Boomloos of juist niet??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NoaSky

Boomloos of juist niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 12:40

Nu ik al een tijdje western rij merken we dat het zadel een paar drukpunten heeft. We hebben zaterdag een ander zadel gehaald (met boom) maar deze bleek niet te passen. Nou gaan we komende zaterdag terug (met pony) voor een goed zadel. Nou heb ik gisteren met een boomloos western zadel gereden (wat ik heerlijk vond zitten! veel meer 1 met je paard) maar er werd mij verteld dat je met boomloos geen lange ritten kunt maken omdat het gewicht niet goed verdeeld wordt en je dus de rug teveel belast... Is dit ook en kan ik dus beter voor een gewoon westernzadel kiezen of kan ik toch met een gerust hart voor boomloos gaan?

Wiesje

Re: Boomloos of juist niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:45

Op een boomloos zadel wordt het ruitergewicht gewoon echt net zo goed verdeeld als op een zadel met boom. Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Kijk anders eens op www.boomloosrijden.nl of www.singlefooters.nl en probeer de zoekfunctie eens. Er zijn al talloze topics over dit onderwerp.

zelf ben ik ook in het bezit van een boomlooszadel en zowel ik als mijn paard zijn hier heel tevreden mee Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:32

Als je veel lichtrijdt (echt een aantal uur achter elkaar) dan kan bij de beugelophanging wel eens een drukplek komen. Maar bij ritten waarbij je meestal gewoon op je kont zit wordt de druk genoeg verdeeld en kun je makkelijk urenlang rijden.
Natuurlijk zijn er ook paarden die minder goed reageren op boomloos, maar de meeste paarden lopen er goed onder.
Ik heb ook een barefoot arizona, ik vind em heerlijk en mn paard ook.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:35

Dat een boomloos zadel het gewicht net zo goed verdeeld is zeker niet waar, ook niet met een goede pad.

Ik vind een boomloos zadel niet geschikt voor langere intensivere ritten. Maar voor een beetje recreatief rijden vind ik ze meestal wel goed.

Voor Anouar werkte het iig niet, die kreeg drukplekken

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:57

ik neem aan dat je geen endurance rijd?
zoniet kun je rustig boomloos gaan,ik heb hem ook en mijn paard maakt soms ook ritten van 30 km.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:14

mariska32 schreef:
zoniet kun je rustig boomloos gaan,ik heb hem ook en mijn paard maakt soms ook ritten van 30 km.

draaf je dan ook veel, want ik denk dat het verschil daar ook in zit.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:04

ik kom hier even binnenvallen (wilde ook zo'n topic aanmaken, maar dat vinden ze vast niet goed Tong uitsteken )
Ik wil ook boomloos gaan rijden, maar kun je daar dan wel mee dressuren? dan rijd je ook licht? en afentoe een sprongetje?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:13

Lichtrijden op zich is het probleem niet. Het kan problemen gaan geven als je véél in de beugels staat. Met endurance staan ze bijna de gehele rit en dat is dan wel zwaar. Daarom is het zadel daar wat minder geschikt voor, maar voor gewone buitenritten of zelfs trektochten levert het echt geen problemen op.

Je kunt er prima mee dressuren en af en toe een sprongetje is ook niet verkeerd.

@ Naaltje: kijk even op de site van boomloos rijden, daar vind je nog veel meer info.

De zadels waar ik aan zou denken als ik jouw opmerkingen zo hoor zijn de london (dresuurversie) en de cherokee, dat is een nieuw zadel met een combinatie tussen de london en de cheyenne.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:16

(boomloosrijden.nl heb ik al helemaal uitgeplozen Haha! maar dat is een site van een aanbieder, en de ''negatieve'' dingen en waarschuwingen kom je daar niet tegen zegmaar Lachen )
Ik wilde zelf gaan voor een randolls, gezien het budget Bloos en dat dressuur dat was groot gezegd Knipoog maar ik ben blij als ik in rondjes door de bak kom met mijn fjord Tong uitsteken
Ik twijfel gewoon erg of ik mijn paard er wel goed mee doe, met boomloos..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:02

Tja, ik zou zelf nooit een randolls willen hebben. Die zadels gaan gewoon korter mee. Bij barefoot weet je de kwaliteit en als er wat is, is er altijd hulp aan alle kanten.

Randolls vind ik een beetje bij elkaar geraapt. Hier een paar fenders, daar een singel, weer ergens anders een pad vandaan, snap je wat ik bedoel?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:14

Ik ben heel erg tevreden met mijn Randolls zadel. Zadel gebruik ik al 3 jaar en ziet er nog als nieuw uit. Rij er bijna elke dag mee.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 09:28

Nee, zoals ik al vermelde ben ik nu op zoek naar een boomloos western zadel. Ik rij dus niet veel licht. Bosritten worden wel veel gemaakt (van hooguit een volle dag) maar verder geen endurance. Maar het is dus wel mogelijk dat ze drukplekken krijgt van het zadel, ook al rij ik niet veel licht (als we net bezig zijn natuurlijk wel even, maar dit is omdat ze dan nog niet warm is)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:06

Ik heb alleen nog maar van drukplekken gehoord bij mensen die veel licht rijden, maar ik ga niet zeggen dat het bij gewoon gebruik niet kan gebeuren. Alles kan, maar ik heb nog geen negatieve dingen uit de hoek van normaal gebruik gehoort mbt drukplekken. Daarbij, met een boomzadel is er ook altijd kans op drukplekken. Dat is met alles wat je op de rug zet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:24

