hoort een bontonderleger onder het shabrak/pad..??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

doom

hoort een bontonderleger onder het shabrak/pad..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:07

heey hallo allemaal Haha!
laatst had ik een kleine aanvaring met een mevrouw het ging namelijk zo Vork

Ik was bij een vriend van me even wezen kijken naar zijn paardje die had ik al een tijdje niet gezien ..
Er kwam een meisje in de bak met haar paard en die had het bontonderlegger onder haar pad ..
ik had dat dus nog nooit gezien en vroeg waarom ze dat nou had .
Zei ze : Dat hoort zo !!!! Bloos
Dus ik vroeg een beetje lacherig van nou van wie heb je dat dan (terwijl er een vrouw naast me staat ).
zegt die vrouw: nou van mij (gaf haar dus les)
Dus ik met die mw een gesprek voeren van weetje dat wel zeker heb dat nog nooit gezien ..!

zegt ze van ja vroeger was dat zo nu is het alleen nog maar voor de mode etc etc .. en als je het zo gebruikt dan krijgt je paard tenminste in de hogere sport geen last van ze rug .. Vork
Waarop ik zei : Nou naar mijn weten als je gewoon een goed passend zadel heb heb je helemaal niet zo onderlegger nodig Haha!
Wordt die vrouw best pist .. van rijd jij wel wedstrijden dus ik zo ja ..(gaat haar het wat aan dat het maar L1 is dus dat heb ik ook niet gezegt )
zegt ze nou niet hoog genoeg dus en draait zich zo om Haha!

ik vond het zoiets belachelijks anky rijd toch ook niet met zo'n ding onder der pad/shabrak ...

wie weet of het waar is of niet .. Vork
wie kan het mij uitlegge hihi (ik denk nog steeds dat die vrouw niet helemaal 100 was hoe ze op me reageerde ze voelde zich helemaal aangevallen haha )
groetjes dominique

RicardoOpa

Re: hoort een bontonderleger onder het shabrak/pad..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:09

Liever helemaal geen bontje, maar als je er dan toch 1 neemt, leg hem dan tenminste op je pad Clown

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:10

RicardoOpa schreef:
Liever helemaal geen bontje, maar als je er dan toch 1 neemt, leg hem dan tenminste op je pad Clown

Ja naja dan heb jij dus het zelfde argument als mij
met een goed zadel heb je hem niet nodig en zo wel dan hoort hij toch BOVEN op het shabrak en niet er onder Clown

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:13

Hij hoort gewoon op je pad, alleen heeft een kennis van mij hem er ook onder maar dat is omdat dat beest zijn rug open heeft gehaald ooit aan de voerbak en nu is het dicht maar door het dekje kan die dan wel weer openschuren.
Maar een goed passend zadel is natuurlijk altijd beter.
ach laat gaan die vrouw als ze denkt dat ze alles weet moet ze dat ook lekker denken. Clown

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:16

Ik ben het helemaal met je eens dat het zadel gewoon goed moet passen zonder bontje. Bij mij op stal rijdt er ook iemand die hem onder de pad heeft liggen. Persoonlijk lijkt het mij fijner om hem erop te leggen dan heeft het paard het "effen" gedeelte op de rug (hmm kun je het nog volgen?)

Zelf rijd ik ook met bontje en die heb ik op de pad liggen. Ik heb hem omdat het mij fijner lijkt voor het paard (schokdemper) En ik moet eerlijk zijn dat ik het ook mooi vind.

Nu ga ik vast te horen krijgen dat als je zacht in het zadel terecht komt je geen scholdemper nodig bent Knipoog

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:16

anniek_uc schreef:
Hij hoort gewoon op je pad, alleen heeft een kennis van mij hem er ook onder maar dat is omdat dat beest zijn rug open heeft gehaald ooit aan de voerbak en nu is het dicht maar door het dekje kan die dan wel weer openschuren.
Maar een goed passend zadel is natuurlijk altijd beter.
ach laat gaan die vrouw als ze denkt dat ze alles weet moet ze dat ook lekker denken. Clown

Ja haha ik laat het ook zeker gaan alleen omdat die Mw dus kwaad omdraaide was ik nou eigen toch wel nieuwschierig wie er nou gelijk had... Knipoog
neem aan dat een vrouw van in de 40 en les geeft en hoog heeft gereden (heeft ze gezegt ) er toch meer verstand van moet hebben als een meisje van bijna 19 die rijd omdat het een hobby is haha Knipoog

maar dat VB dat jij geeft vind ik ook volkomen logisch alleen dat paardje waar dat meisje op reed had dus helemaal niks
was gewoon om te voorkomen dat hij later last van ze rug gaat krijgen Dromen Cool

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:17

Meryl schreef:
Ik ben het helemaal met je eens dat het zadel gewoon goed moet passen zonder bontje. Bij mij op stal rijdt er ook iemand die hem onder de pad heeft liggen. Persoonlijk lijkt het mij fijner om hem erop te leggen dan heeft het paard het "effen" gedeelte op de rug (hmm kun je het nog volgen?)

