Bokkers die veel rijden (min. 3 p/d), welk dressuurzadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Bokkers die veel rijden (min. 3 p/d), welk dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 22:42

Ik werk in de paarden, rijd zo'n 6 paarden op een dag, zowel Friese paarden als KWPN'ers. Ik heb nu een hele fijne KN Symphonie uit '93, maar die wordt nu wel wat minder, heeft een medium boom en is voor een paar paarden die ik rijd wel wat smal. Hij zit echter voor mij wel echt perfect. Ik ben nogal een moeilijk type qua zadels, en als je veel rijd kun je het natuurlijk echt wel merken aan je lijf als je op een zadel rijdt dat niet goed past. Bij zadels met een brede boom krijg ik gauw last van m'n heupen. Heb op 2 andere KN's gereden (de ene ook een Symphonie, de andere een Walzer) die beide een brede boom hebben, als ik daar een uurtje fanatiek mee rijd kom ik haast niet meer van m'n paard af... Niet zo fijn... Met een Euroriding Luxor heb ik er ook last van, Ainsley hoef ik niet aan te beginnen (te gedwongen zit) en Kieffer komt helemaaaal niet in de buurt (pijn-in-je-rug zadels, en rijd me erop door) Heb trouwens een Pessoa springzadel waar ik totaal geen last mee heb, maarja, ze zien je aankomen op je dressuurwedstrijd met je Fries en je close-contact springzadeltje... Koe
Dus, eigenlijk wil ik een zadel dat een medium-wijde boom heeft, waar ik qua zit dan weer niets van merk, geen heel gedwongen zit á lá Ainsley Tong uitsteken Kwalitatief gewoon goed, en dat op veel verschillende paarden past.

Welk zadel hebben de fanatieke/ proffessionele bokkers onder ons op hun knollies liggen?
(ik merk zelf dat het wel echt verschil maakt of ik één of 2 paarden op een dag rijd met een zadel of 6, vandaar)

asjemenou

Re: Bokkers die veel rijden (min. 3 p/d), welk dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:44

Ik kan er met mijn stubben tristan best veel rijden op een dag zonder ergens last van te krijgen.
Is kwalitatief ook nog steeds heel goed, ziet er nog heel goed uit na 7 jaar.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:06

Ik zou je een Passier Grand Gilbert aanraden. Echt een heel fijn, en kwalitatief uitstekend zadel. Past ook bijna overal op.
Hij ligt in mijn auto ook op de achterbank.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:16

zadels hebben allemaal een verschillende zit... zo kan bij het ene merk een brede boom smaller 'zitten' dan een smalle boom bij een ander.
Gewoon verschillende merken en types 'proefpassen' bij een zadelmaker.
Prestige kan ook smaller aanvoelen.
Mijn dochter rijdt iedere dag 2 paardjes, met een Sommer Novelle ruime medium boom... oogt zeer groot, maar heeft een fijne zit.
vwb dressuur op een springzadel: Britt heeft met haar pony de B en L1 door gereden op een springzadel en start ons paard ook met een springzadel.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:09

Hmmm, mag ik wel antwoorden want rijd maar één paard per dag Haha!

Wintec zit heel smal vind ik. Toen ik van een Wintec overging op mijn huidige zadel was het even wennen Haha! Nu is Wintec wsch wel niet echt ideaal als je er drie uur per dag moet op zitten, tenminste ik zou dan toch niet voor Wintec kiezen.