Wedstrijden rijden gaat ook heel goed met een Barefoot Cheyenne. Heb intussen 5 winstpunten in de L2-dressuur paarden gereden met dit zadel.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:18

gollempje schreef:
mariska32 schreef:

draaf je dan ook veel, want ik denk dat het verschil daar ook in zit.

ja hoor,er word ook veel gedraafd en rengalop is meestal ook in verlichte zit [maar ik ben zelf geen zwaar gewicht]
verder niet om reclame te maken maar ik moet zeggen dat de BF arizona het eerste zadel is wat niet opzij schuift.
van gewoon zadel tot western onder elke ruiter schoof het.
ik ben om te proberen begonnen met een boomloos zadel van trekker en dat beviel ook prima maar deze nog beter.
wel vind ik dat de leer kwaliteit beter zou kunnen van de barefoot....[singel,fenders e.d]

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 15:22

maar dus eventjes buiten het feit van het kwaliteit leer,

Het is dus niet meer schadelijk als een zadel met boom? en de drukverdeling is hetzelfde.... Bloos

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:43

net als een boomzadelmoet het passen natuurlijk hoewel het echt op veel paarden past.
ik heb er nu meerdere paarden mee gereden van nf pony tot belg
en ik zweer erbij.
ik heb een goede 2 maanden geleden een nieuw boomzadel gekocht voor mijn 3 jarige en die word nu al wat te krap,ze heeft te veel schoft voor boomloos anders was voor mij de keus makkelijk.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:47

MissBenthe85 schreef:
maar dus eventjes buiten het feit van het kwaliteit leer,

Het is dus niet meer schadelijk als een zadel met boom? en de drukverdeling is hetzelfde.... Bloos

de drukverdeling is meer verdeeld bij een boomzadel dan bij boomloos.
Dat wil niet zeggen dat er bij boomloos geen drukverdeling is of dat het meer 'schadelijk' is Knipoog
Je moet paard per paard bekijken.
Als ik een paard had die redelijk gevoelig is voor druk, zou ik voor een(uiteraard goed passend) boomzadel gaan...
Maar dat is ook maar mijn mening Bloos

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:27

Ik rijd niet met een western zadel, dus daar kan ik niet over oordelen.

Ik rijd mijn paarden met een dressuurzadel met boom. Ik denk dat het comfortabeler is voor mijn paarden. Hun ruggengraat ligt mooi vrij en de dikke, zachte kussen aan beide kanten verdelen het gewicht goed en liggen dus op de rugspieren. Ik ben daar heel tevreden over.

Maar de meningen verschillen hier nogal in. Ieder zijn ding, zeg ik altijd maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:12

Ik heb ook een Randolls, mij bevalt hij zeker goed genoeg. En sowieso, het is een zadel van nauwelijks 300 euro, daar moet je niet van verwachten dat het 20 jaar meegaat. Maar 5 tot 10 jaar moet zeker lukken Lachen

Inmiddels ben ik toch weer overgestapt op een boomzadel vanwege de moeilijke rug van mijn haflinger.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:14

Maya schreef:
Ik heb ook een Randolls, mij bevalt hij zeker goed genoeg. En sowieso, het is een zadel van nauwelijks 300 euro, daar moet je niet van verwachten dat het 20 jaar meegaat. Maar 5 tot 10 jaar moet zeker lukken Lachen

Inmiddels ben ik toch weer overgestapt op een boomzadel vanwege de moeilijke rug van mijn haflinger.

mag ik vragen watvoor pad je eronder had?
ik zit nu nl te twijfelen tussen een nieuwe Randolls, of een 2e handse barefoot (en dan het liefste een western, ik rijd toch alleen voor de lol Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:16

Ik heb er gewoon een Grandeur onder gestoken, zadel is inmiddels uitgeleend aan vriendin die daarmee rijd (ik heb nu voor haf een Kieffer dressuurzadel... Clown ) Vriendin reed altijd met een redelijk dunne westernpad, maar wel dikker dan een sjabrak of grandeur. Zij heeft ook Randolls.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:17

hmm.. ik weet het niet, ik heb echt geen idee wat in dit geval het slimste is (ja boomloos, maar daar is geen twijfel meer over Haha! )
heeft de haflinger een schoft en ruggegraat zegmaar, of is het een ''tonnetjes-model'' ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:21

Zij heeft wel een beetje schoft, maar ze is ook rondgeribt en heeft extreem brede schouders voor haar model. De verhoudingen kloppen dus als het ware niet. Ik heb met elk zadel problemen hoor. Zelfs mijn dressuurzadel (achter de schouders, halve kussens) ligt net niet perfect.

Haflinger van vriendin is tonnetjes-model, en daar ligt ie goed op, hij schuift enkel wat met opstijgen Clown Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:26

hmm.. mijn fjord zijn probleem is dat hij gebouwd is als kwpn.. met duidelijk schoft (niet extreem) en een ruggegraat aan de oppervlakte..

Ik ben nu info aan het inwinnen over BF Nevada, omdat die groot zijn, en stabiel liggen. Alleen loop ik het risico dat hij te lang is.. verder vind ik hem perfect Bloos