Een zadel met verstelbare boom heeft een heel ander systeem dan jij beschrijft. Ik neem als voorbeeld de Wintec zadels (Ik weet niet of er andere merkzadels zijn met verstelbare boom?). In de Wintec zadels zit een flapje wat je dmv het klitteband los te maken, open kan maken. Hier zie je dan de metalen boom zitten. Deze boom kan je eruit halen, en er een andere maat boom voor in plaats zetten. Dit systeem noemen ze ook wel een verwisselbare boom, ik denk dat deze naam beter past. Ik denk niet dat dit zadel meer geschikt is om voor meerdere paarden te gebruiken met een verschillende boommaat, omdat het best een werk is om de boom uit het zadel te halen en te verwisselen voor een andere. Maar je zou het natuurlijk wel kunnen doen.. Ik heb maar een paard, en heb ook een Wintec zadel. Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik een Fries heb en ik dus een brede boom nodig had, en geen zadel op maat laten maken, vanwege de kosten. Wintec is goedkoop omdat de zadels van kunststof zijn en niet van leer.