Wie weet hoe oud dit hoofdstel is...?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jessy

Wie weet hoe oud dit hoofdstel is...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 12:28

Soms kom je nog eens wat tegen op Koninginnedag Clown

Zo ik dus ook, ik zag een oud hoofdstel liggen en heb het meegenomen voor een zacht prijsje. Volgens de verkopende dame was het van haar vader geweest die 'antiek' verzamelde, maar ze wist niet hoe oud het was. Nu ben ik dus benieuwd of hier mensen zijn die een idee hebben Lachen

Het is een hoofdstel dat duidelijk voor een trekpaard of iets van die maat is geweest. Er hangt een bit van 16cm aan, denk dat het van gietijzer is naar het gewicht. Het hoofdstel heeft geen neusriem en een front- en keelriem uit één stuk. De teugels die erbij zitten komen aan het eind samen in een stuk gevlochten leer en hebben een dun stuk van waar ze (denk ik) door de haam liepen.

Het leer is met de hand gestikt en nog verassend soepel al heeft het wel wat scheuren. Heb het schoongemaakt en in de Neatsfoot olie gezet.

Foto's vind je hier:
http://www.mijnalbum.nl/Album=LATPXUUF

Mijn vraag is dus: wie kan me vertellen hoe oud dit hoofdstel kan zijn? Ik weet iig dat het (gezien de gebruikssporen) nog echt voor het werk gebruikt moet zijn, rond welke periode zitten we dan?

Ben benieuwd Lachen

Suzann3

Re: Wie weet hoe oud dit hoofdstel is...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:09

ik heb niet zo veel verstant van oude hoofdstellen... wel rij ik op een zadel uit WW2 ... het is van de duitse cavelarie geweest, die hebben het mee genomen naar noorwegen ... de boer waarvan het paard is heeft het (denk ik) gekocht op een plaatselijke veiling...

wel grappig ... de duitse adelaar staat er nog op...

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:17

jessy schreef:
Soms kom je nog eens wat tegen op Koninginnedag Clown

Zo ik dus ook, ik zag een oud hoofdstel liggen en heb het meegenomen voor een zacht prijsje. Volgens de verkopende dame was het van haar vader geweest die 'antiek' verzamelde, maar ze wist niet hoe oud het was. Nu ben ik dus benieuwd of hier mensen zijn die een idee hebben Lachen

Het is een hoofdstel dat duidelijk voor een trekpaard of iets van die maat is geweest. Er hangt een bit van 16cm aan, denk dat het van gietijzer is naar het gewicht. Het hoofdstel heeft geen neusriem en een front- en keelriem uit één stuk. De teugels die erbij zitten komen aan het eind samen in een stuk gevlochten leer en hebben een dun stuk van waar ze (denk ik) door de haam liepen.

Het leer is met de hand gestikt en nog verassend soepel al heeft het wel wat scheuren. Heb het schoongemaakt en in de Neatsfoot olie gezet.

Foto's vind je hier:
http://www.mijnalbum.nl/Album=LATPXUUF

Mijn vraag is dus: wie kan me vertellen hoe oud dit hoofdstel kan zijn? Ik weet iig dat het (gezien de gebruikssporen) nog echt voor het werk gebruikt moet zijn, rond welke periode zitten we dan?

Ben benieuwd Lachen

Wij hebben nog heel wat van dat antieke spul hangen, mijn schoonvader heeft er nog mee gewerkt.
Ik denk dat het ong. 70 jaar oud is, dus dat van jou zal ook wel aardig in die buurt komen.
Goed bewaren, en niet te veel aan doen qua olieën ofzo, gewoon ophangen.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 17:13

Bedankt voor de antwoorden Lachen

Zo'n oud zadel is ook wel bijzonder zeg! Wel gaaf dat het nog bruikbaar is.

Mirel: 70 jaar lijkt me een goede schatting. Zou ook de (zo te zien authentieke) gebruikssporen verklaren. Ik had het ook gekocht ter decoratie en was van plan het goed te bewaren! Moest het dus alleen een keer schoonmaken omdat de schimmel erop stond... Hierna gaat het netjes aan de muur Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:13

Jammer dat de foto's zo donker zijn, kan je niet wat betere detailfoto's maken?

Ik sluit me aan bij Mirel, ik gok dat dit tussen de 50-80 jaar oud is Lachen Wij hebben ook nog aardig wat van dat spul liggen.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 17:26

Maya schreef:
Jammer dat de foto's zo donker zijn, kan je niet wat betere detailfoto's maken?