Zelf rijd ik ook met bontje en die heb ik op de pad liggen. Ik heb hem omdat het mij fijner lijkt voor het paard (schokdemper) En ik moet eerlijk zijn dat ik het ook mooi vind.

Nu ga ik vast te horen krijgen dat als je zacht in het zadel terecht komt je geen scholdemper nodig bent Knipoog

Nee hoor ik heb ook gewoon een bontje om precies de zelfde mening als jou ..
ik denk ook van 100 mensen die hem hebben 80 hem hebben vanwege dat het leuk staat ! Clown

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:33

Een bontje is effectiever als je het onder je shabrak hebt liggen omdat dan de ademende en temperatuurregulerende functie van
het bont ook echt benut word. Dit gebeurt natuurlijk niet wanneer er tussen de rug en het bontje nog een synthetisch ankydekje ligt.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:43

ik gebruik de onderlegger normaalgesporken op het dek maar leen m nu uit aan iemand die zijn paard is erg gevoellig voor drukkingen en hij moet nu alleen t schapenvacht op de rug van t paard leggen want dat ademt beter dan een niet goed uitgewassen dek

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:58

ineke_ schreef:
Een bontje is effectiever als je het onder je shabrak hebt liggen omdat dan de ademende en temperatuurregulerende functie van
het bont ook echt benut word. Dit gebeurt natuurlijk niet wanneer er tussen de rug en het bontje nog een synthetisch ankydekje ligt.

Oke idd Dat lijkt mij ookwel logisch klinken ..
maar we zijn het denk ik wel allemaal eens dat als je het niet gebruikt je paard net zo goed geen rugklachten kan hebben straks al rijd je in de hogere klasses of wel Clown vond het zo'n vreemd verhaal

Maar idd wat jij zegt is cker wel zo maar als ik dan in ene bedenk dat je aan de achter kant ook die dikkere bolle kant heb en als je dat er dan onder moet gaan leggen .. dan gaat het toch juist knellen omdat het dan daar veelste straks allemaal zit en het zadel dan niet meer goed past ..
hierdoor krijg je dan toch juist ruglachten ..?

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:15

Hij hoort eigenlijk op je paard onder het zadel zonder dekje eronder. Drukverdeling, daar gaat het geloof ik om.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem gebruik(te) voor de show, gewoon voor de leuk, maar ik vond het wel lekker zacht aanvoelen!

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:23

Bij een goed passend zadel is een bontje in principe overbodig. Er kan natuurlijk een medische reden zijn...dan ligt dat even anders. Toch denk ik wel dat een groot aantal ruiters de bontjes onder het zadel hebben omdat ze het simpelweg mooi vinden... Knipoog

De theorie van een bontonderlegger onder het shabrak klopt natuurlijk wel, maar of het in de praktijk dan wel zo lekker zit allemaal weet ik niet. Dan zou je er in principe beter geen shabrak meer extra bij onder moeten doen lijkt mij...Ik zou ook gaan voor het bontje op het shabrak, dat lijkt mij praktischer. Maar zoals eerder gezegd zou het niet nodig moeten zijn!

marckroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:58

doom schreef:
RicardoOpa schreef:

Ja naja dan heb jij dus het zelfde argument als mij
met een goed zadel heb je hem niet nodig en zo wel dan hoort hij toch BOVEN op het shabrak en niet er onder Clown

