Helpt de Thiedeman voor dit probleem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Helpt de Thiedeman voor dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 00:44

Mijn paard is vrij gevoelig aan haar bronchien waardoor ze tijdens het werken nogal eens flink moet kuchen. Het is een probleem dat geregeld, maar niet altijd de kop op steekt, vooral in stoffige situaties, maar ook in de stofvrije bak en bij inspanning (galop, soms draf). Een kwaaltje wat ze al ruim 8 jaar heeft en waar de dierenarts naar zijn zeggen niets aan kon doen.

Het probleem ligt vooral in de galop eigenlijk. 8 van de 10 keer zal ze (zeker in het begin) gaan kuchen in de galop alsof haar iets dwars zit of kriebelt. Gevolg is dat ze haar hoofd helemaal naar voren en omlaag gooit tijdens de kuch en ik uit mijn zadel word getrokken en dat vind ik niet bepaald prettig tijdens de galop en ook gevaarlijk voor mijzelf. Clown Is de thiedeman een geschikte hulpteugel om dit probleem te verhelpen? Ik ken de teugels werking eigenlijk niet, maar ik begreep van mijn 'adviseurs' dat hij in principe los hangt en ruimte laat, maar het paard belet het hoofd helemaal naar voren/beneden te gooien. Als ze kucht zou ze dus tegen de teugel aanlopen en even merken dat het tot daar en niet verder kan. Als ze dan voortaan kuchen moet kan ze mij niet meer zover uit het zadel trekken.

Ik wil mijn paard liever niet bestraffen voor iets waar ze last van heeft en niets aan kan doen en zoek dus naar paard vriendelijke methodes om dit probleempje op te lossen, zodat ik weer veilig kan galopperen Haha! Andere tips voor het kuchen tijdens galop en het voorkomen hiervan zijn ook welkom!

patsur

Re: Helpt de Thiedeman voor dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 01:08

Een tiedemann is zeker niet geschikt voor zo'n probleem!

Heb je al een second opinion gehad voor je paard? Lijkt me sterk dat je paard kucht maar dat er niks is Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 01:16

Ik zou toch eerder proberen om de oorzaak op te sporen, dan de gevolgen ervan te proberen te bestrijden - helemaal omdat het paard hier waarschijnlijk niets aan kan doen.

In hoeverre heb je dit medisch laten onderzoeken?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:12

Ik ben ook erg benieuwd in hoeverre je dit medisch hebt laten onderzoeken, 1 van mijn hengstjes heeft jaren geleden een zware allergische reactie gehad op de longen van schimmelhooi en stro. Sindsdien heeft hij wat jij bij jouw paard beschrijft, bij het galloperen hoest hij en als hij zich ook maar even druk maakt dan hoest hij ook. Bij hem is er ook niets aan te doen, hij heeft aan de reactie destijds een forse longbeschadiging overgehouden dus hij hoeft niet meer te werken. Ik zou het niet fair vinden tegenover hem als ik hem met een hulpteugel zou gaan inbinden tegen het hoesten. Zijn hoofd naar voren brengen om goed te kunnen hoesten is een heel normale beweging dus dat zou ik zeker niet proberen tegen te gaan.
Ik zou idd ook voor een second opinion gaan en blijkt er echt niets aan te doen, tja, dan gewoon niet meer galloperen en alleen nog maar doen wat je paard nog wel kan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:57

de beweging die je paard maakt bj het kuchen zijn normale bewegingen

denk aan als je zelf kucht, moet hoesten
wat doet je lijf dan , een aantal spieren zullen zich aanspannen etc

je paard door ene hulpteugel op dat moment bij j proberen te houden , daarmee beperk je dus het reflex van zijn zpieren

ik zou het niet doen , de spieren en de bewegingen die een dier maakt bij kuchen zijn nodig en daar heeft een paard ruimte voor nodig

ik zou paard nogmaals laten checken
bronchoscopie laten doen id zodta je zeker weet wat er zit en er bewijs is dat er niets aan de hand is
en als er wle iets zit of een beschadiging is opgetreden,. weet je tenminste in hoeverre het kuchen en gevolg daarvan is en wat je kunt verwachten

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:43

Jana heeft hier maar in vlagen last van. Er zijn toen twee dierenartsen geweest, hebben alles nagekeken voor zover dat in hun macht ligt tijdens een huisbezoek en ze heeft al verschillende spuiten en poeders hiertegen gehad die niets hielpen en waarmee we ook gestopt zijn. Ze heeft thuis ook op een tijd niet meer op stro gestaan, maar dat hielp er ook niets aan. Thuis kuchte ze dus ook gewoon in stal en vaak ook!Inmiddels staat ze op een manege op stro en dat is een stuk stoffiger, maar ze heeft sindsdien vreemd genoeg nooit meer gekucht op stal, zelfs niet wanneer het extra stoffig was door opstrooien. Bij buitenritten nergens last van. Soms heeft ze hele perioden ook nergens last van tijdens het werk binnen.

