[WN] foto zadelafdruk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Henla

foto zadelafdruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 21:15

Ik heb vandaag met een wit laken onder mijn zadel gereden, om te kijken wat voor afdruk ik krijg. Wat vinden jullie van deze afdruk? Is dit goed voor een custom made zadel?
Hij heeft bij de schouders voor wel een donkere plek en daarachter lichter. Roshni heeft erg brede/uitstekende schouders en daarachter wordt het een stukje smaller. Tegen het brede/ uitstekende deel is de afdruk donkerder als daarachter waar de schouders weer een stuk smaller worden. Het zadel ligt niet op haar schouders, maar er net tegen aan. Kan dit zadel op mijn pony? Het is wel het eerste zadel dat niet schuift, maar ik wil dat het ook goed ligt op haar.

Afbeelding

Afbeelding

Francis

Re: foto zadelafdruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:40

Hmm.. zijn die zwarte randen onderaan de foto de schouders? Dan zou ik zeggen dat 't zadel net wat te weinig 'flare' heeft en zich in de schouder graaft... Gezien het feit dat 'ie daarachter juist minder lijkt te dragen kan het ook wel zijn dat het zadel ook te weinig 'rock' heeft voor jouw paard (issie wat overbouwd misschien? of hoge schoft.. holle ruglijn zeg maar?) 't zadel draagt op de achterste helft en graaft zich in de schouder.. heel zwart/wit gezien dan hé...
Lijkt me dat dat op den duur pijn gaat veroorzaken. Maar da's puur op dit plaatje gebaseerd.. denk dat je voor een compleet beeld ook gewoon i.r.l. moet zien hoe het ligt. Heb je'm wel op de juiste plek liggen?

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 21:47

Als ik het zadel verder naar voren leg licht hij volgens mij op haar schouders. Verder naar achteren dan ligt de singel niet meer op de goede plek.
Roshni is best rond en heeft hele brede/uitstekende schouderbladen. Heb geprobeerd dat te fotograveren, maar kan je niet echt zien op de foto. Ze is op het moment ook weer een beetje overbouwd...
Hier haar schoft en rugverloop
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:55

Maar op deze foto staat ze niet level... zou je haar level zetten dan zal haar rug wat 'holler' ogen omdat haar achterhand wat hoger dan haar schouder is dan (lijkt me zo)
Breedte/rondheid van de schouder kun je fotograferen van boven of als je schuin van achter over haar schouder fotografeert...
Maar wat is je gevoel zelf dan? Wat is de rede dat je met 't laken bent gaan rijden, ik neem aan dat je dat niet zomaar doet. Heb je indicaties dat 't niet goed ligt?
Loopt je paard vrij van voren, of kort? kan ze verruimen?

zo ongeveer (maar dan rechtop)
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:02

@henla_tent : Je paard staat hier niet al te handig voor een goede zijfoto. De achterhoeven staan duidelijk lager als de voorkant en hij lijkt nu eerder onderbouwd als overbouwd.

Heb je ook een foto waar het zadel op de rug ligt, dan kun je ook beter de juiste ligging beoordelen en of het niet te lang is.

De zadelafdruk vind ik niet zo verkeerd. Die donkerder randen aan de voorkant zie je wel vaker, dat deel beweegt nu eenmaal het meest. Verder ziet de afdruk er mooi egaal uit, met idd wel iets meer druk aan de achterkant.

Heb je ook een foto van de zweetplek na het rijden ??

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 22:06

Omdat ik, net als jij, geld heb gestoken in een custom made zadel. Ik wil graag weten hoe dat op mijn paard ligt. Op roshni blijft hij goed liggen. Het eerste zadel dat niet schuift en roshni loopt er goed onder.
En op die foto staat de idd niet level. Ging meer om de schoft. Niet echt heel hoog....
Deze foto geeft een beter beeld van haar rug. Haar kont is nu alleen nog een beetje hoger. Ze is weer aan het groeien van achteren
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:36

Ok, als ze sinds het passen van achter omhoog gekomen is, kan dat een rede zijn dat het nu wat in de schouder gedrukt wordt en vanachter meer draagt.. dat zou dan beter moeten worden als ze weer level is.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 08:16

Hier een foto van roshni met haar zadel. Het zadel is niet te lang. Ze staat alleen een beetje beroerd met haar voorbenen Bloos Mijn vriend en ik zijn samen niet zo goed in foto's maken Clown
Afbeelding

Zweetplek had ze vandaag niet na het rijden. Niet fanatiek genoeg geweest...

