Passier van '79

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Passier van '79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 19:38

Ik heb pas een hele oude bruine passier gekocht voor een prikkie en die helemaal laten oplappen/op maat maken door een zadelmaker (niet zomaar de eerste de beste want veel noemen zich zadelmaker maar ik zou er nog geen stijgbeugelriem naartoe brengen Nors opkijken )
Hij heeft mijn zadel heel mooi gerepareerd en op vraag van mij heeft hij binnenin op de boom gekeken hoe oud hij was.
Er stond 11 november 1979 , nou ben ik heel benieuwd welk model het betreft. Ik kan niet echt iets terugvinden op de zweetbladen of het is iig niet meer goed leesbaar (het is heel intensief gebruikt geweest)

Het gaat om een dressuurzadel van Passier dus, iemand enig idee welke modelletjes ze in 79 hadden?

Precious20

Re: Passier van '79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:49

Sorry, ik weet helaas niet welke modellen ze toen hadden maar ik ben wel érg benieuwd naar een foto van jouw zadel, zoals het nu is! Lachen

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:07

Ik vraag mee ook best af hoe een zadel van bijna 30 jaar oud eruit ziet, wel fijn dat je 'het zadel hebt kunnen oplappen!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 00:28

Hij zag er op het eerste zicht vrij slecht uit dat kan ik wel zeggen Haha! Aan weerszijden grote gaten in de zweetbladen (wat belachelijk getracht te repareren was) en de vulling was helemaal op. Onder de zweetbladen is er iets met kunststof ofzo gemaakt met een vilten doek achter (is orgineel!) maar de kunststof is nogal gekrakeleerd/gebarsten en ik kon door sommige scheuren de oude "vulling" (breiwol in alle kleuren van de regenboog Nors opkijken )eruit vissen. Er zitten 4 verschillende singelstoten aan maar die waren nog goed genoeg Haha! Verder had het al héél lang geen lik vet meer gehad. Ohja en er zaten ook allemaal kleine scheurtjes aan de onderkant van het zadel bij de kussens van de wrongen. Ik denk dat dat het zo ongeveer wel was... de zitting begint te verslijten maar kan nog wel een paar jaar mee, er zit sleet op het leer vlak naast dat witte lijntje.

De zadelmaker heeft langst weerszijden de gaten gerepareerd door het kapotte stuk eraf te snijden en 2 even grote lappen leer er weer aan te stikken (heel mooi gedaan, lijkt net of het zo hoort!) Hij heeft de kussens helemaal opgevuld (zoals het moet door de kussens eerst los te maken) en heeft verder alle kleine gaatjes en scheurtjes gerepareerd door er een heel fijn stukje leer op te naaien.
Als ik het vertel valt het allemaal wel mee, aan het kunststof heeft hij echter niks gedaan (moest ook niet van mij). Dat ging moeilijk (eigenlijk gewoon niet Knipoog ) maar in principe heb je daar helemaal geen last van omdat die vilten doek de goede vulling toch op zijn plek houdt. Je schrikt je alleen een hoedje als je het zweetblad op tilt maar gelukkig heeft het lange singelstoten dus doe ik dat niet zo vaak Haha!

Verder is het een bloedmooi zadel geworden en het rijdt echt heerlijk! Ik val altijd op van die oude spullen, vind ze veel mooier dan iets gloednieuw Haha!
Ik heb jammer genoeg geen voor-foto's, maar ik zal morgen ofzo wel eens voor een fotograaf zorgen zodat die kan vast leggen hoe een zadel van 30 jaar oud (28 eigenlijk Knipoog ) er na een bezoek aan de zadelmaker uit ziet.

Ik kan in ieder geval iedereen Patrick De Clerck in Berchem aanraden, een echte vakman gepassioneerd in wat hij doet! Ik had m'n zadel bij geen enkele andere zadelmaker durven achterlaten, hij heeft er echt iets heel moois van gemaakt. OK dan!

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:03

Wat een toeval! Mijn bruine dressuur zadel van passier hebben mijn ouders ook in '79 gekocht. Het is al die jaren elke dag gebruikt, maar die van mij ziet er nog super uit en rijdt heerlijk. Mijn verzorgpaard heeft ook zo'n oude passier die ook nog zo goed is. Bij hem zijn wel de beugelriemen een paar jaar geleden gebroken (Tijdens gekke bokkesprongen). Het zijn de twee zadels die waar ik in mijn profiel op rijdt. Qua onderhoud is er bij beide zadels erg weinig aan gedaan, en desondanks zien ze er super uit!

hier een duidelijkere foto van die van mijn verzorgpaard;
Afbeelding

En mijn eigen zadel;
Afbeelding

Afbeelding

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:17

even off topic, mare wat heb jij gave setjes!!!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:31

Zo, super dat je hem hebt laten opknappen. Ben heel benieuwd naar foto's Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:38

Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's. Passier heeft wel zn naam als duurzaam zadel. zo zie je maar, als je een goeie zadelmaker hebt wat je uit zo'n oud 'versleten' ding kan halen. En idd oude zadeltjes rijden vaak heerlijk.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 11:44

He Mare wat toevallig! Zo op het eerste zicht heb ik dezelfde volgens mij (bedoel de onderste) als jij je bovenste zweetblad op tilt zie je dan ook een soort kunststof zitten op de wrongen naar boven toe? (lekker wazig)
Staat er bij jou nog een model naam in? Haha!