Nope. Een bontje is in principe voor paarden die niet tegen "gewone" dekjes kunnen. Tenminste, zo zijn ze ooit bedoeld geweest.
Zo'n ding boven je dekje doen is dus puur mooi doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:37

het echt schapenbontje hoort ONDER je pad, direct OP de paardenrug
daar kan een bontje zijn werk het beste doen ,drukverdelen en eventueel schokabsorptie
de bontjes met dikke rand die je tegenwoordig allemaal ziet zijn puur modieuze fratsen die weinig toevoegen behalve dan een dikke laag materiaal in de kamer van het zadel waardoor perfect passende zadels te klein worden en niet meer passen

oftewel de dame op het paard en de dame aan de kant van de bak hebben gelijk

echte bontje gebruik je om een reden , namelijk druk verdeling bevorderen , maar hier moet je wel rekening mee houden kwa zadel
oftewel er moet ruimte genoeg in de kamer zijn zodat het niet gaat knellen op de rug

ik persoonlijk heb een gruwelijke hekel aan het gros van de plaatjes van paard met bontje tussen zadel en pad, omdat de drukverdelende werking op die manier grotendeels teniet word gedaan
als de reden van bontjes gebruik dat al was in de " bontje tussen dekje en zadel" situatie
want het gros van de bontjes die op die manier worden gebruikt , worden er tussen gefrot omdat het " zo leuk staat"

edit: als ik een bontje gebruik, gebruik ik het als vervanging van het sjabrak
dus of bontje of sjabrak, niet beide
sjabrak is er toch in principe alleen om het zadel te beschermen tegen zweet etc

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:19

helemaal met draumpje eens
bont hoort recht op de paardenrug
trouwens, als je vindt dat een bontje je paard niet voldoende beschermd (dus niet onder de zweetbladen van het zadel) dan zijn er nu ook speciale sjabrakken te koop waar het bontje al in verwerkt is. Dan sla je twee vliegen in 1 klap: bontje rechtstreeks op de rug en volledig sjabrak om je zadel te beschermen

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:24

Ik rijd regelmatig alleen met bontje en zonder chabrak, dan heeft het de juiste werking. Op je chabrak is meer voor de show en verliest het zijn oorspronkelijke werking.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:26

er zijn ook mensen die beweren een bontje boven het sjabrak te leggen zodat ze zachter zitten. Daar hebben ze seatsavers voor uitgevonden...

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:31

indd, in principe verliest het bontje zijn werken op een sjabrak/pad en dient het alleen als opvulling.
Hoewel een heleboel bontjes er niet op gemaakt zijn eronder te worden gelegd en dus dan ter vervanging van het sjabrak dienen.
Ik heb op de site van eskadron wel een bontje gezien die echt mooi onder het sjabrak kan, dat leek me wel een erg handig ding! Lachen

_Marjolein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:36

ligt eraan hoe je hem wilt gebruiken, wil je hem voor de mooiheid hebben, of echt voor een functie?

want voor het mooie is boven de pad, en voor de echte functie eronder.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:57

Bedenk dat wel dat je met je "modebewust" zijn jouw paard opscheept met een niet (meer) passend zadel!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 07:51

Precious20 schreef:
Bedenk dat wel dat je met je "modebewust" zijn jouw paard opscheept met een niet (meer) passend zadel!

Bedankt allemaal voor de info
en nu ik er over nadenk zijn er ook idd bontjes zonder achter zo'n dikke bondrand ... Bloos
dan snap ik idd dat die functie daar voor is ..
Ik zat ook steeds in me kop met zo'n dikke bontrand ik dacht echt dat moet toch niet lekkerder voor zo'n paard zijn al zit daarover ook nog een chabrak dan wordt het 1 dik propje ....!

Ik vind als nog dat de vrouw in kwestie geen gelijk had hoor hihi Knipoog
zei beweerde namelijk dat je een bontje gebruikt uit voorzorg !!! dat je paard als hij in de hogere sport zit geen rugklachten krijgt nou dream on !!! Knipoog

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 07:53

ik gebruik het op medisch aanraden van mijn zadelmaker. Ik heb overigens een speciaal bontje met uitsparing bij de ruggengraat zoadat de kamer niet te smal wordt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 13:43

Curly85 schreef:
ik gebruik het op medisch aanraden van mijn zadelmaker. Ik heb overigens een speciaal bontje met uitsparing bij de ruggengraat zoadat de kamer niet te smal wordt!

die zijn indd ook erg prettig in het gebruik

even terugkomend op de bontjes met dikke bontrand
ook die horen direct op de rug van het paard ipv sjabrak
(nogmaals sjabrakjes zijn er om je zadel te beschermen tegen vuil en vet uit de vacht en zweet , niet om je paard te beschermen )

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:22

Ik heb m'n bontje ook op m'n pad, maar ik had bij Horse & Co geloof ik, ook eens gezien dat iemand het bontje onder het shabrak had Nagelbijten / Gniffelen

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:48

<= wil even zeggen het volledig met draumpje eens te zijn kan het niet beter zeggen