[WN] hoe zie ik of een westernzadel past?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

hoe zie ik of een westernzadel past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 15:58

ik ga het hier vragen Haha!
ik vraag me af hoe je nou ziet dat een westernzadel past......
ik gebruik er zelf niet een,maar sta nu op een stal waar iemand wil komen rijden en zijn eigen westernzadel mee wil nemen omdat dat lekkerder zit.. Knipoog
wel heel leuk,maar ik wil toch graag weten hoe ik nou kan zien dat dat zadel ook echt past.
hoe zit het met aansluiten van de kussens op de rug?
bij een dier met korte weke rug kan ik me voorstellen dat een westernzadel daar veel te lang en te recht voor is?

Romkabouter

Re: hoe zie ik of een westernzadel past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:15

AM->TR

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:28

Wil die persoon zijn eigen zadel meebengen om op jouw paard te komen rijden of zie ik dat nu verkeerd?
Ik zou het gewoon niet toelaten tenzij die persoon er een goede zadelmaker bijhaalt om te bepalen of het wel degelijk past of niet op het desbetreffende paard. Pasvorm en westernzadels is zoiezo al een moeilijk punt, dan zou ik niet zomaar iemand z'n eigen zadel laten gebruiken gewoon omdat die dat lekkerder vindt zitten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 18:38

gaat niet om mijn dier,daar komt zowiezo niemand op. Knipoog
eigenaren hebben niet zo veel verstand van paarden en rijden ook beide niet,dus vandaar dat ik meestal met mijn neus er bovenop zit als iemand anders rijden wil op hun dieren.
ik vind dat je gelijk hebt,maar diegene neemt toch dat zadel mee( heeft er zelfs al 1x mee gereden)
maar ik wil dus gewoon weten hoe ik zelf het beste kan controleren of t echt wel past

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:44

Dat is wel heel erg moeilijk als je er niet veel van afkent! Op het zicht mag een zadel mooi passen, maar daarom past het nog geen 100%. Als het mogelijk is zou je een soort van afdruk moeten kunnen maken van het betreffende paardje z'n rug. Je zou er een pasmal van moeten maken en die dan in het westernzadel leggen, zo kan je al een heel stuk beter zien of het zadel de rug van het paard mooi volgt.

Wel spijtig dat die eigenaren zo laks met hun paardje omgaan! Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:32

ellepel schreef:
hoe zit het met aansluiten van de kussens op de rug?

Welke kussens Cool
Een westernzadel heeft dus geen kussens. Dat is ook de reden dat een westernzadel -mede door de langere boom- des te beter moet passen.
Citaat:
bij een dier met korte weke rug kan ik me voorstellen dat een westernzadel daar veel te lang en te recht voor is?
Dat klopt, daarom heb je ook zoveel verschillende boommaten. je hebt te maken met de breedte van de schouders, de lengte van de rug, de holling van de rug en de vorm van de rug (ovaal- of rondgeribt).

Het feit dat iemand zijn eigen westernzadel mee wil nemen en op welk ander paard wil gooien kan 2 dingen beteken:
-óf hij heeft geen verstand van westernzadels en hun pasvorm
-óf hij heeft een Ortho-Flex of een boomloos zadel; waarbij de eerste weliswaar op veel paarden past maar ook niet op álle paarden en de 2e weliswaar veelal wel past maar niet elk paard er lekker mee loopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:19

hmm.ik zal es kijken,het zadel ligt gewoon bij ons op stal.
zo op het gezicht leek het wel te passen,schouder lag vrij,lendenen ook,maar ik zat me echt af te vragen hoe het op de rug zou zitten.
oke kussens zitten er dus niet op haha weer wat geleerd Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 01:36

Ze moeten er gewoon iemand bij halen die er verstand van heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:12

Wat een dierenbeul ben ik dan. Als ik een paard voor iemand anders rij die daar geen westernzadel op heeft, dan gooi ik er ook een van m'n eigen zadels op. Enige controle die daar op is, is of e.e.a. fatsoenlijk lijkt (!) te liggen en verder helemaal niks. Voor een uurtje vind ik dat ook genoeg en haal ik er geen zadelmaker met kale bomen bij en breng ik ook geen pasmal mee (hoeveel mensen kunnen die trouwens goed gebruiken? Is misschien ook complexer dan gedacht wordt Knipoog )

Op één of andere manier verbeteren die paarden overigens doorgaans toch wel tijdens zo'n uurtje...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 13:17

tja....voor een uurtje is het ook niet zo'n ramp.
maar deze persoon houd van lang rijden en gaat dus 3 uren weg..
is iemand met veel verstand van parden hoor,dat wel ,maar toch wil ik zelf nakijken of t wel goed ligt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:19

O voor en langere rit zou ik het ook doen.