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:12

henla_tent schreef:
...Wat vinden jullie van deze afdruk? Is dit goed voor een custom made zadel?...
Henla, wie is de zadelmaker? Bel hem/haar en vraag hem/haar om advies.
Laatst bijgewerkt door Vera op 06-06-07 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Niet ter zake doende opmerking verwijderd

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 14:23

zadelmaker heb ik ook al een bericht gestuurd om te vragen wat ze ervan vinden, maar nog geen reactie op gehad. Ben ook erg benieuwd wat zij ervan vinden....

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:58

Op de laatste foto lijkt het zadel wat ver naar achteren te liggen. Maar zoiets is natuurlijk heel moeilijk van foto's te beoordelen. Ik zou inderdaad de maker er even naar laten kijken.
Laatst bijgewerkt door Vera op 06-06-07 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke kwesties graag per PB afhandelen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:36

Moderatoropmerking:
Mag ik een ieder er op wijzen dat dit topic niet bedoeld is om persoonlijke vetes uit te vechten. Graag alleen reacties plaatsen die de vraag van TS beantwoorden

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:29

als ik het goed begrijp heb je het zadel net nieuw en is het schaap nog vers
wat ik begrepen heb is dat je eerst het schaap wat zal moeten plat rijden voordat je uberhaubt kan zien of de boom past, maar ik ga er van uit dat een op maat gemaakt zadel toch zou moeten passen

neem het zadel eerst eens in gebruik en ga dan pas kijken hoe de afdruk is
tenzij je natuurlijk protest krijgt van je paard, dan zou ik de zadelmaker aan zijn mouw trekken

prachtig zadel trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:55

Wat zegt de pasmal ervan Henla?
(Tip: gebruik even een zwarte marker op jouw lichte paard om er zeker van te zijn dat je alles op de juiste plaats hebt liggen)

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:32

Goeiemorgen Henla_tent Ik heb je zadel op de foto afdeling al bewonderd ......... Het enigste wat ik me afvroeg is of jou zadel niet nog iets te breed is voor je paardje. Nu kan ik me voorstellen dat als je een paard hebt die nog moet groeien dat je er niet op zit te wachten om over een half jaar weer een ander zadel te moeten kopen. De zadelmaker zal daar denk ik ook best rekening mee gehouden hebben.

Wat mij opviel aan de foto met de afdruk van je zadel is dat hij iets naar voren duikt, dus naar mijn idee nog iets te breed voor de schouders van je paardje Lachen dit kan best voor een deel opgevangen worden met een goede pad onder het zadel maar het mag zeker niet klemmen of door het te breed zijn iets teveel over de schouders te zakken. Dit is mijn mening hoe ik denk dat het zadel ligt.

Mooi zadel hoor Haha!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:59

Jongens, ik heb 2 dagen vrij gehad, en ben niet op Bokt geweest.
Dit paard heeft een extreem korte rug, met een ver naar achter liggende schoft en schouderpartij. Daardoor heeft dit paard een riggingpositie nodig, die vóór de full-postie ligt. Een zadel met de doorsnee-gebruikte rigging-postie van 3/4 of 7/8 zal bij dit paard op de schouderbladen getrokken worden.

Het paard is nog erg jong en overbouwt (iets wat nog behoorlijk kan veranderen) Waar wij rekening mee gehouden hebben, en er van uitgegaan zijn, bij de opbouw van de zit, van een level-paard. Iets wat ten alle tijde weer verandert kan worden bij de seat.
Wij maken een zadel niet breder in de hoop dat een paard later breder wordt, dan werken we het liever later bij.
Als dat nodig blijkt, want dat kan je niet voorspellen.
Omdat het paard nog maar net in training is, hebben we ook een vrij platte all-round seat gemaakt, die later in een reiningseat omgebouwt kan worden.

Over het laken.
Bij mijn eigen maat-zadel ziet het er net zo uit. Alhoewel dit zadel nog gloednieuw is, en je ook een custom ingereden moet worden, vind ik dit een heel mooi resultaat.
Door de beweging van de achterhand zal je altijd een donkere vuilplek zien aan de achterkant van je pad. (vooral bij gangenpaarden kan dit heel duidelijk zijn, die wiegen enorm met de heupen)
De voorkant, heeft ook meer beweging onder het zadel, want de schouderbladen hebben een grote bewegingsvrijheid onder de huid, dus het is normaal dat daar ook meer vuil afgegeven wordt. Het zou kúnnen dat, doordat dit paard behoorlijk overbouwt is, dat het zadel op het ogenblik wat meer naar voren belast wordt. Hierbij kan overigens de houding van de ruiter ook significant invloed hebben op zo'n lakentest. (denk aan bv een endurance-ruiter die veel naar voren leunend in de beugels staat)

Ook de mate van strakheid van aansingelen kan het zadel bij déze rigging-postie (voor de full) indien tè strak, het zadel (vooral met deze riggingpositie (lees artikel op westerngids.nl over opzadelen!)) van voren wat zwaarder aantrekken. Dat kan ik op het net natuurlijk niet beoordelen., of dat zo geweest is.

