beenbescherming??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draagt jouw paard beenbescherming?

nee niet nodig
11 (12%)
nee aleen bij springen
11 (12%)
ja soms maar heeft geen functie aleen voor mooi
1 (1%)
ja altijd maar heeft geen functie aleen voor mooi
Geen stemmen
ja voor de zekerheid maar niet direct nodig
41 (45%)
ja mn paard heeft hele zwakke benen
2 (2%)
ja mn paard tikt zichzelf aan
24 (26%)

Totaal aantal stemmen: 90

Sas_Mon

beenbescherming??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 18:02

dat je paard als je heel hoog gaat springen beenbescherming nodig heeft dat snap ik en als je paard hele zwakke benen heeft dat ie dan beenbescherming nodig heeft dat snap ik ook maar meer als de helft van de paarden draagt beenbescherming tijdens bvb de dressuurles of de buitenrit en ik vraag me af waarom dus daarom deze poll

en overtuig me dat de helft van die paarden ze dus ook echt nodig heeft!
ik denk van niet maar wie weet!

simongek

Re: beenbescherming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:22

Mijn paard heeft altijd bescherming om. Beter voorkomen dan genezen. Haha!

Hij wil namelijk nogal eens behoorlijk gek doen en zo blijven zijn benen heel en
zijn ijzers eronder. Haha!

Verona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:23

mijn paard is pas ingereden vandaar het gebruik van bescherming..en inderdaad wat "simongek"zegt voorkomen is beter.......

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:39

voor mij geldt ook beter voorkomen dan genezen.
mijn paard draagt voor en achter 3 in 1 beschermers.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:40

met rijden voor en achter peeskappen en strijklappen, met longeren komen daar nog springschoenen bij.
hij heeft ijzers en kan zichzelf naar aantikken soms, zeker bij de wat moeilijkere oefeningen wil hij nog weleens dwars doen.
in het land heeft hij dezelfde bescherming op als bij het longeren.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:41

ook ik heb al 19 jaar, elke dag bescherming om, een paard tikt zich zo makkelijk aan, en dan is het leed niet te overzien.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:41

Absoluut niet tenzij een paard zich aantikt. Vaak heeft het weinig nut (bijvoorbeeld bandages) en kan het wel een hoop kapot maken (lees pezen).

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:08

Mijn keuze Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:29

ja voor de zekerheid maar niet direct nodig Lachen

Een ongeluk zit in een klein hoekje, ik bescherm mijn koppie met een cap en de benen van mijn paard met beschermers.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:34

benangelique schreef:
met rijden voor en achter peeskappen en strijklappen, met longeren komen daar nog springschoenen bij.
hij heeft ijzers en kan zichzelf naar aantikken soms, zeker bij de wat moeilijkere oefeningen wil hij nog weleens dwars doen.

Het is voor de pezen niet goed om de hele dag peesbeschermers om te hebben. Te pezen worden te warm eronder.

In het weiland dus zonder. Met longeren en rijden altijd voor peesbeschermers en achter strijklappen. Ook voor altijd springschoenen aangezien hij al een paar keer de ballen van zijn hoef kapot heeft getrapt. Als het erg warm is rijd ik vaak alleen met springschoenen. Bahalve als ik natuurlijk zwaar aan het werk ga of ga springen. Als het zo warm is gaat hij erg zweten onder de beschermers en dan worden de pezen gewoon te warm en dat is ook schadelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:54

Die van mij heeft nooit bescherming. Ja, zijn eigen sokken, dat beschermt wel tegen een tikje. Voor de rest moet hij maar oppassen waar ie zijn benen neerzet. Daarnaast vind ik het ook veel te warm om bescherming over de sokken te doen, dat gaat broeien en jeuken.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 00:01

Ik heb wel is gehoord dat als mensen altijd peesbeschermers enzo om hebben, dat t paard daar hele zwakke pezen van krijgen en wanneer je ze er een keer niet om hebt, de paarden zo kreupel zijn of iets dergelijks hebben.. Weet niet of ik dit helemaal moet geloven hoor!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 00:30

Lijkt me nogal onzin want mijn paard staat het grootste deel van de dag dag zonder peesbeschermers en van die 1,5 uur tijdens het werk zou hij zwakke pezen krijgen? In de stapmolen staat ie overigens ook zonder peesbeschermers.
Maar tijdens het rijden dus peesbeschermers voor en tijdens het longeren en losgooien buiten dat ook strijklappen en en springschoenen. Het was in een jolige bui n.l. 1x uit zijn plaat en op zijn plaat! En toen had ie een ijzer afgetrapt. Op advies van de hoefsmid daarom springschoenen. En meneer wil nog wel eens maf doen tijdens het longeren. Tijdens het losgooien doet ie altijd maf, maar dat is tenslotte ook bedoelt om eens lekker stoom af te blazen.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:41

