De JC, Rossener of Kentaur zijn, leuke zadels. Ik heb met alle 3 merken ervaring en het zijn fijne zadels met een goede prijs-kwaliteit verhouding, en passen goed in jou budget. Ik kan wel de types noemen, maar het is toch een kwestie van zelf proberen wat goed bij jou en je paard past. Voor zover ik weet hebben deze 3 merken bijna allemaal types met een diepe zit en aardig wat wrong. Maar ook al heb je een diepe zit, dat wil nog niet zeggen dat je er goed in kunt zitten, dat verschilt toch per persoon wat de één fijn vindt en de ander niet. Ik zou zeggen ga eens naar de ruitersportzaak of een goede zadelmaker, dan kan je de verschillende types van de zadels uitproberen en kijken welke je het fijnste vindt. Dan vertel je gewoon wat je zoekt, in welke prijsklasse en dan hebben ze vast wel iets voor je. Ik zou wel even rondkijken naar een betrouwbare zadelmaker/ruitersportzaak, (dus niet zomaar de eerste de beste nemen) daar schiet je denk ik meer mee op dan allerlei merken en types door de mensen hier te laten vergelijken, al is wat info natuurlijk nooit verkeerd! Laat er iig een kenner naar kijken en ga niet zelf in de wildeweg passen, dat bespaart je een hoop ellende.
Verder zou ik persoonlijk voor een 2e hands A-merk gaan, maar dat is natuurlijk verschillend.