Maar misschien kan je de Bates Isabell Werth eens uitproberen? Is hetzelfde als de Wintec Isabell Werth maar dan in leder. Ik hoor er altijd heel positieve zaken over. En het heeft een verwisselbare boom dus misschien wel handig als je altijd andere paarden moet rijden?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:28

Begrijp ik het nou verkeerd, of rijd je alle paarden met hetzelfde zadel? Een zadel past toch nooit op allerlei paarden?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:09

Kn Tango.. de bomen van dit merk zij standaard iets breder dan de andere KN's. Ik vind hem ook fijner zitten dan de symphonie, die vind ik persoonlijk een stuk harder (krijg er soms pijn in mijn kont van) en de Tango heeft een diepere zit waardoor ik fijner in mijn zadel zit. Maar inderdaad, geen enkele zadel zal fijn liggen op verschillende typen paarden.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:11

dorientjuh schreef:
Begrijp ik het nou verkeerd, of rijd je alle paarden met hetzelfde zadel? Een zadel past toch nooit op allerlei paarden?

Nee, ik snap ook niet dat jij de eerste bent die deze reactie geeft. Op bokt is het altijd erg snel 'dat past niet!' en 'dierenmishandeling'! Waarom zou je zadel op zo veel verschillende paarden moeten passen?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:23

Een Passier GG heeft een fijne smalle zit en mijn ervaring is dat hij op veel paarden heel netjes ligt Lachen De mijne heeft al op allerlei soorten en maten paarden gelegen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:23

Op proffesionele stallen hebben ze nou eenmaal niet de mogelijkheid om voor elk paard dat in training komt een zadel aan te schaffen dat past. Je hebt richtlijnen of het past, dat het niet knelt op schoft of schouders, bontje eronder en klaar. Als je eens weet hoeveel niet proffesionele ruiters met een niet passend zadel rijden, zou ik me daar eerder zorgen over maken.

Ontopic, een euroriding diamant is een erg fijn zadel, ook breed te verkrijgen, fijne zit, niet breed in de zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:30

Ik rij er momenteel niet veel, maar toen ik dat nog wel deed reed ik ook het liefste op een KN. Stubben vind ik vaak hard, kieffer te forcerend en op de Passier GG reed ik mij binnen twee paarden al helemaal door. Ik heb heb nu een euroriding diamant en als ik les heb zit ik daar ruim 2,5 uur op (onder de man naar de les) en daar ben ik erg tevreden over. Je hebt geen gedwongen zit (net als op de KN), de kwaliteit is goed en hij is goed aan te passen, dus breed inzetbaar. Hij is er ook in versie met verlengd zweetblad (die heb ik ook) en dat is heel fijn voor je beenligging as je lang bent. De prijs is ook aangenamer dan de passier. Mijn instructeur zag mijn zadel trouwens ook aan voor een passier, dus hij oogt duidelijk ook nog eens duurder dan hij is.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:34

#Ymke# schreef:
Op proffesionele stallen hebben ze nou eenmaal niet de mogelijkheid om voor elk paard dat in training komt een zadel aan te schaffen dat past. Je hebt richtlijnen of het past, dat het niet knelt op schoft of schouders, bontje eronder en klaar. Als je eens weet hoeveel niet proffesionele ruiters met een niet passend zadel rijden, zou ik me daar eerder zorgen over maken.

Ik wou dit net zeggen! Bij de rest sluit ik me ook bij aan!

Ik zou een Stubben aanraden, je zit er echt op, niet in, maar heb wel fijne kniewrongen. Zit is totaal niet gedwongen, en een Stubben heeft een algemene vorm dus ligt op veel paard heel goed! Ik had een Stubben Scandica (compleet) dressuurzadel te koop voor best weinig, maar die is gisteren helaas opgehaald. Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:42

Ik rij 1 paard, maar zit wel regelmatig lang in het zadel. Misschien Is een barefoot iets? Je kunt dan de dressuurversie kiezen. Hiermee mag je tot een bepaald niveau starten (of dat M of Z was durf ik niet te zeggen). Wil je daar niet mee op wedstrijden rijden of kan dat niet omdat je hoger start, dan is het misschien wel erg goed als trainingszadel. Je houd er in ieder geval geen zadelpijn aan over.

