Met veilig gevoel bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yuno_

Met veilig gevoel bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:23

Hoi,

ik zou in de toekomst graag bitloos gaan rijden, in de bak en ook buiten. Nu lijkt me het volgende hoofdstel van dr. Cook erg geschikt: http://www.bitloosrijden.nl/webshopplaa ... ngroot.jpg

Alleen zou ik graag voor de veiligheid buiten ''iets'' erbij willen hebben. Nu weet ik dat als een paard er van door gaat je met bijna niets zo'n paard meer tegen houd. MAAR ik denk dat je met bijv. een hackamore net iets meer controle uitoefent. Het is ook alleen voor buiten.
Maar kun je zo'n hoofdstel i.c.m. een hackamore gebruiken?

Ik wil graag iets hebben wat het paard totaal niet stoort en echt alleen inwerkt als ik dat nodig vind! Hebben jullie tips of hoe doen jullie dat?

Waratje

Re: Met veilig gevoel bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:16

Hackamore zou ik niet combineren met een bitloos hoofdstel. Beide moeten op een bepaalde hoogte op de neus liggen, dus krijg je dat minimaal één van beide niet optimaal ligt.
Als je onzeker bent, doe dan de eerste tijd een combinatie van bit met bitloos hoofdstel en laat de teugel van het bit gewoon hangen.
In ieder geval zou ik eerst ruimschoots tijd in de bak besteden aan het wennen aan het bitloze hoofdstel voordat ik zelfs maar zou denken aan een buitenrit.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:03

Afbeelding
dit is mijn hoofdstel Tong uitsteken
zelf vind ik dat je bitloos eigenlijk nog meer controle hebt als met bit
sommige paarden lopen ook ruimer zonder bit
samen met een hackamore zou niet gaan
dat past niet allemaal tegelijk om het hoofd , en het is ook niet nodig
probeer het eerst een aantal keren in de bak
ga daarna een stukje uitstappen met een ander paard erbij
net zo lang tot je zelf het gevoel heeft dat je controle heb
succes

Yuno_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 16:19

Wow unamie dat is een mooi hoofdstel!! Ook een dr. Cook zo te zien!??
Nu ben ik toch nog aan het orienteren en ik zou dan ook eerst een flinke tijd in de bak oefenen. Is zo'n soort hoofdstel ook te gebruiken in combinatie met een bit? En rijd je dan ook met twee teugels?

Unamie: snapte jouw paard gelijk het principe of had je wat problemen met de overgang naar bitloos?

DubaiDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:24

als het goed is zou je niks anders erbij hoeven te doen. Je kunt wel oefenen met de één teugel stop, als je een extra veiligheid wil

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:05

Het probleem zit tussen je oren. Voordat dat probleem verholpen is zou ik niet zonder bit buiten gaan rijden. Jij voelt je dan niet zeker en dat breng je over op je paard.

Ik rij nu ruim een jaar bitloos en heb met bit echt veel minder te vertellen. Laatst moest ik noodgedwongen weer tijdelijk met bit rijden. Ik kon gewoon nauwelijks sturen met de teugels.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:21

het verschilt ook per paard waar die het beste op reageert,met bit,bitloos of variaties daarvan

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:53

Yuno_ schreef:
Wow unamie dat is een mooi hoofdstel!! Ook een dr. Cook zo te zien!??
Nu ben ik toch nog aan het orienteren en ik zou dan ook eerst een flinke tijd in de bak oefenen. Is zo'n soort hoofdstel ook te gebruiken in combinatie met een bit? En rijd je dan ook met twee teugels?

Unamie: snapte jouw paard gelijk het principe of had je wat problemen met de overgang naar bitloos?

Jep dat is een dr.Cook
De 1e keer was even wennen, maar het ging na een paar keer al prima
Na een week ben ik al naar buiten gegaan Cool
Had ook helemaal niet het idee dat ik minder controle had zonder bit.. integedeel
As je te veel trekt, kan het zelfs vrij scherp zijn vind ik
Rij eigenlijk altijd met een vrij losse teugels buiten

Mijn schimmelmerrie reageerde er ook goed op
Ze heeft een vrij harde mond (is altijd op stang en trens gereden)
en heeft helaas nog maar weinig gevoel in haar mond Huilen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:08

Even naast alle andere reacties puur antwoord op de vraag die je stelt :

voor mij is een hackamore of touwhalster of CRB de meest betrouwbare bitloze optoming. Daarmee kun je nog eens goed duidelijk inkomen als het eens nodig is.