Ik sluit me aan bij Mirel, ik gok dat dit tussen de 50-80 jaar oud is Lachen Wij hebben ook nog aardig wat van dat spul liggen.

Ik weet niet aan wat voor details je het meest zou kunnen zien, maar heb net even 3 foto's bijgeplaatst.

Op de eerste zie je een detail van de stiksels, die zijn overal op het hoofdstel zo met die 'v' erin. Op de tweede het gevlochten uiteinde van de teugels, en op de derde het bit van schuin opzij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:31

Super! Die foto's zijn gewoon voor mijn interesse Haha! Beetje vergelijken met wat er hier zoal rondhangt Lachen

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:49

Aan het stikwerk en de afwerking van het hoofdstel te zien is het al heeeeeeeeeeel wat jaartjes oud,
ik schat zo rond de 50 jaar oud en ook aan hoe het eruit ziet kan het nog wel veel ouder zijn... Ik denk dan zo rond 60 tot 70 jaartjes oud.......Haha!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:44

ik denk ook zo rond de 50 jaar Knipoog
Ziet er nog best goed uit!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 15:17

Bedankt allemaal Lachen

Zo te zien is iedereen het dus ongeveer over de leeftijd eens, da's mooi! Ben van plan er heel zuinig op te zijn Haha!

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:42

Ik denk ook ongeveer 50- 70 jaar oud.
Dan denk ik ook terug aan de tijd dat men meer paarden gebruikte voor het werk.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:29

Ook ik rij met een zadel van de cavalerie, het heeft dezelfde witte stiksels, ik zal eens een foto plaatsen, let op de stiksels aan de rechterzijde, die bedoel ik.
Niet van de beugelriemen, die zijn spliksplinternieuw.
Afbeelding

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:30

Dus tussen de 50 en 80 jaar oud schat ik je hoofdstel!

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:07

heb je nog een ander foto van dat zadel Yetse ?
ik ben beniewed hoe het eruit ziet van boven/opzij....rij zelf ook op een oud zadel

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 00:01

Oslo_girl schreef:
heb je nog een ander foto van dat zadel Yetse ?
ik ben beniewed hoe het eruit ziet van boven/opzij....rij zelf ook op een oud zadel

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd, heb nog nooit zo'n zadel gezien.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 01:59

en dat hoofdstel, mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je ervor betaald hebt? ben ik best benieuwd naar eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:35

Ik heb de foto's al eens eerder geplaatst om een antiek topic, maar komt 'ie dan he:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het zadel is helemaal opgeknapt door Zadelmakerij Van Triest (wie anders Cool ), ik gebruikte hem voor buitenritten voor mijn KWPN-er Wilfried, die helaas afgelopen zaterdag is overleden (zie in memoriam).
Het is een heel fijn zadel (meeste mensen schrikken van de hoge voorkant, maar daar voel je niks van), geschikt voor uren rijplezier! Het zadel was gevuld met paardenhaar en maar ietsje ingezakt! En dat na al die jaren! Je hebt echt bekijks met dit zadel en je moet er echt van houden. Ik hou wel van oude en aparte spullen Vork
Ik heb de originele beugels eraan hangen (ook antiek), maar de beugelriemen waren dermate versleten, dat ik nieuwe gekocht heb van Stubben. En zo hobbelden wij dan door de landerijen hierzo Cool Ik heb er ook een donkerbruin hoofdstel bij (niet antiek, maar nieuw), maar wel met authentiek wit stiksel.
Ik denk dat ik nu deze set ga verkopen, ik heb er niets meer aan. Er komt heus wel weer een nieuw paard, maar dit zadel was een extraatje, overbodig dus! PB maar voor interesse.
Het zadel is geschikt voor een paard met een hoge schoft, kamerbreedte 32 cm & de zitting is 18 inch.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 17:11

Dat is echt een geweldig zadel, zeg! Wow! Weet je zeker dat je geen spijt krijgt als je het wegdoet...?

@ Lowara: ik heb er 20 euro voor betaald. Of dat veel/weinig is? Geen flauw idee, maar mij was het het wel waard.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:50

Tja, ik weet niet, het ligt nu in mijn zadelkast te hangen.....
Op Yetse past 'ie zowiezo niet, misschien op een nieuw paard....