KN ook breder dan brede boom verkrijgbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

KN ook breder dan brede boom verkrijgbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 00:23

Op mijn nogal brede paard ligt een KN Symphonie (oude model) wijde kamer. Ze is er bijna uit gegroeid en ik moet nu op zoek naar een ander zadel. De KN is 1 van de weinige zadels waar ik praktisch klachtenvrij op kan rijden. (ik heb nek en knieblessures) Ik wil het liefst weer een Kn maar zijn die verkrijgbaar zo breed? Wil mijn huidige zadel niet laten aanpassen, kan die goed op een ander paard gebruiken.

Is het mogelijk om een KN op maat te laten maken met bijv. boombreedte 35 of groter? En zouden de kosten daarvan veel schelen met een nieuwe Kn in een standaardmaat?

ulestro

Re: KN ook breder dan brede boom verkrijgbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:29

ik denk dat dit mogelijk moet zijn
als je dit zadel nieuw koopt, dan kun je het meteen bestellen in de juiste maat, dan hoeven er ook geen aanpassingen aan te gebeuren, dan is dit net dezelfde prijs

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 18:04

Ik ben benieuwd Ulestro, hoop er erg op.
Ik ben vandaag bij mijn zadelmaker geweest en die wil het gaan uitzoeken. Ergens volgende week hoop ik meer te weten.

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 14:07

Het heeft even geduurd maar het is helaas niet mogelijk volgens mijn zadelmaker. Hij heeft bij de KN fabriek geinformeerd en dat deden ze helaas niet. Als er nog mensen met tips zijn graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:26

Wat een onzin! Vanuit de KN-fabriek dan, he.
Tuurlijk is het mogelijk een bredere boom te plaatsen in een zadel, zeker vanuit de fabriek, snap niet dat KN zich in dat opzicht zo laat beperken.
Prestige doet het wel, overigens.

Er zijn zadelmakers, die hebben een boomverbreder met infraroodlampen, hiermee kan een kunststof boom verbreed worden, let echter wel op dat je dit door een vakman/vrouw laat doen, het is een zeer precies werkje, maar het is zeker mogelijk!

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:42

Tja daar zit wat in, baal er echt flink van. Ze konden wel eventueel een standaard brede boom wat bijwerken maar dan werd de construcutie zwakker. En dat zou bij mijn paard nog niet passen
Ik en mijn zadelmaker zien dat niet zitten. Je paard heeft tenslotte maar 1 rug.

Ik ben echt op zoek naar een nieuw dressuurzadel met waarschijnlijk boommaat 36. Mn huidige zadel kan ik goed op een ander paard gebruiken.

Prestige maakt het dus wel op maat? kun je me ook andere merken noemen die dat doen? en wat voor prijskaartje daar bij zou horen.

Ik ben op zoek naar een dressuurzadel met een middeldiepe zit (geen gesloten zit) en weinig kniewrong vanwege blessures van mijzelf. Qua zit beetje vergelijkbaar met de KN Symphonie, stubben siegfried dressuur.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:51

Heb je geïnformeerd bij Bestfit? http://www.bestfitzadelservice.nl/

Deze mensen weten alles van KN en kunnen zadels fantastisch op maat maken. Zij zullen ook wel weten wat de mogelijkheden zijn van een bredere KN, alleen al omdat de brede boom van KN maat 32 is en de medium boom maat 30. Bij de meeste andere zadelmerken is maat 32 een medium boom Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 15:53

Heb even in je profiel gespiekt Haha! Gaat het om een zadel voor één van die gelderse paarden? Lachen

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 16:02

Yeps het gaat om de de voskleurige merrie, die is inmiddels uitgezwaard tot model olifant. Ze loopt erg fijn net als een normaal dressuurpaard, alleen is ze heel erg breed.
De vosmerrie heeft ook een wintecspringzadel met witte boom (boommaat 34) die ze eigenlijk niet meer past.

We hebben geinformeerd bij de kn Importeur en bij de fabriek zelf. Bij Kn komt het erop neer dat ze alles naar wens kunnen maken behalve de extra brede boom. Dit tot verbazing van mijn zadelmaker.

