Help! Pasvorm halster drama!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Help! Pasvorm halster drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 15:57

Mijn jonkie heeft nogal een apart hoofd. Ik heb thuis wel 20 halsters liggen, maar geen eentje past echt.
Ik heb zijn hoofdstel ook moeten samenstellen uit een cob-neusriem, full-kopstuk en xfull-frontriem. Hij is van boven erg breed ( breed voorhoofd, oren staan ver uit elkaar en brede kaak ), maar van onder wat smal en heeft niet zo'n lang hoofd. Ik heb tot nu toe van alles geprobeerd: full-halsters ( zitten te breed bij de neus, maar eigenlijk net niet breed genoeg bij de kaak ), x-full halsters ( veel te groot bij de neus, maar wel netjes bij de kaak/kopstuk), halsters die op twee plaatsen verstelbaar zijn ( maar die ik nooit zo krijg dat ze echt netjes passen ). Ik zit nu echt met mijn handen in het haar, want de paarden moeten met halster de wei op hier op stal, en nu komt hij elke keer met kleine schuurplekjes van het land ( die steeds erger worden natuurlijk ). Bij het ene halster is dat dus bij de neus, en bij de andere op het kopstuk of bij de kaak. Bontjes helpen even, maar maken het halster op de cruciale punten nog krapper, waardoor het gewoon niet prettig zit.
Wie o wie weet een halster wat of heel goed past bij zo'n vorm hoofd, of op veel plekken verstelbaar is ( en dan dus echt verstelbaar, tot nu toe is het niet genoeg gebleken ).

Anoniem

Re: Help! Pasvorm halster drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:11

Van wat voor materiaal zijn je huidige halsters? Nylon, leder? Wel of niet onderlegd, en met wat dan?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 16:13

Wat niet:
Nylon
Leder
Nylon met Bont onderlegt
Nylon met ??? onderlegt ( lijkt een beetje op rubber ).
Leder onderlegt met een zachter soort leder
En misschien nog wel meer Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:14

Mijn Arab heeft ook geen gemakkelijk hoofd. Normaal gezien heeft een maatje COB maar die halsters spannen hem dan weer te fel aan de kaak. Hij heeft nl. erg brede kaken... Een maatje FULL past goed rond de kaken maar die neusriem is dan weer veel te groot.
Na lang zoeken heb ik ein-de-lijk een passend halster gevonden: een Anky-halster! Ik heb een FULL voor hem maar doordat deze wat kleiner vallen past het goed rond de neus én rond de kaken! Bovendien kan je het halster op meerdere plaatsen verstellen én het is onderlegd met zachte nubuck (of iets in die trend). Heel geschikt voor zijn tere velletje.
Enige nadeel is dat die halster erg duur zijn voor zomaar in de wei aan te doen...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 16:16

een stalgenoot heeft een Anky-halster, dat zou ik eens kunnen passen misschien. Ik vind het een beetje een duur halster om te kopen, met het risico dat het niet past ( daar heb ik nu al een paar leren halsters aan over gehouden Knipoog ).

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:18

Ja dat snap ik! Ik heb hier ook zo'n uitgebreide collectie liggen maar ik was het zo zat dat ik het er toch maar op gewaagd heb. Met succes! Tzijn dure dingen en hij ziet ondertussen niet meer uit (paardlief sloopt nogal graag Vork ) maar ik vind het zijn geld vast en zeker waard!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:36

Dat wordt een combi van een full en een cob halster waarbij de riemen verstelbaar zijn. Wanneer je leer neemt, heb je een aanschaf voor jaren.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:38

Anders kan je een leren halster op maat laten maken?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:05

misschien een stomme vraag maar kan hij niet zonder halster de wei op?
Die van mij krijgt ook altijd schuurplekken als hij de hele dag een halster op heeft.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:09

bij veel stallen waar weidegang gereld wordt en je het dus niet zelf hoeft te doen laten ze de halsters om... dit omdat niet elk paard zich even makkelijk laat vangen bij een "vreemde"

je kan best een ruim halster omdoen, wij hebben op stal veel halsters van BR die op 2 plaatsen verstelbaar zijn. allemaal maat full en ik ben nog geen 1 paard tegengekomen die hem neit past.
je moet vooral opletten dat je hem bij de neus niet te laag hebt hangen, hij moet echt op de plek zitten waar je engelse neusriem ook zit. dan heb je waarschijnlijk ook wel voldoende ruimte achter de oren en kan je er evt nog een bontje bij om doen

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:11

Ik weet dat ze bij veel stallen dat doen, maar ik wil het gewoon zelf niet bv.
Het kan ook gevaarlijk zijn zelfs.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:14

_Inge schreef:
Ik weet dat ze bij veel stallen dat doen, maar ik wil het gewoon zelf niet bv.
Het kan ook gevaarlijk zijn zelfs.

ik ken meer paarden met draadwonden omdat ze zich niet wilden laten vangen en dus aan het rennen gingen dan paarden die vast zijn komen te zitten met een halster... maar dat is een andere discussie Knipoog

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:15

idd dat is een andere discussie Knipoog
Maar Erleyne, idd wat er gezegd werd, een lederen halster op maat laten maken zou misschien een optie zijn toch?

