hallo.. omdat mijn vz paard een beetje ingezakte rug heeft ze is friese fok merrie.. heb ik zeg maar zo rubberen onderlegger gekocht die het zadel achter op hoogt.. nou heb ik ook een bonte onderlegger gekocht.. alleen is mijn vraag zou ik hem nou wel of niet gebruiken .. shabrak onderleger andere onderlegger het zadel en dan ik er ook nog boven op.. ?
Heb je het al overlegd met de eigenaar van het paard? Anders zou ik er eens een zadelmaker naar laten kijken voor advies voordat je zelf gaat rommelen. Wel goed van je dat je er zo over nadenkt!
nee nog niet.. ik denk dat ik hem ga gebruiken voor het paard wat ik straks ga rijden.. ik weet niet hoeveel het kost om zadelmaker er bij te halen vandaar dat ik het hier vraag omdat hier veel mensen zijn die hier verstand van hebben..
Een zadelmaker er naar laten kijken hoeft niet veel geld te kosten. Maar als er wat aan het zadel moet gebeuren ben je uiteraard meer kwijt.
Maar ik neem aan dat de eigenaresse toch ook het beste voor het paard wil? Zelf lopen rommelen, geeft vaak meer problemen. Simpelweg omdat wij er niet kundig genoeg voor zijn.
Informeer gewoon eens bij wat zadelmakers in je buurt!
Ik zou ook gewoon de zadelmaker ernaar laten kijken. Doe er zo min mogelijk bontjes en troep onder! Een paard moet je zoneder sjabrak kunnen rijden, veeeel beter voor de rug. Daarom moet je voor 'de bestgaande rijpony' bij ons ook altijd zonder sjabrak rijden!
Ik denk sowieso dat het moeilijk is een goed passend zadel voor een paard met erg doorgezakte rug te vinden. Dus ik zou eerst zorgen dat je er zeker van bent dat het zadel wel past. Je kan wel zelf een beetje bekijken of het goed ligt, al zie je natuurlijk nooit zoveel als een zadelmaker. Wat puntjes waar je op kan letten:
* het zitvlak moet horizontaal liggen, dus het diepste punt mag niet naar voren of achteren wijzen. * je moet je handen onder de kussens door kunnen halen en overal ongeveer gelijke druk voelen. Je begint bij de voorkant, de voorkamer. Doe je hand onder het zadel, en beweeg je hand naar achteren. Vaak komt het bij een holle rug voor dat het zadel aan de voor- en achterkant wél drukt, maar in het midden niet of nauwelijks. Je hand moet ook aan de voorkant van het zadel onder de wrongen door kunnen. * het zadel moet achter de schouder, en voor de achterste rib liggen. * tussen de schoft en de voorkamer moet je een aantal vingers kunnen houden (als je er op zit, vaak zakt een zadel een beetje in dan). * je moet over de hele rug tussen de kussens door kunnen kijken. * de singelstoten moeten recht naar beneden liggen na het aansingelen. * het zadel mag ook niet kantelen als je op de voor of achterkant duwt, en als je aan de achterkant kijkt mag hij niet scheef liggen.
Ik ben vast nog wat vergeten, maar dit zijn een aantal puntjes die in orde moeten zijn.
Wat betreft bontje e.d., je moet er niet teveel tussen gaan stoppen. Hoe meer je tussen de rug en het zadel stopt, hoe minder ruimte er is dus hoe strakker/smaller hij word. Je hebt bij een goed passend zadel helemaal geen dekje nodig voor het paard, dat is alleen om het leer van het zadel te beschermen. Sommige paarden hebben een hele gevoelige huid, dan kan een bontje prettig zijn. Een ding om de achterkant op te hogen moet je imo helemaal niet gebruiken, als het zadel goed ligt zorg je dus dat hij helemaal verkeerd gaat liggen, en als hij naar achteren kantelt (de engige rede waarom je zo'n ophoogding zou moeten gebruiken) past het zadel niet goed en kan je imo beter iets aan het zadel laten doen.