[WN] Bitvraagje...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Bitvraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 20:38

Ja, alweer een topic over bitten Nors opkijken ...
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kan niets terugvinden wat mij kan helpen.

Mijn vraag over de 'correctional':
Afbeelding
Mij lijkt dit een bit om je paard te corrigeren...
Toch zie ik met regelmaat paarden voorbij komen die zo'n bit bij de standaard training (en zelfs op buitenrit) in hun mond hebben hangen. Mijn gevoel zegt dat dit niet klopt, dat het bit niet voor niets een 'correctional' heet?
Heb ik hier gelijk in? Waar dient het voor, wat is de gebruikstermijn (gemiddeld genomen) etc?

En mijn vraag over de shanks:
Afbeelding
Waarom zijn er zoveel verschillende bitten? En dan bedoel ik de hoogte van de poorten?
En heeft een gekrulde shank een andere werking dan een rechte?

Ik ben nu toch weleens benieuwd naar de juiste antwoorden, want iedereen zegt wat anders!

ElCid

Re: Bitvraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:12

http://horses.about.com/od/bitsexplaine ... ionbit.htm

In deze link staat, in het Engels, een korte beschrijving van de correctional. Het zou inderdaad voor korte tijd ter correctie gebruikt kunnen/ mogen worden in handen van een goede ruiter die er voorzichtig mee omspringt. Helaas zien regelmatig anders ..............

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:43

yvvv, ben het qua correctional helemaal met je eens... wordt door veel trainers standaard gebruikt en voor't gemak ook maar standaard aan de klanten geadviseerd.. althans, die indruk krijg ik wel... Is idd een 'pittig' bit.

De vorm van de scharen en de hoogte van de boog/scherpte van de ronding van de boog bepaalt inderdaad de werking. Hoe langer en rechter de shanks, hoe 'scherper' het bit (hogere hefboomwerking). Verder is een hoge tongboog scherper (drukt in't gehemelte) dan een lage, maar héél laag is ook weer scherper want je wilt wel tongvrijheid.
De bochten links en rechts van de tongboog bepalen ook weer deels de scherpte.. de rechte hoeken van een correctional drukken uiteraard harder in de tong dan de flauwe bochten van de shank die mondstuk met milde tongboog heeft...

Even kort door de bocht:

Dit
Afbeelding

is scherper dan dit
Afbeelding

dit
Afbeelding

is scherper dan dit
Afbeelding

en dit
Afbeelding

is scherper dan dit
Afbeelding

En hier
http://www.toklat.com/myler/home.html
kun je heel veel over de werking van bitten lezen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 21:28

Francis schreef:
yvvv, ben het qua correctional helemaal met je eens... wordt door veel trainers standaard gebruikt en voor't gemak ook maar standaard aan de klanten geadviseerd.. althans, die indruk krijg ik wel... Is idd een 'pittig' bit.

Dank je voor de uitleg, heldert een hoop op.

Maar dan nog over de correctional.. Waarom gebruiken trainers zo vaak deze bitten? Het lijkt mij dat als je een paard enkel op een correctional traint, hij niet meer lekker gaat lopen op een simpel trensje...
Dit wil je toch niet? Je wilt toch een paard zo licht mogelijk op het bit?
Zijn die correctionals eigenlijk showlegal??

Ik heb het pas nog gezien: Jong paardje, 2 1/2, misschien 3 jaar oud. Ingereden, hup 3 weken laten kom ik die eigenaresse tegen op een buitenrit, met shanks. Later blijkt het een correctional te zijn...
Ik vind dit gewoon niet kunnen!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:44

ach ja, wat zal ik zeggen... waar de kennis/kunde ophoudt beginnen de hulpmiddelen, is toch een bekend spreekwoord?
't is vooral gemakkelijk hé.. paard reageert er lekker vlot op (nogalwiedes) en gemak dient de mens. De paarden zijn ook wel heel licht op zo'n bit en met wat geluk zit men er ook niet te veel aan, maar mijn manier is't inderdaad niet nee.
Showlegal zijn ze wel ja... (en zelfs erg 'standaard' op shows)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:34

Ik meen laatst ergens gelezen/gezien te hebben dat het standaard is om van een zacht bit naar een scherper bit te gaan.. blijkbaar is dat hoe het gaat?
Als zacht goed werkt, moet je toch naar scherper.. zal wel iets met verfijning te maken hebben ofzo.. weetikveel...
Heb je ook echt nodig op een buitenrit ja Ja

Die correctionals hebben te smalle en te hoge poorten... je moet er delicaat mee omgaan, maar meestal worden ze gebruikt door de betere R&P-methodiekers...

