Welke stang is het beste voor mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Welke stang is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 16:31

Het zit er binnekort dan toch aan te komen..

En nu ben ik dus vast op zoek naar een goede stang. Ik rijd mijn paard normaal gesproken op een dubbelgebroken bit, zo een neem ik dus ook als onderlegtrens. Maar ik heb geen flauw idee welke stang ik nu het beste kan nemen. Ik ben voor een paar maanden op zoek naar een goedkope maar wel fijne stang. Want over een paar maanden (zodra ik weer wat meer geld heb) Haha! ben ik van plan om een duurdere stang aan te schaffen.

Maar moet ik nu een dikke of toch een wat dunnere stang hebben? Mijn paard heeft nou niet echt al te veel ruimte in haar mond dus een hele dikke doe ik er sowiezo al niet in. En wat voor een tongboog kan ik het beste nemen hoog of laag?

Ik zat zelf te denken aan zoiets:
Afbeelding
goed idee of niet?

Keet

Re: Welke stang is het beste voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:18

misschien, zolang hij het allemaal doet gewoon op je dubbelgebroken blijven rijden en al doorsparen voor een goede

stang en trens is niet verplicht in de z1, ik vind eigenlijk niet dat je het gelijk nodig hebt, dus waarom niet doorsparen en gelijk een goede kopen?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:26

Als je paard lekker loopt (blijft lopen) op je trensje, waarom daar dan niet mee de Z door blijven rijden? Veel ruiters/amazones denken "Hey! Z1, ik móet met stang en trens rijden!" en gaan er vervolgens verkeerd mee om Scheve mond Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij dat doet, begrijp me niet verkeerd Knipoog

Maargoed, mocht je toch een S&T willen gaan gebruiken of om aan te wennen; neem een niet te dikke met normale tongvrijheid van bijv aurugan. Om te beginnen kun je misschien een RVS modelletje aanschaffen om te kijken hoe je paard reageert.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:03

Ik zou voor een wat dunnere stang gaan van zo'n 18 mm. Een stang met hoge boog zou ik sowieso niet nemen, die kan makkelijker in het gehemelte steken. Zo eentje die je op de foto laat zien, is prima.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 22:06

En wat is het voor of nadeel van zo'n stang:

Afbeelding

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:43

Ik vind de bovenste wel erg dik aangezien je zelf al aangeeft dat je paard weinig ruimte heeft in de mond.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 23:01

Op internet stond dat ie 18 mm was..maar ik vind 'm er zelf ook nog vrij dik uitzien ja.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 23:06

Ik heb nog nooit een stang en trens vastgehad hoor!
Mn instructeur zei alleen dat hij het niet gek vonden dat veel paarden hun mond open hebben met S & T, die past gewoon niet meer dicht....

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 23:21

Maakt niet uit hoor Lachen
Maar hij lijkt idd dik, dikker als 18 mm volgens mij. Maar ik wil dus ook niet dat die van mij met haar mond open gaat lopen omdat het allemaal niet meer past.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:57

Waar je ook rekening mee moet houden, is met de lengte van de scharen. Deze mogen niet langer zijn dan 10 cm (wat erg lang is).
Ik heb wel een aantal stangen van 16 mm op internet zien staan, alleen dat zijn de duurdere stangen van K&K.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:57

Ik zou voor je tot aanschaf overgaat bij zoveel mogelijk mensen een stangetje lenen om eens een weekje mee te oefenen.
Dan weet je wat je paard prettig vindt en kun je zelf ineens een goede kopen.