Verschil in aanneming bit; dubbelgebroken of enkelgebroken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Verschil in aanneming bit; dubbelgebroken of enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 11:53

Hoi,

Zijn er mensen die van een enkelgebroken (watertrens) over zijn gegaan op een dubbelgebroken watertrens?
En wat zijn de verschillen die je bij je paard hebt gemerkt?
En wat was de reden om over te stappen?
Owja, en wat voor dubbel gebroken trens was dat, een plat middenstuk, dik middenstuk of 'normaal' middenstuk?

En weet iemand het verschil in werking bij een plat, dik of 'normaal' middenstuk? (dat zijn toch de drie verschillende soorten middenstukken?)

Alvast bedankt!!! Haha!

#Ymke#

Re: Verschil in aanneming bit; dubbelgebroken of enkelgebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:04

Normaal zijn er 2 soorten, een bolletje of een plat stukje ertussen. Het platte stukje is scherper doordat de 2 drukpunten kleiner zijn, het bolletje is zachter, die drukt namelijk op een groter oppervlak.
Ik rij mijn paard op een dubbelgebroken K&K met bol tussenstukje. Ik heb hem een paar keer met enkelgebroken gereden, maar deze vind hij toch niet fijn.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:33

Ik heb een dubbelgebroken met een rond tussenstuk wat kan draaien. Mijn paard loopt wat meer ontspannen op dit bit en hij neemt het toch net wat fijner aan dan mijn enkel gebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:37

De werking van de verschillende bitten kun je vinden in de wiki

ik rij nooit met een enkelgebroken

SandraL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:48

Ja, ben een half jaartje geleden ongeveer overgestapt. De reden was dat dubbelgebroken toch wat vriendelijker is, veel verhalen gehoord over de slechte inwerking op het gehemelte van je paard bij een enkelgebroken bit. In het rijden merk ik er niet veel van, ik vond het geen wereld van verschil. Wel lijkt hij zich wat sneller te ontspannen, hij gaat er sneller op kauwen. Met ongebroken bit duurde dat langer en nu vrijwel gelijk als ik de teugels opneem. Voor het paard is het dus wel vriendelijker denk ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:03

Ik ben ook overgeschakeld. Reed vroeger wel met enkelgebroken bitten maar ik vind een dubbelgebroken veel fijner en het ligt meestal ook beter in de mond van het paard. het paardje wat ik nu rijd is ingereden met een dubbelgebroken, ik heb een tijdje op enkelgebroken gereden (door gebrek aan een tweede dubbelgebroken) maar dat gaf enkel maar problemen, hoofd omhoog, onrustig, liep voor geen meter, mond openen, tong eruit en ga zo maar door. Ik ben naar de winkel geweest, dubbelgebroken mee en problemen opgelost. Hij liep weer netjes en ik heb nooit nog last gehad van de dingen die eerst voorkwamen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:05

Wij rijden alle paarden hier met dubbelgebroken. In de Wiki staat idd een erg goed stuk, en kan je meteen zien waarom wij ook de enkelgebroken bitten de deur uit hebben gedaan Tong uitsteken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:06

Ik ben paar dagen geleden overgestapt met bol tussenstukje. Ik merk aan rijden nog niet heel veel verschil, wel dat ze ongelofelijk op het bitje is aan knabbelen ineens, heel veel schuim onder het rijden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:27

Uitproberen.
Mijn vos wilde juist enkelgebroken, ik heb op een gegeven moment voor hem dubbelgebroken gekocht maar die kon gelijk de kast weer in, dat werkte echt niet. Wranglertje loopt met dubbelgebroken, ben ik mee begonnen en bevalt gewoon goed dus daar ga ik ook niet aan sleutelen. Ik vind het bit alleen vrij dik in verhouding tot zijn mondje dus als ik weer kan rijden ga ik eens proberen op een onderlegtrensje, maar ook dubbelgebroken. Acalgo liep met dubbelgebroken massief bit en was lastig in de aanleuning. Die heb ik omgezet naar enkel gebroken hol watertrensje en die is gelijk enorm verbeterd in de aanleuning.
Ieder zijn eigen voorkeur dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:29

Toch is mijn ervaring dat er maar heel weinig paarden zijn die enkel gebroken liever hebben dan dubbel gebroken.
Natuurlijk zijn er die, maar wel de minderheid vind ik.

En als je bijv de dubbelgebroken trens van ik geloof imperial riding neemt (als je wilt kijk ik zo ff of er een tekentje op mijn bit staat) dan is deze helemaal niet dik

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:47

Mijne loopt beter op enkelgebroken dan dubbel,
Ik denk dat bij de dubbele er teveel druk op de tong kwam, ze werd er erg onrustig van in de aanleuning,
enkelgebroken = bij haar een nette rustige aanleuning,

Al is het mijn ervaring ook dat meer paarden een dubbele fijner vinden dan een enkele,

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:51

Splinter schreef:
Ik denk dat bij de dubbele er teveel druk op de tong kwam, ze werd er erg onrustig van in de aanleuning,

Al is het mijn ervaring ook dat meer paarden een dubbele fijner vinden dan een enkele,

zo zie je maar dat er paarden zijn die het leuker vinden. Velen vinden een dubbelgebroken fijner omdat het dan niet in het gehemelte druk en dan het je nog het zogenaamde notekrakerseffect.
Maar elke paardenmond is anders.
voor wie interessse heeft, hier een artikel/studie over verschillende bitten en ook hun effecten. Met beeldmateriaal.
http://www.ivis.org/proceedings/aaepfocus/2006/bennett1.pdf

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:52

ik ben ook van plan over te stappen op een dubbel gebroken bitje met bol tussenstuk..

