De boom van een KN zadel, is die nou echt zo slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emilia

De boom van een KN zadel, is die nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 22:29

Ik open dit topic naar aanleiding van een ander topic en omdat ik nu zelf ook een beetje met een dilemma zit.
Er wordt namelijk beweerd dat de boom van een KN zadel niet goed is. Er schijnt een soort van een bobbel in de boom te zitten waardoor het zadel te veel op één punt op de rug drukt.
Voor meer info kan je op de link klikken en dan vanaf pag 34 lezen.
viewtopic.php?f=117&t=618433&hilit=Kootstra
Zijn hier bokkers met een KN zadel die de boom van hun KN zadel hebben laten aanpassen vanwege dit probleem? Zoja, heb je verandering aan je paard gemerkt?

Ik heb er niet een heel goed gevoel bij. Als dat echt zo zou zijn, waarom maakt KN dan bomen met een bobbel?

Precious20

Re: De boom van een KN zadel, is die nou echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:10

Ach, onze befaamde discussietopic van afgelopen zomer Haha! Haha!

Als je het vollédige topic had doorgelezen dan had je ook gelezen dat alle argumenten rond een knik of slag in de boom méérmaals weerlegd zijn geweest... Knipoog
In datzelfde topic kan je trouwens ook genoeg reacties lezen van Harnessmaker en bokkers (waaronder ook ikzelf) die contact hebben opgenomen met de fabricaten en de resellers (van Passier, Schumacher, KN, Prestige, Stubben en Kieffer), verschillende zadelmakers, fysio's en osteo's en stuk voor stuk weerlegden deze mensen dit verhaal over een 'knik' in de boom...
Als ik me niet vergis dan staat er zelfs een mail van Hans van Zuidweg (KN-reseller) in...

Even een aanvulling aan jouw bericht: er werd niet beweerd dat alleen de KN's een knik of slag in de boom hebben. Nee , er werd beweerd dat álle zadels, die na '95 of '97 gemaakt zijn, een knik in de boom hadden en dus een verkeerde drukverdeling teweeg brachten.
Even goed lezen dus Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:00

Er is niks bewezen dat die zadels idd slecht zijn. Trouwens als ik me goed herinner ging het in het algemeen over alle zadels met een diepe zit en is het uiteindelijk uitgedraaid op de kn zadels in het bijzonder. Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met een kn. Zelf heb ik een kentaur en dat gaat heel goed, die heeft ook wel een diepere zit. Kijk ik heb het probleem ook nog voorgelegd aan mn zadelmaker en die had eerlijk gezegd zoiets van Verward en toen ie bokt hoorde snapte hij het helemaal. Het is normaal dat zadels veranderen maar ik denk dat ze veranderingen wel doordacht doorvoeren. En dat daar voldoende onderzoek op gebeurt. Eigelijk zou er eens een volledig wetenschappelijk onderzoek hieromtrent moeten komen maar ik denk dt het zo moeilijk uit te voeren is,elke paardenrug is nl anders. Op de mijne moet je echt geen zadel leggen wat behoorlijk plat is want dit past hem voor geen meter (zoals wintec, stubben,...) Mijn kentaur met een iets diepere zit ligt dan wel heel mooi op zn rug. Dus hangt echt af van je paard. Ik zou zeggen, ga naar de zadelmaker en probeer gewoon verschillende merken en types uit. Hetgeen wat voor jou en je paard het beste past moet je nemen. Want een zadel dat voor je paard past maar geen meter bij jou is uiteindelijk ook geen oplossing en omgekeerd ook niet.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 10:31

Precious20 schreef:
Ach, onze befaamde discussietopic van afgelopen zomer Haha! Haha!

Als je het vollédige topic had doorgelezen dan had je ook gelezen dat alle argumenten rond een knik of slag in de boom méérmaals weerlegd zijn geweest... Knipoog
In datzelfde topic kan je trouwens ook genoeg reacties lezen van Harnessmaker en bokkers (waaronder ook ikzelf) die contact hebben opgenomen met de fabricaten en de resellers (van Passier, Schumacher, KN, Prestige, Stubben en Kieffer), verschillende zadelmakers, fysio's en osteo's en stuk voor stuk weerlegden deze mensen dit verhaal over een 'knik' in de boom...
Als ik me niet vergis dan staat er zelfs een mail van Hans van Zuidweg (KN-reseller) in...

