Ervaringen gezocht met Passier, Knightrider & Erik Thomas za

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

McRosa

Ervaringen gezocht met Passier, Knightrider & Erik Thomas za

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 07:00

Hoi,

Sinds een tijdje zijn mijn zus en ik op zoek naar een goed zadel. Ik rijd zelf eigenlijk alleen maar voltige, maar soms ga ik op haar paard naar buiten. Mijn zus wil een nieuw goed leren dressuurzadel aanschaffen. We hebben nu een Wintec 500 dressuur, maar de 16,5 " bleek toch iets aan de krappe kant, en het zadel ligt gewoon niet lekker.

Ze heeft nu al op een aantal zadels gezeten en ik ook. We hebben er drie waarvan we allebei zeggen; goed. Dat is in de allereerste plaats een bruin Passier dressuurzadel (Patron ofzo geloof ik), dan de Erik Thomas (lekkere zit, ruw leer zodat je er minder snel in 'glijd', maar minder contact met je paard als bij de Passier), en de Knightrider dressuur (zat ook wel al een luie stoel maar ook minder contact met je paard en we vinden het zadel er niet echt mooi uitzien, want overal zijn 'losse' stukken leer opgezet).
We zaten daarbij ook nog een beetje in twijfel over de prijs, de Passier is €1600,-, maar met inruiling van het huidige zadel en 30% korting (van de winkel zelf) zouden we uitkomen tussen de €1000,- en de €1200,-. Dan de Knightrider is €798,- en de Erik Thomas idem dito.

We weten alleen nog niet zeker of we wel een nieuw zadel aan willen schaffen, mocht er op internet een goed zadel voor een nette prijs zijn gaan wij er ook over nadenken.

Wij hebben zelf een jonge Lusitano ruin, vrij moeilijke rug voor een geschikt zadel.
Verder hoef ik een enkel buitenritje te maken en mijn zus wil heel sirieus verder in de dressuur.

Onze vraag was nu, wat vinden jullie van deze zadels? Want zijn jullie ervaringen?
Hoe is het leer? Slijten ze snel of juist niet? Wat is de duurzaamheid?

Mochten jullie nog andere opties hebben voor goede zadels, kom maar op! We willen alleen geen Hulsebos (hebben we al gehad en boom schijnt scheef te gaan na verloop van tijd), geen Kieffer (hooguit de Kieffer Lusitano maar dan zouden we toch voor dat geld liever gaan voor een ander zadel), geen merkloos/zadelmarkt zadel, geen HH zadel, geen Wintec, geen BR zadel.

Wie helpt ons? Lachen

Venetia

Re: Ervaringen gezocht met Passier, Knightrider & Erik Thomas za

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:45

Als al deze zadels echt goed passen op het paard, zou ik altijd voor de Passier gaan. Goede kwaliteit, verende boom en mocht het nodig zijn goede tweedehandswaarde.

De andere twee zijn toch duidelijk een slag minder en dat merk je na verloop van tijd wel!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:54

Passier is en blijft top, bij het goed onderhouden van je zadel heb je ook nog een goede 2e hands waarde.
Ik heb geen ervaring met de andere 2 merken, maar let wel op dat de inch maat alleen de maat voor jullie kont is, en niet voor het paard!
Houdt er rekening mee dat ook jullie groeien en dikker worden.
Nu kan een 17 inch zadel perfect zitten, maar ook jullie groeien (het is vervelend als je volgend jaar weer een andere moet kopen omdat je kont te groot is geworden).

Ik zou neit perse voor een bepaald merk of type gaan, maar eerder voor het zadel dat het beste past op je paard. Laat een goede zadel maker langs komen met een passervice.

Daaruit komen altijd wel (1 of) meerdere zadels die goed bij jou paard past. Aan de hand daarvan zou ik weer bepalen welke ik het lekkerste vind zitten...

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:01

Ik ga met Venetia mee.

