Goed zadel voor een zwakke rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannii

Goed zadel voor een zwakke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 22:35

Hallo ,
heb de zoekfunctie gebruikt , maar erg veel vond ik niet Huilen
Ik heb sinds een val (anderhalf jaar geleden , 5 ruggewervels gekneusd en de tussenwervelschijven een paar beschadigd ) af en toe toch last van mijn rug .
Nu begint mijn zadel oud te worden en heb ik een nieuw nodig , ik wil graag een zadel dat de schokken goed opvangt (liefst dressuur , anders veelzijdigheid) , iemand een idee ?
is boomloos goed ?

Dankje .

Sonja_vR

Re: Goed zadel voor een zwakke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:30

boomloos kan goed zijn...maar hoeft niet
is heel; persoonlijk
ik bedoel door je rugklachten kan het zijn dat bepaalde vormen van de zitting niet bij je passen omdat je houding gedwongen word in een richting die je niet kunt hebben
ik ben bang dat het een kwestie van proberen is waar jij fijn in kunt zitten ...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:56

Ik denk dat je voor het opvangen van schokken eerder aan beugels moet denken dan een zadel. Je moet natuurlijk geen hard zadel kopen, schokt meer, maar beugels vangen wel echt schokken op.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:00

draumpje schreef:
boomloos kan goed zijn...maar hoeft niet
is heel; persoonlijk
ik bedoel door je rugklachten kan het zijn dat bepaalde vormen van de zitting niet bij je passen omdat je houding gedwongen word in een richting die je niet kunt hebben
ik ben bang dat het een kwestie van proberen is waar jij fijn in kunt zitten ...

Inderdaad.
Ik zou in ieder geval niet kijken naar een zadel met een diepe zit dat wordt te gedwongen denk ik.
Laat een zadelmaker komen met een hoop zadels en zoek een zadel uit waar je lekker op zit. Lachen
Sucses.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:05

Er zijn hier meerdere mensen die juist voor boomloos hebben gekozen ivm gezondheidsklachten. Ik heb reuma, bekken en rugklachten voorbij zien komen. Proberen kan dan geen kwaad. Vraag een testzadel aan en je krijgt een goed beeld.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:05

een boomloos zadel moet je zelf meer je balans zoeken, de vraag is of dat lukt met je rug Lachen

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:18

Ik had een stukje schuimrubber tussen mijn zadel omdat mijn zadel te laag lag door de holle rug van mijn fries dit veert heel goed mee, nou heb ik er nu een mooier zadelonderlegger onderliggen die veel harder is dit is heel erg wennen, misschien een tip voor je

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:24

Als ik jou was zou ik gewoon eens een zadelmaker laten komen en verschillende zadels uitproberen.
Belangrijk is dat je zadel je goed past (dus geen 18 inch voor 'n klein kontje, of andersom natuurlijk).
Of je verder gaat voor een zadel met veel of weinig steun, een diepe of vlakke zit, is geheel afhankelijk van hoe jij je erbij voelt.
Ik heb bijvoorbeeld een erg holle en zwakke rug, ik zit véél fijner op een zadel met diepe zit dan op een zadel met vlakke zit; Dan heb ik na 20 minuten vreselijke last.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:52

Vroeger reed ik op zadel met verende boom. Beviel erg goed, kon er lekker op zitten, in alle gangen, ook als het paard er eens vandoor ging. Tong uitsteken

Promis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:25

meestal is het goed ja!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:33

Ik denk dat schokken opvangen niet iets is waar je naar je zadel voor moet kijken. Die schokken komen van de manier waarop je paard loopt. Goede stijgbeugels kunnen wel iets helpen (via endurance winkel bv), maar hoe je paard loopt is het belangrijkste.
Kijk goed naar je huidige zadel : wat is er goed aan en waar heb je last van. Ga vervolgens kijken naar zadels met de gewenste eigenschappen.
Als je geen wedstrijden rijdt en dus niet aan een bepaald uiterlijk gebonden bent pin je dan niet vast op een bepaald model. Het zadel moet bij jouw, je paard en je budget passen, uiterlijk is dan bijzaak.

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 21:42

wel , heel erg bedankt voor jullie tips .ik weet toch al wat meer nu !
Deze week ga ik in een winkel een paar testzadels halen .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:01

Via boomloosrijden.nl kun je een boomloos zadel gratis testen Lachen
Ik ben er zelf erg mee geholpen, mijn rugklachten zijn een stuk minder geworden.