Even een aanvulling aan jouw bericht: er werd niet beweerd dat alleen de KN's een knik of slag in de boom hebben. Nee , er werd beweerd dat álle zadels, die na '95 of '97 gemaakt zijn, een knik in de boom hadden en dus een verkeerde drukverdeling teweeg brachten.
Even goed lezen dus Knipoog

1. Ik bedoel niet dat het in het topic beweerd werd, maar ik hem iemand gesproken die er van overtuigd is dat de boom van een KN niet goed is.
2. Ik heb het hier alleen over een KN zadel omdat ik een KN heb. De rest van de merken interessert me op dit moment niet.
3. Ik vraag of er mensen zijn met een KN die vanwege dit mogelijke probleem hun zadel hebben laten aanpassen en of ze verandering gemerkt hebben.
4. De mail van Hans Zuidweg heb ik gelezen, maar daar kan ik ook weinig mee.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 10:32

zitake schreef:
Er is niks bewezen dat die zadels idd slecht zijn. Trouwens als ik me goed herinner ging het in het algemeen over alle zadels met een diepe zit en is het uiteindelijk uitgedraaid op de kn zadels in het bijzonder. Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met een kn. Zelf heb ik een kentaur en dat gaat heel goed, die heeft ook wel een diepere zit. Kijk ik heb het probleem ook nog voorgelegd aan mn zadelmaker en die had eerlijk gezegd zoiets van Verward en toen ie bokt hoorde snapte hij het helemaal. Het is normaal dat zadels veranderen maar ik denk dat ze veranderingen wel doordacht doorvoeren. En dat daar voldoende onderzoek op gebeurt. Eigelijk zou er eens een volledig wetenschappelijk onderzoek hieromtrent moeten komen maar ik denk dt het zo moeilijk uit te voeren is,elke paardenrug is nl anders. Op de mijne moet je echt geen zadel leggen wat behoorlijk plat is want dit past hem voor geen meter (zoals wintec, stubben,...) Mijn kentaur met een iets diepere zit ligt dan wel heel mooi op zn rug. Dus hangt echt af van je paard. Ik zou zeggen, ga naar de zadelmaker en probeer gewoon verschillende merken en types uit. Hetgeen wat voor jou en je paard het beste past moet je nemen. Want een zadel dat voor je paard past maar geen meter bij jou is uiteindelijk ook geen oplossing en omgekeerd ook niet.

Ik ben zeer zeker niet van plan om een ander zadel te kopen. KN bevalt me erg goed en hij ligt super op mijn paard.
Het feit dat er mensen zijn, die beweren dat de bobbel die in een boom van KN zou zitten niet goed is, blijft me bezighouden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:48

Emilia schreef:
zitake schreef:

Ik ben zeer zeker niet van plan om een ander zadel te kopen. KN bevalt me erg goed en hij ligt super op mijn paard.
Het feit dat er mensen zijn, die beweren dat de bobbel die in een boom van KN zou zitten niet goed is, blijft me bezighouden.

Van mij hoef je ook geen andere te kopen hoor, als ze maar goed liggen op je paard en voor jou goed zitten.
Mss moet maar eens gekeken worden waardoor die bobbel erzit. Is hij ontstaan nadat het zadel was aangepast of was hij zo van kn vandaan gekomen. Sorry ben de weg kwijt geraakt in dat topic. Of bedoel je met die bobbel het feit dat er een diepe zit gecreeerd word. Kijk gewoon proberen. Als je nu al tevreden bent van kn dan zou ik me geen zorgen maken over die bobbel waar sommige beweren dat hij er zit. Dit zijn slechts enkele mensen die dit zeggen, er zijn er waarschijnlijk velen die er niet over klagen. ik heb een vriendin die ook met een kn rijdt en die wil gewoon geen andere.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:25

Mijn zadel is nog nooit aangepast. De bobbel waarvan men beweert dat die in een KN boom zit, schijnt in elke KN te zitten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:37

Er zit geen hobbel of bobbel in een KN zadel, Hans van Zuidweg is er in die mails zeer duidelijk over... tot op heden is er maar 1 zadelmaker en dan nog niet eens uit zijn mond die zoiets beweerd.
En het zou aan het knopje liggen en blabla...

