zadel voor paard met hoge en smalle schoft!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moi89

zadel voor paard met hoge en smalle schoft!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 10:39

Wie kan mij helpen. Ik heb een paard met een hoge schoft en ik heb al een heleboel zadels geprobeerd, maar ik kan maar niet het juiste zadel vinden. Welk zadel raden jullie me aan?

Afbeelding

8nnemiek

Re: zadel voor paard met hoge en smalle schoft!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:52

Dat is inderdaad een aparte vorm!
Ik zou eens een goede zadelmaker laten komen, vantevoren laten weten dat de schoft zo hoog is, en dan kan hij een aantal zadels meenemen en misschien iets aanpassen.

Wil je trouwens een engels zadel, of mag het ook western/australian stock of iets anders zijn? Dan heb je al wat meer keuze

moi89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 10:54

Ik wil een engels zadel. Deze foto is van dat ik haar net had, hier was ze net bij het veulen weg. Ze heeft er 4 gehad en is dus ingezakt( weet niet hoe ik dit moet zeggen) De rug is nu wel wat beter geworden. Veelzijdigheidszadel omdat ik zowel springen als dressuur doe.

Dit is haar rug naar 5 maand.

Afbeelding

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:11

Bij ons op stal heeft er ook een paard z'on schoft, daar hebben ze nu een wintec Isabelle Werth op liggen met de smalste boom (ze hebben ook eerst 10tallen dressuurzadels getest maar deze bleef het beste liggen) maar je hebt ook vzh van wintec misschien eens proberen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:32

Hoi,

ik heb ook een paard met ene hoge smalle schoft. Grote kans dat bij jouw paard ( net als bij die van mij ) de bespiering zo weinig is door een te smalle zadelboom.
Dus kijk uit. Als een zadel op de rug van je paard ligt moet je makkelijk met je hand tussen paard en zadel kunnen aan de voorzijde van het zadel naar beneden toe. Dat mag nergens klemmen.
Dat maakt het gelijk ook heel moeilijk. Boom moet wijd genoeg zijn, maar zadel moet niet zo wijd zijn dat het op haar schoft ligt.....

Groetjes,

Maris

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:35

Ik sluit mij aan bij het hierboven staande, let er verder op dat de kamer goed terugsneden is en dat het zadel niet op de schouderbladen drukt.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:57

Voor een hoge schoft zou je passier kunnen proberen.Mijn ruin had ook een hele hoge schoft en dat ging goed met een passierzadel.

kreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:58

Hoi,

Ik heb ook een paard met een hoge schoft en er zijn al veel zadels uitgeprobeerd.
geen enkel zadel lag echt goed op zijn rug. ik heb nu een zadel van WOW, dit is een
flair zadel en kan op maat gemaakt worden. het is wel een prijzig zadel, maar voor mijn paard is het
een uitkomst.

zie website http://www.zadelmakerijboer.nl

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:56

Mijne had ook weinig spieren en daar ook zo'n soort schoft. Ik heb uiteindelijk een zadel gekocht met een terug gesneden kamer. Maar het zadel wipte door zn NIET bespiering wat naar boven, dus heb ik een bontje er tussen gedaan, en nu ligt ie veel beter.

Buwa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:53

Mijn leasepaard, een vrij kleine en slanke Kwpner heeft ook een hele hoge schoft. Daar hadden ze een wat ouder kieffer dressuurzadel op liggen, maar die was zo versleten dat hij nu een ander zadel heeft, geloof van Chamberlain Lachen

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:59

hoi,
mijn bonte heeft ook zo'n onmoglijke bouw.
hoge schoft en ook smalle schoft maar verder is ze best rond.
ik heb nu kieffer zadels en die bevallen prima.
goede ligging en goede kwaliteit.
ze hebben een ver teruggesneden kamer dus er is genoeg ruimte voor de schoft.
eerder werd passier genoemd maar die hebben bijna nooit een teruggesneden kamer voor zover ik het weet in vzh en dat gaat niet passen.
zelf ook uitgeprobeerd.
stubben valt ook af heeft ook geen teruggesneden kamer.
momenteel heb ik mijn kieffer aachen te koop staan die perfect past op een smalle hoge schoft.
reden van verkoop ik wil een garmisch en ik wil er nog 1 met een brede kamer ivm mijn andere paard.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:06

willem heeft eenhoge smalle schoft, geen bespiering en een karperrug.
hijheeft nu een kn symphonie met flair en dat zit super.

bij willem was het probleem ook dat iedereenhem een smalle boom adviseerde.. dat heeft er voorgezorgd dat zijn bespiering istegen gehouden. nu hebben we een medium boom en gaat het beter. om te voorkomen dat hij op de schoft schuift heb ik er foam inlages tussen zitten.
die zorgen ervoor dat de spierenhun werk gewoon kunnen doen en niet worden weggedrukt zoals bij een bontje of gelpad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:22

Je hoeft niet direct een zadel aan te schaffen op lucht, je kan ook de ( oorspronkelijke) boommaat aanschaffen, en hier een lucht-pad onder doen. Dit is de zgn. Korrektor, is zo rond de € 200.

Met oorspronkelijke boommaat bedoel ik, de maat die je paard zou hebben met spieren, althans, de spieren zijn er nog wel, maar in volume afgenomen.

Verder is lucht echt een van de allerbeste oplossingen voor dit soort paardenruggen!

teska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:29

mijn paard heeft en een hoge schoft en heel smalle schouders en ik heb echt alle merken geprobeert en aan laten passen maar het paste allemaal niet heb nu een merkloos dressuurzadel dat het beste lag van alle zadels die ik er op heb gehad.. ze hebben mijn paard ook aangemeten en eigenlijk paste er geen enkel zadel goed op deze na en die ben ik toevallig tegen gekomen.. ik heb er nu wel een gelpad onder liggen, waarshcijnlijk heb je niet zo veel aan dit berichtje maar wie weet..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:46

heb je de kentaur al geprobeerd?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:48

mijn paard heeft dit ook... ik heb een cliff barnsby met de smalste boom(10 cm),maar die moet ik een stukje verder naar achteren leggen...
ik wens je heel veel succes.. en weet dat het moeilijk is om voor een paard met zo'n schoft een goedpassend zadel te vinden

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:24

amber_steph schreef:
mijn paard heeft dit ook... ik heb een cliff barnsby met de smalste boom(10 cm),maar die moet ik een stukje verder naar achteren leggen...
ik wens je heel veel succes.. en weet dat het moeilijk is om voor een paard met zo'n schoft een goedpassend zadel te vinden

??????????????????? foto's foto's foto's!!!! (aub)
Een wel zeer smalle boom lijkt me....

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:25

Ik heb voor mijn paard na alle merken die hier in de buurt verkocht worden gepast te hebben een Euroriding (dressuur) en een Prestige (spring) gekocht. Deze zadels liggen super!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:06

een stalgenootje heeft veel zadels gepast. dat paard had ook een hoge schoft en weinig bespiering.
uiteindelijk bleek de kn medium boom voor haar ook het beste.
het paard wat altijd een draak was om te rijden en waar je de tranen van in de ogen sprongen om te zien, loopt nu al een stuk prettiger. hij kan ineens ook een stuk soepeler bewegen.
dit was het enige zadel wat zonder aanpassing zo paste. bij de rest lag hij of op de schouder of er moest aan geprutst worden.