Gelpad op of onder het dekje??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lfobijn

Gelpad op of onder het dekje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 13:28

Wat is naar jullie idee beter voor de drukverdeling, een gelpad ( rechthoekig model van action) direct op de paardenrug en daar het dekje overheen met het zadel, of eerst het dekje op de paardenrug en dan de gelpad gevolgd door het zadel?
En dan de gelpad gebruiken met of zonder hoes?
Ik zou het ook fijn vinden als jullie aan kunnen/willen geven waarom je jou standpunt vind. Dan snap ik ten minste jullie overwegingen.

Het gaat mij dus niet om de discussie of een gelpad beter of slechter is dan bijv. een schapenbontje, maar echt om de 'beste' manier van gebruiken van de gelpad.

Alvast heel erg bedankt!

Precious20

Re: Gelpad op of onder het dekje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:32

Allereerst vind ik dat een passend zadel geen gelpad (of bontje) behoeft. Het verbetert de ligging van je zadel niet maar maakt het juist alleen erger. Dit is niet bepaald bevorderend voor jouw paard.
Maar goed, als je dit alles in overweging hebt genomen dan kan je best de gelpad op de paardenrug leggen en daar op het dekje en zadel. Dit geeft namelijk de beste drukverdeling.
Het is wel raadzaam om de gelpad in een hoesje te stoppen want door wrijving kan de gelpad heet worden en brandplekken op de paardenrug veroorzaken.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:03

niets aan toe te voegen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:14

Precious20 schreef:
Allereerst vind ik dat een passend zadel geen gelpad (of bontje) behoeft. Het verbetert de ligging van je zadel niet maar maakt het juist alleen erger. Dit is niet bepaald bevorderend voor jouw paard.
Maar goed, als je dit alles in overweging hebt genomen dan kan je best de gelpad op de paardenrug leggen en daar op het dekje en zadel. Dit geeft namelijk de beste drukverdeling.
Het is wel raadzaam om de gelpad in een hoesje te stoppen want door wrijving kan de gelpad heet worden en brandplekken op de paardenrug veroorzaken.

helemaal eens met bovenstaande...met de toevoeging dat als je zadel past, je met ene gelpad etc de pasvorm zelfs ongedaan maakt door verkleining van de kamer van het zadel
en idd ook een gelpad als je hem dan toch wilt gebruiken nooit!! op de rug van een paard maar of in een speciaal dekje , of tussen dekje en zadel in ivm hitte etc etc