Voor Wedstrijden kun je dan evt. een 2e hands symphonie aanschaffen die nog wat jonger is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:45

zadel blijft gewoon ontzettend persoonlijk
ik kan niks met een kn, kieffer, ainsly
hetgeen wara ik het fijnste op rijd is en stubben
de zit is open , niet te veel wrong ...
zit is ook smal genoeg voor mij

heb ook een tijd een spalding dressuur gehad waar ik er meerdere per dga mee reed en dat was ook een ontzettend fijn zadel (kwaliteit is meer dan goed)
de zit van dat zadel was redelijk smal, zelfs bij een wijde kamermaat en de pasvorm vrij makkelijk...
het knelde bij geen enkel paard wat ik reed en met een bontje was eventuele ecxtra ruimte ook weer opgelost

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:49

VValar schreef:
Kn Tango.. de bomen van dit merk zij standaard iets breder dan de andere KN's. Ik vind hem ook fijner zitten dan de symphonie, die vind ik persoonlijk een stuk harder (krijg er soms pijn in mijn kont van) en de Tango heeft een diepere zit waardoor ik fijner in mijn zadel zit. Maar inderdaad, geen enkele zadel zal fijn liggen op verschillende typen paarden.

Ik rijd dan wel niet veel per dag maar ik ga wel met Vvalar mee. Ik had ook een symphonie maar toen die niet meer pastte heb ik bij het zadels passen nast een Symphonie ook een Tango geprobeerd en hij zit echt heerlijk. Hij past zonder aan te passen ook zeer goed op mijn driejarige, als een huis. En hij is zo veel zachter dan een Symphonie. Zat laatst weer op een Symphonie van mn instructrice. Toen kwam ik er achter dat mijn kont met de Tango wel errug verwend was.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:49

#Ymke# schreef:
Ontopic, een euroriding diamant is een erg fijn zadel, ook breed te verkrijgen, fijne zit, niet breed in de zit.

De Euroriding Diamant is echt een geweldig zadel, en ligt op heel veel paarden goed! Veel mensen op stal rijden met dit zadel, en het bevalt hun allemaal heel goed. Je hebt de Diamant tegenwoordig ook met soft seat, de zitting is daar nog zachter van dan bij de standaard Diamant.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 15:16

dovish schreef:
dorientjuh schreef:

Nee, ik snap ook niet dat jij de eerste bent die deze reactie geeft. Op bokt is het altijd erg snel 'dat past niet!' en 'dierenmishandeling'! Waarom zou je zadel op zo veel verschillende paarden moeten passen?

Omdat ik één eigen paard heb, en daarnaast een heel stel paarden rijd (ook handelspaarden) die niet van mezelf zijn. De eigenaar ziet me aankomen als ik voor ieder paard een ander zadel wil, wordt een dure hobby, dan mogen we ze wel flink duur verkopen!
Ik kijk als ik m'n zadel op een paard leg echt wel of het goed ligt of niet, ik zou best 20 zadels willen, maar dat lijkt me niet echt reéel.
Er zijn bepaalde merken die juist wel of juist niet universeel zijn qua pasvorm. Dat er niet 1 zadel is dat op ieder paard past snap ik best Tong uitsteken
KN's passen dus bijvoorbeeld op veel paarden.

Ontopic: Allemaal bedankt voor de tips! De Euroriding Diamant was mij ook al eens positief opgevallen, en idd wat fijner geprijsd dan de Passier. Toevallig heeft een vriendin/collega van me een tijdje terug een Euroriding Diamant gekocht waarmee ze zowel Friezen als WPN'ers reed, zadel lag mooi en zat volgens haar super.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:17

#Ymke# schreef:

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 15:25

fjordnina schreef:
Ik rij 1 paard, maar zit wel regelmatig lang in het zadel. Misschien Is een barefoot iets? Je kunt dan de dressuurversie kiezen. Hiermee mag je tot een bepaald niveau starten (of dat M of Z was durf ik niet te zeggen). Wil je daar niet mee op wedstrijden rijden of kan dat niet omdat je hoger start, dan is het misschien wel erg goed als trainingszadel. Je houd er in ieder geval geen zadelpijn aan over.

