zadel verschuift

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

zadel verschuift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 11:25

Hallo,

Ik berijd een paar van 1.80 met een hoge schoft.
Doordat het zadel na een tijdje begint te schuiven leg ik het zadel van te voren al een heel eind naar voren.
Flink aansingelen wil wel helpen maar toch schuift hij iets.

Ik heb er nu een Gel Pad onder, nou rijden er ook veel mensen met een bont onderlegger.
Iets wat ik zelf heel mooi vind staan.

Helpt een bont onderlegger tegen het verschuiven van een zadel of is dara een Gel Pad toch beter voor?

Ik neem aan dat ze niet gecombineerd kunnen worden?

groetjes pelll

Mistie

Re: zadel verschuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:28

Een gelpad is niet voor het verschuiven van je zadel, maar om de schokken op te vangen.
Als je zadel naar voren schuift, is het een zadel dat het niet (meer) past.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:29

Wat voor paard is het ras?
Want ik rijdt zo af en toe een tuigpaard.
Die heeft een super rechte rug en daarbij schuift zadel ook naar achteren.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:30

Ik zou op zoek gaan naar een wel passend zadel.
Een gelpad of een bontje is niet echt een oplossing, die zijn voor andere doeleinden bedoeld.
Als je geen mogelijkheid hebt om een ander zadel te kopen (of dit zadel eens goed na te laten kijken door een deskundige) kan je proberen of een borsttuig helpt.

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:31

Mee eens, het zadel past idd niet goed als het schuift en om rugproblemen te voorkomen bij het paard zou ik er eens een zadelmaker naar laten kijken. De bontjes en gel-pads etc. worden vaak gebruikt om schokken op te vangen, maar bij een goed passend zadel geheel overbodig! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:40

Als een zadel schuift, past ie niet op dat paard.

Wanneer je het zadel verder naar voren legt, leg je 'm dus op de schouders. Dit is niet alleen erg ongemakkelijk voor het paard (je belemmert zijn schoftvrijheid en de schouderbeweging in iedere stap die hij maakt), maar ook nog schadelijk (denk aan verkramping, atrofie e.d.). Verder ligt het zadel dan gewoon niet goed meer op de rug; de boom en de panelen zullen niet meer goed aansluiten.
Een singel is niet bedoeld om het zadel op z'n plek te houden. Flink aansingelen is bovendien niet aangenaam voor een paard.
Een gel pad of bontonderlegger zijn allemaal lapmiddelen die aangeven dat het zadel niet past of die het zadel niet goed passend maken terwijl ze dit wel zijn.

Kortom, wat je hier oppert, zijn geen oplossingen. De enige oplossing is een goede zadelmaker/passer bij het paard laten komen en een goed passend zadel aan te schaffen.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:27

Helemaal met JoviBan eens. Ik had eerst ook een zadel wat iets opzij schoof bij opstijgen, en iedereen raadde antislip matje aan..maarre zadelmaker is in het weekend geweest en nu is het hele probleem verholpen!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:40

Dankje voor de reacties

Het klopt idd wat jullie zeggen.
De eigenaar is nu niet instaat om een ander zadel aan te schaffen. eigenlijk is dit zadel net nieuw.
De gel pad zit er ook onder om schokken op te vangen idd.
Het zadel ligt ook niet super zonder gel pad.
Ik dacht dat ik het misschien een beetje op kon lossen door er bijv. een bont onderlegger onder te leggen of misschien een andere optie, totdat er geld is voor een passend zadel.
Het is namelijk vervelend als hij halverwege het rijden naar achter schuift.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:48

een ander zadel aanschaffen hoeft lang niet altijd... in de vulling kan ook al heel veer veranderd worden zodat hij misschien wel goed gaat passen.
ik zou even contact opnemen met een gerenomeerde zadelmaker en die laten komen om te kijken hoe het zadel ligt en of het aan te passen is.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:56

Als het zadel net nieuw is hoe kan het dan niet passen? Bij de aanschaf wordt het zadel toch eerst gepast?
Als het zadel echt net nieuw is zou ik naar de verkoper van het adel gaan en zeggen dat het niet goed ligt. Dat hoort bij de service van de aanschaf van een zadel.
En anders zou je een borsttuig kunnen overwegen. Die zorgt ervoor dat het zadel niet naar achteren an verschuiven.

Succes

berta_koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:47

Je kunt het ook proberen met een voortuig. Een meisje bij ons op de club deed dat. Het werkte erg goed.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:34

berta_koe schreef:
Je kunt het ook proberen met een voortuig. Een meisje bij ons op de club deed dat. Het werkte erg goed.

Een voortuig is oplossen van de gevolgen van een niet passend zadel.
De oorzaak, die moet je aanpakken!

