Welk dressuurzadel voldoet hieraan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Welk dressuurzadel voldoet hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 17:53

Ik ben op zoek naar een A-merk dressuurzadel dat moet voldoen aan de volgende eisen:

- diepe zit
- geen opgesloten gevoel
- zachte zitting

Zelf dacht ik aan de Prestige Top Dressage, maar ik heb er zelf nooit op gezeten, dus weet ik ook niet of die wel aan mijn eisen voldoet.

McRosa

Re: Welk dressuurzadel voldoet hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:55

Ik zou gewoon eens rondkijken, want ik vind Hulsebos zelf heel fijn zitten. Ligt er net aan welke versie je neemt, en hoe jij persoonlijk vindt of je opgesloten zit of niet. De Passier Grand Gilbert is ook fijn, de Fryso (meer voor rondribbige paarden), er zijn zat zadels. Ja

Vraag gewoon de zadelmaker eens langs te komen met een stel zadels die aan jouw eisen voldoen. Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:58

Ik zou zeggen bel een ruitersportzaak die aan huis past en laat ze met div. zadels langskomen. Het kost je meestal wel de voorrijkosten maar je bent niet verplicht een zadel af te nemen. Neem je wel een zadel dan vervallen de voorrijkosten. TIP...laat meerdere merken meenemen, geef goed door wat je wensen zijn, en, niet onbelangrijk, in welke prijsklasse je zoekt.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:30

Persoonlijk vindt ik Kentaur een heel goed merk. Veel keuze, dus ook keuze uit de zit. In de k-artemis zit je meer opgesloten als in de k-penelope. Ik heb de penelope en ben er heel tevreden over. Ik kan gewoon mijn eigen zit aannemen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:03

de prestige TD zit idd heel erg lekker. fijne diepe zit, maar niet gesloten. wel heb je heel veel beenwrong. als je iets minder wrong wilt kan je ook de prestige DOGE proberen, die heeft wat minder wrong die net iets anders geplaatst zit.

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:23

Rossner dressuur zadels vind ik ook echt super fijn zitten.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:24

KenTaur Penelopa. Ja

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:01

Ik hoop dat je wel naar de eigenschappen van de Top dressage hebt gekeken Lachen Deze heeft namelijk een vrij gedwongen zit, mede door de keilkussens en extreem dikke kniewrongen Knipoog

Vallie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:17

Bij de meeste ruitersportzaken waar ze goede zadels verkopen en je je eisen stelt kunnen ze je goed advies geven welk zadel daar het beste in geschikt is
zelf heb ik geen ervaring met zadels kopen Lachen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:27

Ik ben zelf erg blij met mij Passier Grand Gilbert. Ik heb bewust geen extra (= diepe zit) gekozen omdat ik zelf zo vrij mogelijk wil zitten.

Waarom wil je een diepe zit?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:33

Ik heb zins kort een ketaur andromeda.een geweldig lekker zadel met super knie/been wrongen erop. 1tip voor zadelpas service geen ooteman.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:24

en KN? ik heb sinds kort een KN tango, ik heb bij de versie met lagere kussens (die ook beter op mijn paard lag) geen last van een opgesloten gevoel. Bij de versie met hogere keilkussens wel, hierbij werden mijn benen nml echt tegen de wrongen aangeduwd. Hij zit ook lekker zacht. Anders zijn de symfonie en de ouverture ook erg fijne zadels, de ouverture heeft ook dikker wrongen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:48

LiSSy schreef:
de prestige TD zit idd heel erg lekker. fijne diepe zit, maar niet gesloten. wel heb je heel veel beenwrong. als je iets minder wrong wilt kan je ook de prestige DOGE proberen, die heeft wat minder wrong die net iets anders geplaatst zit.

Prestige Doge was me inderdaad ook al opgevallen.
Maar de Prestige TD zit dus ook niet al te gesloten?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:49

Mosh schreef:
Ik hoop dat je wel naar de eigenschappen van de Top dressage hebt gekeken Lachen Deze heeft namelijk een vrij gedwongen zit, mede door de keilkussens en extreem dikke kniewrongen Knipoog

Maar naar ik begrepen heb kun je de wrongen etc. naar wens laten aanpassen...

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:50

Ik heb zelf sinds kort een Knight rider colonel en dat bevalt super!!!
Maar als ik jou was zou ik gewoon eens het een en ander proberen, het is een persoonlijk iets welk zadel je het prettigst vind.
Succes!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:52

Rhodos schreef:
Ik ben zelf erg blij met mij Passier Grand Gilbert. Ik heb bewust geen extra (= diepe zit) gekozen omdat ik zelf zo vrij mogelijk wil zitten.