Oh ja, het cliche niet vergeten:
Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter Ja

( Slapen )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:52

Ok.. zie nu pas dat m'n tweede plaatje de verkeerde is, dat had dit moeten zijn:
Afbeelding
om te laten zien dat die scherpe 'hoeken' aan de onderkant dus óók inwerken en wel op de tong. (stel je es voor dat iemand met twee scherpe punten in je tong zit te prikken en gelijktijdig met een hoge rand in je gehemelte... snap je gelijk hoe 'corrigerend' een correctional is)

Wat dat overstappen naar een scherper bit betreft... Hoe vaak gaan mensen niet over naar een scherper bit omdat het paard een licht bit niet accepteert en er tegen in gaat... onder het motto 'wie niet horen wil..."

FOUT! Ooit es bij nagedacht dat het paard tegen het bit in gaat omdat het te SCHERP is?? Da's nl. 9 van de 10 keer het geval. Paard accepteerd het bit niet omdat het hem pijn doet... nemen we fijn een bit wat hem nóg meer pijn doet, zodat'ie bang is om nog maar íets te doen (en dus alles lekker los laat... wat dan weer verward wordt met 't feit dat'ie het bit lekker los laat en het dús accepteerd... dat ze dan helemaal niks meer in handen hebben snappen ze niet).
Dus wanneer een paard het bit niet accepteerd en er tegenin gaat, zou het dus juist zo moeten zijn dat je op zoek gaat naar een zachter bit waar je je paard géén pijn mee doet.

Mooi voorbeeldje was Fly.. reed haar, onwetend als ik toen nog was en op mijn trainer af ging (wist ik veel toen) reed ik haar op een Tom Thumb... Dat die bitten überhaupt nog gebruikt worden.. Notenkraker in optima forma is het.. brrr..
Goed, paard liep er - logisch - niet fijn op, was érg onrustig in haar mond enz.
Ben me gaan verdiepen in de werking van zo'n bit en begreep al snel waarom ze'm niet fijn vond. Omdat ze wel op een scharenbit moest voor de wedstrijden dus op zoek naar iets milders... wat uiteindelijk de Myler werd met milde tongboog en normale scharen... Geen gebroken scharenbit meer en geen heftige inwerking op tong en/of verhemelte... Paard liep direct als een zonnetje, accepteerde het bit zonder er bang voor te zijn en ik kon eingelijk normaal gaan rijden...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:59

Nee maar dat zeg ik ook Fran, ik hoorde/las (weet niet meer wat t was) dat je na een zacht bit, als t goed gaat, altijd overgaat naar een scherper bit... omdat t zo is... T is niet goed zoals t gaat, maar t moet meer...
T zal dat halve puntje weer zijn ofzo...

Mijn ervaring is ook dat bitten vaak te scherp zijn en dat lastige paarden meer baat hebben bij een zachter bit..
Nu worden tongbogen terecht aangemerkt als vriendelijk vanwege tongvrijheid.. maar dan moet je wel een breeeede lage boog hebben Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:21

Dan heb ik ook een vraagje/ voorbeeld. Mijn paard, zeer gevoelige Arabier, heb ik op nog geen enkel bit lekker aan het lopen gehad.
Begonnen op een gewone trens, daarna op een Myler ( http://www.toklat.com/myler/mbits_40.html met gewone ringen), op een Billy Allen snaffle, Billy Allen Shanks ( korte en lange schaar), ongebroken stangetje met tongvrijheid en heel dik "baby" stangetje zonder tongvrijheid en 2 keer een correctional ( wat helemaal niet beviel).
Met sommige bitten gaat het meteen niet goed, op andere loopt hij een tijdje als een zonnetje en daarna gaat het mis in de vorm van hoofdschudden, in paniek raken, dwars door het bit lopen.
De heftigste reactie heb ik gehad op een gewone egg butt snaffle, die had hij in tijdens longeren, zonder hulpteugels, als reactie ging hij zo raar doen dat bijna omviel Verward .
Paard komt regematig bij de tandarts, manueel therapeuth, heeft een passend zadel, enz.
Tijdens de africhting zijn er dingen gebeurd/ fouten gemaakt , heb ik later gehoord. Hij heeft zijn mond toen 2 x kapotgetrokken op een trens toen hij in de Pessoa was gezet en heeft op die manier een longeersingel kapot getrokken.
Daar wijt ik zijn antipathie tegen een trens aan, het enige bit waar hij matig op loopt is de Billy Allen met korte scharen, maar ook daarop is hij onrustig met zijn hoofd en mond ( veel kauwen, mond open ( ook bij losse teugels)). Bitloos is ook geen oplossing, daar doet hij het 1 of 2 keer leuk op en dan loopt hij er doorheen.
Gezegd moet worden dat het geen makkelijk paard is, meerder personen hebben dat beaamt ook trainers die imo er verstand van hebben, met een hoge pijngrens. Dat laatse heb ik tijdens mijn endurance periode uitgevonden, waar hij met pijn aan zijn voet doorliep en pas tijdens nakeuringen stokkreupel liep. ( Dus geen endurance meer voor ons).
Ik heb al vele adviezen gehad, sommige opgevolgd, maar nog nooit met echt resultaat.
Als ik straks weer kan rijden, zit nu met gebroken ribben, gaan we weer terug naar de Myler snaffle en een stukje basis, maar met een 10 jarige hoop je ooit iets verder te komen dan dat.
Dus als iemand een advies heeft, lastig via internet, hoor ik het graag want qua bitten weet ik het niet meer.