Denk je nu werkelijk dat zadelfabrikanten, dus de daadwerkelijke zadelmakers, er willens en wetens op uit zijn om onze paarden te verprutsen?

Doei! eh Precious20, lange tijd niet gezien Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:51

hmm ik heb het 'beruchte' topic toevallig gisteren en vandaag (ja kwam er in één avond niet door) gelezen, en ben er dus objectief aan begonnen. mijn conclusie (ik heb geen ervaring met de genoemde merken op mijn eigen paard) is, dat er niets bewezen is. het enige dat er concreet uitkomt is dat één zekere zadelmaker, tegenover vele andere zadelmakers, resellers en fabrikanten, beweert dat de zadelbomen van ná 1995 niet deugen, althans degenen met een diepe zit.

er wordt veel gesproken over een rechte boom, nou kan ik met zekerheid zeggen dat dat onzin is. als je de rug van je paard bekijkt (afgelopen woensdag is de zadelmaker hier geweest, en die heeft een malletje gemaakt van mijn ruin zijn rug met Equiform), is die niet recht! er is altijd, hoe licht ook, een holling over de gehele lijn waarop het zadel komt te liggen. ik denk dan ook dat er gesproken moet worden over een boom met meer of minder bolling/ holling, hoe je het noemen wilt.

afgezien daarvan, heb ikzelf alleen maar positieve verhalen gehoord over KN zadels. de 'knik' (bobbel) waarover wordt gesproken bestaat niet, wél schijnt het zo te zijn dat sommige(!) bomen met diepe zit meer holling hebben. als dat op je paard past, is het prima. als jouw zadel goed bevalt, en je zadelmaker vindt het goed zo, dan is het toch OK?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 08:59

ik moet eerlijk zijn...op de dressuurstal waar ik werkte hadden ze 2 KNs beide al zo'n 6 jaar oud, en van beiden is op een gegeven moment de boom kapot gegaan. Ik zat OP het zadel toen ik oppeens heel hard KNAK hoorde, en dat was de voorkant van de boom die brak, met die andere zelfde verhaal, maar dat is iets anders gegaan...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 09:50

Er is 1 man die beweert dat zadels met een diepe zit niet goed zijn en dat is Van Triest. Zijn leerlingen brengen hetzelfde verhaal de wereld in (uiteraard omdat ze het van bovengenoemd persoon geleerd hebben) en andere zadelmakers zeggen dat het verhaal onzin is.

Ik heb toen foto's geplaatst van zadels van voor 1995 en de conclusie van sommige personen was dat dit zadel ook een diepe zit heeft:
Afbeelding
Dit is een Hopfner Ahlerich.

Dit zijn foto's van een stubben Parzival:
Afbeelding

Afbeelding

De onderste foto geeft de Parzival na aanpassing weer. Dus er zijn keilkussens in gezet, wrongen veranderd, enz. Zoals het zadel op de bovenste foto eruit ziet, zo zag het zadel op de onderste foto er ook uit voordat ik een grondige renovatie had laten doen.

KN bomen van vroeger of van nu zijn volgens mij niet beter of slechter. Alleen, ik vind het leer van de huidige KN zadels te slecht. Maar over de boom zou ik me geen zorgen maken. Past het zadel, dan past het en kun je er veel plezier van hebben. Uiteraard wel in de gaten houden of het blijft passen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:09

Emilia schreef:
1. Ik bedoel niet dat het in het topic beweerd werd, maar ik hem iemand gesproken die er van overtuigd is dat de boom van een KN niet goed is.
2. Ik heb het hier alleen over een KN zadel omdat ik een KN heb. De rest van de merken interessert me op dit moment niet.
3. Ik vraag of er mensen zijn met een KN die vanwege dit mogelijke probleem hun zadel hebben laten aanpassen en of ze verandering gemerkt hebben.

