een eerste zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

een eerste zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:37

Hoi,

Ik zat net eens even in de horseworld te bladeren. Nou vroeg ik me iets af.
Ik heb een paard van 2 jaar en ik heb al een toekomstig zadel in gedachten en ben hier ook wat geld voor opzij aan het leggen. Als het kan de Kieffer Frysk!!
Ik heb een tinker en die groeien tot hun 5e en zwaren ook nog behoorlijk uit. Toch wil je er met een jaar of 3 a 4 wel een zadeltje op leggen om aan te wennen en dergelijke. Laat je gewoon een zadelpasservice komen tezijnertijd dacht ik.
Maar goed, hoe gaat zoiets in zijn werk? Je hebt een onbereden paard. Je moet voor een zadel passen er toch een stukje op rijden, zowel voor paard als voor ruiter? En dan, blijft een dan aangeschaft zadel ook passen op de schoft? Of moet je na een jaar of twee weer een ander zadel aanschaffen omdat je paard nog wat is uitgezwaard?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Mistie

Re: een eerste zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:39

Ik heb hier geen ervaring mee.. maar misschien kun je een zadel kopen met een verstelbare boom? dan kan je er altijd een bredere/smallere boom opzetten als dat nodig is Knipoog

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:41

ik heb er ook geen ervaring mee. lijkt me best wel lastig of je neemt 2 jaartjes een wat ouder zadel en na 2 jaar ruil je um in voor een mooi nieuw passent zadel. Maar ben het ook wel met Mistie eens Clown

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:44

Ja daar ben ik het ook mee eens, ik zou iig niet gelijk een heel duur zadel gaan kopen.

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:54

Voor het laten wennen, zadelmak maken en inrijden zou ik je adviseren om een (liefst wat ouder en niet zo veel meer waard) veelzijdigheid of springzadel te gebruiken. Als je paard dan gek gaat doen en er gebeurt iets met het zadel is de ramp nog te overzien. Plus dat je met zadelmak en inrijden op een veelzijdigheid of springzadel makkelijker eventuele bokken of rare sprongen op kunt vangen en onder je door kunt laten gaan. Bij een dressuurzadel mis je ook meestal de kniewrongen en zit je eigenlijk met vrij lange benen waardoor je bokken of rare sprongen niet makkelijk opvangt.

Kieffer Frysk is een leuk zadel, zeker voor op een tinker. Maar ik zou deze niet gebruiken met inrijden, pas als je paard het enigzins accepteerd. Dus nog lekker even doorsparen.

Veel succes tzt met zadelmak maken en inrijden

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:30

ik ga met de anderen mee en ik denk ook dat je beter eerst een goekoop zadeltje kunt kopen voor het eerste werk en daarna pas een nieuwe als je er enigzinds op kunt rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:14

Ik heb er wel ervaring mee. Mijn paard is (door de vorige eigenaren, toen hij 3,5 jaar was) ingereden met een op maat gemaakt dressuurzadel. Toen ik hem kocht was hij 4, dat zadel heeft er ongeveer 4 maanden opgelegen. En toen was het alweer te klein. Ik had toen drie opties:
Om het half jaar de zadelmaker laten komen voor een nieuw zadel. (maar dan zou ik in totaal minstens 3 zadels nodig hebben, want hij is in twee jaar al zeker 3 boommaten gegroeid)
Een zadel kopen waarvan de boom verstelbaar is. (maar ik vond dat geen fijne zadels, en die passen ook niet 100%)
En als laatste een boomloos zadel. Dat groeit mee, blijft altijd goed liggen en vormt zich helemaal naar de rug. En ik dacht toen 'als hij is uitgegroeid dan kan ik een goed boomzadel op maat laten maken, daar kan ik nu al voor sparen'..
Na twee jaar, toen hij bijna helemaal uitgegroeid was (en inmiddels echt een stúk breder) heb ik mijn oude barefoot verkocht, en toen een barefoot arizona gekocht. Ik vond ze zo fijn, en ben er nog steeds heel tevreden mee.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:46