Voor ik het vergeet, ook nog een forward tilt van Myler http://www.toklat.com/myler/mbits_36.html geprobeerd en de comfort snaflle http://www.toklat.com/myler/mbits_02.html , beide bitten ( vooral de Forward tilt) waren een drama.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 04-05-07 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:25

Bitloos? Wat doet ie met een bosal of ander bitloos hoofdstel?

Of wil je wedstrijden rijden en moet ie een bit in?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:30

Ik wil inderdaad wel eens een wedstrijdje rijden en bitloos ( bosal, halster, sidepull) werkt matig. Hij is er snel achter dat hij daar makkelijker onderuit komt en wil daar dan weleens misbruik van maken Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:40

Klinkt idd als een vet trauma.. misschien eerst daar wat aan werken? Bach therapie voor z'n trauma en weer van voor af aan bit-mak maken alsof het een groen paard is...
Nu kan 'ie door het steeds maar wisselen ook onzeker en angstig worden.. 'wat krijg ik nú weer in m'n mond gehangen'...
Ik zou - als je dat niet al geprobeerd hebt hoor, ken natuurlijk niet 't complete verhaal - een mild snaffelbit uitzoeken, maar wel een met zo min mogelijk beweging in de mond.. dus geen bit wat dubbel kan bijv.
De comfort snaffel met wide barrel vind ik zelf een héél fijn bit om met jonge paarden mee te beginnen. En dan gewoon echt stapje voor stapje weer vertrouwd maken met het bit, icm bach therapie bijv.
Dus bitje in, aan de hand stappen maar touw aan het halster wat over het hoofdstel heen zit... zodat'ie alleen het bit in heeft maar er niet aan getrokken kan worden... en zo stapje voor stapje opnieuw vertrouwd maken..
En zéker nog even z'n mond laten nakijken.. niet om z'n tanden maar om lidtekenweefsel of andere gevoelige plekken.. 't kán zo zijn dat hij ergens lidtekenweefsel heeft wat pijnlijk is door 't gebruik van een bepaald bit.. weet je dat je die niet meer moet hebben...
Nu ik zo terug lees lijken de bitten die op het verhemelte inwerken (forward tilted en gewone snaffel) heftiger reacties op te leveren dan de wat vlakkere bitten.. Zijn verhemelte zal dus flink beschadigd zijn geweest (vergeet niet dat met dat ongeluk de punt die de snaffel maakt als het dubbel klapt waarschijnlijk flink in z'n verhemelte gedrukt is.. als je écht fout wilt kun je daar doorheen drukken met sommige bitten!)
Zaak is dus om uit te zoeken wat de werking is van de bitten die je geprobeerd hebt (wáár ze 't meest inwerken.. verhemelte/tong/lagen) en dan een bit zoeken wat daar werkt waar hij 't minst last heeft... en dan ook míld inwerkt.

En idd.. als 't niet om wedstrijden gaat zou ik een bosal, side pull of mechanische hackamore proberen...
Je zegt dat'ie er door heen loopt maar ook dat is vaak een kwestie van training... Hij verwacht nu met alles pijn en gaat voor de zekerheid maar vast in de verdediging/aanval... paardje mist 't vertrouwen dat wat hij om z'n hoofd krijgt geen pijn gaat doen (denk ik hoor..)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:53

Francis schreef:
Hij verwacht nu met alles pijn en gaat voor de zekerheid maar vast in de verdediging/aanval... paardje mist 't vertrouwen dat wat hij om z'n hoofd krijgt geen pijn gaat doen (denk ik hoor..)