Waarom wil je een diepe zit?

Ik wil inderdaad wel een diepe zit, maar zoals je zelf al zegt geen extreem diepe zit.
Passier Grand Gilbert zat ook in mijn "lijstje" er bij.
Maar dit zadel heeft wel een zachte zitting?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:53

krumel schreef:
en KN? ik heb sinds kort een KN tango, ik heb bij de versie met lagere kussens (die ook beter op mijn paard lag) geen last van een opgesloten gevoel. Bij de versie met hogere keilkussens wel, hierbij werden mijn benen nml echt tegen de wrongen aangeduwd. Hij zit ook lekker zacht. Anders zijn de symfonie en de ouverture ook erg fijne zadels, de ouverture heeft ook dikker wrongen.

KN Symfonie sprak me ook wel aan in eerste instantie Ja

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:54

De Euroriding luxor, óf de opvolger *en mijn persoonlijke favoriet* Anatomica Orion

kijk maar eens op http://www.anatomica.nl dit is een nieuw merk. Drunens ruiterhuis verkoopt deze o.a. De luxor is hiervan een voorloper, anatomica heeft het concept verbeterd en verder uitgewerkt, maar in principe kwa zit een heel eind het zelfde zadel.

Voor een nóg opgeslotener gevoel heb je ook de Euroriding Titan II , deze is héél opgesloten, voor mij zelf té. Kon er juist helemáál niet op zitten, maar dat is smaken verschillen.
edit; de titan heeft overigen wel een extreem diepe zit. de anatomica en de orion hebben een diepe zit maar en stuk minder. Mooie flinke wrongen erop.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 09:56

Ik heb ook een bruine passier Lenox gehad. 2 dagen geleden verkocht, maar daar was ik ook heel tevreden over. Lekkere ongedwongen zit,

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:40

Of de passier een zachte zit heeft durf ik niet te zeggen. Het enige wat ik kan zeggen is dat het mij niet opgevallen is dat ze hard zijn maar mogelijk zijn er ook zachtere zadels. Ik rij er met heel veel plezier op en wil geen andere meer. Voorheen heb ik wel op BR, Daaleman en KN gereden. Van deze zadels kreeg ik last van mijn rug. Of dat komt doordat ze harder zijn of anders van vorm durf ik niet te zeggen.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:41

Euroriding luxor Lachen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:48

De Euroriding luxor dwingt toch enorm?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:03

Top Dressage idd Ja!

Zit erg makkelijk, niet gedwongen maar toch steun, en errug comfortabel!

Furore_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 17:41

Ik heb Euroriding Diamant en vind ´m erg fijn.
Diepe zit, zachte zitting en ik voel me er totaal niet opgesloten! Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:14

Heb zelf op het moment een Prestige TD en een Passier GG Extra. Ben met beide reuze tevreden.
Had hiervoor ook Euroriding Diamant, Fryso Legacy en daarvoor nog een Kieffer Aachen VSD.

Het zachtst zat de Fryso, zonder twijfel. Maar voor mijn paard was het zadel absoluut minder geschikt. Ondanks een volledige verbouwing om de fabrikage-fouten eruit te halen, bleef het zadel niet goed liggen. Weg ermee. Komt er bij mij nooit weer in.

Diamant zit hard. Maar de bovenbeenwrongen zijn heel fijn en daardoor zit je wel heel veilig - eraf vallen is een kunst met zo'n zadel Haha! Jammer dat ze vaak zo smal in de boom zijn. Ik vind de zit trouwens wel erg gesloten.

De Prestige zit heel fijn. Zitting zacht genoeg, absoluut een heel stuk zachter dan bijv. de Diamant. De zit is ook aanzienlijk minder gesloten dan die van bijv. de Diamant. Net zo vrij als de Fryso, iets vrijer dan de Passier GG Extra. Bovenbeenwrongen zijn heel fijn om mee te rijden, het zadel geeft voldoende steun om een heftige galop uit te zitten. Fijn zadel.

En toch dub ik om het te vervangen door NOG een Passier GG Extra Haha! Ik heb twee paarden en wil voor elk een fijn op maat gepast zadel hebben. De Passier is echt het neusje van de zalm wat mij betreft - nog niet eerder zat ik zo fijn en vertrouwd te paard. Heerlijk zadel, zowel voor mijn paard als voor mijn eigen bips. Zacht genoeg, lekker veel steun aan de beenwrongen en 100% aanpasbare boom. Zit voor mij nét iets lekkerder dan de Prestige.

(niet geheel onbelangrijk voor enig vergelijk: ik ben een Rubens-model Haha!)