lage vs gecombineerde neusriem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

lage vs gecombineerde neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 11:26

het hoofdstel van de fries begint nu wel errug klein te worden, dus het wordt tijd voor een nieuw.
Nu kijk ik op de site van een winkel in de buurt, en dar bieden ze hoofdstellen met een lage neusriem aan voor een hele lage prijs (10 euro, uiteraard kijk ik wel naar de kwaliteit van het leder, daar gaat het nou ook niet om)
de gecombineerde neusriemen zijn ietsje duurder.

Nu vraag ik me af: wat is het eigenlijke verschil tussen een lage en een gecombineerde (kwa werking) en wat is beter voor een jong paard?

Ashley5760

Re: lage vs gecombineerde neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:39

ja er is wel degelijk een verschil. Dit merk je ook meteen met het rijden. Persoonlijk vind ik voor jonge paarden lage neusriem het fijnste om in te rijden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:04

Voor alle paarden vind ik een lage neusriem beter, mits hij hoog genoeg zit. Een lage neusriem heeft namelijk de werking om het bit stiller te houden en met een jong paard kan je de teugels zelfs nog aan de ringetjes van de neusriem doen en aan het bit (daar is hij vroeger o.a. voor uitgevonden). Een sperriem werkt bijna nooit zo in omdat deze niet op de juist plaats uitkomt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:13

maar die neusriem stoot toch constant tegen de bitringen?
op de een of andere manier klemt hij van mij constant tegen de bitringen, en dit lijkt me nou niet echt de bedoeling?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:41

Hij stoot er als het goed is niet steeds tegen aan maar ligt er wel constant tegen, hierdoor ligt het bit stabieler en dit is weer prettiger voor het paard. Het is dus wel de bedoeling, maar hij moet wel voorlangs de bitringen, niet erover. (officieel, het werkt op zich ook wel op de bitringen, maar dan minder)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 21:51

ik plaats hem mooi voor het bit, maar tijdens het rijden verschuift hij toch een beetje, maar komt niet echt over de bitringen.
ik zal deze blijven gebruiken, het is een relatief jong paard (vorig jaar ingereden, paar maanden doorgereden en dan terug op rust wegens dracht)
op dit moment is ze net terug onder het zadel, en is nogal onstabiel, vooral kwa sturen dan, ze kent het, maar ik moet nogal overdreven doen, dan is het wel prettig dat het bit toch enigszins stabiel ligt Lachen