Met elke optoming zou je doel moeten zijn om zo weinig mogelijk eraan te zitten en het paard zo min mogelijk ermee lastig te vallen , vind ik.

Dus ook met deze optomingen is dat zo , als je gewoon normaal ermee omgaat dan heeft het paard er geen last van. Maar gaat ondanks goed oefenen , goede opvoeding en een eerlijke ruiter toch ineens een knop om bij het paard en wil het dier er bvb. vandoor tetteren dan is het erg fijn als er nog een wat afdwingender rem en stuur opzit.

Naar mijn ervaring is de hack de beste noodrem , direct gevolgd door de CRB en het touwhalster.

De CRB heeft daarvan dan weer het beste stuur links en rechts.

Dus ik rij nu eigenlijk altijd met Hack of CRB. Liefst de CRB omdat die zi heerlijk licht en luchtig en simpel is om dat koppie.

Totaal geen last van in 99,9% van de gevallen , maar in die laatste 0,1% waarin het paard niet braaf meewerkt kun je tenminste nog duidelijk ingrijpen om ongelukken te voorkomen.

Met een dr. Cook e.d. types met de teugelbevestiging aan de zijkanten van het hoofd heb je in het geval van een flippend paard echt geen schijn van kans. Dat is mijn ervaring althans hoor.

Kan best zijn dat het bij andere paarden wel goed werkt , maar dat doet het bij die van mij ook bij de normale schrikjes en speelsheden , alleen dan niet als het echt menens is.

Dus ik rij daar maar zelden mee , alleen op heel vertrouwde rondjes of rustige ritten.

Zodra het wat meer bijzonder en spannend wordt pak ik voor onze veiligheid liever gewoon de hack of CRB.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:28

pmarena schreef:
Met een dr. Cook e.d. types met de teugelbevestiging aan de zijkanten van het hoofd heb je in het geval van een flippend paard echt geen schijn van kans. Dat is mijn ervaring althans hoor.

Hmm.. geen schijn van kans? Ik denk dat je met een flippend paard met geen enkel optoming een schijn van kans hebt, die 500 tot 700 kilo hou je gewoon niet tegen tenzij je superman bent Knipoog Ik rij alweer anderhalf jaar met de cook en dan voornamelijk buiten. Mijn paard wil nog best wel eens flink heet worden op een lang stuk rechtuit in galop en is dan niet makkelijk terug te krijgen. Juist met de Cook heb ik nog redelijk controle zonder haar pijn te doen. Je kunt namelijk ook in deze situaties nog super goed sturen. Wat ik dan doe is 1 teugel gebruiken waardoor ze wel haar hoofd wel moet afwenden en dus vaart mindert. let wel ik trek haar niet om veel te gevaarlijk. Wat ook altijd bij mijn paard als rem werkt is het borsttuig die pak ik even op en werkt super als handrem Knipoog Wellicht zou ik met mijn paard nog het veiligst kunnen toeren op een halsring wat dat betreft Knipoog Hoe dan ook het gevoel van veiligheid zit inderdaad vaak tussen je oren dat stuk ijzer in de mond is niet je rem. Maar dat merk je snel genoeg! Als je in de bak rijd heb je misschien na een half uurtje al zoiets ok laten we lekker naar buiten gaan! Succes.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:55

Ik rijd met ongeveer zo'n hoofdstel als Unamie, alleen lopen mijn teugels dan door de ring achter de oren langs.
Het werkt dan dus in achter de oren en wat op de neus.
Ik heb nog nooit zoveel controle gehad met mijn paard. Nu is ze natuurlijk haar wilde haren van vroeger wel kwijt, ik weet niet of het in die tijd ook gekund had.
Maar nu rijd ik met zoveel rust rond, zelfs als ze eens wegspuit heb ik haar sneller terug als voorheen met bit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:07

Als een paard ECHT wil dan hou je hem niet tegen uiteraard , maar voordat het zover is heb je een seconde tijd om te reageren.