Ik wil nog even reageren op puntje 3 en 4.
Je vraagt of de mensen hier veranderingen in KN zadels gemerkt hebben... Welke verandering bedoel je dan? Of ze nu ineens voelen dat er een knik in de zadelboom is?? Dat kán je niet voelen, daarvoor moet je nl. het zadel uit elkaar halen en de naakte boom bekijken.
Hoezo kan je weinig met de mails van Hans van Zuidweg? Hij, zadelmaker én KN-reseller, thans heel duidelijk uit dat er géén knik in een KN-boom (of eender welke ander merk zadel) zit.

Doei! Hoi Alane, lang niet gezien nee! Hoe gaat ie?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 16:51

Alane schreef:
Er zit geen hobbel of bobbel in een KN zadel, Hans van Zuidweg is er in die mails zeer duidelijk over... tot op heden is er maar 1 zadelmaker en dan nog niet eens uit zijn mond die zoiets beweerd.
En het zou aan het knopje liggen en blabla...

Denk je nu werkelijk dat zadelfabrikanten, dus de daadwerkelijke zadelmakers, er willens en wetens op uit zijn om onze paarden te verprutsen?

Doei! eh Precious20, lange tijd niet gezien Clown

Nee, natuurlijk niet. Dat houd ik ook de hele tijd in mijn achterhoofd..

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 16:53

Precious20 schreef:
Emilia schreef:

Ik wil nog even reageren op puntje 3 en 4.
Je vraagt of de mensen hier veranderingen in KN zadels gemerkt hebben... Welke verandering bedoel je dan? Of ze nu ineens voelen dat er een knik in de zadelboom is?? Dat kán je niet voelen, daarvoor moet je nl. het zadel uit elkaar halen en de naakte boom bekijken.Hoezo kan je weinig met de mails van Hans van Zuidweg? Hij, zadelmaker én KN-reseller, thans heel duidelijk uit dat er géén knik in een KN-boom (of eender welke ander merk zadel) zit.

Doei! Hoi Alane, lang niet gezien nee! Hoe gaat ie?

Of het paard er beter door loopt. Ik bedoel als het echt zo is van die bobbel, dan kan ik me voorstellen dat een paard er last van heeft..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:37

door milieueisen van tegenwoordig is er leertechnisch wat veranderd dat en het onderhoud + de vele 'manieren' van onderhoud doen weinig goeds aan een zadel...
Als een paard last heeft van een bobbel, zal het niet beter maar slechter gaan lopen... Het is mens eigen om altijd te proberen een schuldige te vinden, maar nooit ben je het zelf, dus is het het zadel, de instructeur, afstamming, rijbroek, enz enz....

@Nimmerdor: als een zadel die niet past keer op keer uit zijn vorm wordt gereden het begeeft, lijkt me logisch.. gebeurd dit binnen 6 jaar na aankoop en bij normaal gebruik hebben de meesten bij een kunstofboom toch 10 jaar garantie...

@Precious20: perfecto hier...
@Germie: de beroemd beruchte foto's Haha!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 00:01

Alane schreef:
----Denk je nu werkelijk dat zadelfabrikanten, dus de daadwerkelijke zadelmakers, er willens en wetens op uit zijn om onze paarden te verprutsen?

Zou er een afspraak zijn met fysiotherapeuten? ..... wij maken een slecht zadel wat de rug schaadt en jullie krijgen meer werk..... zoiets?

Er zijn best ,vaak goedkope, zadels die niet goed gebouwd zijn.
Maar een alom gerenomeerd merk als KN zal geen bomen gebruiken die schadelijk zijn voor de paardenrug...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 00:34

met zadelfabrikanten doelde ik dus niet op knutselaars en prutselaars... en ik verwacht net zomin dat zadelfabrikanten één of andere afspraak hebben met wat voor paard gerlateerde therapeuten dan ook bij de vervaardiging van hun zadels... anders zouden ze hun huidige resellers wel om laten scholen tot therapeuten of anders therapeuten in dienst nemen Clown
Een slecht passend zadel zie je ook terug in de ruiter, en heeft dus weinig meerwaarde...