[WN] verschillen in shanks

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

verschillen in shanks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 11:46

Ik zie steeds meer verschillende shanks (misschien omdat ik erop let Knipoog/ Korte, lange, S vorm, en weet ik veel wat voor vorm nog meer.
Ik begrijp dat deze vormen invloed hebben op de werking, maar hoe precies?

Cheveyo

Re: verschillen in shanks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:18

met lange komt de handbeweging eerder door dan bij de korte. De S heb ik een vermoeden van maar weet niet of dat klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 14:22

Cheveyo, dus jij bent op een lange wipwap ook eerder op de maximale hoogte dan op een korte wipwap?
Interessant!
Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:15

nee ben niet eerder boven, heb gister nog gelezen dat de handbeweging eerder door komt niet dat hij dan eerder boven is.
Ik zal het even opzoeken nog dan kan je kijken of ik het goed gelezen heb Knipoog

Edit hier staat het:
Zal het dan zeker verkeerd neergezet/vertaald hebben maar dit komt van de mylersite
The longer the shank, the more leverage, and the quicker the bit. Riders with overactive hands should be cautious of using long shanks.
Oftewel hoe langer.....hoe sneller het bit (neem zomaar aan dat de beweging dan sneller doorkomt).
Leer ook graag bij Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:20

wil het niet zeggen:
hoe langer de scharen, hoe meer hefboom, en hoe heftiger het bit?
Ruiters met overactieve (beweeglijke?) handen moeten erg voorzichtig zijn bij het gebruik van lange scharen ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:22

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:52

Een lange shank geeft een ietsje langzamer effect dat dan veel zwaarder is. Deze verschillen zijn alleen merkbaar door heeeele goeie ruiters met ontzettend gevoelige en beheerste handen. De enigen die dan ook met shanks mogen rijden vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:45

Cheveyo schreef:
nee ben niet eerder boven, heb gister nog gelezen dat de handbeweging eerder door komt niet dat hij dan eerder boven is.
Ik zal het even opzoeken nog dan kan je kijken of ik het goed gelezen heb Knipoog

Edit hier staat het:
Zal het dan zeker verkeerd neergezet/vertaald hebben maar dit komt van de mylersite
The longer the shank, the more leverage, and the quicker the bit. Riders with overactive hands should be cautious of using long shanks.
Oftewel hoe langer.....hoe sneller het bit (neem zomaar aan dat de beweging dan sneller doorkomt).
Leer ook graag bij Knipoog

Met een lange schaar, duurt het langer voordat je het paard 'pijn' doet met het bit, dan bij een kortere schaar (vergelijk met eerder genoemde wip). Oftewel: met een langere schaar heeft het paard langer de tijd om te doen wat 'm gevraagd wordt voor het écht vervelend wordt, dan bij een kortere schaar. Die werkt directer in.
Echter, door het grote hefboomeffect doet een langere schaar ook 'meer pijn' als je er echt druk op zet, dan een kortere schaar.

Met andere woorden:
Een langere schaar werkt langzamer maar zwaarder in dan een korte schaar, die sneller maar minder scherp inwerkt.

Daarom heeft een hele korte schaar niet mijn persoonlijke voorkeur. Ik heb liever dat als ik iets van m'n paard vraag met zit en been en er komt geen reactie, dat ik rustig m'n hand op ga tillen, en dat het paard ruime tijd heeft om zich te herstellen voor e.e.a. echt onprettig wordt.
Na een paar keer deze correctie, zal het paard dus heel duidelijk leren dat op een opwaartse handbeweging een niet zo plezierig gevoel gaat ontstaan. Hij krijgt voldoende tijd om zijn foutje te herstellen, en ik hoef uiteindelijk minder aan de mond te zitten.

Derhalve ben ik het dus niet eens met jouw antwoord (en ik geloof ook niet alles van internet, ik denk er liever zelf over na (en maak dus ook m'n eigen fouten, waar ik vervolgens ook wel weer van leer, ooit Knipoog )

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:06

Zo zie ik het ook

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:40

Staat het er dan verkeerd of wordt het verkeerd vertaald (door mij)? en zou er dan bijvoorbeeld: The longer the shank, the less leverage, the quicker the bit moeten staan?
Dat nadenken doe ik ook graag maar het kwam voor mij wel logisch over (met wat ik me er bij kon voorstellen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:44

Nee volgens mij heb je 't goed vertaald, maar ik ben het er gewoon niet mee eens. Producent kan zeggen wat 'ie wil, maar het past niet in mijn beredenering vanuit m'n ervaring met bitten.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:48

Dat ken ik Knipoog.
Bedankt voor je visie en ervaring.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:15

Super uitleg Sonja! Ik ben ook weer iets wijzer! Fijne uitleg ook over de S-vormige schaar. ik had eigenlijk nog nooit ene uitleg gekregen die ik vond kloppen over de S vorm schaar..