Dat laatste is zeker het geval, zijn vertrouwen is op ander gebied, want daar ging het ook nog wel eens mis, gelukkig wel terug, maar hij is altijd op zijn hoede.
Ik wil hem inderdaad binnenkort voor zijn emotionele problemen laten behandelen. Weet jij welke Bach remedie hier voor te gebruiken is, ik ben er een beetje uit en mijn boeken zitten nog in dozen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:15

Zowiezo Star of Bethlehem voor het trauma.. verder zou ik óf de boeken er even bij pakken óf gewoon een therapeut bij halen, want ik ken jouw paard niet qua karakter en da's nou net wat met Bach wel van belang is.. Maar Star kun je'm zowiezo geven, da's een symptoom remedie. Mocht hij normaal ook een diep vermoeide indruk maken (totaal verslagen door de angst voor de pijn zeg maar... 't gebeurde heeft zoveel indruk gemaakt dat 'ie daar totaal uitgeput van is.. staat veel op rust, graast zelfs in een goeie wei maar matig.. laat regelmatig z'n eten staan.. dat soort diepe vermoeidheid, maar wel met een aanwijsbare oorzaak) Dan kun je er Olive bij geven.
En verder moet je gewoon echt even zoeken naar de juiste type-remedie... Weet niet welke boeken je hebt maar ik vind die van Margriet Dudok van Heel 't meest duidelijk en goed toegespitst op paarden. Ze heeft ook een aromatherapie-boekje geschreven, ook handig, maar met aromatherapie moet je wat meer oppassen... baat het niet dan schaad het niet gaat bij aromatherapie zéker niet op!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:23

Bedankt, ik ga er een therapeuth bij halen, maar ik ga met de Bach remedies beginnen.
Ik heb een aantal boeken over Aromatherapie ( o.a. die jij noemt), maar ben daar inderdaad erg voorzichtig mee.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:31

Met Star kun je zowiezo beginnen, da's echt de remedie bij 'oud zeer'.. dan kun je daarna verder kijken wat je nog meer wilt gaan geven.

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 00:05

Scherpte en inwerking van bitten verschilt ook per paard geloof ik, martelwerktuigen zijn er genoeg maar er is ook geen één bit wat (naar mijn mening) werkt voor elk paard. Mijn merrie is ten eerste gewoon super eigenwijs, eeuwige discussies tijdens het rijden Knipoog loopt op een enkelgebroken snaffle eigenlijk redelijk goed, een billy allen doet ze het netjes op, maar een myler comfort snaffle daar moet ze totaal niets van hebben, gaat ze met haar kop lopen schudden en hevig protesteren... Heb één keer een correctional van iemand geprobeerd en ik hoefde de teugels niet meer aan te raken, liep uit zichzelf al perfect. Ben het er zeker mee eens dat dit geen lange termijn bit is, rijd daarom ook rustig verder met mijn billy allen met shanks. Maar wat ik het gehoord over dit type mondstuk is dat het niet de bedoeling is dat de ruiter het paard met het bit corrigeert maar dat hij/zij juist door dit bit (op 'n wedstrijd) niet aan de mond/teugels hoeft te komen omdat het paard zichzelf corrigeert met het bit, een soort van extra omdat de meeste paarden op een wedstrijd niet zo geweldig lopen als dat ze thuis doen. Een beetje wazig maar misschien zijn er nog mensen die snappen wat ik bedoel Clown Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 00:29

OH ja hoor.. snap het helemaal.. en zo'n correctional zou idd niet zo'n probleem zijn als men deed wat de bedoeling is zoals jij omschrijft... dat ze d'r niet zoveel aan hoeven zitten... Maar je bent zelf ook vast wel es naar een wedstrijd geweest toch?

