Shotime schreef:loopt op een enkelgebroken snaffle eigenlijk redelijk goed, een billy allen doet ze het netjes op, maar een myler comfort snaffle daar moet ze totaal niets van hebben, gaat ze met haar kop lopen schudden en hevig protesteren... Heb één keer een correctional van iemand geprobeerd en ik hoefde de teugels niet meer aan te raken, liep uit zichzelf al perfect.
Mijn paard liep de 1e keer ook heel netjes op een correctional, ik kwam er dan ook niet aan! De volgende keer maakte ik de grote fout om er iets meer aan te komen ( overigens ook nog minimaal ) en dat heeft me een paard in paniek en gebroken ribben opgeleverd. Dus zelfs minimale druk met dat bit is voor mijn paard al teveel. Als ik dan sommige ruiters zie raggen met een correctional vraag ik me toch wel erg af hoe murw hun paarden zijn, die van mij zou bij dergelijk misbruik in complete paniek door roeien en ruiten gaan. De correctional komt er dus niet meer in en ondanks dat hij op de snaffle gaat lopen schudden ga ik dat, i.c.m. rijden op de neus, weer proberen.
Mijn vriend heeft les van een Portugees van de Hogeschool en heeft de laatste keer gewerkt bij zijn paard aan het aannemen van het (trens) bit. Omdat hij de aanleuning en inwerking niet 100% accepteert en licht aan de hand is op een trens ( met Billy Allen mondstuk). Het gaat hier dan om een 6 jarige die we nu in de basis aan het scholen zijn.
Dat werking naar die aanleuning kost veel tijd, tijd die bijvoorbeeld niet genomen is door de trainer van mijn paard. Met als gevolg dat mijn paard dus nu geen enkel bit wil accepteren.
Op advies van een aantal mensen ga ik nu dus weer aan die aanleuing op snaffle en neus werken. Mijn paard reageert nu gelukkig zonder paniek op een bitloos hoofdstel dus hopelijk zal de combinatie hem weer vertrouwen gaan geven.
Het kost een hoop tijd om een paard goed te rijden, een paard wat eenmaal getraumatiseerd is door misbruik kost nog veel meer tijd als het ooit nog goed komt. Het is nu ca. 6 jaar geleden dat mijn paard slechte ervaringen heeft gehad, het gaat steeds beter, maar ik betwijfel of het ooit helemaal goed komt.
Francis, ik ben begonnen met Star, ik laat je weten of ik verandering ga merken.