Kinderzadel voor 'groot' paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Kinderzadel voor 'groot' paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 15:35

Ik vraag me af of er kinderzadels zijn die ook op een paard/grote pony passen. Het zadel zou max. een 15" moeten zijn, het is voor een 7-jarig meisje. Het zou dan komen te liggen op mijn pony (voor paard komt hij net een cm tekort Haha! ) van 1.56 en normaal boommaat 31 (stubben).
Zijn dit soort zadels er?

Milly_

Re: Kinderzadel voor 'groot' paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:51

ik had een 15inch voor mijn(smalle) D-pony van 1.47m
Verder geen idee eigenlijk Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:15

Ik reed als kind altijd op de normale paardenzadels, dat ging wel, maar was niet echt ideaal natuurlijk.
Misschien zijn er kleine wintec zadels waar je een bredere boom in kan zetten ofzo?
Of een kleine barefoot, die past bijna altijd wel, zou je ook nog op andere paarden kunnen gebruiken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:58

Ik zou toch gaan voor een 16 inch... maar als antwoord op je vraag, ja ze zijn er wel... maar zal wel zoeken worden bijv. Kentaur Sedego, 15 inch boommaat middel en wijd (= 2 en 3)
Stuebben heeft ze vanaf 16 inch.. maar er zijn ook merken wiens zadelmaat kleiner vallen, oa prestige.
Mijn dochter heeft een 16,5 inch springzadel nu (= wel 12 maar heeft het zadel al 3 jaar) en is begonnen met een 16 inch.

jinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:55

een kinderboomloos zadel zou prima passen. De maat heet dan een shettie maar hij past volgens mij ook prima op een groot paard.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 07:57

ik zou ook gaan voor een 16 inch Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:10

Ik heb ook wel eens een hulpstukje gezien waarmee je de zitting van een zadel wat kon verkleinen. Maar dan blijf je natuurlijk wel zitten met zweetbladen waar die korte poortjes niet onderuit komen Haha!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:19

Hier een aantal merken waarvan ik weet dat ze er in 15" zijn.
-Wintec (zowel dressuur als VZH)
-Stubben(de rex is op bestelling in 15" inch te leveren)
-JC(alleen VZH)
-Prestige (ook dressuur zadels)
-Massimo(alleen VZH)
-Bates(zowel dressuur als VZH)
-Passier(zowel dressuur als VZH)
-Lemetex(alleen VZH)
-Pagony(alleen VZH)
-Henri de Rivel(zowel dressuur als VZH)
-Exselle(zowel dressuur als VZH)

Dit zijn de merken waarvan ik het zo weet, er zullen er best nog genoeg andere zijn, kijk daarvoor wel op de site van de fabriek zelf en niet via een dealer aangezien dit niet een maat is die bij veel bedrijven standaard in het asortiment zitten!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 18:48

Bedankt voor het meedenken Lachen
16" is echt nog te groot, daar verzuipt ze nog in denk ik. Ter illustratie, op een 17" zadel (met te lange beugels, zaten al 3 slagen in, kon echt niet korter):
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7KXEGAZQ
Boomloos zadeltje zie ik niet echt zitten, paard in kwestie is bovenop kogelrond en mijn ervaring is dat dat soort zadels bij hem nogal gauw onder zijn buik belanden tenzij ik hem zover aansingel dat hij blauw aanloopt Haha!

Aafje, bedankt voor de lijst!
Ik denk dat ik toch eens ga kijken voor een wintecje o.i.d. in 15" als die er breed genoeg zijn. Ik heb namelijk weinig zin om voor een ruitertje wat er af en toe op zit stübben of passier centjes te gaan uitgeven Nagelbijten / Gniffelen

Margreet, dan zit ik inderdaad nog met die zweetbladen, die aan het zadel op de foto zijn al behoorlijk kort (had haar op mijn springzadel gezet) en daar komt ze net met haar voeten onderuit.
Paard reageert trouwens wel direct en heel braaf op korte beentjes die tegen een zweetblad duwen Haha!
Dus misschien toch een optie als ik niets anders kan vinden, ik ga eens even google-en.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:26

Ik ben binnenkort bij je in de buurt en heb een wintecje liggen.
Alleen is je "pony" wat rond zoals je zelf aangeeft....

Promis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:57

je heb en speciaal denk om de rest dat over blijft op te vullen!

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:04

Supertje schreef:
16" is echt nog te groot, daar verzuipt ze nog in denk ik. Ter illustratie, op een 17" zadel (met te lange beugels, zaten al 3 slagen in, kon echt niet korter):
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7KXEGAZQ.

Ja maar dan moet je over een jaar weer een nieuw zadel kopen Knipoog ik had toen ik 11 was ook een te groot zadel (niet zoveel) maar een klein jaartje later zat hij wel goed..! ten zij je het geld hebt natuurlijk Tong uitsteken.. dan kun je over een jaartje wel een adner zadeltje nemen Tong uitsteken hah a !

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:17

Trouwens thorowgood heeft ook 15" zadels, maxam pony. Is er ook in extra breed! En zeer leuk in prijs €300-350 is de adviesprijs.(ik had al zo'n idee dat de meeste zadel in mijn lijstje niet echt in de prijsklasse gingen vallen!! Haha! )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:40

Mijn advies: Ga met heet meiske naar een ruitersportzaak en ga zadels 'passen' en bekijk dan welke maat het beste 'past'
De foto is niet erg duidelijk, maar het lijkt dat ze te ver naar achteren zit.
Uit een 15 inch zijn ze zo uitgegroeid, vaak niet de zit maat maar de lengte van de zweetbladen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:54

Ik ben begonnen op een 15" Stubben die idd ook op een paard lag. daar was ik op m'n 10e pas uitgegroeid ondanks dat ik behoorlijk lang van stuk ben.
Vrees alleen niet dat daar tweedehands makkelijk aan te komen is. Wintec is dan de beste optie denk ik.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:26

Waarom niet op Tinkerbell leren rijden? Die mag je zo pakken.
En als ze wat groter is overgaan op Jordy.

Af en toe Jordy hobbelen kan ook altijd Tong uitsteken

Panjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 16:36

_Charlotte_ schreef:
Supertje schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7KXEGAZQ.

Ja maar dan moet je over een jaar weer een nieuw zadel kopen Knipoog ik had toen ik 11 was ook een te groot zadel (niet zoveel) maar een klein jaartje later zat hij wel goed..! ten zij je het geld hebt natuurlijk Tong uitsteken.. dan kun je over een jaartje wel een adner zadeltje nemen Tong uitsteken hah a !

Mijn dochter van 11 heeft op haar d- pony een 15" wintec, en onze bijrijdster van 13 past er ook nog op!
Als het meisje 7 is en niet al te stevig (bijde meisjes zijn wel heel slank) kan ze met 15"nog jaren vooruit. voordeel van wintec is de wisselbare boom, dus eventueel ook weer voor een andere pony passend te maken

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:43

jah ooke, maar je dochter kan opeens een groeispurt krijgen Knipoog of dikker worden.. !
maar goed je kunt het beste naar een winkel gaan die er verstand van heeft, en een zadel uitkiezen wat voor je dochter goed is en je paard! zij kunnen je het beste advies geven.. en niet een paar mensen van bokt !

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:18

Mijn dochtertjes (6 en 7jr) rijden perfekt met een 16,5inch JC zadel (vzh diep zit). Beugelriemen kun je in allerlei maten kopen, (veiligheids-)beugels ook!