Meerdere keren je zadel aan laten passen, iemand ervaring???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wenenzetor

Meerdere keren je zadel aan laten passen, iemand ervaring???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 17:41

Sorry als er al een topic over is maar kon hem niet vinden.

Ik zou graag mijn KN symphonie dressuurzadel willen laten aanpassen. Momenteel ben ik mijn drie jarige aan het beleren en het zadel zal daarom nog wel meerdere keren aangepast moeten gaan worden omdat hij natuurlijk nog wel zal veranderen kwa bespiering en bouw.

Wie heeft er ook meerdere keren zijn zadel aanlaten passen? Komt dit je zadel wel ten goede daarmee bedoel ik slijt je zadel niet veel sneller als je hem meerdere keren laat aanpassen?
Wat zal het ongeveer gaan kosten, ik weet dat het bij iedereen wel verschillend zal zijn maar ben toch wel een beetje nieuwsgierig.

Alvast bedankt !

wenenzetor

Re: Meerdere keren je zadel aan laten passen, iemand ervaring???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:21

helemaal niemand??? Scheve mond

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:21

Ik heb mijn zadel ook een aantal keer aan laten passen.

Nu is het niet meer mogelijk. Dat zei de zadelmaker bij de laatste keer.

Ik heb vorig wel beide zadels opnieuw laten vullen door de harnesmaker.

Mijn paard was namelijk ook in de groei en behoorlijk veranderd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:24

Ik heb zadel al meedere keren op laten vullen (denk aan 20 keer oid) af en toe moet alles eruit en helemaal opnieuw gevuld worden, maar het kan dus wel..

wenenzetor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 21:35

Ik ben zo bang dat als je je zadel een aantal keer laat aanpassen dat op een gegeven moment gewoon je leer op is enz enz.
Waren jullie ook veel geld kwijt??

De één zegt dat je het niet moet doen en de ander weer wel. Vind het zo moeilijk. Rolleyes

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:36

Het lijkt me eerder dat je vulling op is, dan je leer Knipoog

Meestal 30 euro per keer.. oid

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:48

Ik heb 2 keer mijn dressuur zadel laten verbreden( Hulsebos).
Kostte 120 euro. Zadelmaakster deed het, omdat ze wist dat het kon.
Zadel is verkocht. Uiteraard is hij nu kwetsbaarder dan het niet te laten verbreden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:56

Persoonlijk denk ik dat je beter een wat goedkoper zadel, b.v een wintec kan kopen, zolang als je paard nog in de groei is en veranderd doordat hij meer massa en spieren krijgt. Natuurlijk moet het wel goed liggen! Een duur zadel zoals de KN wordt er zeker niet beter van als ze meerdere keren worden opgevuld. En laat je niet gek maken door al de zadelmakers, passers, want mijn ervaring is, dat ze alleen maar praten in hun eigen straatje!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:41

Hoe zit het dan met je zadel laten verbreden? Hoe vaak kan je dat doen? Is het eigenlijk wel slim om je zadel te laten verbreden (uiteraard in de fabriek waar je zadel gemaakt is)? Wordt je zadel daar dan niet minder stevig van?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:57

Je kan je zadel laten verbreden maar er zijn wel een paard "maren".....
- Een halve maat en misschien ietsje meer kan nog net, meer vind ik zelf onverantwoord tenzij de producent anders aangeeft.
- Een boom is in een bepaald model gemaakt en door verbuigen maak je de boom wel gevoeliger met betrekking tot sterkte.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:55

Moet toch nog even kwijt dat er NATUURLIJK ook goede zadelmakers en passers zijn. Er was hier n.l ( gisteren inmiddels ) een zadelpasser geweest en daar had ik op zijn zachtst gezegd behoorlijk woorden mee.
Vond het niet normaal dat het paard een schop tegen zijn kogel aankreeg omdat de man in kwestie het onverwacht aansingelde. Vandaar de beetje heftige reactie op dit topic.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:09

