Springschoen : bescherming voor de hoef?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Springschoen : bescherming voor de hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:17

Mijn paard heeft een 'slechte' kwaliteit hoeven. Als ze tegen een steen/kei ketst, die bij ons in de piste spijtig genoeg rijkelijk aanwezig zijn, kan er al een stukje hoef afbrokkelen of barsten.
Nu was mijn vraag of springschoenen dit zouden kunnen verhelpen of alleszins verminderen? Ik heb nog nooit springschoenen gebruikt en weet dus ook niet in hoeverre deze de hele hoef beschermen tegen, in ons geval dus, stenen op onze weg?
Andere suggestie's zijn uiteraard ook welkom!

moonsparkle

Re: Springschoen : bescherming voor de hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:19

Ik gebruik wel springschoenen om haar hoef te beschermen. Mijn paard heeft een stuk uit haar hoefwand en mijn hoefsmid heeft me aangeraden om haar in de wei te zetten met springschoenen en er ook mee te springen voor t geval ze een balk tikt. Ze zijn bij mij zolang dat ze over haar hele hoef vallen zodat ze haar ijzers er ook minder snel aftikt. k heb gekozen voor rubberen omdat hij mij zei dat ze onder neopreen erg zouden kunnen gaan zweten.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:21

Springschoenen zijn er ipc om de kroonrand te beschermen, maar ze zitten natuurlijk ook wel een stuk op de hoef dus ik denk dat het opzich wel helpt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:30

ik denk niet dat het helpt, aan de voorkant daar het meestal als eerste brokkelt zit je springschoen namelijk niet.

ik zou mn hoefsmid opbellen..

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:40

Ja, maar ik kan de hoefsmid toch niet telkens ik in de piste heb gereden en er een stukje is afgebrokkeld opbellen? Ik probeer de hoeven zelf al om de week een beetje rond te vijlen, maar het helpt niet zoveel. En ijzers zijn ook geen optie want die verliest ze meteen (en niet door ze aan te tikken ofzo)
Maar die springschoenen komen dus niet helemaal tot op de grond (of er een half centimetertje boven)?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:42

maar je kan m wel opbellen voor tips.
google maar eens naar plaatjes van springschoenen, kan je zien hoe ze vallen Lachen

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:52

M'n hoefsmid zegt dat ik de hoeven geregeld gewoon moet nat maken en er niet al teveel oliën of hoefvet mag opsmeren omdat dit de hoeven nog zou verzwakken.
Heb eens rondgegoogled en inderdaad, praktisch alle springschoenen komen niet tot waar ze bij mijn paardje zouden moeten komen. De voorkant wordt nogal 'vrijgelaten' en daar zit net het probleem.

Terug bij af! Huilen

Er zijn, bij jullie weten, toevallig geen speciale types springschoenen op de markt die wel helemaal om de hoef vallen?
Ofwel moet ik eens van die hoefschoenen overwegen? Pling Iemand ervaring mee? Kosten wel wat eurootjes meer dan springschoenen. Geld, geld!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:55

springschoenen zijn niet je oplossing Lachen

is een ijzer of een hoefschoen niks ?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:59

Tja, dan zie ik enkel nog die hoefschoenen als optie, want ijzers houdt ze niet aan.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:01

waarom dat niet?
een goede smid kan een ijzer er bijna zo onder leggen dat ze er niet oderuit getrapt worden, en anders een ijzer in combi met springschoenen ?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:01

en heb je al eens gezocht op bell boots? Volgensmij komen die toch redelijk laag op de grond.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:07

Ik vraag me ook eigenlijk af wat de reden kan zijn dat ze de ijzers niet onderhoud? Ze tikt ze niet los met lopen, doet ze er dan iets mee in de wei ofzo? Kan hoor! Of misschien een keer een second opinion van een andere smid, anders beslag, er zijn zoveel mogelijkheden eigenlijk nog.

menina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:23

Ik denk dat hoefschoenen ook wel een optie kunnen zijn, die kun je gewoon afdoen als het niet nodig is en beschadigt de hoef ook niet. In de wei daarmee moet ook wel kunnen, want ze maken de hoef niet gladder wat ijzers wel doen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 12:38

De eerste keer en ook nog wel de tweede keer dat ik haar laat beslaan blijven de ijzers nog mooi zitten, maar daarna komt de miserie. Dan zijn haar hoeven zodanig beschadigd door de nagelgaten dat de ijzers niet lang meer houden. Ze heeft nogal erg harde maar droge hoeven. Ze is nu een half jaar van de ijzers af en het laatste beschadigde deel van de nagelgaten is er nu pas aan het uitkomen.

@reininglover : bell boots heb ik nog niet van gehoord? Worden die om dezefde reden bij de western gebruikt als bij de springsport?

Ik denk dat ik eens informatie ga opzoeken over hoefschoenen. Het lijkt me voor haar toch beter aangezien er dan niets met de hoeven zelf echt iets wordt gedaan.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:31

Het paard van me tante heeft dit ook
zei heeft gekozen voor ijzers die der onder gelijmt worden tja hoe heet weet ik niet ( kan naar vragen moet je maar pm sturen)
Maar dit werkt super

Hoefschoenen heeft zij ook gehad maar was niks
Ze heeft ze helemaal op maat laten maken en nog kreeg het paard wonden of ze verloor er 1 met buien rit of wat dan ook