Hallo! ik heb een hoofdstel waar ik altijd veel plezier van heb gehad, heeft een tijdje nix te doen gehad en in de kast gehangen.. Nu gebruik ik hem weer op mn jonge paard, hij is alleen kei stug en krijg hem niet meer soepel..
Leg je het er dan echt in, of breng je het erop aan? Want ik vraag me dat toch telkens af, een bak met olie en daar je hoofdstel in lijkt me niet erg gemakkelijk. Moet je veel olie kopen.
Misschien een beetje een domme vraag, maar ik heb nog niet zo lang een eigen paard. Dus ik ben hier allemaal nog niet zo bekend mee.
in de olie leggen, gewoon een emmer vullen en je hoofdstel erin leggen. ja, je moet wel veel olie koopen, maar beter als een stug hoofdstel toch? en regelmatig blijven vetten. kun je gewoon allemaal bij een ruitersportzaak halen.
nouja.. op mijn stage hadden ze veel hoofdstellen, dus daar wordt regelmatig een emmer voor klaargemaakt. ik doe de hoofdstellen van mezelf een aantal keer per week in de olie dompelen.. daar heb ik dan een klein bakje voor.. dit doe ik net zolang tot het soepel is. ik doe met die rapide olie van E9,- ong. een half jaar.
je kunt ook gewoon zonnebloem olie gebruiken; die zijn hier 60 cent per liter, suk of 4 flessen; in een emmertje, hoofdstel erin(GEEN stoffen teugels) nachtje of paard dagen laten staan uit laten lekken/beetje uitwrijven en klaar voor 2,40 euro; werkt net zo goed als rapide etc
kun je die olie ook gewoon weer gebruiken bijv. dat je alles in een emmer doet en dan hoofdstel erin en dan net zovaak tot hij soepel is en later met die olie ook nog gewoon in kunnen vetten of is dat niet mogelijk ofzo (ook geen verstant van olie en dat erin leggen enzo:P)
Ik heb mn hoofdstel ook eens in de olie gelegd. In de olijfolie. Di werd er heerlijk soepel van. Als je alle riempjes uit elkaar haalt en die op de bodem van een emmer oprolt dan heb je genoeg met een liter olie.
zonnebloemolie is ook dunner als rapide. ik zelf heb dit nog nooit gehoord. als het werkt waarom zou je het dan niet doen, toch? maarja.. als pigment eruit gaan trekken, dan doe ik het liever toch niet
bij mij is het pigment er nog nooit uitgetrokken; heb meerdere halsters en hoofdstellen erin gehad; ook goedkope hoodstelletjes van 20 euro en zelfs na veelvuldig gebruik(jaren.....) en veel in de zon zie ik niet meer dan de normale slijtage; bij mij geen pigm,ent verlies dus; @ winstonboy, als je bijvoorbeeld een oude mayonaise emmer neemt die je luchtdicht kunt afsluiten dan kun je de olie gerust een half jaar/jaar bewaren na gebruik
Ik weet niet wat voor merk het is, als het van oorsprong al stug spul is dan doe je er weinig aan. En anders goed wassen met zadelzeep en daarna invetten met olie voor tuig.
Als dat niet werkt zul je toch echt een nieuwe moeten kopen.