Passend zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

o0o_Jade_o0o

Passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 18:10

Hallo,
Ik en mn pony sukkelen al de hele tijd met zadelproblemen.
Eerst hadden we een zadel dat helemaal niet paste. We hebben de zadelmaker laten komen (bijna een jaar geleden) en een nieuwe gekocht, een Wintec 2000. Eerst was ik er wel tevreden over (kon moeilijk anders, het vorige zadel was echt verschrikkelijk Verdrietig ) maar het geeft toch wel drukplekken vooraan aan de schoft en vanachter wipt het een beetje. Iedereen zegt dat dit niet erg is, maar aangezien ze dat van het vorige ook zeiden geloof ik er niets meer van. Als het vooraan drukt moet er dan een bredere of smallere boom in? En misschien van achter terug laten opvullen. Ik doe het wel aan de voorste 2 singelstoten, omdat ze die spieren nog niet heeft ofzoiets. Ik vraag het hier omdat ik geen geld wil uitgeven aan een zadelmaker als ik toch niet zeker weet of de uitleg juist is. Alvast bedankt!

8nnemiek

Re: Passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:23

Je zal er toch een zadelmaker naar moeten laten kijken. Ik denk dat de boom te breed is, dan valt het zadel namelijk over de schouders heen en komt het van achteren omhoog.
Je kan er dan wel een andere boom in zetten, maar dat is geen garantie dat het dan beter gaat. Elk paard heeft een andere rug, en wintec past niet op alle paarden. Dus daarvoor zul je toch een zadelmaker moeten bellen. Die kan de rug opmeten en kijken of het zadel kan worden aangepast of dat je een nieuw zadel nodig hebt.

Als je al zo lang problemen hebt met zadels dan zou je eens een boomloos zadel kunnen proberen. Die kun je gratis testen bij boomloosrijden.nl en ze vormen zich naar het paard.

Linde71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:05

Ik rij op een paardje waar het zadel ook van wipt en mij hebben ze verteld dat dit niet goed is.Het moet toch als een huis liggen volgens mij.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:39

een zadel hoort in balans te liggen, drukplekken en wippen hoort echt niet.
Laat er maar gauw een een goede zadelmaker bij komen.
Kijk maar eens op de volgende site-->www .passendzadel.nl

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:44

als je op het zadel zit en je vingers tussen de schoft en het zadel instopt en het drukt daar , dan is hij te breed...
dus er moet sowieso een ander kopijzer in
maar dat wil n iet zeggend at het dan gelijk weer goed past , misschien moer er idd weer wat gevuld wordne
zou er sowieso even iemand naar laten kijken die er verstand van heeft

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:17

leuke titel van dit topic.....

op deze site vind je meer info.
Met enige achtergrond infomatie kan je ook duidelijker zijn naar je zadelmaker en kan hij je makkelijker dingen duidelijk maken.

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 14:41

Alvast bedankt... De drukplekken zijn niet op de schoft dat heb ik misschien verkeerd uitgelegd, maar langs beide zijden... maakt even een tekening... Afbeelding
Ik heb juist het gevoel dat de boom te smal is...

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:20

naast de schoft? meestal teken van te krappe boom...... met alle fysieke problemen vandien.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:49

Het lijkt mij ook eerder te krappe boom als je de drukplekken naast de schoft hebt.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:24

hoog tijd om met zadelmaker en fysio contact te zoeken ben ik bang......