Lang, vaak rijden met barefoot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Lang, vaak rijden met barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 12:58

Hoe is jullie ervaring ermee?

Ik heb vorig jaar een maandje een barefoot cheyenne in mijn bezit gehad met Symponova (of hoe het ook heet) pad. Echter kreeg mijn paard drukkingen van het zadel, of eigenlijk meer van het dekje waarschijnlijk. Nieuwe inlagens erin gedaan etc etc. Met een dekje onder de pad was er niets aan de hand. Maar heb hem toch maar weggedaan.

Echter zit ik nu erover te denken om het toch weer te proberen, dit maal met een van de twee western types. Maar ik twijfel een beetje wat betreft lang en vaak met het zadel rijden. Ik ben bang dat hetzelfde weer het geval zal zijn, al hoop ik dat het met een andere pad eronder niet het geval zal gaan zijn.
Mijn merrie is erg rond en bol, en toch wil ik graag een westernzadel. Exhtr ben ik bij een boomzadel bang dat het vinden van een passende best moeilijk gaat zijn EN omdat ze nog wel eens veranderd (winter/ zomer - dik/ weer wat afgevallen en qua bespiering) vind ik dat een beetje 'eng' omdat ik het idee heb dan een western zadel dan snel niet meer echt goed past.

Maar ik ben nu erg benieuwd naar ervaringen hiermee. Ik weet dat de zadels ook bij endurance vaak worden gebruikt, maar echter ook gehoord dat de barefoot daarvoor uiteindelijk niet goed genoeg blijkt te zijn en toch weer wordt overgestapt naar andere zadels. Zelf heb ik overigens een zwakke onderrug. Ik had niet echt veel extra last van mijn rug bij de cheyenne. Hoe zijn de ervaringen wat betreft zwakke rug en de barefoot?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Lang, vaak rijden met barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:33

ik rijd met Torsion... niet helemaal hetzelfde als Barefoot, maar wel hetzelfde principe... Lachen

Ik rijd alleen maar met dit zadel... western, springen, veel buitenritten (rustig en wat meer tempo zeg maar)... Banjer heeft totaal geen last van drukplekken... ik gebruik zelf de Sympanovapad van Torsion eronder, en de budgetpad van Innovatack (niet tegelijk! Haha! )

En wat zwakke rug betreft... sinds ik met een boomloos zadel rijd, heb ik geen last meer als ik van Banjer af kom... dit zadel dwingt me niet in een houding... Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 11:23

Thanx voor je antwoord Lachen Ik wil zowiezo een van de twee western versies gaan testen. Ik denk dat ik dan voor de nevada ga, omdat die denk ik stabieler ligt, en vanwege de dressuur snigels (en de zwarte versie) al vind ik de arizone eigenlijk mooier Haha!

Hoe zit het met veel en lang lichtrijden? Zou dat veel kwaad kunnen?

Zowiezo heb ik, mocht ik er eentje aan gaan schaffen, twee zadels. Nog een boomzadel van wintec waar ik nu mee rijdt en ook niet kwijt wil. Maar voor de langere ritten lijkt me boomloos wel fijner (vooral voor mijzelf Knipoog).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:59

ik rijd zelf ook veel licht, en ik merk eigenlijk niet dat Banjer problemen krijgt... ook niet na een pittig springlesje... Haha!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:02

De langste rit die ik een keertje gemaakt heb met mijn barefoot is 2 uur, maar dat was rustig aan (zeg maar langzaam). En rij over het algemeen normaal 6/7 dagen in de week in de bak en buiten.

Kreeg van mijn dressuurzadel last van mijn rug en had daar met de barefoot helemaal geen last meer van.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:25

Ik ben weer terug naar een zadel met boom omdat Anouar drukplekken kreeg van de barefoot.
Misschien was het met een ander boomloos zadel niet gebeurd, maar ik wilde het risico niet meer nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:23

Op boomloosrijden.nl staat dat veel paarden last kregen van witte haren bij de symponova dekjes. Dus daar zou het best aan kunnen liggen.

Ik denk dat een barefoot iets minder geschikt is om urenlange ritten te maken met veel lichtrijden. Dan krijg je toch veel puntbelasting. Maar het zal er ook zeker aan liggen hóe je lichtrijdt. Op je bovenbenen én beugels. Of met je volle gewicht op de beugels. Bij barefoots ben je zelf verantwoordelijk voor de drukverdeling.
Je kan toch altijd een testzadel aanvragen?

En er zijn natuurlijk meer boomloze zadels, zoals startrekk enzo. Die verdelen de druk alweer wat beter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:49

ikzelf rij met barefoot op een belgisch trekpaard en een fries.
inmiddels al 2 jaar op de belg, in het eerste jaar met de gewone pad en vij veel rijden met een erg grote (en dus zware) persoon kreeg ze drukplekken van de stijgbeugelophanginen, dit is dan verholpen met een physiopad.
Sindsdien heeft ze nergens meer last van gehad.
ik rij gemiddeld een keer of 5 in de week, in de zomerperiode zitten daar ook buitenritten tussen van 2-4 uur (vrij veel draf = lichtrijden want ze zit verschrikkelijk Haha!)

ook al een rit van 36 km probleemloos uitgereden (vooral draf, lichtrijden) zonder enige vorm van drukplekken oid.

ook op de fries ligt hij goed, en die is een heel stukkie ronder dan de belg (de belg heeft nog schoft), daar rij ik mee met de gewone pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:06

MysticTinker schreef:
Ik denk dat een barefoot iets minder geschikt is om urenlange ritten te maken met veel lichtrijden. Dan krijg je toch veel puntbelasting.

Dat is eigenlijk mijn mening ook, ik ging daarom ook veel doorzitten toen ik nog met boomloos reed. Mijn haf kreeg er overigens geen drukplekken van, maar ik zag wel aan de zweetplekken op haar rug, dat het zadel niet goed droeg over de hele rug (net achter de schouder niet) dus daarom ben ik uiteindelijk overgestapt naar een ander type zadel. Daarnaast ben ik ook van mening dat boomloze zadels meer geschikt zijn voor lichte mensen Lachen Dus voor jou geen probleem Ingrid.

Mijn persoonlijke mening is dat boomloos best geschikt is voor zadel voor erbij, maar dat de serieuze / lange / op hoog tempo buitenritten je beter met een goed passend boomzadel kan doen Lachen Met name vanwege de drukverdeling. Ik zou dus zelf persoonlijk voor een goed westernzadel gaan Lachen