@ Patsur: er zal allicht wat zijn, daarom schrijf ik ook dat ik haar niet wil bestraffen voor iets waar ze niets aan kan doen. Puntje is wel dat ze heus wel doorheeft dat kuchen vaak stoppen met galopperen inhoudt omdat vrouwtje uit balans raakt en ze de teugels uit mijn handen trekt... Daarbij houdt ze er na 2 rondjes mee op omdat het dan blijkbaar over is.

@ Tanja: zo heftig als jij het bij jouw paardje beschrijft heeft Jana het dus niet. Puur die eerste rondjes galop en verder niet meer (althans sinds ze op de manege staat dus, vreemd genoeg). Niet meer galopperen lijkt me niet nodig, want ze kan het heus wel (buiten sowieso), maar "de kuch" moet er eerst even uit.

@ Draumpje: ik snap dat ze ruimte zoekt voor haar kuch en dat het een natuurlijke reflex is waarvoor ze die ruimte ook nodig heeft. Meestal laat ze het ook wel merken door van tevoren al wat aan te spannen en wat lichte kuchjes te geven die "de grote" aankondigen en dat is voor mij het teken extra mijn hakken uit te drukken en teugel te laten vieren. In zon periode zijn de eerste galopjes ook met losse teugel.

Ik vind er zelf echter geen logica in. In de stoffigere omgeving van de manege kucht ze niet meer tegenover de stofvrije ruimte thuis. En dan komt de kuch alleen in periodes en alleen in de bak. Soms vraag ik me af in hoeverre ze het 'gebruikt' voor een ik heb geen zin om te galopperen bui Nagelbijten / Gniffelen

Bedenk me net: ik ga morgen eerst even longeren voor het rijden. Kijken of dat helpt en ze haar kuch dan al kucht Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:46

Misschien kun je voor jezelf een houvast maken dmv een bokriempje aan je zadel? Daar heeft je paard geen last van.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:43

Je geeft aan dat je weet waarneer je paard gaat hoesten geef haar eerst losse teugel tot ze uitgehoest is en neem je teugels weer op.. ik zie hier geen probleem van.. maar ik zou er igg geen bijzet aahangen want hier los je niks mee op..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:49

ik zou zeker niet hiermee oplossen, hebben die da ook een bronchoscopie gedaan? Ik laatst laten doen, kosten vielen echt mee en weet nu wel wat het is. Ik zou teugels wat langer laten, of pas galloperen als hoesten weg is

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 14:24

El_Beauty schreef:
Je geeft aan dat je weet waarneer je paard gaat hoesten geef haar eerst losse teugel tot ze uitgehoest is en neem je teugels weer op.. ik zie hier geen probleem van.. maar ik zou er igg geen bijzet aahangen want hier los je niks mee op..

Punt van dat losse teugel geven is dat Jana helaas nog een beetje onbestuurbaar is op been en zit alleen. Dan gaat ze afsnijden en harder galopperen, hetgeen natuurlijk lastig is als je met meerderen rijdt. Als ze dan hoest gaat het allemaal een beetje knuddig Clown

Maar goed, ik ga eens met de DA overleggen wat hij ervan denkt, want iets is natuurlijk inderdaad niet zoals het hoort, al is het maar om na 8 jaar weer eens een check door te voeren Nagelbijten / Gniffelen. Ben op zich ook geen grote fan van al te veel hulpteugel, dus ik probeer het eerst eens met galop aan de longe vor het rijden en dergelijke.

Bedankt voor jullie tips iig!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:37

Scheut kruidenhoestdrank om haar keel te smeren voor je gaat rijden wil ook wel eens helpen. Gewoon simpele thijm hoestdrank kopen bij de Kruidvat.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:16

Als het echt door stof komt kan je dan niet een neusnetje gebruiken dat ook wel voor pollenallergie gebruikt word?

Zijn te krijgen bij de paardendrogist, volgens mij niet gek duur.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 10:32

Ik heb haar gisteren gelongeerd voor het rijden. Ze had al niet gekucht tijdens het longeren (in de stoffige bak notabene) en gelukkig vandaag ook niet in de goede bak (ligt een speciale bodem in). Super gereden Nagelbijten / Gniffelen

@Belker: hmm interessante tip

@Ineke_: ik vermoed dat het niet alleen door stof komt, maar het maakt het wel erger tijdens het rijden. Dan stoft het inmiddels zo erg dat ik ook moet hoesten (ja zo paard, zo baasje Nagelbijten / Gniffelen). Bedankt voor de tip in ieder geval.