[WN] pony westernzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boutje

pony westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:32

Welk zadel raden jullie aan voor ponies?
We hebben een welsh van 132 hoog. Een van onze westernzadels (merkloos, ponyzadel van 60 cm lang) is iets te lang voor zijn rug en knelt op de schouder, het zadel van mijn mans quarter ligt weer overal goed behalve dat het drukt op de schoft en wat ver naar achter komt. In de shops hier in de buurt vind ik geen zadel dat korter is dan 60 cm en daardoor drukken ze op zijn lendenen. De echte "ponyzadels" zijn meestal te smal voor hem.
Hij heeft ronde ribben, wel wat schoft en een korte rug.
Tot nu toe lijkt alleen een boomloos echt goed te liggen, maar daar houd ik niet zo van.
Qua engels zadel past een wintec ponyzadel met de op een na breedste boom (ook lang moeten zoeken om iets passends te vinden), maar mijn dochter wil western rijden.
Iemand een idee? Merk of waar te vinden?

DubbelFun

Re: pony westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:05

Er zijn ook goede kinderzadels, maar die kosten net zoveel als een 'normaal' westernzadel. Wat voor zittingmaat moet je hebben, want als die te groot wordt wordt het zadel op een normale lengte boom gebouwd (vanaf 21") en dat kan dus al weer te lang zijn voor de pony in kwestie
Boutje schreef:
Tot nu toe lijkt alleen een boomloos echt goed te liggen, maar daar houd ik niet zo van.
En wat vind de pony er van...lijkt mij belangrijker nl.

sultannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:07

En gewoon een wintec? Die kun je aanpassen door een andere boom er in te plaatsen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:08

Western wintec's niet Sultannetje...

Afbeelding
Triple stripes verkoopt deze, heb 'm nog niet in real life gezien, maar het ziet er zo al beter uit dan de "mexicaanse" zadeltjes die je op MP ziet.
http://www.triplestripes.nl/aanbiedingen2.htm

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:18

Boomloos vrees ik voor druk thv de singelbevestiging, en te weining drukverdeling in het algemeen. De singels die ik tot nu toe gevonden heb zijn ook vrij lang waardoor er weinig plaat is tussen de gesp van de singel en het zadel, daar lijkt het hem te storen. Maar als ik zoek vind ik wel een klortere westernsingel of laat ik die maken, da's niet het grootste probleem.
De pony loopt met alles een tijdje goed maar zit dan vb vast thv de schouder en neemt na een maand of 3 rijden met een bepaald zadel kleinere pasjes, hij heeft nog nergens drukplekken of zo gehad (en dat wil ik zo houden!) maar ik vind hem gewoon beter en ruimer lopen met het engelse wintec zadeltje.
Vandaar mijn zoektocht naar een "klein" en passend westernzadel waar hij wel lekker mee kan bewegen. Alleen zijn de meeste westernzadels zo grooooot...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:25

@Boutje welke boomlose modellen heb je al geprobeerd, ant ook daar heb je veel verschil in.
Bedoel je met singelbevestiging de D-ringen aan de zijkant of de plek waar de singelstoten IN het zadel verwerkt zitten ??
Een goede pad met laag uitgesneden singelplekken (skito) zal drukplekken van de D-ring verminderen/tegen gaan.
Qua hogere zitdrukverdeling heb je een punt, maar kleinere pasjes is veelal een probleem vanuit de schouders bij een slechtpassend boomzadel.

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:43

We hebben nu een testzadel van Barefoot, model arizona http://www.barefootsaddle.be/ShopArizon ... rizona.htm
Ik bedoel inderdaad de D-ringen, een grotere pad kan dit misscien oplossen, maar het is al een groot geheel voor die pony, straks verwijnt die onder de pad Knipoog.
Bij de 2 andere westernzadels is er inderdaad een probleem bij de schouders denk ik.
Zitdrukpunt verdeling: mijn dochter weegt 40 kg, dit zou voorlopig geen echt probleem mogen zijn denk ik? Maar met goede fysiopad (of hoe heten die dingen) er bij en eventueel extra inlages zit ik qua prijs al niet meer ver van een degelijk boomzadel, als ik kan kiezen dan liever dat, is ook meer keus qua uitzicht. Alleen de maat...

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:50

@crazycactus: ziet er inderdaad goed uit, maar ik vraag me af of dat kan, een goed zadel voor die prijs.
Maat lijkt wel ok, zou het moeten kunnen passen om te zien hoe hij er mee loopt.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:53

Boutje schreef:
@crazycactus: ziet er inderdaad goed uit, maar ik vraag me af of dat kan, een goed zadel voor die prijs.
Maat lijkt wel ok, zou het moeten kunnen passen om te zien hoe hij er mee loopt.

Hallo Boutje,
Ik heb hem hier op voorraad liggen.
Mocht je willen passen dan kan dat !

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:27

Je kan misschien eens een kijkje nemen op http://www.greendistance.nl Daar worden Guichard zadels verkocht, het model longue distance ziet er als een echt westernzadel uit en is verkrijgbaar in ijslander-versie, voor kortere ruggetjes dus.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:13

Probeer eens een Arizona maat 0 (53cm) of 1 (58 cm)
De boomloze zadels hebben nu een extra kussen ingebouwd waardoor de drukverdeling nog beter is en ruggegraadvrijheid meer wordt.
Laatst bijgewerkt door Vera op 06-06-07 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: commerciele uiting verwijderd

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 21:44

De maat 1 hebben we als testzadel, valt wel mee. Maar ik wist niet dat er ook een maat 0 was?! Onlangs op een beurs hadden ze het er neit over, ze zouden wel eventueel de maatjes 1 kunnen nameten (allemaal ietsje verschillend) en dan de kleinste voor ons uitzoeken.