Door de extreme riggingpostie die bij dit paard helaas noodzakelijk is, is het ook zo dat de riggingplate niet zo'n positieve invloed kan hebben als bij een paard dat je 3/4 kan aansingelen, in combinatie met de overbouwtheid van dit jonge paard, zou dit het zadel een fractie zwaarder van voren kunnen belasten, wat ik uit deze foto's overigens niet opmaak.

Nogmaals: deze foto's geven eerder een indicatie waar de meeste beweging onder het zadel is tijdens het rijden.

Misschien is die beweging ook wel minder als het paard beter getrained is; ik merk zelf dat mijn eigen paard na drie weken serieus les, veel stabieler in de rug is, en veel prettiger zonder zadel rijd. (ik vond hem een beetje eng zelfs)(ik doe dus een hoop training zonder zadel)

Het is ook niet heel erg zinnig zoiets te doen bij een gloednieuw zadel, daar het nog ingereden, soepeler moet worden. En het duurt ook een maand of 2 voordat het zadel wat soepeler is, en de olie is ook nu nog, op dit moment bezig zich te verdelen binnenin het leer.

Als iemand mij ernstig graag wil spreken, dan moet je zeker ook de telefoon of mijn persoonlijke mail-adres proberen: ik zit niet iedere dag op bokt, ik bèn soms mijn telefoon (of sleutelbos) kwijt. En ik heb dus, na drie weken zonder vrije dag, twee dagen vrij gehad van Willem waarin ik grote schoonmaak gedaan heb en de computer helemaal niet aangezet heb!
Een handgeschreven brief met zegel heeft altijd resultaat!

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 16:40

Aafke, dank je voor je duidelijke uitleg Lachen Ben ik heel erg blij mee en ook met mijn zadel hoor Haha! En het is ook zeker niet dat ik jullie ergens op aan wil vallen hierover, mocht ik dat idee gewekt hebben.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:24

Hoi Aafke ...... Ik begrijp dat je dit ziet als een aanval Lachen zo was dat helemaal niet bedoeld. Waar ik het niet mee eens ben is dat een zadel dat aangemeten is op een paard eerst soepel moet worden en dat het iets meer naar voren mag liggen!
Ik citeer: in combinatie met de overbouwtheid van dit jonge paard, zou dit het zadel een fractie zwaarder van voren kunnen belasten als je dan al moet gaan beginnen met een zadel wat mischien toch iets teveel de voorkant zou kunnen belasten dan vraag je om problemen. Ik heb zelf een paard die erg kort in de rug is en enigsinds overbouwt en neem geen genoegen met een zadel die niet gelijk goed gebruiks klaar is.

En ik herhaal het nog een keer : Vind het dus zeker wel een mooi zadel. Lachen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 14:33

Beste mensen, ik zie dit helemaal niet als een aanval hoor, maar ik vond wel dat ik hier iets moest rechtzetten, dus.
En nu alwéér! Knipoog :
Ik schreef dat inderdaad het zou kunnen dat in verband met de overbouwtheid op dit moment, van het paard, het zou kunnen dat een zadel de voorkant íets zwaarder zou belasten, op een manier die dan nog ruim binnen de aanvaardbare marges ligt.
Maar dat ik dat aan deze foto's niet kan constateren,
a- omdat het zadel nog niet ingereden is. (en als iemand dat niet wil aanvaarden bij een natuurprodukt als leer moet je voor kunststof gaan Haha! )
b- omdat die foto's aangeven waar de natuurlijke beweging van het paard voor wrijving zorgt. en niet dat het zadel ergens meer of minder drukt.
Ik schrijf dus ook dat ik het er juist heel mooi uit vind zien.

En ik heb ook geschreven dat áls het paard overbouwt blijft, of er toch puur reining gereden gaat worden de zit zodanig aangepast kan worden. Dit is ook allemaal in overleg met de opdrachtgever. het zadel is dus al bedoelt als aanpasbaar.

Ik ben graag bereid een helemaal kant en klaar perfect niet meer aanpasbaar zadel voor een drie-jarig veulen te maken, en dan gelijk te beginnen aan het zadel voor over een halfjaar enz, ( die allemaal ingereden zullen moeten worden) voor 6 zadels ieder half jaar geef ik ook nog wel een beetje korting! Geld, geld!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:45

Heel intressant...
Mijn eerste reactie wa sook dat een nieuw zadel nog even ingereden moet worden en dan met name het leer gedeelte natuurlijk.
Ik vind het heel verstandig van henla om dit meteen met een afgeleverd zadel te doen. Mocht er toch iets zijn ben je er snel bij.

