Sinds een tijdje zijn mijn zus en ik op zoek naar een goed zadel. Ik rijd zelf eigenlijk alleen maar voltige, maar soms ga ik op haar paard naar buiten. Mijn zus wil een nieuw goed leren dressuurzadel aanschaffen. We hebben nu een Wintec 500 dressuur, maar de 16,5 " bleek toch iets aan de krappe kant, en het zadel ligt gewoon niet lekker.
Ze heeft nu al op een aantal zadels gezeten en ik ook. We hebben er drie waarvan we allebei zeggen; goed. Dat is in de allereerste plaats een bruin Passier dressuurzadel (Patron ofzo geloof ik), dan de Erik Thomas (lekkere zit, ruw leer zodat je er minder snel in 'glijd', maar minder contact met je paard als bij de Passier), en de Knightrider dressuur (zat ook wel al een luie stoel maar ook minder contact met je paard en we vinden het zadel er niet echt mooi uitzien, want overal zijn 'losse' stukken leer opgezet).
We zaten daarbij ook nog een beetje in twijfel over de prijs, de Passier is €1600,-, maar met inruiling van het huidige zadel en 30% korting (van de winkel zelf) zouden we uitkomen tussen de €1000,- en de €1200,-. Dan de Knightrider is €798,- en de Erik Thomas idem dito.
We weten alleen nog niet zeker of we wel een nieuw zadel aan willen schaffen, mocht er op internet een goed zadel voor een nette prijs zijn gaan wij er ook over nadenken.
Wij hebben zelf een jonge Lusitano ruin, vrij moeilijke rug voor een geschikt zadel.
Verder hoef ik een enkel buitenritje te maken en mijn zus wil heel sirieus verder in de dressuur.
Onze vraag was nu, wat vinden jullie van deze zadels? Want zijn jullie ervaringen?
Hoe is het leer? Slijten ze snel of juist niet? Wat is de duurzaamheid?
Mochten jullie nog andere opties hebben voor goede zadels, kom maar op! We willen alleen geen Hulsebos (hebben we al gehad en boom schijnt scheef te gaan na verloop van tijd), geen Kieffer (hooguit de Kieffer Lusitano maar dan zouden we toch voor dat geld liever gaan voor een ander zadel), geen merkloos/zadelmarkt zadel, geen HH zadel, geen Wintec, geen BR zadel.
Wie helpt ons?