Ook zou je misschien eens kunnen kijken naar een Fryso zadel. Word op maat gemaakt voor rondribbige paarden. Zijn van mooie kwaliteit en ik hoor er hier in de buurt alleen maar positieve verhalen over. Ze komen ook aan huis om het zadel aan te meten, als je naar de winkel gaat zou je ook nog keuze hebben uit 2ehands Fryso's.
http://www.tweespan.com is de website van de winkel.

Verder ben ik zelf wel fan van KN zadels. Ook fijne zadels, wel prijzig. Ik heb zowel de Symphonie als de Tango gehad (Tango heb ik nog)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:55

Ik heb zelf een 2e (of 24e, heb geen idee) hands Passier van '79 gekocht voor mijn jonge Lusitano en dat zit, ligt en rijdt als een huis.
Zadel zelf ziet er ook nog heel goed uit ondanks erg intensief gebruik, de zadelmaker heeft met netjes opgelapt en op maat opgevuld (boom was goed)

McRosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 18:52

Fryso is inderdaad erg fijn, daar hebben we ook nog opgezeten. Ja
Zoals ik dit nu zo hoor wordt het waarschijnlijk een Passier, die bij ons eigenlijk ook al de voorkeur had. KN vonden mijn zus en ik allebei niets, zowel op de 'bok' niet als op het paard niet. Dus die valt al af.

Zo te horen heeft Passier de voorkeur, dus we gaan er sirieus over nadenken. Knipoog
Meer reacties? Lachen

McRosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 18:54

Oja, en de Anky valt voor ons ook al af.
Het zadel zat zalig, maar we hebben nu van 5 mensen gehoord dat het leer zeer slecht is, dus daar beginnen we liever niet aan.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:42

Ik heb ook een Passier (GG) en daar blijf ik bij. Super kwaliteit wat betreft leer Vingers aflikken

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:30

Passier is idd erg goed. Als je portemonnee die aankan, zou ik die nemen.
Ik heb zelf een knightrider, waar ik vrij tevreden mee ben. Die van mij ziet er (na twee jaar) toch nog deftig uit. Maar hij zal jammer genoeg niet zo lang meegaan als bvb een passier.
even foto:
Afbeelding

McRosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:32

Zoals bovenstaand zitten we qua geld wel goed. Omdat inruil mogelijk is. Knipoog

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:35

dan kies je best voor een zadel dat zijn geld waard is! Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:36

ik zou een zadelmaker laten kijken, en die een zadel voor je laten uitzoeken. evt. kan een zadel dan ook nog even tot in de puntjes aangepast worden. de kans is groot dat je daar dan ook je zadel in kunt ruilen.
persoonlijk zou ik, als geld geen issue is, voor het beste gaan. ik zou dan ook kiezen voor de Passier.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:05

Ik ben ontzettend blij met mijn Knight Rider zadel.
Bij Silence past er ook vrijwel niks en dit zadel ligt gewoonweg super bij hem.
Het zit ook heerlijk en is van goede kwaliteit.
(je zus weet wel hoe hij zit Knipoog vraag het haar maar )

Het is dit model (kost als ik het goed heb €900):

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:39

Ik haal niet uit je post of het ook daadwerkelijk gepast is op het paard?
Want een Passier is zeker een best zadel, alleen ik denk niet dat het gaat passen op een Lusitano, heb je een duidelijke foto van je paard?

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:26

Ik sluit me aan bij Bitch.
Ik heb zelf een pony die wat breder in schouders is (vooral rond de schoft) en toen ik zadels liet passen was er maar 1 passier die pastte. Dat was de passier optimum. De overige passierzadels hadden te weinig ruimte tussen de kussens (hadden veel merken overigens).

Als de zadels nog niet op het paard gepast zijn zou ik dat eerst doen want misschien past het helemaal niet. En ook als het wel past dan zit het zadel op het paard misschien wel heel anders dan op de bok.