En daarmee zijn we weer terug naar af..
Mocht je nog een alternatief weten, dan hoor ik het graag.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:10

Hoe ligt de brede boom van het model Tango? Die is namelijk standaard breder dan de brede boom van de Symphonie.

Heb je John Kool of Hans Zuidweg zelf al eens laten komen om te kijken?

Voor mijn gelderse heb ik ook maar een KN met brede boom aangeschaft, in plaats van de KN die ik had met medium boom.... hij was ineens wel heel erg uitgedijt Haha!

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 16:50

Tango is dat verglijkbaar met de allegro? Zo ja dan kan ik daar helaas niet op zitten met mn klachten. Was trouwens een van de eerste dingen die mn zadelmaker mij vroeg.

Ik heb nu een Syphonie oude model uit 1991, boommaat 34 (wijd oude model) En daar is ze zo goed als uitgegroeid. Ze is net 7 maar een laatbloeier, afgelopen jaar weer een stukje gegroeid. Nu komt er meer bespiering op en past het zadel niet meer.

Best-fit heb ik niet gebeld, als de fabriek en importeur al zeggen dat ze het niet doen. Ik kan dan beter naar een ander merk gaan kijken, wil wel een goed zadel hebben.

tips blijven erg welkom

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:00

Zie de site van Bestfit, ik noem hen niet voor niets:

"BESTFIT is een activiteit van Water en Ruitersportbedrijf Kamperland BV, welke al meer dan 25 jaar actief is in de ruitersport branche.
[...]
Kamperland BV is vanaf 1983 de exclusieve fabrieksagent van het Oostenrijkse zadelmerk KN en heeft in de afgelopen jaren vele buitenlandse merken op de Nederlandse markt geïntroduceerd."

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:05

samirah schreef:
Yeps het gaat om de de voskleurige merrie, die is inmiddels uitgezwaard tot model olifant. Ze loopt erg fijn net als een normaal dressuurpaard, alleen is ze heel erg breed.
De vosmerrie heeft ook een wintecspringzadel met witte boom (boommaat 34) die ze eigenlijk niet meer past.

Mocht je nog een alternatief weten, dan hoor ik het graag.

Is een Wintec Wide geen optie? Deze zijn breder dan de Wintec met de witte boom die je nu hebt. Ik heb er nog eentje te koop Knipoog : viewtopic.php?f=63&t=777733&hilit=

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:32

Sorry dat ik nu pas reageer, onze computer lag plat.

Ik ben afgelopen week naar nieuwegein geweest en zaterdag komt Best Fit kijken of ze wat kunnen betekenen voor ons.

Ik heb een paar mailtjes gehad waar ik waarschijnlijk ook wel wat mee kan.
Mijn zadelmaker gaat ook bij prestige informeren wat zij kunnen en wat het kost.
Wintec wide is bij mijn weten alleen vzh en ik moet/wil een dressuurzadel.

Ik hoop dat ik vrij vlot een goede oplossing vind want de tijd begint te dringen. Mn paard begint op haar manier duidelijk aan te geven dat t huidige zadel niet meer voldoet.

Tips blijven van harte welkom.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:35

Misschien kan je kijken voor een Hulsebos of Daaleman zadel o.i.d.
Deze kan je dan helemaal afstemmend op je wensen laten maken Lachen

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:30

wintec kun je toch ook kopen in dressuurzadel

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:06

Ik heb voor mijn brede bollewol ook een daaleman laten maken. Ik ben er heel tevreden over. Op www.daaleman.nl kun je de info terugvinden Lachen

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 16:55

Iedereen bedankt voor jullie tips en het meedenken.
Vandaag is best-fit geweest en zijn we eruit gekomen. Ik heb op meerdere modellen proefgereden en heb er eentje gevonden. .
Het wordt een wat aangepaste Symphonie, die voor mij en mn paard heerlijk zit. Mn paard liep onder alle zadels fijn, maar op de symphonie kon ik het fijnst zitten.

Voor de mensen die er interesse in hebben: We hebben ook contact gehad met Prestige en zij kunnen alles maken. Prijzen zijn afhankelijk van het model.