Als knollie iets ziet waarvan hij zo overstuur raakt dat hij alleen nog maar om wil keren en terug naar huis wil rennen ofzo , zodra je die eerste schrikreactie voelt moet je al ingrijpen zodat het omkeren / wegspurten niet lukt.

Rena heeft een paar keer zo'n panische actie gehad helaas en de enige redding die je dan hebt is snel genoeg reageren , de rem erop zodat je een paar secondes wint waarin je dan weer wat meer tijd hebt om tot het dier door te dringen dat het moet kijken ipv wegrennen omdat dan blijkt dat het helemaal niet zo ultiem bedreigend is Knipoog

Ik weet dus dat je in de ene seconde een rem moet hebben die heel duidelijk doorkomt als REM. Want op dat moment zijn ze bijna niet gevoelig meer voor prikkels van buitenaf , dus alleen iets scherpere prikkels komen nog aan.

Bij een bit was die prikkel dan zo vervelend dat ze alsnog daarvoor wilde vluchten , werd de paniek alleen groter.

Maar met hack of CRB was het even scherp de rem erop waardoor ik een paar seconden aandacht had en haar kon overtuigen om niet weg te rennen. Zit ik op dat moment met een bitloze optoming erop met de teugels aan de zijkangten van het hoofd dan heeft dat geen enkele invloed meer , komt niet meer aan in die staat van acute paniek. Ze voelt het wel hoor maar het is niet genoeg om dat reflex van die rem te activeren. En een seconde later maakt ze vaart en dan heb je helemaal geen kans meer.

Zolang ze bij haar positieven is is het op zich genoeg dit type bitloos , maar ook als ze eens echt de benen wil strekken blijft ze wat drammeriger ermee. Je voelt gewoon dat je er niks mee te vertellen heb en dat voelt niet prettig. Het is puur beleefdheid aan een zijden draadje dat ze niet weggaat op dat moment. Met een hack of CRB kan je eens een stevige korte ophouding als waarschuwing geven als het te gek wordt , en dan komt de waarschuwing ook meteen aan en legt ze zich erbij neer. Waarna ze vervolgens mag ga geven want dan heeft ze bewezen in verstandige-luister-modus te staan Haha!

Ik kan een jaar met een Cook-type bitloos rondrijden zonder enkel probleem , maar dan ineens zal je zien dat er tijdens een galop op het strand een gestoorde hond uit de bosjes stuift waardoor ze er van acute paniek vandoor knetterd , en dan zit ik mooi , net of je probeerd te remmen met een elastiekje , het "pakt" gewoon niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:14

pmarena schreef:
Als een paard ECHT wil dan hou je hem niet tegen uiteraard , maar voordat het zover is heb je een seconde tijd om te reageren.

Dat is sterk paard-afhankelijk. Wij hebben een Welsh Cob waarbij je die seconde gewoon niet hebt, daarom hebben we heel veel tijd gestoken om hem eerst te leren niet te vluchten bij schrik. Of dit voldoende is, zal nog moeten blijken in de praktijk Cool

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:16

Stomme vraag misschien, maar wat is een CRB?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:18

Cross Rope Bridle

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:25

Die seconde heb je altijd. Op het moment dat het dier schrikt en aanzet om te vluchten , dat is die seconde.

Dat leren om niet te vluchten is dus juist datgene waarvoor je die rem nodig hebt , om het vluchten te voorkomen en het dier te leren te kijken naar het gevaar , waardoor het ervaart dat het enge helemaal geen aanval van plan was en na verloop van tijd gaan ze dan uit zichzelf kijken ipv. direct knetteren.

Dus het is gewoon een hulpmiddel met hetzelfde doel Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:30

Waratje schreef:
Cross Rope Bridle

Ik kan hier geen ruitersportzaak vinden die zoiets verkoopt. Waar kan ik zoeken?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:33

Mijn ervaring is ook dat die seconde er altijd is. Maar een seconde is maar heel kort, daarom moet je jezelf ook trainen om heel snel op de juiste manier te reageren.

99% van de keren dat Anouar er vandoor wil gaan ben ik hem voor. Een hele enkele keer is hij me te snel af, maar als ik hem dan alsnog in hou gaat hij binnen 100 meter weer langzamer.

