pijnlijke enkels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

pijnlijke enkels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 15:56

Ik heb gister na een lange tijd weer fanatiek les gehad. Ik heb een lange tijd niet echt fanatiek gereden (blessures paard en jonge paarden die ik 3x per week 20 min reed). Ondertussen is mijn paard bijna 4 en ben ik weer fanatiek aan het lessen. We hebben gister veel gedraafd en veel overgangen gereden. En na een halfuurtje rijden kreeg ik toch wel heel erg pijn in mijn enkel. En ben de laatste paar minutuutjes maar door aan zitten. Dan had ik er wel een stuk minder last van.

Nu heb ik begrepen dat er speciale beugels zijn die de pijn wat kunnen verzachten. Maar welke zijn dat? Werken ze echt? En wat zijn de kosten?

MieLo

Re: pijnlijke enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:12

ik heb idd wel eens van die beugels gehoord jaah, weet alleen niet meer hoe ze heten:(

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:59

ik heb ook wel eens pijnlijke enkels gehad na het rijden maar dat kwam door het springen en ik toen kort zat met mijn beugels....misschien zit jij ook te kort.

Van speciale beugels heb iknog niet gehoord

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:03

zijn dat geen sprenger beugels? van die beugels die meebewegen? Maar volgens mij is sprenger een merk, misschien zijn ze ook van andere merken te krijgen?

allie_mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:05

Kan ook wezen dat je ongelijk zat, ik zit altijd ongelijk want het is net geen gaatje. dus dan geef je meer kracht op het been dat korter zit

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:13

gpg of zoiets?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:16

@ dovish,
volgens mij waren het idd die van sprenger

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:19

De G.P.G. stijgbeugel met instelbare schokdemping is een geheel nieuw concept van de aloude stijgbeugel. Een doordacht en hoogwaardig product, waarmee de communicatie tussen ruiter en paard optimaal wordt. Door de instelbare dempende werking ontstaat een verminderde belasting van de gewrichten voor ruiter en paard, wat resulteert in verbeterde prestaties in zowel de spring- en dressuursport en eventing. Doordat de beugel 360° draaibaar is, stapt u altijd vlot en gemakkelijk op. De unieke, gepatenteerde constructie garandeert minimale slijtage aan de beugelriemen.

info: gpg stirrups

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:44

Er zijn inderdaad meerdere beugels die je kunt gebruiken voor dat probleem. Je moet het met name in de vering en/of een breder voetbed (betere ondersteuning) zoeken Lachen En veel is gewoon proberen, voor de ene persoon werkt het ene wel fijn, en voor de ander weer totaal niet.

GPG-beugels : http://www.gpgstirrups.com/bedrijfsinfo.php

Beweegbare beugels (zoals Sprenger bijv.) zouden ook als comfortabel ervaren worden.

De iets lompere beugels, maar met breed voetbed en ook vering kan je in de Endurance terugvinden, bijvoorbeeld, Flex Rides, EZ-rides : http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... _11-1.html

Afhankelijk van je doel kan je eens proberen en rondkijken. Kan me voorstellen dat als je dressuur wedstrijden rijdt, je liever niet van die enorme beugels eraan hebt hangen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:29

Ik heb aan mijn springzadel van die beweegbare beugels, moet zeggen dat dat veel scheelt. Maar of dat voor dressuur veel uithaalt betwijfel ik, je hebt dan toch minder druk op je beugels. Dan zou ik toch eerder aan GPG's denken. Misschien kun je ze eens lenen? Het is zeker in het begin wel wennen met lichtrijden om verende beugels te hebben.

Beugellengte maakt ook heel veel uit, 1 gaatje te kort op een dressuurzadel en ik krijg zeker weten kramp in m'n kuiten. Uiteindelijk bleek een extra gaatje precies tussen 2 gaten in toch het fijnst te zitten.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:30

Bij mij scheelt het al veel als ik mijn beugels een gaatje langer doe.
Ze moeten natuurlijk niet te lang worden, maar dat kan je misschien een keer proberen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 21:24

En d elengte van de beugelriemen kan het niet liggen. Ik zit toch al een ruim een jaar op deze lengte. Als ik ze een gaatje langer doe dan kan ik er niet meer normaal bij.
Heel erg bedankt voor de vele reacties en links. Ga ze zo allemaal even door kijken.
Heb net weer een poging gedaan tot rijden. Ik kan mijn voet niet draaien en mijn hak niet uitdrukken dan verga ik van de pijn. Heb dus wat zonder beugels gestapt en een beetje gedraaft.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:49

Oh oke.. Ja ik rij ook maar 1 keer in de week elke keer op een ander paard, dus bij mij ligt het daar wel eens aan..
Nou succes verder met je enkels! Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:53

Je rijdt niet toevallig met schuine beugelblokjes?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 22:11

Nee geen schuine beugelblokjes. Die heb ik heel gauw de deur uit gedaan. Daar kreeg ik dus ook ontzettend pijn van in me enkels.
Die GPG beugels lijken me wel ingteresant. Is dat ook meteen een soort veiligheidsbeugel?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:44

Reed je dan wel met laarzen of met schoenen? Ik krijg namelijk hele zere enkels als ik met gympen/lage schoenen rijdt (heb dat ook maar 1 keer gedaan omdat ik toen me laarzen was vergeten)

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:13

Ik heb aan mijn springzadel de beugels van sprengler hangen. Gewoon puur uit veiligheid omdat ze meebewegen met je voet (dus ook als je valt kan je voet er niet blijven inhangen). Ik ken wel mensen die vlug last hebben van hun rug knieen of enkels en die kopen daarvoor de beugels. Ik vind het heel fijne stijgbeugels!
Ik betaalde er 161 euro aan.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:16

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:22

inderdaad van Sprenger.
Die heb ik ook en ze bevallen erg goed!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 20:57

Ik rij altijd met leren laarzen. De petrie perfect en nu sinds kort met hkm leren laarzen met rits.
Ben ook even kijken naar de sprenger beugels.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 21:50

Wat zijn die sprenger beugels precies? Zijn die geveerd?