Voor Wedstrijden kun je dan evt. een 2e hands symphonie aanschaffen die nog wat jonger is.

Boomloos gaat hem niet worden, ik rijd zowieso vrij fanatiek wedstrijden, en vind zo'n zadel niet echt ideaal. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon nog niet echt ingeburgerd onder dressuurruiters en juryleden. Ik heb in principe geen problemen met 'boomzadels' dus ga die uitdaging niet aan Tong uitsteken 2 verschillende zadels is voor mij niet echt een optie, het gevoel op een boomloos is (ook voor het paard) anders dan met een normaal zadel en dat vind ik niet zo handig als je het ineens op concours 'anders' doet dan thuis, op wedstrijden is er al genoeg nieuws voor de meeste paarden.

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:29

Ik heb een fryso zadel 18,5 inch zit super lekker. Ligt zowel op mijn kwpnér als mijn fries. Voor jou is het idd erg belangrijk om goed zadel te hebben succes ermee

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:09

Prestige zadels kan ik je erg aanraden! Ik heb snel last van mijn liezen maar bij dit zadel nooit. Het past echt op alle paarden, klein, groot, jong en onbespierd/ bespierd.
Ik heb zelf dan de Prestige Hippos dressage, deze heeft geen gedwongen zit. Ben trouwens zelf ook van een KN op deze over gestapt en ik vind de Prestige zelfs nog comfortabeler qua zit.

Om nog even terug te komen over profs die met een niet passend zadel rijden; Ik denk niet dat ze het risico gaan lopen om die dure paarden te verpesten enkel door een niet passend zadel. Zelf heb ik ervaren dat (de meeste) er goed op letten en zo nodig een bontje/ gelpad/ gelly gebruiken of een ander zadel..

EzriJo1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 00:06

ik reed voordat ik ik ernstig ziek werd ook meerdere paarden per dag, een goed zadel is dan zeer belangrijk, er zijn vele goede merken, maar omdat smaken verschillen zal het ff uitproberen worden (had ik toen ook, vele zadels uitgeprobeert).
Ik ben toen uit gekomen bij het merk Kieffer....een Kieffer Lustitano om precies te zijn, deze zit zeer comfortabel kan ik wel melden, deze kan ik je dan ook aanraden....maar mijn advies, ook omdat je meerdere paarden per dag rijdt....uitproberen en nog eens uitproberen, zoveel mogelijk

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 00:13

Ja ik moet zeggen wij (toen ik daar nog werkte) reden altijd met KN symphonie.
Een met medium boom en een met brede boom!
Die met die brede boom had ik altijd her en der pijn.
Al na 1 paard rijden.
Met die met de medium boom kon ik wel 8 paarden rijden zonder een pijntje!

Ik vond de KN met mediumboom echt mijn op maat gemaakte stoeltje! hihi

Offtopic: wij hadden in de zomermaanden ook elke week een paar nieuwe op stal staan.. (er kwamen op 1 zomer wel 50 beesten langs) daar kan je niet allemaal op maat gemaakte zadels voor hebben!
Dat is gewoonweg onmogelijk, we hadden zowel inie minie Jazzjes (van 1,50m) tot grote reuzen van 1,82m te trainen!
Je probeert natuurlijk wel zo goed mogelijk passend zadel te hebben!
Maar het kan nooit zo zijn dat er voor elk paard een zadel ligt wat 100% ligt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 03:55

Mijn instructrice die elke dag wel minimaal 4 uur in het zadel zit heeft een symfonie.
Ik heb zelf een kn allegro... maar ik rij max 2 uur per dag... meestal 1.

SteLado_TiSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:59

Ik rij 3 pony's en binnenkort en heb voor alle 3 1 zadel.En heb een 2e hands dressuur zadel(drunensruiterhuis) merk tokyo en die houd het al een jaar perfect vol.