ik heb nog niet zo heel lang een pony, en dus moet ik nog veel leren..
nou zou ik graag willen weten hoe je de maat van een bit kan weten? want dan zie ik staan ik heb 13cm nodig die heeft 11cm nodig... maar hoe weet je dat??
Als het paard al een bit heeft kun je dat gewoon opmeten (vaak staat het er ook op, maar dat slijt na een tijdje eraf. En anders kun je ook een bit van iemand anders lenen en kijken of het goed zit. De meeste grote pony's en kleine paarden emt een fijn hoofd hebben maat 12,5 cm. De grotere paarden, ik gok zo vanaf 1,70, met een wat groter hoofd, en ook de bredere paarden zoals fjorden en tinkers, hebben vaak 13,5 cm nodig. En de heel grote paarden en koudbloeden hebben meestal 14,5 cm tot zelfs 17 cm nodig.
Ik ga mee in bovenstaande. Een pony (D-E) heeft vaak rond de 11 cm. De meeste paarden die ik rij (1.63 - 1.75) hebben lopen allemaal met 12,5 cm in. Hoe groot is jouw pony en heb je een foto?
De maat van het bit is goed als het uit beide mondhoeken ong. een halve tot 1 cm uitsteekt. Bij een bustrens is een halve cm. genoeg.
helemaal mee eens! Mocht je per ongeluk toch een iets te groot bit hebben, gebruik dan bitringen, zodat de ruimte tussen de bitringen en de mond niet zo groot is (risico bit door mond trekken).