Voor de bescherming Ja Zou het mijzelf nooit kunnen vergeven dat ze een blessure oplopen, die ik had kunnen voorkomen met bescherming.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:46

Ik heb bij die van mij alleen achter om omdat hij zichzelf steeds kapot slaat en de jonge paarde (handelpaarde) Hebben altijd peesjes om

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:00

Ik doe mijn praktisch altijd beschermers om. Of ik nu longeer, dressuur of een flinke bosrit ga maken. Ik ben ook van het type ''beter voorkomen dan genezen'' Knipoog. Mijn merrie wil zichzelf overigens ook nog weleens aantikken.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:24

jorien89 schreef:
Ik heb wel is gehoord dat als mensen altijd peesbeschermers enzo om hebben, dat t paard daar hele zwakke pezen van krijgen en wanneer je ze er een keer niet om hebt, de paarden zo kreupel zijn of iets dergelijks hebben.. Weet niet of ik dit helemaal moet geloven hoor!

Zwakke pezen kan hij er niet van krijgen, beschermers ondersteunen het been namelijk niet, daarvoor moet je het been gipsen! Het is puur voor bescherming van buitenaf. Veel beschermers vind ik te warm worden met rijden/ longeren. Neopreen wordt bij duikers juist gebruikt om warmte vast te houden en doet dit dus ook! Vraag me af waarom dan juist neopreen zoveel gebruikt wordt..

SMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:18

ik doe ze altijd voor de zekerheid om..

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:24

Mijn paard heeft ook rondom beenbeschermers (van BR)
Met daarbij ook springschoenen, omdat hij de verleden keer zijn eigen hoef had stuk getrapt en 2 dagen kreupel liep, en daarna nog een dag stijf.

Dat wil ik nu gewoon voorkomen, hij had nl. altijd wel wat met zijn benen (ook een keer door een wondje op het achterkant van zijn kogel op de voorbeen).
Achter heb ik ook lange peesjes, voor tegen het strijken, en hier komt geen zand tussen, bij de korte wel. Lachen

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:17

nikki160287 schreef:
benangelique schreef:

Het is voor de pezen niet goed om de hele dag peesbeschermers om te hebben. Te pezen worden te warm eronder.

quote]

er staat volgens mij nergens dat hij ze de hele dag omheeft. hij werkt een uurtje en staat 6 uur in het land. alle overige uren loopt hij zonder dus.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:18

Ik heb voor deze optie gekozen:

In principe tikt ze niet echt aan (strijkt dus niet), maar ze springt er weleens regelmatig vandoor als ze bakkabouters ziet. En dan meestal nog overkruist ook, er zitten tenslotte niet voor niets krassen op m'n peesjes en gaten in m'n bandages en springschoenen. Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 08:31

Ik heb getwijfeld tussen de optie voor de zekerheid en aantikken. Uiteindelijk is het de zekerheid geworden Haha! Mijn oudere merrie strijkt en mijn jonge merrie tikt aan af en toe dit vanwege haar ruime gangen maar ook omdat ze haar balans nog niet helemaal heeft.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:38

Ik heb het voor de zekerheid... De mijne wil nog weleens over zijn eigen benen struikelen en af en toe hoor ik duidelijk met die peesbeschermers dat hij zichzelf raakt, als hij iets te scherp wil wenden... Dus maar voor de zekerheid dat hij zichzelf niet een keer openhaalt oid met een stommiteit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:44

Ik gebruik ze omdat mijn paard zichzelf soms aantikt (met achterbenen voorbenen dus). Gewoon just in case. Valt er prima uit te rijden, maar ja, mócht de controle eventjes kwijt raken na een galop ofzo heb ik liever niet dat 'ie direct zijn pezen kapot heeft ofzo.

Ik gebruik dus met springen en dressuur ook alleen peesbeschermers. Strijken doet 'ie sowieso niet. Buiten in het bos meestal ook springschoenen omdat daar het aantikken er uit rijden nog íets lastiger ligt dan gewoon in de binnen/buitenbak.

In de wei etc kan 'ie soms echt heel debiel doen, maar dan kijkt hij wel uit waar hij zijn voeten neer zet. Lekker met blote benen de wei in dus. En ALS er eens iets mis zal gaan in de toekomst is dat gewoon pech gehad, kan gebeuren.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:45

Gebruik de zoekfunctie eens, dit is volgens mij al het zóveelste topic Haha!