passen hoofdstellen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

passen hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:15

Hebben jullie dat nu ook altijd, koop je een nieuw hoofdstel en er is altijd wel iets dat niet past, wat te kort of te lang is. Ik heb het dan over te weinig gaatjes in de sperriem, te korte riempjes onder de kin bij aansnoerneusriem, neusriemen die niet hoof genoeg kunnen etc. Ik heb dit zowel bij hoofdstellen van 20 euro (kan ik nog een beetje begrijpen) als bij hoofstellen boven de 80 euro.

wie herkent dit?

8nnemiek

Re: passen hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:38

Ik heb dat ook vaak gehad bij mijn tinker. Hij heeft een superbreed hoofd maar niet erg lang. Dus voor de bakstukken maat cob nodig en voor keelriem, frontriem en neusriem maat full tot extra full.
Nu heb ik alleen nog westernhoofstellen. Geen neusriemen meer dus, en bij t ene hoofdstel heb ik bij de keelriem op t einde een gaatje bijgeprikt, bij t andere heb ik het bakstuk wat bijgeprikt, en nog een ander is een een-oor, zonder front- of keelriem, dus die past altijd Haha!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:41

Herkenbaar ja. Mijn verzorgpony heeft een nogal smalle neus, dus de neus- en sperriem waren ook te groot.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:44

Heb ik ook. Een full maat is te lang maar de breedte van de neusriem is dan net goed of zelfs al te klein. (het riempje achter de oren is ook altijd te lang)

Als er veel mensen zijn met dit probleem, moet de markt er maar eens op inspelen en gewoon hoofstellen in losse onderdelen verkopen, zodat je zelf het hoofdstel op de juiste maat kunt aanpassen Haha!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:47

Ja, de sperriem was bij mij veel te lang, de rest past wel goed.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:58

Mijn paard heeft eigenlijk maat full, maar hij heeft zo'n klein hoofd dat dit eigenlijk te groot is, als ik dan cob koop is het weer nét te klein Clown om gek van te worden

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:10

Ik heb er bij duurdere hoofdstellen geen last van.

Mijn paard van 1,68 en hij heeft van een Kieffer hoofdstel mt. Pony, alles past goed, alleen de keelriem is iets te strak.

Van goedkopere hoofdstellen (onder de 60 euro) heeft hij mt COB nodig. Van zadelmarkt heeft hij extra-full nodig, want dat zijn echt ROT hoofdstellen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:48

Yep hád ik ook! Nu heb ik een hoofstel op maat laten maken. Kost wel wat maar ik heb tenminste een goed passend hoofdstel dat nog vele jaren mee kan!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 18:58

ja zou misschien geen slecht idee zijn dat je zelf je hoofdstel samen kan stellen en dus ook frontriem naar keuze erbij kan doen en neusriem en bepaalde soorten sluitingen en je kan dan bijvoorbeeld cob kopstuk met full bakstukken ofzo en pony teugels.

En als je dan dingen los koop kosten ze een bepaalde prijs en als je een heel hoofdstel samensteld krijg je 10% korting op totaal bedrag ofzo, maar wel een hoofdstel geheel naar wens...

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:32

lailapri: Misschien een x naar Dobert mailen? Je kan daar nl. ook je hoofdstel naar keus laten samenstellen, misschien dat dit ook kan?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:36

Ik heb het ook gehad. Heb een fjordje, en hij had een full hoofdstel. Bakstukken veel te lang. neusriem hing goed (gaatjes bij) maar kon amper vast (veel te los) keelriem was super
Nieuw hoofdstel gekocht, maatje Cob.
alles perfect! behalve die keelriem, die kan maar net dicht.. Vork

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:42

Ik heb het ook Ja, mijn paard heeft alles cob, behalve de keelriem.
En laat dat nou net het deel zijn wat je niet kunt vervangen, erg lastig dus..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:44

Ezumii schreef:
Ik heb het ook Ja, mijn paard heeft alles cob, behalve de keelriem.
En laat dat nou net het deel zijn wat je niet kunt vervangen, erg lastig dus..

Als het veel scheelt kun je door de schoenmaker een riempje laten maken misschien, dat je als verlengstukje kunt gebruiken Lachen

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:02

Ik ken het.. mijn merrie heeft vaak maat cob, maar dan is vaak de neusriem te smal. Met maat full dan zijn de bakstukken weer veeel te lang wat ook geen gezicht is. Ik heb nu een nieuwe gekocht van Dobert die wel helemaal kloppend past. Dat is echt de 1e.. (daarbij mocht ik altijd dan een gedeelte komen ruilen als het neit paste bij de ruitersportzaak, dus kon ik hem passend maken, dat is service Haha!

Tuigmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:49

Als er iets aan je hoofdstel te kort of te lang is, kun je het laten inkorten of verlengen door een zadel- en tuigmaker bij jou in de buurt.
Je kan ook vrijblijvend contact opnemen met mij, dan kan ik je een prijsopgave doen wat de kosten zijn als ik het voor je vermaak.