Wat heb je trouwens een mooi pony (die zwarte)

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:55

De onderste lijkt mij een veelzijdigheidszadel?

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:58

Er zit bij bij geen kunstof bij de wrongen.
Er staat ook geen model in, misschien was er toen maar 1 dressuur model?

bedankt voor de complimenten trouwens!

@piaffe; Mijn zadel is juist een dressuur (onderste) en de andere een veelzijdigheid (met dressuur singstoten).
Laatst bijgewerkt door Mare op 23-05-07 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:59

Oke, dan heb ik mij erop verkeken Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:00

Ben ook wel benieuwd naar de foto's !!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 12:09

ben de foto's aan het uploaden Haha!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 12:26

Voilà zie Knipoog

De Passier van 79 na een bezoek aan de zadelmaker:

Rechterkant

Afbeelding

Linkerkant

Afbeelding

De achterkant van het nieuwe stuk leer onderaan de zweetbladen, was aan beide kanten dringend aan vervanging toe want er zaten grote gaten in. Een andere wannabe-zadelmaker had dit belachelijk gerepareerd door er een stukje leer op te stikken langst 1 kant maar dat was al helemaal terug los gekomen. Ik denk dat deze zadelmaker ook verantwoordelijk gesteld moet worden voor de ZWARTE singelstoten aan een bruin zadel (en de overige 2 verschillende bruine van verschillende lengte...), de breiwol vulling en al het slechte stikwerk waar m'n zadel door omgeven was Haha! Gelukkig kon De Clerck dit perfect repareren Pling De singelstoten heeft hij zo gelaten omdat die nog goed genoeg waren om een tijdje mee te kunnen.

Afbeelding

De binnenkant van de zweetbladen, soort kunststof. Ziet er eigenlijk beter uit dan vóór het bezoek aan de zadelmaker, waarschijnlijk door de nieuwe stiksels. Ik weet niet of dit kunststof orgineel zo hoorde maar neem aan van wel.

Afbeelding

Nogmaals (check met name deze singelstoten, een lichtbruine en een zwarte Rolleyes )

Afbeelding

De zitting, vertoont slijtage aan de randjes bij de witte lijnen. Valt moeilijk te repareren (iig heel duur) maar is zeker nog bruikbaar en mits goed onderhoud kan dit ook nog wel even mee

Afbeelding

detail zitting

Afbeelding

Afbeelding

Dan zijn er nog tal van kleine reparaties her en der gebeurd maar die heb ik niet duidelijk op foto gekregen.
Ziet er goed uit hé, hij is oud en staat vol vlekken en krassen maar dat geeft alleen maar meer charme Haha!
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 23-05-07 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:27

Ziet er netjes uit !!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:29

Gaaf hoor, ziet er goed uit!

Ik heb pas een hele oude Daaleman gekocht via Marktplaats, maar ik kan er maar niet achterkomen van welk jaar die is...

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:31

Volgens mij heeft mijn zadel ook van die lichte stukken onder het zweetblad. Dat lijkt bij mij gewoon van leer te zijn (ipv kunstof). Als ik het niet vergeet zal ik komend weekend ook eens paar foto's onder het zweetblad maken..

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 12:33

Als je er ooit een nieuwe vulling in laat steken Nouvel, dan moet je aan de zadelmaker vragen of hij (aangezien de kussens dan toch los gemaakt worden) niet even op de boom kan kijken welk jaartal erop staat Haha!

Mare, bij mij is dit echt kei hard en absoluut geen leer. Ben benieuwd wat het bij jou is!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:34

Nouvel schreef:
Gaaf hoor, ziet er goed uit!

Ik heb pas een hele oude Daaleman gekocht via Marktplaats, maar ik kan er maar niet achterkomen van welk jaar die is...

Even naar Daaleman zelf toe rijden (of andere zadelmaker) en je zadel open laten halen. Het staat namelijk op de boom.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:35

ow, hij is pas open geweest en toen hebben we niet op de boom gekeken... Clown

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:36

Voor de volgende keer dus Knipoog

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:37

Oude passiers moet je koesteren Haha!
het leer van vroeger is niet meer het leer van nu..

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:37

Ik weet trouwens wel dat er vanalles staat op die flapjes leer die onder het zweetblad aan de singelstoten zitten. Daar staat iig het passier logo in gedrukt en de maat van het zadel enzo. (Geen idee trouwens hoe die dingen heten.) Maar daar zal ik dan ook een foto van maken, want ik denk wel dat we hetzelfde model hebben..

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:22

Zoeen heb ik er ook nog liggen. Lijkt er veel op, is alleen veelzijdigheid. Ook met die scheurtjes bij de wrongen. Misschien dat ik hem ook nog wel eens op laat knappen.

Hoe kun je dat zien? Geloof dat de mijne meer dan 30 jaar oud is.