Miss_Brabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:07

Zo'n bondje er onder is heel erg duur.
Je kan misschien beter een staartriem kopen.
la je geen staartriem ringetje aan je zadel hebt kan je die denk ik wel bij een ruitersportzaak een anker gaan halen, die kan je onder de kusens door schuiven en die kan je er ook zo weer af halen.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:08

Het kan natuurlijk ook zijn dat het zadel opgevult moet worden. Of dat je paard meer spieren heeft gekregen.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 10:28

hey,

bedankt voor jullie reacties!
Ik rijd het paard nu 3 weken. De eigenaar heeft het paard nu 3 maand. Dit zadel heeft hij toen nieuw gekocht. Waarom het dan gelijk niet goed ligt weet ik niet.
Ik zal al jullie opties even voorleggen bij de eigenaar.

bedankt.

groetjes kirsten

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:12

de eigenaar kan toch ook teruggaan met het zadel en het probleem voorleggen aan de verkoper.
er zal ongetwijfeld nog garantie op het zadel zijn.
hij heeft in ieder geval geen goed zadel verkocht.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:16

Hoge schoft of atrofie..... dat is de vraag

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:37

Pel schreef:
Hallo,

Ik berijd een paar van 1.80 met een hoge schoft.
Doordat het zadel na een tijdje begint te schuiven leg ik het zadel van te voren al een heel eind naar voren.
Flink aansingelen wil wel helpen maar toch schuift hij iets.

Ik heb er nu een Gel Pad onder, nou rijden er ook veel mensen met een bont onderlegger.
Iets wat ik zelf heel mooi vind staan.

Helpt een bont onderlegger tegen het verschuiven van een zadel of is dara een Gel Pad toch beter voor?

Ik neem aan dat ze niet gecombineerd kunnen worden?

groetjes pelll

Alsjeblieft, haal er een zadelmaker bij. Ik ben door schade en schande wijs geworden. Er valt niet aan te sleutelen met bontjes en gelpads, het zadel past of niet. Je paard kan ernstig in de problemen raken met zijn rug.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:41

Afgod Afgod Afgod Afgod

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:13

Als de eigenaar het zadel 3 maand geleden passend heeft gemaakt op het paard, is het verstandig om nu de zadelmaker er toch nog even weer naar te laten kijken.
In drie maand kan het paard meer spieren hebben gekregen en de kans is groot dat je het probleem zo kunt oplossen met een kleine aanpassing van het zadel.
Vaak doet een zadelmaker dit gratis omdat het zadel bij hem is gekocht.
Ik zou toch dit eerst proberen voordat je aan de slag gaat met bontjes en pads. Succes ermee!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:16

Ik zou als ik jou was je zadel na laten kijken en als mogelijk is op laten vullen zodat het zadel weer past..
met een bont onderlegger schuift het zadel ook zelden meer maar het is niet de beste oplossing want op een paard/pony hoort gewoon een knap passend zadel ..

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:36

Gulpje schreef:
Alsjeblieft, haal er een zadelmaker bij. Ik ben door schade en schande wijs geworden. Er valt niet aan te sleutelen met bontjes en gelpads, het zadel past of niet. Je paard kan ernstig in de problemen raken met zijn rug.

Ik ben het hier mee eens Ja.

Mijn pony was dus flink verkl**t doordat ze met niet-passend zadel gereden was. En geloof me, dat richt heel aardig wat schade aan Knipoog.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:01

Ik heb een goed passend zadel, passend gemaakt door de zadelmaker, maar toch schuift het. Dit komt omdat mijn paard een vlakke schouder heeft, en daardoor kan het niet anders dan een voortuig te gebruiken.
Hiermee wil ik zeggen dat een goed passend zadel niet altijd vrij van schuiven is.
Maar in dit geval lijkt me ook dat het veroorzaakt wordt door spieropbouw en dat het kan worden opgelost door ernaar te laten kijken door een expert.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 13:06

hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties.
we hebben het even aangekeken en hebben er gister een borsttuig voor gedaan. dit helpt idd, het zadel verschoof nog iets maar het lag langer goed. pellie liep ook een stuk beter.
het zadel zelf is goed passend, het is gewoon erg vervelend dat het verschuift.
wie weet wanneer hij meer bespiering krijgt dat het beter blijft liggen.
een voortuig is dus een succes Lachen

p.s. we hebben ook andere zadels geprobeerd, die overigens best goed lagen en heerlijk zaten maar ook verschoven, en zelf nog erger dan mijne.

bedankt voor de tips!

groetjes pellie

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:34

als het zadel goed zou passen, dan zou het niet schuiven Pling
oftewel, een borsttuig verbergt het niet passen maar maakt het niet passend

de enige oplossing is zadel en paard laten bekijken door zadelmaker en het zadel aan laten passen(kussens vullen) of als dta niet lukt, inruilen en ander wel passend zadel
als dit zadel nieuw is gekocht en aangemeten en het heeft vanaf het begin niet vast gelegen, dan terug en zadelpasser aan zijn oren trekken met de klachten
maar nogmaals, een zadel wat schuift past niet