Zadel past goed maar toch ook net niet ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Zadel past goed maar toch ook net niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 01:07

Misschien een beetje een vage titel , maar ik wist even niet hoe ik het anders moest omschrijven Bloos

Ik heb voor mijn tinker een Wintec 2000 vzh , het zadel ligt netjes op haar rug , klapperd niet , heeft genoeg ruimte bij shoft en schouders , ruggegraat ligt mooi vrij en ga zo maar even door.
Toch heb ik het idee dat het zadel niet helemaal fijn ligt bij mijn paard. Verward

Na verloop van tijd krijgt ze vlak voor haar lendenen (ik geloof dat die daar zitten Clown) 2 "bulten" op haar rug , niet echt overdreven grote bulten , maar je ziet toch een "verhoging" zitten die er anders niet zit. Ze heeft dit niet constant (1x in de zoveel maanden)

Kan dit veroorzaakt worden door het zadel of zou het ook ergens anders aan kunnen liggen ?

Als ik namelijk op buitenrit ga met mijn andere zadel (australian stock) loopt ze al met veel meer schoudervrijheid en lijkt ze over het algemeen ruimer te gaan lopen en minder gespannen in haar rug. Terwijl dat zadel toch heel wat kilo's zwaarder is dan mijn Wintec. Het grote verschil tussen deze 2 is de zweetbladen en de kussens van de australian zijn een stuk ruimer (groter draagvlak ) dan van de Wintec.
Ook doen we regelmatig tijdens een buitenrit wat dressuurmatige oefeningen , dus aan de manier van rijden zal het denk ik niet liggen.

Volgende week komt zoiezo de dierenarts langs en laat ik haar rug even nakijken en morgen ga ik bellen voor een afspraak met therapeut / paardensportmassage mevrouw Knipoog Dus de rug zelf word zeer binnenkort ook nog eens goed nagekeken Ja

Morgen heb ik ook nog les en vraag ik gelijk even aan m'n instructrice of zij ook nog eens goed naar de ligging van het zadel wil kijken.

Hier even 2 foto's , helaas kon ik even geen duidelijkere foto's vinden.

De Wintec :
Afbeelding

En de australian :
Afbeelding

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken !

daantjuhhh

Re: Zadel past goed maar toch ook net niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 01:16

Ja van die wintec foto ka ik niet zien of hij goed ligt!
Foto is niet duidelijk genoeg om de pasvorm te zien.
Het 2de zadel ligt er naar mijn idee wel netjes op.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 01:17

Ik zal nog even verder zoeken voor een andere foto van de wintec Knipoog

*Edit * Ik heb alleen deze 2 nog kunnen vinden , 1 erg vage van 2005 , alleen is er later een andere (smallere) boom in gegaan :

Afbeelding

En deze met een vriendin erop van zomer vorig jaar.

Afbeelding

De rest van de foto's zijn niet recht genomen (zoals bijv. in m'n eerste post) of er zit iemand op....

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 06:47

het lijkt erop dat je vriendin achter op het zadel zit(dieptepunt van het zadel ligt naar achteren.(hoort in het midden)..+ haar benen steken naar voren af,,en horen recht naar beneden hangen..

Kortom je boom is te smal en knelt je pony behoorlijk in haar schouders.. Huilen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:07

Zitten die bulten onder het zadel, of er achter?
Onder het zadel kan het idd een overbelasting zijn van de rug. Achter het zadel kan het zijn dat de nieren wat opspelen. Dat geeft vaak verdikking bij de lendenen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:17

Ik heb wel het idee dat beide zadels verder naar achteren horen te liggen. De rest moet je echt aan iemand met verstand bv een DA vragen Knipoog

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:01

ik heb ook het idee dat ze beide wat verder naar achteren kunnen liggen, liggen vrij ver beide over de schouder naar voren.
Verder vind ik ook Sandra dat je vriendin wat typisch en ver naar achteren helt op het zadel.
Gewoon even een goede zadelmaker er naar lijken kijken!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:16

Om te beginnen inderdaad je zadel eens minstens 5 cm verder naar achteren leggen , want ze liggen nu allebei veels te veel op de schoft en schouder , en de ligging is nu dus ook totaal niet te beoordelen omdat het zadel niet op de goede plek op de rug ligt.

Zie de foto van je vriendin te paard :

Zadel ligt tever naar voren , dus te hoog op de schoft.
Daardoor ligt het zadel aan de voorkant te hoog , en kantelt het zadel waardoor je bergopwaarts gaat zitten.

