Dressuurzadel gezocht...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sphinxie

Dressuurzadel gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 12:52

Vanavond komt er een zadelpasservice om wat zadels uit te proberen en te passen. Nu ben ik op zoek naar wat tips voor modellen die voldoen aan een aantal eisen. Ik had zelf een Passier Grand Gilbert, maar daar zit ik erg slecht in. Met mijn bovenlijf hang ik wat achterover, mijn knieën zitten te ver naar voren, en mijn onderbenen zitten te ver naar achteren. Omdat het zadel ook nog eens vrij hard is, rijd ik standaard mijn kont open. Kortom, het werd tijd voor een andere. Welke zadels (A-merk) hebben een wat meer gedwongen zit, waarin ik meer gedwongen wordt om naar voren te zitten (mijn bekken dus te kantelen) en mijn knieën meer steun hebben? Dan kan ik me daar vanavond wat meer op richten.
Ik heb op het Ankyzadel van mijn instructrice gezeten, dat zat super, alleen vind ik het jammer dat het kwalitatief niet zo lang mooi blijft en ook niet erg waardevast is. Aan de andere kant, als dat het beste zit, is dat ook wat waard. Ook heb ik een Hulsebos geprobeerd, die vond ik alleen weer een te gedwongen zit hebben en voelde ik me opgesloten zitten.

Silence

Re: Dressuurzadel gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:53

Ik ben zelf erg te spreken over mijn Knight Rider.
Zeer goede kwaliteit, nette prijs, ligt super op mijn paardje (als enige zadel in die tijd dat ik nu aan het zoeken ben en dat is ruim een jaar) en het zit heerlijk.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:54

Ainsley misschien? Fijne, zachte diepe zit met genoeg steun aan de kniewrongen.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:56

euroriding Lachen

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 12:56

Hebben jullie ook ervaring met het wat meer kantelen van je bekken, waardoor je rechtop moet zitten?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:04

ik heb al meerdere merken gehad (wintec, kieffer, br, ainsley) maar sinds een jaar heb ik een euroriding luxor (is nu de anatomica) en ik zit stukken beter..
Zadel zit ook echt heerlijk. Maar het belangrijkste is nog dat het goed past op je paard, wij kunnen wel opties noemen maar het kan goed dat deze zadels niet op jouw paard passen..
Veel zadels uitproberen dus..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:17

Euroriding, en dan vooral type Diamant.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:42

Ik zou in jou geval iig een ondersteunend zadel met diepe zit doen, dat een beetje corrigeert. Niet zo als de KN en Stubben waarin je heel vrij zit. Je zal zelf toch moeten passen waarin jij het beste zit, dat is toch bij ieder persoon verschillend en denk ik heel moeilijk om hier even neer te zetten Knipoog
Ik zat idd ook te denken aan de euroriding Luxor of Titan (2) en anders een Ainsley.

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:46

Höpfner zadels staan er om bekend dat ze een gedwongen zit hebben, die zijn wel vrij prijzig, maar dan heb je ook wat.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:16

sphinxie schreef:
Hebben jullie ook ervaring met het wat meer kantelen van je bekken, waardoor je rechtop moet zitten?

Een vriendin van me heeft een Kieffer Ulla Salzgeber aangeschaft, zij zat ook met haar bekken wat te weinig gekanteld, nu zit ze echt een stuk beter! Haar paard kan dit zadel ook beter waarderen.
Voor mijzelf zou het niks zijn, het zou mij in een wat holle rug zetten. Maar voor haar is het juist super omdat dit net het steuntje in de rug is dat zij nodig heeft.

Ze heeft sindsdien ook geen last meer van openrijden aan de voorkant Clown en minder last van haar rug.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 08:04

Venetia schreef:
sphinxie schreef:

Een vriendin van me heeft een Kieffer Ulla Salzgeber aangeschaft, zij zat ook met haar bekken wat te weinig gekanteld, nu zit ze echt een stuk beter! Haar paard kan dit zadel ook beter waarderen.
Voor mijzelf zou het niks zijn, het zou mij in een wat holle rug zetten. Maar voor haar is het juist super omdat dit net het steuntje in de rug is dat zij nodig heeft.

Ze heeft sindsdien ook geen last meer van openrijden aan de voorkant Clown en minder last van haar rug.

Grappig dat je deze noemt. Ik heb hier gisteravond zowel de 17,5 als de 18 inch (en mijn vorige zadel was 17 inch, flink confronterend dus...) van gepast. In de 17,5 inch voelde ik me erg opgesloten en kon ik niet meer aangalopperen voor mijn gevoel. In de 18 inch kreeg ik onmiddellijk last van mijn onderrug, dus dat werd hem ook niet.

Verder heb ik nog een hele hoop zadels er op gehad, maar de meeste waren net zo hard als mijn Passier en dat wil ik niet meer. Wel een pluspunt was dat een hoop zadels een wat bredere zit hadden, en dat vond ik wel prettig. De KN Allegro zette mij volgensmij in de beste houding, maar die was bijna harder dan mijn Passier, dus heb ik dat niet gedaan. De Anky bleef ik zelf als het prettigste zadel ervaren en zat ook erg mooi op mijn paard. Die is het dus toch geworden. Bedankt voor jullie tips!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:38

Als het enige nadeel van het zadel het harde is, zou je ook een zadelbontje kunnen kopen? Lachen

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:42

Mijn reactie is misschien te laat maar ik denk dat er toch veel mensen in een te kleine maat zitten. Ik heb gisteren een 18,5 besteld! Ben niet dik (kledingmaat 38/40) maar ik vind het heel onplezierig om echt opgesloten te zitten in mijn zadel. Dan kan ik juist mijn bekken niet kantelen en krijg ik een soort wipkontje.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:52

sphinxie schreef:

dat kantelen van je bekken kan je voornamelijk bereiken door met de vulling te spelen...... en dat kan met ieder zadel.
Een goede zadelmaker of passer kan snel genoeg beoordelen of het met vullingcorrectie is op te lossen.