Zadels verstelbare boom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Zadels verstelbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 16:27

Hallo,
Mijn vraag is is het zo dat een zadel met verstelbare boom op vele paarden kan liggen doordat die te verstellen is?Of zijn de ervaringen in de praktijk anders?En past een zadel met verstelbare boom op bijna elk paard of moet ik toch kijken welke het beste ligt?
Met vriendelijke groet,

marimba

Re: Zadels verstelbare boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:57

het zadel kan op veel paarden liggen maar niet op ale paarden je moet altijd blijven ijken naar wat het beste past en als je de boom aanpast moet je ook de kussens aanpassen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:08

Een zadel met verstelbare boom heeft een heel ander systeem dan jij beschrijft. Ik neem als voorbeeld de Wintec zadels (Ik weet niet of er andere merkzadels zijn met verstelbare boom?). In de Wintec zadels zit een flapje wat je dmv het klitteband los te maken, open kan maken. Hier zie je dan de metalen boom zitten. Deze boom kan je eruit halen, en er een andere maat boom voor in plaats zetten. Dit systeem noemen ze ook wel een verwisselbare boom, ik denk dat deze naam beter past. Ik denk niet dat dit zadel meer geschikt is om voor meerdere paarden te gebruiken met een verschillende boommaat, omdat het best een werk is om de boom uit het zadel te halen en te verwisselen voor een andere. Maar je zou het natuurlijk wel kunnen doen.. Ik heb maar een paard, en heb ook een Wintec zadel. Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik een Fries heb en ik dus een brede boom nodig had, en geen zadel op maat laten maken, vanwege de kosten. Wintec is goedkoop omdat de zadels van kunststof zijn en niet van leer.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:45

Ik heb een wintec Isabell gehad met verwisselbare boom en vond dit systeem wel handig! Maar het is niet zo dat het op alle paarden passend te maken is, want je kunt de kussens niet verstellen met dit systeem. Ik ben kort geleden overgegaan op een andere pony en die pastte dit zadel niet, de kussens waren te breed. Zo zie je maar dat het niet altijd past!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 19:56

Oke waarschijnlijk is dit dus ook een heel ander systeem dan dat ik dacht!Ik hoop op nog meer reacties uiteraard.

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:32

Ik weet er verder niets van, maar van bijvoorbeeld Equestor heb je toch zadels waarvan je de boom wijder of nauwer kan 'schroeven'? Iemand enig idee hoe dat werkt? Je zal dan alleen evengoed met de vorm van de kussens blijven zitten...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:59

er zijn verschillende systemen
de wintec s hebben een systeem waarbij je het kopijzer vervangt voor ene breder of smaller exemplaar
ainsley heeft een systeem waarbij je met een sleutel de boom breder of smaller schroeft
maar dan moet nog steeds de rest van de boom passen en de kussens ook passend zijn op het paard
dus het blijft altijd maar weer meten en kijken of het wel of niet goed ligt
en als het nu wel past kan het zijn dat met het breder worden van het paard de rest van de rug ook verandert kwa vorm en de kussens ook aangepast moeten worden
of de vorm van de boom etc blijkt niet meer passend te maken te zijn

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:35

HH en Wintec hebben idd een verwisselbare boom. Dus bij die zadels kan je extra voorbomen erbij kopen. Verder is er ook het Wellep systeem, hierbij kan je de voorboom kleiner en groter schroeven. Dit systeen zit oa in de Ainsley zadels.

Om terug te komen op jou vraag.
Een zadel met verstelbare boom is idd makkelijk voor als je een jong paard hebt of een paard dat na lange tijd in training gaat. Paard verandert qua bespiering en dan kan je zo makkelijker je zadel aanpassen.
Zadels met verstelbare bomen hebben soms een grotere kans van passen ivm de verstelbare boom. Maar je moet ook rekening houden met de schouders en de rug van je paard. Zodat die genoeg schoudervrijheid blijft hebben en het kusssenkanaal niet te smal wordt Lachen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:35

Ik zal vanavond een foto plaatsen van een verstelbare boom, althan de kop. Dan zie je duidelijk het verschil tussen een verstelbare boom en een verwisselbare boom.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 13:47

ow graag Lachen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:07

nog geen tijd gehad maar komt nog wel hoor. Maar zal vrijdag worden.... sorry

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:14

Ik heb een Ainsley Veelzijdigheids zadel met verstelbare (voor) boom. Het werkt inderdaad zoals Draumpje en Tatjanaa beschrijven, je kunt de boom met een inbus sleuteltje vestellen. Het bevalt mij erg goed, omdat ik tot voor kort veel verschillende paarden reed. Dit zadel paste op een kleine merrie (1.60) en een grote ruin (1.73) Natuurlijk moet je idd wel goed naar de kussens kijken en de ruimte daartussen, want daar verandert dus niet veel aan als je het zadel versteld, het gaat vooral om de ruimte boven de schoft en bij de schouders. Met zadels met verwisselbare boom heb ik geen ervaring, maar die zijn toch helemaal van kunststof? Lijkt mij wat gevoeliger voor slijtage...