Nee, scherpte en inwerking is voor elk paard het zelfde... een bit werkt zo in als'ie is ontworpen en zo scherp als z'n ontwerp bepaalt... MAAR... Niet elk paard reageert daar het zelfde op!
Er is dus idd geen standaard bit voor elk paard, dat maakt het dus zo lastig.. als je per leeftijd een lijstje had van welk bit je d'r in moest hangen, was 't niet zo'n probleem, maar juist de zoektocht naar het voor jouw paard perfecte bit is soms zo moeilijk.. En dan kun je maar beter wel weten hoe een bit dus inwerkt en wat'ie doet en hoe 'gemiddeld' een paard zal reageren op een dergelijk bit.. zodat je een beetje weet welke richting je op moet zoeken...
En daar ging het in dit topic dacht ik om.. algemene info over de inwerking van bitten..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:24

@cer.. ik ben van een shank over gestapt op een comfort snaffle.. Tong uitsteken dus het kan ook anders Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:31

Shotime schreef:
loopt op een enkelgebroken snaffle eigenlijk redelijk goed, een billy allen doet ze het netjes op, maar een myler comfort snaffle daar moet ze totaal niets van hebben, gaat ze met haar kop lopen schudden en hevig protesteren... Heb één keer een correctional van iemand geprobeerd en ik hoefde de teugels niet meer aan te raken, liep uit zichzelf al perfect.

Mijn paard liep de 1e keer ook heel netjes op een correctional, ik kwam er dan ook niet aan! De volgende keer maakte ik de grote fout om er iets meer aan te komen ( overigens ook nog minimaal ) en dat heeft me een paard in paniek en gebroken ribben opgeleverd. Dus zelfs minimale druk met dat bit is voor mijn paard al teveel. Als ik dan sommige ruiters zie raggen met een correctional vraag ik me toch wel erg af hoe murw hun paarden zijn, die van mij zou bij dergelijk misbruik in complete paniek door roeien en ruiten gaan. De correctional komt er dus niet meer in en ondanks dat hij op de snaffle gaat lopen schudden ga ik dat, i.c.m. rijden op de neus, weer proberen.
Mijn vriend heeft les van een Portugees van de Hogeschool en heeft de laatste keer gewerkt bij zijn paard aan het aannemen van het (trens) bit. Omdat hij de aanleuning en inwerking niet 100% accepteert en licht aan de hand is op een trens ( met Billy Allen mondstuk). Het gaat hier dan om een 6 jarige die we nu in de basis aan het scholen zijn.
Dat werking naar die aanleuning kost veel tijd, tijd die bijvoorbeeld niet genomen is door de trainer van mijn paard. Met als gevolg dat mijn paard dus nu geen enkel bit wil accepteren.
Op advies van een aantal mensen ga ik nu dus weer aan die aanleuing op snaffle en neus werken. Mijn paard reageert nu gelukkig zonder paniek op een bitloos hoofdstel dus hopelijk zal de combinatie hem weer vertrouwen gaan geven.
Het kost een hoop tijd om een paard goed te rijden, een paard wat eenmaal getraumatiseerd is door misbruik kost nog veel meer tijd als het ooit nog goed komt. Het is nu ca. 6 jaar geleden dat mijn paard slechte ervaringen heeft gehad, het gaat steeds beter, maar ik betwijfel of het ooit helemaal goed komt.

Francis, ik ben begonnen met Star, ik laat je weten of ik verandering ga merken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:34

crazycactus schreef:
@cer.. ik ben van een shank over gestapt op een comfort snaffle.. Tong uitsteken dus het kan ook anders Knipoog

CC, waar zeg ik dat het niet anders kán..? Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:01

Ik ken genoeg paarden die lekker lopen op een correctional. Waarom zou je die dan niet standaard kunnen gebruiken? Omdat het een correctional genoemd wordt en gebruikt wordt om te corrigeren?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 19:43

XoNo schreef:
Ik ken genoeg paarden die lekker lopen op een correctional. Waarom zou je die dan niet standaard kunnen gebruiken? Omdat het een correctional genoemd wordt en gebruikt wordt om te corrigeren?

Ligt aan de ruiter die ermee rijdt...

Mijn vraag kwam dus voort uit behoorlijk ruwe acties die ik had gezien...
Bij die mensen is mijn antwoord op jouw vraag dus keihard nee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:15

De vraag is waarom ze lekker lopen en of ze op een ander bit ook lekker lopen Verward
Maar het is een legal bit dus het mag idd gewoon Ja
Ik ken ook paarden die op een twisted wire heel fijn lopen, maar ja, dat mag dan weer net niet... Tong uitsteken

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:31

En wie beoordeelt wat 'fijn' is... ruiter zal 't vast fijn vinden dat 't paard bij de minste tik reageert... maar vindt 't paard het ook fijn en reageert'ie zo vlot door de mate van training, of reageert'ie zo vlot vanwege de pijn... 't is maar wat je 'fijn' vindt dan....