ik heb er ook ervaring mee.
ik kon voor mijn 3 jarige geen passend zadel vinden dus nu zit er een nieuwe op.
nadeel is dat ik het alweer weg kan doen voor er maar op gereden te hebben.
de wintec word erg veel gebruikt om in te rijden maar ik vind ze niet fijn.
boomloos graag! maar deze merrie heeft [nog] te veel schoft en is erg kort in haar rug.
heeft jouw paard een normale rug zou ik voor 2e hands of boomloos gaan,kan dit niet dan helaas toch maar nieuw.
ondanks dat je het er maar oplegt moet het toch goed passen wil je geen verkeerde start maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:40

inrijd zadel idd het beste een pf ander oud zadel..zolang het maar een breed genoege boom heeft en niet drukt, prima...
en zodra hij ingereden is verder kijken
en helaas ben je er niet met 1 zadel ...paard groeit uit, ontwikkelt sieren, zadel word te klein, inruilen nieuwe kopen en dna beging het verhaal overnieuw Tong uitsteken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:53

Ik heb voor mijn paard direct een zadel laten maken. De zadelmaker heeft toen gezegd dat het elke 3 maanden aangepast zou moeten worden omdat m'n paard nog groeide. Maar het was wel het beste volgens hem. Zadel is nu 4 keer aangepast en het bevalt mij goed.
Inrijden (eerste 3 weken) heb ik met een simpel zadeltje gedaan.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:58

Men neme: een instructrice die al meer dan 30 jaar paarden heeft: vraagt of ze misschien een zadel uit wil lenen, en vervolgens kan je kiezen uit 30 jaar verbruikte zadels, in alle mogelijke maten!
Mocht dit niet tot je mogelijkheden behoren: zadelmak maken en inrijden zou ik inderdaad doen met een wat ouder 2dehands zadel. het moet natuurlijk wel goed passen. Pas in een later stadium zou ik een nieuw of duurder zadel kopen. Ik ben zelf niet zo weg van de Wintec-zadels. Ik koop dan liever elke 6 maanden een andere, tot ze zijn uitgezwaard. Maar dan koop ik dus geen nieuw, of heel duur zadel. Gewoon een wat simpel 2dehandsje.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:43

ik zou beginnen met een eenvoudig tweedehandsje van een goed merk, via de zadelmaker. die heeft altijd wel een tweedehandsje op voorraad, en kan het zadel ook meteen goed passen, dat is zó belangrijk, zeker voor een jong paard. als de eerste ervaring met het zadel een slechte is, kan het paard voor zijn leven een trauma hebben.

overigens groeit het gemiddelde warmbloedpaard tot zijn zesde door, voor een Fries of dergelijk ras mag je rustig tot 7 rekenen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:27

erleyne schreef:
Men neme: een instructrice die al meer dan 30 jaar paarden heeft: vraagt of ze misschien een zadel uit wil lenen, en vervolgens kan je kiezen uit 30 jaar verbruikte zadels, in alle mogelijke maten!

kijk dit is idd 1 van de betere oplossingen Haha!
en heel fijn als je het zo op kunt lossen , want is natuurlijk wel heel erg handig ..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:22

Ik had nog een oud zadel liggen, en dacht dat dat wel zo ongeveer zou passen qua boom.
Toen ik het voor de eerste keer op de jonge pony (3 jaar) legde (na eerst veel oefenen met dekjes en longeersingel) bleek hij boven nog iets te breed. Ik heb toen een extra dik dekje gekocht en er nog een bontonderlegger onder gedaan. Dat paste veel beter en omdat de pony alweer een stuk dikker is, heb ik de onderlegger al niet meer nodig.

Een nieuw zadel kopen doen we waarschijnlijk over 1 á 2 jaar pas, (al zitten er gaten in de zweetbladen, maar die vallen niet op als je eropzit en je merkt er niets van met (buiten)rijden).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:42

echter, een onderlegger is er niet voor om een slecht passend zadel passend te maken, je neemt er wel risico mee. altijd een goede zadelmaker laten aanpassen, die kan er evt. ook nog wat aan doen als het nodig is. zowiezo is het handig, voor als je over moet op een ander zadel, of bij het opkomen van bespiering een kleine aanpassing nodig hebt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:14

Ja dat weet ik, het is niet echt goed, maar geld om zelf een nieuw zadel te kopen heb ik niet, en de eigenaar vind het pas echt nodig als blijkt dat het echt een goede rijpony wordt. (de pony's worden momenteel alleen "gebruikt" om het gras kort te kouden.

LindaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:21

als ik jou was zou ik beginnen met een goedkoop zadel of 2dehands ofzo. Want als jij je paard verder door gaat rijden en
krijgt veel bespiering etc. dan kun je later altijd nog voor een echt
goed zadel gaan kopen. Want als je dat meteen al doet loop je
de kans dat hij met een jaartje niet meer gaat passen Knipoog en dat je
evengoed een nieuwe moet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:41

LindaD schreef:
als ik jou was zou ik beginnen met een goedkoop zadel of 2dehands ofzo. Want als jij je paard verder door gaat rijden en
krijgt veel bespiering etc. dan kun je later altijd nog voor een echt
goed zadel gaan kopen. Want als je dat meteen al doet loop je
de kans dat hij met een jaartje niet meer gaat passen Knipoog en dat je
evengoed een nieuwe moet.

vergeet er niet bij te zeggen dat ook een eenvoudig of tweedehandsje gewoon goed moet liggen, zeker voor het inrijden. een zadel dat niet goed ligt kan veel schade opleveren, om van het geestelijke aspect voor het paard maar niet te spreken.

@ safiera, waarom rij je dan door? ik begrijp niet dat mensen doorrijden met een zadel waarvan ze weten dat het niet goed ligt. een zadelmaker kan het voor een paar tientjes al opnieuw vullen, als de boom verder geschikt is voor de pony kan je daarmee al klaar zijn.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:36

@ merrieveulen, zo slecht ligt het volgens mij niet, (maar dat moet idd een zadelmaker eens beoordelen) en van rijden komt nog niet echt veel, ik heb er welgeteld 3 keer opgezeten. Er zijn ook geen drukplekken te zien na het longeren.
Ik zal eens informeren of bij ons ook ergens in de buurt een zadelmaker is, al staan de pony's erg afgelegen. Als het echt niet veel kost zal ik proberen de eigenaar te overtuigen dat het zadel opnieuw gevuld moet worden. Misschien moet het zadel van Salvira dan ook, hoe zie je dat? Het is in elk geval al lang niet meer gedaan.

Dat in mijn eerste bericht staat "dat je er niets van merkt met buitenrijden" lijkt alsof ik al lang op de jonge pony rijdt, maar dat zadel lag eerst op een dikke, haf-achtige pony. (pony is verkocht zonder zadel erbij).

Sorry als ik me nu een beetje heftig verweer, ik wil alleen niet dat je me verkeerd begrijpt, ik zou nooit een pony willen doorrijden met een niet passend zadel, dan verliest hij toch ook het plezier in rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:45

dat je geen drukplekken ziet na longeren, zegt niets. een slecht zadel wordt pas link als het gewicht van de ruiter erin komt. daarbij moet je niet afwachten tot het misgaat, maar ingrijpen vóór het misgaat. jaarlijkse controle van je zadel is geen overbodige luxe. JoviBan hier op Bokt is zadelfitter in opleiding, en komt in deze regio gratis langs om je zadels te beoordelen. een zadelmaker is via de ruitersportzaak of manege (of internet natuurlijk) ook zo gevonden.

ik weet ook wel zeker dat een zadel dat goed lag op een dikke haf nooit op die andere pony zal passen.

menina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:23

Wat ik zelf heb gedaan is eerst een zadelmaker die ook tweedehands zadels heeft langs laten komen en passen, dus gewoon een op dat moment goed passend goedkoop tweedehands zadel nemen. Je moet er wel op letten dat het goed blijft zitten als hij groeit, maar als hij de nodige bespiering heeft gekregen en aan het rijden gewend is kun je wel een nieuw zadel laten aanmeten. Dan weet je in ieder geval dat je er ook langer plezier van zult hebben. Een zadel steeds laten opvullen en aanpassen lijkt me een minder goed idee en is waarschijnlijk ook duurder. En je weet nooit wat er gebeurt, dus een oud maar goed passend zadel om in te rijden is volgens mij toch het best.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:00

ik zou gewoon een goed tweedehands zadel op de kop proberen te tikken! een nieuw ander zadel heb je zo gekocht en wacht tot hij spieren heeft en is uitgegroeid