Ik rijd nu een 3 jarige ( niet van mij) en bij haar hoofdstel zit een enkel gebroken bitje. Ze loopt opzich wel fijn maar ik wil het toch een keer uitproberen. Het nadeel is dat ze zo duur zijn dus ik moet nu alleen nog even de eigenaar overhalen Vork
Of weet iemand hier een goedkopere versie

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:55

Hoezo duur? je hebt ze al vanaf 14,95? Die van mij was 19,95?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:56

zitake schreef:
Splinter schreef:

zo zie je maar dat er paarden zijn die het leuker vinden. Velen vinden een dubbelgebroken fijner omdat het dan niet in het gehemelte druk en dan het je nog het zogenaamde notekrakerseffect.
Maar elke paardenmond is anders.
voor wie interessse heeft, hier een artikel/studie over verschillende bitten en ook hun effecten. Met beeldmateriaal.
http://www.ivis.org/proceedings/aaepfocus/2006/bennett1.pdf

O mijn god, die tongfoto's Bloos!

verder ga ik dat zeker even lezen, bedankt voor de link!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:57

Mooie link..helaas is mijn engels niet zo goed Verdrietig

Duur, idd, rond de 20 euro heb je er 1

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 10:59

Splinter schreef:
[

O mijn god, die tongfoto's Bloos!

verder ga ik dat zeker even lezen, bedankt voor de link!

Idd ik had ook zoiets van Gestoord Daar moet je toch behoorlijk iets aan merken onder het rijden.

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:02

ik zat aan een koperkleurige te denken..

heb net even op een paar sites gesnuffelt maar blijf ze vrij prijzig vinden..

( heb er vrij weinig verstand van verder hoor ) ik raadpleeg mijn instructrice vanmiddag eens even, na deze verhalen ben ik er toch weer even over na gaan denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:02

waarom perse meteen een koperkleurig?

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:05

nogmaals, ik heb er vrij weinig verstand van, maar mij is verteld dat dat beter wordt aangenomen en dat ze dan beter gaan kauwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:13

ook per paard verschillend
Bij kawa merk ik daar bijv geen verschil tussen

Hij is niet te rijden met een enkelgebroken bit, maar of ik bij dubbelgebroken nu een rvs bitje of een K&K bit neem, daar merk ik niks van.

Maar dat zal vast met andere paarden anders zijn Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:21

runningkawa schreef:
ook per paard verschillend
Bij kawa merk ik daar bijv geen verschil tussen

Hij is niet te rijden met een enkelgebroken bit, maar of ik bij dubbelgebroken nu een rvs bitje of een K&K bit neem, daar merk ik niks van.

Maar dat zal vast met andere paarden anders zijn Lachen

idd ik heb ook beide gebruikt, veel verschil is er niet in. Bij die KK bitjes denk ik dat ze mss aangenamer zijn qua materiaal en iets zachter. Vaak komen ook stoffen vrij uit het bit wat het paard aangenaam vind; Qua vorm is er echter weinig verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:22

kwa vorm zie je ook wel verschil hoor Ja
Maar kawa maakt daar dus zelf geen verschil in Lachen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 11:32

runningkawa schreef:
Toch is mijn ervaring dat er maar heel weinig paarden zijn die enkel gebroken liever hebben dan dubbel gebroken.
Natuurlijk zijn er die, maar wel de minderheid vind ik.

En als je bijv de dubbelgebroken trens van ik geloof imperial riding neemt (als je wilt kijk ik zo ff of er een tekentje op mijn bit staat) dan is deze helemaal niet dik

Als je inderdaad even zou willen kijken! Mijn paard heeft nl ook geen grote mond, en ik wil er dus ook niet zo'n dik bit in!
Maar nu loopt hij op enkelgebroken, maar die raakt versleten (ben bang voor scherpe stukjes) dus ik leen van mijn instructrice een dubbelgebroken, kijken hoe hij daarop loopt..

Wat ik alleen wel héél vreemd vond (ik heb twee bitten *bij het paard gekregen*) en zijn enkelgebroken watertrens is wel 3cm groter dan zijn enkelgebroken bustrens met rolletjes!!
Dat is toch vreemd?!
Maar zijn bit is helemaal niet te groot toch? (voor foto's zie onderschrift..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:34

Bij een kleine mond, dus weinig ruimte tussen tong en gehemelte, is een ongebroken trens ook een aanrader eens te proberen Ja