Als je op deze manier je zadel op de rug legt vraag je om problemen. Dit is voor het paard niet prettig en voor de ruiter ook niet , je kunt hier niet fatsoenlijk op zitten , gaat tever achterin het zadel op de lepel hangen en je drukt de achterkant van de kussens gemeen in de rugspieren van het paard daardoor.

Zelf krijg je hier overigens ook al snel gemene rugpijn van omdat het zadel niet in balans ligt en je constant moet compenseren om toch nog enigszinds fatsoenlijk op je paard te zitten.

Lichtrijden is zo ook veel zwaarder , de hele juiste balans is zoek door het bergopwaarts liggen van het zadel.

Als je altijd op deze manier opzadelt en je instructrice heeft hier nog nooit iets van gezegd dan is haar mening voor mij geen fluit waard verder want dit is overduidelijk totaal niet prettig zo en dat had haar direct de 1e les al op moeten vallen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:21

naar mijn idee is de boom te smal....

zadel moet niet meer naar achteren, want kom deze op lende te liggen, en dat is ongezond en gaat ie ook van schuiven...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:31

Sigrid, dat zou betekenen dat t zadel gewoon te groot is voor het paard. Zadels liggen beide erg naar voren. Als deze door ze op de juiste plaats te leggen achter de laatste rib komen, is het zadel dus gewoon niet geschikt voor het paard!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:07

Ook ik heb het idee dat allebei de zadels tever naar voren liggen. Bij beiden kan de schouder zo niet vrij bewegen.

Wat zowiezo een handige test is om je zadel erop te leggen zoals je gewend bent. Schuif dan je hand onder het zweetblad ter hoogte van de schouder. Laat iemand anders het voorbeen daar waar je hand ligt naar voren en naar achter bewegen. Als je zadel goed ligt en niet te smal is moet je hand niet tegen het zweetblad geduwd worden. Dat gaat op voor echt alle zadels. Wordt je hand ertegen aan geduwd kun je nog kijken of met je zadel wat naar achter gelegd het nog steeds zo is.

Daarnaast moet je zadel aan de vor enachterkant ongeveer op dezelfde hoogte liggen. En een goed passend zadel blijft ook los aangesingeld in draf redelijk goed liggen zonder klapperen of schuiven.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:13

het is heel simpel: of je zadel past of past niet.
Een beetje niet passen is er niet bij!
Ik zou er eens een zadelmaker bij halen. Die kan je tevens laten zien hoe je zadel wel hoort te liggen. Op deze foto's is je zadel niet op de goede plek gepositionerd en dat maakt al veel uit.
Controle maakt veel duidelijk en kost niet veel.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 02:23

Needje schreef:
Zitten die bulten onder het zadel, of er achter?
Onder het zadel kan het idd een overbelasting zijn van de rug. Achter het zadel kan het zijn dat de nieren wat opspelen. Dat geeft vaak verdikking bij de lendenen.

De bulten zitten echt achter het zadel.

Iedereen tot nu toe bedankt voor de reacties , zoals ik al eerder schreef zijn het oude foto's en dat geeft jammer genoeg niet echt een goed beeld van hoe het nu ligt. De foto's zijn minmaal een jaar oud en m'n paard is in de tussen tijd ook weer veel veranderd qua bouw en bespiering.
Ik denk dat ik het beste in het weekend maar even nieuwe foto's kan maken Ja

Vanavond hebben we samen met m'n instructrice het zadel (Wintec) aan alle kanten bekeken en we kunnen er echt niets aan vinden wat evt. verkeerd zou kunnen liggen. Dus hoogst waarschijnlijk komen de bulten op de rug ergens anders vandaan.

Wat ik wel zeker ga overwegen na afgelopen week , is de aanschaf van een boomloos zadel. Ik heb er 1 een weekje op proef gehad en wat een verschil maakt dat met m'n Wintec. M'n paard loopt er echt heel prettig mee , wat na vanavond ook heel goed te voelen en te merken was.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:35

ik zou er toch eerst een goede zadelmaker erbij halen.
Als jezelf aangeeft dat het paard zo anders loopt met 2 verschillende zadels.
En een tip: als je er een therapeut bij haal neem dan een gediplomeerde en niet iemand die zo maar een cursusje gedaan heeft.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:50

en een instructrice is geen zadelmaker. Heb ik al meermalen moeten ervaren.....