Welke beugels,zwakke enkels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke beugels,zwakke enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:09

Sinds een tijdje rijd ik op een boomloos zadel(Barefoot)en dat bevalt me prima.
Het enige waar ik al jaren tegenaan loop,ook met mijn vorige zadel(dressuur) zijn beugels en beugelriemen.
Ik heb zeer zwakke enkels,die zelfs met draven soms omknakken/verzwikken. Daarom had ik aan mijn dressuurzadel altijd flexibele beugels, met dressuurbeugelriemen.
Nu rijd ik vaak zonder laarzen en chaps, en de beugelriemen schuren.
Ik heb ook fenders met die speciale beugels erbij, maar die beugels bewegen weer niet mee...

Welke beugels en in welke combinatie,is fijn voor langere afstanden,geeft voldoende steun,maar wel flexibel?
Graag jullie ervaringen, en hebben jullie ze dan ook aan fenders hangen?

carola

Re: Welke beugels,zwakke enkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:13

EZ rides heb ik nu. Prima beugels, maar ik ben toch hard aan het sparen voor de elasto-steps, jammer dat die zo duur zijn!

Edit: ik heb dus ook al jaren enkel, knie en rugproblemen. Oa al 7 x gescheurde enkelbanden en tig duizend keer bij fysio's / mensendieck / manuele therapie geweest.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:26

Ik heb de flexrides en ben er erg tevreden over. Er kunnen gewone beugelriemen aan en fenders.
Hiervoor had ik de gpg beugels omdat m'n knieen zeer gingen doen. Hele fijne beugels, maar op de duur kreeg ik last van m'n voeten door het smalle gedeelte. De flexrides hebben een breed voetbed en ze veren. Precies wat ik zoek dus.

Ik rij ook af en toe met de EZ rides, maar die vind ik toch iets minder fijn.
Nadeel van de flexrides is wel dat je niet al te brede voeten/schoenen moet hebben, dan passen ze er niet in

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:32

@Lenneke: Heb je dan de flexrides met of zonder korf? En zijn ze ook prettig om mee te dressuren en springen of gebruik je dan andere beugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:51

Waar kun je die flexrides vinden,ik zou wel graag wat meer ervan weten en een plaatje willen zien.

edit:heb al wat gevonden..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 18:54

Ze zijn oa te koop bij www.goedhard.nl

Ik heb ze met korf. Dressuur en springen gaat prima. Alleen vind ik ze iets minder fijn met m'n leren laarzen. Doordat die een iets langere punt hebben kunnen m'n voeten niet zo ver in de beugel door de korf. Maar dat is niet echt een ramp, kan er wel mee rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:04

@Lenneke:dankjewel.
Die korf is toch bedoeld om te voorkomen dat je door de beugel schiet?Dat is dus geen must voor die beugel dan?
(mits je hakje hoger is dan 3 cm ofzo,toch...)
Misschien zijn het wel fijne beugels voor mij,ze zijn idd wel prijzig.
Krijg je er ook minder last van onder de bal van je voet?Dat heb ik namelijk ook snel...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:20

Doordat het draagvlak groter is wordt de druk meer verdeeld waardoor er minder druk komt onder de bal van je voet.
Korf is niet noodzakelijk, maar ik vind het wel heel fijn. Ik rij nu meestal met puma's en daar zit helemaal geen hak onder.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:00

Ik rijd met Ez rides en dat vind ik echt super fijn Haha!

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:23

Ik heb al jaren de flexrides met korf
bevallen echt super en rijd vaak met gympen of met leren mountain horse laarzen

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:32

Ik rijd ook met flexrides met korf. Heel fijn voor je knieën en enkels! Ja
Zaten al aan het zadel, en dat hebben we fijn zo gelaten Haha!
Ik rijd nu gewoon met allstars. Echt superfijn!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:17

Op verzoek van TS verplaatst naar HAR.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:11

Hier nog een met Barefoot en flexrides. Ik heb reuma, en vooral last van mijn knieen en heupen, maar van mijn enkels als er te veel druk op staat langdurig. Met deze beugels heb ik nergens last meer van Tong uitsteken
Ik vind ze duur en kei lelijk, maar wel functioneel, ik rijd nooit meer zonder haha Haha!
Ik heb ze trouwens mét korf, puur om het feit dat barefoot geen veiligheids bevestiging voor de fenders heeft, en je beugelriem er dus nooit van zijn levensdagen af schiet mocht je er onverhoopt toch in blijven hangen (hoewel ik altijd met veilige schoenen rij).

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:21

Ik heb die flexibele beugels van sprenger, echt ideaal.
Maar denk dat het ook beter is om met laarzen te rijden, dan heb je meer stevigheid om je enkels en dus minder snel last.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:45

Let ook op hoe je je voet houdt.
Ik ben snel geneigd m'n voet te kantelen, dus m'n kleine teen naar beneden. Daarvan krijg ik ook wel eens een beetje last van m'n enkel. Als ik er dan op let doet m'n enkel geen zeer meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:37

Laarzen zijn idd een oplossing,maar voor lange buitenritten vind ik het niet al te ideaal.
Zeker niet als ik ook stukjes wil wandelen,dat lukt me niet zo goed op mijn laarzen.

