg dikke tong.
Nu rijd ik met een danger bit van H&M, een dubbelgebroken bit wat ook niet helemaal kan scharen, maar dan met de vorm van een gewoon dubbelgebroken trens. Overigens ook geen heel dik bit, ik geloof dat het 14 mm is, maar de Myler was toch echt te dun/scherp voor hem.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 03:29

heb ook 2 x met myler gereden....voor mij geen tongvrijheid meer...lijkt wel of hij het het allerbeste doet op een ongebroken bit (zijn allereerste bitervaring was een liverpool voor het mennen). Op mijn billy allen loopt hij nog het beste.

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:53

ik heb sinds een week ook een myler. en ben best tevreden. heb nu level 1. het enige is dat mijn paard elke keer zijn tong over het bit gooit.... dus van de week maar weer terug naar de winkel en kijken wat we er aan kunnen doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:57

De combi Myler-Paard-Ik is ook een goede!
Ik heb hem er altijd bij een fries ingehad die op andere bitten problemen gaf, en nu bij een 4 jarige kwpnér die echt niet te rijden was op een enkelgebroken (kan ook aan enkelgebroken gelegen hebben natuurlijk..). Hij loopt nu keurig netjes en neemt het bit goed aan!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:53

Cheveyo schreef:
heb ook 2 x met myler gereden....voor mij geen tongvrijheid meer...lijkt wel of hij het het allerbeste doet op een ongebroken bit (zijn allereerste bitervaring was een liverpool voor het mennen). Op mijn billy allen loopt hij nog het beste.

Vandaag toch maar weer een privelesje gereden met de Myler, het gaat beter. Toch meer wennen misschien?

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 23:07

Ik heb ook een Myler, een level 1 Ja Ik merkte in het begin heel veel verschil, maar later ging ze er wat hetzelfde op lopen als ze altijd op de ander deed. Mijn andere paard pakt de Myler vast Nagelbijten / Gniffelen
Maar toch vind ik het een heel fijn bit Ja

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:12

Mijn paard drukt erg tegen de teugels aan. Heb al de tandarts, zadelmaker, fysio erna laten kijken. Die zeiden dat er niets mis was. Nu is mijn vraag kan zo'n myler bit niet beter zijn en zo ja welke?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:17

Is er ergens een internet shop waar je ze kunt bekijken/bestellen?

Eliza16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:55

Ook ik ben heel tevreden over het myler bit
Mijn pony had een te groote tong en die werd dus altijd tegen haar kiezen aangetrokken waardoor ze bloed kreeg.
met het myler bit gaat het nu heel goed ik kan haar onder controle houden en ze bloed ook niet meer . Qua dressuur zat ze op links nog wel eens vast maar door het myler bit kun je goed inwerken op een bepaalde kant zonder dat je de andere kant meetrekt. Voor een website zal ik kijken op www.vanschieruitersport.nl daar heb ik hem gekocht en heb heel goed advies gekregen. Werkt het bit niet bij jou pony kun je hem zo weer terug doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:52

Wat een dramabit zeg. Ik heb vandaag een paard gereden met de bustrens, level 1. Dit omdat dit paard een kleine mond heeft en een lastige mond. Met een dik bit loopt ze het best, maar de mond kan dan niet dicht en dat lijkt heel stom. Dus bood iemand een Myler te leen aan. Nog nooit zo'n stug paard gereden. De mond zat wel dicht, maar geen gekauw, geen prettig inwerking. Ik vond het dus helemaal niets. Dus gewoon weer op een dik bit en een niet gesloten mond over.