Ik heb hem wel geleerd om niet weg te rennen als hij iets eng vind. Dat gaat nu super.
Alleen barst hij nu van de energie omdat hij super in z'n vel zit en daar hebben we nog wel eens onenigheid over.

Ik heb een biothane hoofdstel, die kan met en zonder bit. Dus daar zou je eventueel ook dubbele teugels aan kunnen doen (een paar aan de neusriem en een paar aan het bit)
De eerste keer dat ik naar buiten ging 'zonder' bit deed ik een touwhalster om met teugels en het hoofdstel met teugels (zonder neusriem) eroverheen. Maar ik had het bit niet nodig bleek al snel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:36

De CRB is iets dat ik een jaartje of 2 geleden uitgevonden heb voor mezelf , omdat een touwhalster erg goed beviel alleen met zijwaarts sturen niet.

Ik heb dus een touwhalster iets anders geknoopt waardoor het zijwaartse stuur beter is. Ook met het oog op paniekjes en het overige verkeer , dat je toch in een wat lastige situatie even duidelijk opzij kan sturen als dat nodig is.

Mensen die zelf touwhalsters knopen kunnen ze maken in de kleur die je wilt , ik heb zelf een blauwe in Cob-maat op de site staan voor de liefhebber.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:46

ik zelf heb een touwhalster/CRB/bitloos hoofdstel ongeveer hetzelfde als Dr Cook en een bosal.
Ik heb tot nu toe 1 keer met het touwhalster gereden, maar een vriendin ging erop en hij was niet meer te houden (met de galop). De CRB heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd. Met de bosal snapt hij de zijwaartse druk niet, maar hij remt wel hoewel de one reinstop niet altijd praktisch is uit te voeren in onze omgeving. En tenslotte de gewone bitloze optoming is ideaal. Hij remt en stuurt. Ik rijd alleen maar buiten en niet in een bak.
Ik was in het begin ook bang om bitloos te gaan rijden. Ik besloot om hem eerst met halster te gaan rijden. Halstertouw dan onder zn kin en niet aan de zijkanten. Had ergens gelezen dat dat beter was. Omdat ik wel vaker met halster rijd in de zomer en zonder zadel luisterde hij goed. Geen rare fratsen ofzo. Nu hij ook goed reageert op het bitloze hoofdstel ben ik zelf ook zekerder geworden.
En ja mocht hij gaan, dan gaat hij met bit ook hoor.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:50

Het begint natuurlijk wel naast je paard. Als je paard al niet stopt als je ernaast loopt en een ophouding geeft door druk te geven op het touw kan je niet verwachten dat hij het wel onder het zadel doet en dat vergeten mensen nog wel eens (ook als ze met bit rijden)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:57

Inderdaad Ja

Ernaast is altijd makkelijker , dus als je ze dan al niet opgevoed hebt om je te volgen / goed te luisteren zonder dat je moet gaan trekken en sjorren , dan is het zeer onwaarschijnlijk dat het in het zadel wel lukt.

Het is gewoon een kwestie van opvoeden. En dan op een eerlijke en vriendschappelijke manier zodat het paard er ook lol in heeft , maar wel duidelijke afspraken maken en grenzen stellen.

En imo. hoort bij grenzen stellen ook dat er consequenties zijn als het dier toch willens en wetens die grens op gaat zoeken.

Dan moet je wel even duidelijk kunnen corrigeren zodat het meteen weer klaar is en er geen gezeur blijft.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:02

Weet niet of dit op mij slaat, maar Norvid is goed opgevoed en stopt wanneer ik zeg stop (naast hem dan) maar wanneer hij zn fjordenkuren krijgt. Als ik samen met die vriendin rijd dan wordt hij snel opgewonden omdat haar paard veel sneller kan dan hij. Soms ruilen we dan even. Ik heb toen met dat touwhalster niet zelf gegalopeerd maar zij dus wel en ze kreeg hem niet terug. Ik krijg hem dus wel terug met halster. Ik rijd dus ook vaak alleen omdat wanneer ik samen met iemand anders rijd hij altijd erg jolig wordt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:03

Sloeg niet op jou. Was een algemeen iets

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:07

ok. Jullie hebben wel gelijk daarin hoor.