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:36

erleyne dat probleem heb ik ook gehad dat je tussen twee maten zit, ik heb bij de schoenmaker gaatjes bijlaten zetten en dat werkt goed.
je kan bij de neus gaatjes bijzetten zodat het dan niet zo breed zit.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:58

Ikzelf zat meteen een beetje te denken aan een touwhalstertje of zo'n 'makkelijk losknoop' halster, tegen hangen... Misschien is dat wat? En kun je d'r inderdaad geen gaatjes bij laten prikken? Ik heb zelf een leren halster met gespen op de neusriem, keelriem én bakstuk... En als je gewoon een fullhalster koopt (een lekker zacht halster Knipoog) en dan de neusriem eruit haalt en 'm zelf probeert in de korten?

Ik denk dat je moet kijken naar een heel dun halster (van enkele stof ofzo... dat schuurt niet veel en wordt niet snel stug)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:22

Touwhalster lijkt me niet verstandig.. Ik heb op sommige manege's wel eens gezien dat ze zo'n band om hun nek hadden. Is dat geen idee? Ziet er misschien niet zo mooi uit, maar houdt wel zijn hoofd heel.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:37

Heb je ook al veel verschillende merken geprobeerd? Misschien past het Scapa halster anders wel, goed verstelbaar en de full maat valt weet net iets groter uit dan bijv. die van eskadron. Vast iemand die zo'n halster heeft bij jou op stal, kun je die ook proberen. Lachen

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:15

Hm, nu ik erover nadenk is een touwhalster idd helemaal niet handig voor op de wei Clown stomstom... maar een band om de nek dan wel?
Ik denk dat we ons moeten concentreren op een 'gewoon' halster Knipoog

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:18

heb je een foto van zn hoofd?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:21

Mijn paard schommelt tussen cob&Full. Cob halster was te klein, zelfde halster Full te groot. Dus meneer de schoenmaker vriendelijk gevraagd er een paar gaatjes bij te maken (bij de Full), nu heb ik én dat mooie halster wat ik al heel lang wil, en hij past ook nog eens perfect!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:22

Mag een halsband ipv een halster? Dan ben je van het hele pasvorm probleem af.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:09

erleyne ,ga even langs bij paree in kwaddedamme,daar komt het echt wel goed.
p.s. ik mail je binnenkort,heb het een beetje duk nu.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:53

Wolffie schreef:
Hm, nu ik erover nadenk is een touwhalster idd helemaal niet handig voor op de wei Clown stomstom... maar een band om de nek dan wel?
Ik denk dat we ons moeten concentreren op een 'gewoon' halster Knipoog

Een halsband is niet zo heel erg verschillend dan een halster op de wei denk ik als je het bekijkt qua ongelukken die er van kunnen komen. Zit los op de nek en misschien kun je er een stukje tussen maken dat hij knapt of elastisch is?
Al is een gewoon halster natuurlijk wel beter, daar heb je gelijk in Ja

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:29

Hanneke84 schreef:
Touwhalster lijkt me niet verstandig.. Ik heb op sommige manege's wel eens gezien dat ze zo'n band om hun nek hadden. Is dat geen idee? Ziet er misschien niet zo mooi uit, maar houdt wel zijn hoofd heel.

Inderdaad ik heb een arabiertype. Met een heel teer velletje. Als ze een dag het halster aan heeft heeft ze gelijk kale plekken en soms ook echt lelijke wonden van het halster.
Mijn paard word s'ochtends altijd buiten gezet door de stal. En die zien het niet zitten om de halsters af te doen op het land. Dus nu laat ik mijn paard met een halsband om buiten zetten. Dat past altijd en werkt super handig. Er zit zo'n grote ring aan de onderkant daar klik je het halstertouw aan vast dan haal je het einde van het halstertouw er nog een keer door heen en dan heb je een lus en die lus sla je om de neus. Zo brengen ze mijn paard naar het land en op het land klikken ze het halstertouw los.
Werkt echt ideaal. Haha!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:09

waarom vraag je niet aan een handige zadelmaker om er 1 helemaal op maat te laten maken/verstellen?