[WN] sturen met bosal, engelse ruiter vraagt hulp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

git

sturen met bosal, engelse ruiter vraagt hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 22:06

Hoi, ik heb mijn hele leven al engels gereden, maar wil het toch eens western gaan proberen, zeker gezien ik een quarter gekocht heb.
Hij is nog niet gereden, vandaar hulp gevraagt.
Is een paard in te rijden met een bosal, en hoe werkt het aanknopen van de teugels en het sturen ?
alvast bedankt

MSQuincyTE

Re: sturen met bosal, engelse ruiter vraagt hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 00:04

Neem maar gewoon les dat werkt veel beter

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 00:08

Een paard kan je inrijden met bosal, maar inderdaad zal even op zoek gaan naar goede begeleiding.
Veel succes ermee.

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 07:51

Ik kan geen les gaan volgen als mijn paard nog niet ingereden is. Dit moet dus eerst gebeuren.
Als ik niet weet hoe dat moet met een bosal, zal ik terug moeten vallen op een engels bitje, en dat was nu eigenlijk helemaal niet de bedoeling.
Les kan ik pas gaan volgen als ik iets met het paard kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 08:48

Ik zou een paard niet inrijden met een bosal, maar pas later in de training als het stuur er al redelijk in zit.
Wil je persé bitloos inrijden dan zou ik eerder een sidepull nemen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 08:53

git schreef:
Ik kan geen les gaan volgen als mijn paard nog niet ingereden is. Dit moet dus eerst gebeuren.
Als ik niet weet hoe dat moet met een bosal, zal ik terug moeten vallen op een engels bitje, en dat was nu eigenlijk helemaal niet de bedoeling.
Les kan ik pas gaan volgen als ik iets met het paard kan.

Hoezo kan je geen les volgen? Juist in die eerste tijd is het belangrijk dat er een ervaren iemand op de grond bij is. Dat is dan wel geen les in de vorm van: ik rijd een half uur en ik krijg commentaar, maar je hebt er zeker wel iemand bij nodig. Het lijkt me sowieso niet handig om een paard in te rijden met een stuk haranchement, waar je zelf geen ervaring mee hebt.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:05

Het lijkt mij verstandig om eerst westernlessen te gaan volgen op een westernstal/manege op een ervaren westernpaard die gereden wordt met een bosal. Want hoe kun je immers een paard op een western-manier inrijden terwijl je zelf nog nooit western gereden hebt Verward

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:20

Ik zou ook kiezen voor de sidepull.. maar als je er geen ervaring mee hebt, laat het dan door een ervaren trainer doen. Een sidepull is bedoelt om naar de zijkant te werken en niet om aan te trekken zoals je met een trensje zou doen.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:23

DubbelDun schreef:
Ik zou een paard niet inrijden met een bosal, maar pas later in de training als het stuur er al redelijk in zit.
Wil je persé bitloos inrijden dan zou ik eerder een sidepull nemen.
Even ter aanvulling: ben het met Dubbeldun eens! Bij een bosal zit de macate (de teugels zeg maar) aan de onderkant, onder de kin vast. Dat gaat prima als je paard al neckreining kent, maar meestal leren ze eerst sturen door de directe teugelhulp, later wordt dat weer omgebouwd naar neckreining. Sturen met directe teugelhulp gaat niet goed met een bosal, door de manier waarop de teugel dus vastzit aan de bosal.

Misschien kan je eerst een aantal lessen nemen op een westernlespaard, dan leer je het zelf vast, dat is makkelijker dan tegelijk met je paard. Veel succes!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:25

Je kan ook les krijgen van iemand die jou begeleid met het inrijden van je paard. Zal aan je portemonnee liggen hoe vaak je dan kunt lessen maar dat is een ander punt. Zelf zou ik ervoor kiezen mijn paard door een ervaren ruiter in te laten rijden en het dan zelf, maar met begeleiding dus, over te nemen.
Om nu gelijk alles zelf te willen doen op een manier die voor jou onbekend is, vraag ik me ook af.
Er zijn trouwens boeken en dvd's genoeg te krijgen waarvan je al heel veel kunt leren en zo misschien je mening kunt baseren.
Of gewoon eens langs de bakrand bij een westernmanege meekijken. Er zijn namelijk wat verschillende rijstijlen, net als in het engels trouwens.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:53

Neem eens een kijkje op http://www.slidinghorse.nl , op die site staat enorm veel uitleg over de bosal en ook hoe je de mecate eraan moet knopen. Daar heb ik ooit nog bosal-training gekregen van Claudia. Als je er niets van af weet zou ik eerst maar eens op een westernlespaard dat gereden wordt met bosal gaan les nemen, want het is niet zo simpel als je zou denken.
Zou er ook je paardje niet mee inrijden als ik jou was!

git

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 12:15

Oke, bedankt voor de tips allemaal. Misschien moet de schoenmaker maar gewoon bij zijn leest blijven, en hem engels inrijden. Overschakelen naar western is dan nog mogelijk als ik er zelf wat meer over weet, en wat lessen heb gehad op een lespaard

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:20

Uiteindelijk moet je toch bij de basis beginnen hé! Je kan daarna nog zien welke tak van de paardensport het beste bij jullie zal passen! Succes ermee! Knipoog