Ik snap jouw punt Harnessmaker.
Maar wat als de zadelmaker/zadelfabricant nu aangeeft dat een zadel 1 maat verbreed kan worden, wordt de boom dan ook nog gevoeliger? Of maakt dat geen verschil omdat de fabricant wel weet wat kan en wat niet kan?

wenenzetor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 16:33

aerdenhout1 schreef:
Persoonlijk denk ik dat je beter een wat goedkoper zadel, b.v een wintec kan kopen, zolang als je paard nog in de groei is en veranderd doordat hij meer massa en spieren krijgt. Natuurlijk moet het wel goed liggen! Een duur zadel zoals de KN wordt er zeker niet beter van als ze meerdere keren worden opgevuld. En laat je niet gek maken door al de zadelmakers, passers, want mijn ervaring is, dat ze alleen maar praten in hun eigen straatje!

Momenteel beleer ik mijn paard met een Kieffer Munchen veelzijdigheids zadel en deze ligt opzich goed, na mijn idee knelt hij niet het enige is dat mijn kussens vanachter iets ophoog komen (dit doet hij alleen als hij vast zit met de singel) een gel pad eronder lost het niet helemaal op.

Ik denk na alle info die ik tot nu toe gehad heb er toch maar vanaf zie en gewoon door ga met mijn Kieffer en tegen de tijd een heel nieuw aangepast zadel laat maken. Ja

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:35

Nooit de boom laten verbreden! Heb het bij 2 zadels laten doen door Divoza, beide zadels hadden de boom binnen een jaar gebroken.

Bij mij komt elk half jaar de zadelmaker, tot nu toe hoefde er niet heel veel aan het zadel veranderd te worden. Tegen opvullen etc kunnen ze prima tegen. (heb trouwens het zelfde zadel als jouw Knipoog )

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:55

Precious20 schreef:
Ik snap jouw punt Harnessmaker.
Maar wat als de zadelmaker/zadelfabricant nu aangeeft dat een zadel 1 maat verbreed kan worden, wordt de boom dan ook nog gevoeliger? Of maakt dat geen verschil omdat de fabricant wel weet wat kan en wat niet kan?

Als het helemaal geen punt zou zijn waarom leveren de fabrikanten dan niet gewoon één maat die je door je leverancier laat in of uit buigen......

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:58

Daar heb je wederom een punt in!

Edit: ik denk net aan iets... Is dat niet bij Kieffer het geval? Dat een 17 inch zadel sowieso maat 1 heeft en dat je je zadel bij de leverancier tot de gewenste boommaat laten verbreden?
Of ben ik nou aan het dromen? Haha!

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:02

Als je denkt dat je paard nog veel zal veranderen qua bespiering en rug... er zijn toch ook zadels waar je verschillende bomen in kunt laten doen (die met kleurcodering... ik weet er voor de rest niet veel van, maar het schijnt wel een oplossing te zijn... het zadel kun je dan in een soort hoes steken. Het lijkt een beetje op een luxere Wintec)

Tussen haakjes... eens met Harnessmaker... zou een hoop gerotzooi schelen :S

wenenzetor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 18:14

Wolffie schreef:
Als je denkt dat je paard nog veel zal veranderen qua bespiering en rug... er zijn toch ook zadels waar je verschillende bomen in kunt laten doen (die met kleurcodering... ik weet er voor de rest niet veel van, maar het schijnt wel een oplossing te zijn... het zadel kun je dan in een soort hoes steken. Het lijkt een beetje op een luxere Wintec)

Tussen haakjes... eens met Harnessmaker... zou een hoop gerotzooi schelen :S

Ik denk niet dat het alleen een kwestie is van een boom veranderen maar ook de kussens zullen denk ik veranderd moeten worden daar zij natuurlijk naar een ander paard zijn rug zijn gevormd.