Ik vind aafkes reactie niet verdedigend overkomen, eerder zakelijk. Zoals altijd op fora is de emotie achter een bericht soms moeilijk te voelen, zowel van de schrijver als de lezer.

Ik ga in elk geval ook eens een wit laken onder mijn zadel leggen. Heel leerzaam!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:30

nuh, ik ben helemaal niet emotioneel, (deze keer) Kijk, als iemand mij wil quoten, moet je natuurlijk wel het hele verhaal quoten, en niet de helft, daar krijg je een heel verkeerde indruk van, van wat ik eigenlijk gezegt heb.

En wat ik nog vergeten was, en wat ik heel belangerijk vind: je ziet op de foto van Rosni opgezadelt, dat Henla het zadel ook op de juiste plek heeft liggen.
Bijna iedereen legt zijn westernzadel veel te ver naar voren; bovenop de schouderbladen, heel slecht voor je paard, en zijn beweging.
Bij deze foto van Henla zie je dus het zadel wèl op de juiste plek liggen. Laat dat een voorbeeld zijn.

Wil je weten waar de schouderbladen liggen? en waar je zadel moet liggen? Lees het artikel over opzadelen op de westerngids.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:23

Aafke_ schreef:
En wat ik nog vergeten was, en wat ik heel belangerijk vind: je ziet op de foto van Rosni opgezadelt, dat Henla het zadel ook op de juiste plek heeft liggen. Bijna iedereen legt zijn westernzadel veel te ver naar voren; bovenop de schouderbladen, heel slecht voor je paard, en zijn beweging.
Bij deze foto van Henla zie je dus het zadel wèl op de juiste plek liggen. Laat dat een voorbeeld zijn.

Idd liggen de meeste zadels te ver naar voren; geboren uit het feit dat de meeste zadels :
a. te lang zijn voor het paard
b. omdat de singelplaats anders niet 'uit' komt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:02

van het opzadelen ben ik niet helemaal met Aafke eens.
mijn zadel heeft voor de concho waar de boom dus eindigd nog een stuk leer zitten Knipoog
als ik dat leer achter de schouder zou leggen ligt mijn zadel dus niet goed,veel te naar achteren.

de boom moet achter de schouder liggen ,niet je hele westernzadel.is mij verteld Haha! n dat doe ik braaf Ja

dat stuk leer zit haar schouder vrijheid niet in de weg.

maar goed ieder zijn manier van zadelen Haha!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:49

ik ben het weer met je eens DD: de meeste mensen weten ook dat het zadel ong. een hand ruimte moet hebben bij de heup, maar kennelijk leggen veel mensen dan het zadel wel bovenop de schouderbladen, wat veel slechter is. Bovendien zal een zadel dan gegarandeert bridgen.
Ik meet heel veel paarden op de laatste tijd, ook quarters, die heel korte ruggen hebben.

maar je hebt dus ook helemaal gelijk, Mirgino, en dat is ook wat ik bedoel.
Op het artikel van de westerngids laat ik ook een foto zien van waar de boom in het zadel zit.
Meestal kan je hem zó tussen de skirts zien liggen. De voorkant van de boom, moet dus ong. twee vingers àchter het schouderblad liggen. Als het paard vierkant stilstaat.
Maar het paard staat niet altijd stil, en daarom is een ruime hoeveelheid leer vóór de boom ook belangerijk. en dat leer is in het ideale geval ook een beetje opengetrokken door er nog een extra schroefje in de gullet bij te doen.
Op deze manier glijd het schouderblad onder het zadel, en bij een scherpe bocht ook onder de boom. je begrijpt dat als je het zadel mega-strak aansingelt, dat dat eronder glijden niet kan.

Als een zadelmaker nu wat gierig met leer is, en bv maar twee cm leer voor de boom heeft, en je zadel ligt wel op de goede plek, dan prikt het stijve (want heel kort is stijf) leer nu juist tegen het schouderblad aan!
het schouderblad van een paard (en van ons) ligt helemaal los, en zit alleen vast met banden en pezen.
Mijn volgende artikel op westerngids.nl gaat over anatomie en het zadel, maar ik heb het nog niet af,en er moeten ook nog tekeningen bij, en als ik zoveel op bokt typ komt het ook niet af!

En er is één détail bij Roshni waar je aan moet denken: Roshni heeft een extreem ver naar achter liggende schouder en schoft, daardoor lijkt het optisch misschien dat het zadel wat ver naar achteren ligt, maar het ligt juist goed! en daarom is het zo knap van Henla dat ze het tóch goed heeft liggen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:52

Oh, enals je een zadel met enkele rigging hebt, en die zit bv op 3/4 en voor jouw paard had hij eigenlijk op 7/8 moeten zitten, dan wil het wel helpen als je een wat bredere ropersingel gebruikt. En dan niet zo'n extreme, maar bv een 26 strand-cicha