Je zult dus niet veel verder komen dan ik. Kijken of er voldoende afstand tot de schoft ligt, of het zadel niet te ver over de schouder lijkt te zakken, niet te hoog erboven blijft liggen, niet te lang is, en niet zal klapperen.

Al met al weet je dus daarna eigenlijk nog weinig omdat je niet zult zien of je last van bridging danwel rocking zult hebben.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:17

Zonder dat je weet welke boom er in het zadel zit kom je niet verder als wat Sonja zegt.

Ik vind ook dat een trainer (met verstand van zaken) best z'n eigen zadel mee kan nemen, als dat redelijk past. Inderdaad is dat voor een half uurtje/uurtje niet zo nodig dat het mega-perfect past.
Dit geld voor een goede trainer dus! Voor jezelf en je eigen paard heb je wel degelijk een zadel nodig dat goed past!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:18

Ik ben erachter gekomen dat mijn paardje met een westernzadel bridging had. Had ik gezien doordat ik een aantal keer gereden heb met een propere pad met witte onderzijde en zo aan het vuil goed kon zien waar het zadel raakte. Dit is even later toen bevestigd geweest door een zadelmaker, dus misschien een methode ... ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:19

Ja dat klinkt wel als een goede als je ergens een rit van een paar uur gaat maken. Witte schone pad of deken onder het zadel, en aan het eind van de rit kijken en constateren dat je dat niet had moeten doen *LOL*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:25

Die truc werkt ook met een kwartiertje een beetje doorrijden, zeker als het een beetje warm is Lachen
Niet te goed poetsen, dan is het nog duidelijker Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 12:35

ik heb es naar de pad die er onde rlag zitten kijken,maar daar waren geen schuurplekken of drukplekken op te zien.
straks es even snuffelen wat voor merk dat zadel is Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:39

Sonja schreef:
Ja dat klinkt wel als een goede als je ergens een rit van een paar uur gaat maken. Witte schone pad of deken onder het zadel, en aan het eind van de rit kijken en constateren dat je dat niet had moeten doen *LOL*

Tja, als je achteraf op z'n minst eens gaat zien naar je pad hoe die eruit ziet doe je al meer dan wat de meeste mensen doen! En aangezien de TS niet veel andere keuze heeft is dit misschien een geschikte methode voor haar. Ze kan moeilijk zelf de zadelmaker betalen om te zien of het zadel van iemand anders wel goed past op het paard van nog iemand anders hé!

@ ellepel : je moet vooral eens zien hoe het vuil verdeeld is over de pad, maar dat moet dan wel een propere pad geweest zijn dat die persoon net heeft gebruikt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 12:48

vergeet ik ook nog wat Haha!

en zo'n borsttuig.....hoe strak of los zit dat?
kan er eigenlijk geen foto van vinden hoe dat zitten moet Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:57

Een borsttuig hoort hier in NL los te zitten omdat het puur voor de show gebruikt wordt. Als je de bergen in gaat en/of je hangt een koe aan je zadel dan pas heeft hij een funktie en moet dan ook wel van breder (en steviger) leer gemaakt zijn.

Een borsttuig wat gebruikt wordt om een (dus slechtpassend) zadel op zijn plaats te houden is een foute zaak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 18:32

oke dan zit die dus inderdaad goed, heb nog even gekeken maar kan geen merk vinden van het zadel.
kon niet passen vandaag,morgen even proberen of dat lukt

pedro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:45

zoek het misschien even op op internet?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:59

maak anders een foto van het zadel en plaats die hier, geheid dat er zinnig commentaar op komt. Neemt niet weg dat we niet kunnen zien of het op het paard past maar de kwaliteit van een zadel vertelt ook al veel Lachen