Mijn enkels zijn erg zwak door bechadigingen,de ene enkel is instabiel door verwijdering van kraakbeen,daardoor niet sterk..
Gisteren met rijden zwikten ze weer steeds om,mijn voet glijdt dan en dan glijden ook mijn beugels uit...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:22

In de flexrides zit een soort rubber flapje, met een profieletje, glijd veel minder als normale rubbers dus dat is dan ook weer een voordeel.
Dat tenen naar beneden kantelen klinkt heel bekend Haha! Doe ik vooral als er iets spannends is. Heb mezelf wel aangeleerd dat ik om de zoveel minuten mijn lichaam in gedachten helemaal langs ga om te voelen of ik iets aan het spannen ben, goede gewoonte om jezelf aan te leren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:50

Allegra,dat is inderdaad handig.
Ik probeer mezelf ook regelmatig te focussen op mijn lichaam,maar kan aan mijn enkels helaas zo weinig veranderen,die houding kan ik niet wegnemen helaas.

Mischien dan toch flexrides gaan kopen.Kunnen ze aan fenders,of alleen aan normale beugelriemen?Mag je er evt ook dressuur mee starten(mocht ik dat ooit willen...)

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 23:09

Nee je mag er geen dressuur mee starten. en ze kunnen aan gewone beugelriemen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:45

Er kunnen fenders en gewone beugelriemen aan.

In het reglement dressuur staat: Het zadel moet
voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt.

Er staat niets over soorten beugels, alleen dat ze ruim moeten zijn. Dus je mag gewoon met deze beugels starten.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:15

Darkchrystal, wat bedoel je met de houding van je voeten? Als je ze maar ontspant is de houding vaak ook goed, in stap gewoon horizontaal met de grond, in draf veer je automatisch door je enkels waardoor ze omlaag gaan (als je ontspant tenminste). Toen ik leerde te ontspannen (ook mijn binnenbeen en bekken en billen) verloor ik geen beugels meer Tong uitsteken
Of die houding moet iets te maken hebben met de beschadigingen in je enkel...

Ik heb trouwens ook weleens iemand zien starten met flexrides, wel zonder korf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:48

Allegra schreef:
Darkchrystal, wat bedoel je met de houding van je voeten? Als je ze maar ontspant is de houding vaak ook goed, in stap gewoon horizontaal met de grond, in draf veer je automatisch door je enkels waardoor ze omlaag gaan (als je ontspant tenminste). Toen ik leerde te ontspannen (ook mijn binnenbeen en bekken en billen) verloor ik geen beugels meer Tong uitsteken
Of die houding moet iets te maken hebben met de beschadigingen in je enkel...

Ik heb trouwens ook weleens iemand zien starten met flexrides, wel zonder korf.

Ja,de beschadiging in mijn enkel zorgt ervoor dat met name mijn rechterenkel(daaraan ben ik geopereerd) erg"vast"zit. Die is weinig flexibel meer,doet pijn met uitdrukken en veren en is erg slap in de banden....

(overigens,heb jij speciale lessen oid gehad om te leren ontspannen?ik zoek ook zoiets want ik ben ook wat scheef gaan zitten hierdoor...)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:53

Ohh dat is vervelend ja. Kan je met rijden niet zo'n steunbandding gebruiken? Die gebruikte ik vroeger met sporten en ving toch wel het een en ander op.
Ik heb wel erg zwakke enkels maar gelukkig geen beschadigingen gehad.
Kan je dat uitdrukken enzo ook niet oefenen? Gewoon door thuis zitten je enkel te bewegen enzo?

Ik heb geen speciale ontspanningslessen gehad. Ik krijg centered riding lessen, die concentreren zich ook erg op ontspannen en hoe de ruiter inwerkt met zijn lichaam.
Later heb ik wel mensendieck therapie gehad vanwege mijn reuma, en daar heb ik wel wat oefeningen gehad. Zoals eerst alles erg aanspannen, en dan rustig loslaten. Ook kan je net doen of er een soort balletje langs de rand van je lichaam loopt, tussen al je vingers en tenen door enz.
Maar ik kan van mezelf gelukkig al goed ontspannen en heb een goede balans.
Wat je ook kan helpen, ook met steviger zitten bijvoorbeeld, is jezelf aarden. Dus eigenlijk visualiseren dat je voeten on contact met de grond staan, alsof ze geworteld zijn in de grond onder je ook al zit je op het paard. Als je dan als het ware al je energie naar beneden laat lopen, door je benen en voeten die 'vast' zitten aan de grond, zit je ineens heel stevig en laat je alles los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:39

Bedankt voor de tips.
Aarden probeer ik regelmatig te doen,maar het is bij mij ook echt houding,ik zit(ongemerkt)volgens mij harstikke scheef..
want mijn rechterbeugel moet ik zeker 1 gat langer doen dan de linker en nog heb ik het idee dat alles op rechts hangt..
Maar dat is weer een ander probleem Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:47

Bij Goedhard kan je de beugels trouwens testen