Met vriendelijke groet,

De Tuigmaker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:52

Nou ja, ik herken het ook wel wat. Arabierenkoppie die van mij, lees: 11,5 cm bitje, keelriem op laatste/één na laatste gaatje (maar als het zou moeten zou die ook wel wat strakker kunnen dan "hoe het eigenlijk hoort", neusriem op z'n strakst (en dan zit 'ie absoluut niet strak maar dat hoeft mijns inziens ook niet) en sperriem moeten altijd gaatjes bij in worden gemaakt en een stuk vanaf worden geknipt. Maar ach Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:03

lailapri schreef:
ja zou misschien geen slecht idee zijn dat je zelf je hoofdstel samen kan stellen en dus ook frontriem naar keuze erbij kan doen en neusriem en bepaalde soorten sluitingen en je kan dan bijvoorbeeld cob kopstuk met full bakstukken ofzo en pony teugels.

En dat bestaat dus wel Ja
Hier net over de grens zit P&R reitsport, en daar kun je zelf je hoofdstel samenstellen.
je hebt dan de keuze uit een aantal verschillende kleuren, zwart en meerdere tinen bruin. Verschillende maten die je mag combineren.
2 verschillende kopstukken, verschillende bakstukken (met of zonder klipsluiting of blinde sluiting) verschillende neusriemen (hanoveraans, engels gecombineerd, mexicaan etc) verschillende teugels en verschillende frontriemen.

lailapri schreef:
En als je dan dingen los koop kosten ze een bepaalde prijs en als je een heel hoofdstel samensteld krijg je 10% korting op totaal bedrag ofzo, maar wel een hoofdstel geheel naar wens...

en daar krijg je 15 euro korting als je een compleet hoofdstel koopt.

En ja ik heb dat probleem ook... Ik heb een B-welsh waar een ponyhoofdstel net te groot is en een shet net te klein... Een D pony me cob maat, behalve de frontriem die mag weer ponymaat zijn, en een paard met cob maat en full frontriem...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:57

Ik heb het ook.

Neusriemen kunnen vaak niet hoog genoeg en sperriempjes zijn vaak te lang zijn bij mij (bij al mijn pony's) de grootste problemen.

Dennis heeft neusomtrek pony maat, de rest shet (heb nu een heel gaaf klein vallend pony hoofdstel voor hem). Uk heeft shet, maar de neusriem past net, maar het sperriempje was VEEL te ruim (neus en sperriempje kan je toch wel redelijk op elkaar aanpassen?).
Roosje heeft een Kieffer en dat past wel allemaal aardig.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:12

Tsja, er is nou eenmaal zoiets als confectie en die gaat uit van het gemiddelde, valt je paard daarbuiten dan moet je gaatjes prikken of aan maatwerk gaan doen. Sperriemen zijn standaard te groot heb ik gemerkt. En neusriemen niet genoeg gaatjes in de riem die over het hoofd gaat. Maar gaatjes prikken is toch niet zo'n probleem?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:46

Maar als ze nu standaart te lang zijn, is het toch ook niet zo moeilijk ze standaart wat korter te maken?
Scheelt weer leer=geld=meer winst Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:04

Als ze standaard machinaal worden veraardigd is het goedkoper om ze allemaal op die lengte te maken...
Daarbij komt dat veel mensen de neusriem te laag hebben hangen waardoor de sperriem te lang lijkt te zijn.

sultannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:06

bij sultan zat een hoofdstel maatje cob. Eerlijk gezegd vind ik dat te krap. Nou maat full gekocht en dat gaat veel beter.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:09

Ik heb ook problemen om een passend hoofdstel te vinden voor mijn paard. Ik stel het samen uit hoofdstellen die ik nog heb liggen: cob-neusriem, full-kopstuk en x full-frontriem. Dat past nu. Ik ben niet zo van de mode, dus in principe doet hij het hier maar mee. Als er iets kapot is, koop ik een los onderdeel ( of een goedkoop hoofdstelletje waar ik het onderdeel af haal ).

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:10

JeB,, zeer herkenbaar probleem Tong uitsteken

Mijn paard heeft van halster altijd cob maat..

Qua hoofdstel is het zo dat de neusriem en frontriem maat full moet zijn,, en de rest toch echt een cob..

Nu heb ik EINDELIJK een hoofdstel gekocht wat 100% PERFECT past(dan wel passend te maken)..

Het is de royal maat full(op site van Wica's te zien ,, en in aanbieding bij Ingrid van Berlo),, super hoofdstel..messing gespen,, soepel dik leer,,en alles lekker zacht onderlegd.. ik heb hem nu 1 jaar en 4maanden en gebruik hem dagelijks,, hij ziet er werkelijkwaar nogsteeds als nieuw uit Bloos

Keelriem is zowel aan linker als aan rechterkant te verstellen,, neusriem is 4cm breedt(aansnoer) en ook ruim te verstellen..
Bakstukken kunnen ook nog aan beide kanten 4 gaatjes bij..

Gelukkig hoefde ik alleen bij de bakstukken aan weers kanten 2 gaatjes bij te knippen..

Echt een super hoofdstel,, de enigste tot nu toe wat mijn paard PERFECT past,,,
Laatst bijgewerkt door zazoeyou op 04-06-07 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:11

Alane schreef:
Als ze standaard machinaal worden veraardigd is het goedkoper om ze allemaal op die lengte te maken...
Daarbij komt dat veel mensen de neusriem te laag hebben hangen waardoor de sperriem te lang lijkt te zijn.

Daar ben ik het wel mee eens, maar echter heb ik de neusriem op de juiste hoogte en waren ze toch te lang.
Lang leve de gaatjestang !