Hoofdstel; olie of vet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleming

Hoofdstel; olie of vet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 13:33

Heey!

Ik heb zo'n drie weken geleden een hoofdstel gekocht, ze kwamen langs om het zadel te passen en zouden ook wat hoofdstelletjes meenemen. Ze hadden alleen geen olie of vet of iig schoonmaakmiddel ervoor meegenomen. Nu eindelijk tijd om het te gaan kopen.

Nu heb ik de FAQ gelezen om te kijken hoe dit te doen. Maar moet ik nu olie of vet gebruiken? En dan gewoon leder of speciaal voor hoofdstellen iets? Plekjes die ik moet overslaan?

Fleming! Lachen

Anoniem

Re: Hoofdstel; olie of vet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:34

gewoon wat je zelf het fijnste vind gebruiken, bij steentje's ofzo zou ik wel overslaan verder alles in vetten!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:36

ik maak het eerst altijd schoon met ledenzeep en daarna een licht laagje ledervet. dat een dag laten intrekken, worden ze heel soepel van.

ik vind zelf olie altijd knoei werk. en ik heb ooit eens gehoord dat olie proppen in de kussen brengt ofzo.. maar volgens mij geldt dat voor zadels Lachen

ik btw altijd alles en veeg daarna met een doekje de gespen en eventuele steenjes schoon

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:38

Bij ruitersportzaken vind je speciale lederolie en ledervet voor de hoofdstellen en zadels, dat heb je kleurloos, maar ook in het zwart om een hoofdstel extra donker te maken.
De ene vind vet fijner, de ander heeft liever olie.

Als de hoofdstellen erg stug zijn dan kun je ze ook een paar uurtjes in olie laten weken, dat heb ik zelf een keer gedaan. Dan trekt de olie er helemaal in en wordt het hoofdstel in een keer helemaal soepel. Maar het nadeel is dat bij goedkope hoofdstellen de stiksels er poreus van kunnen worden en kunnen loslaten. Dat wordt wel eens gezegd in ieder geval, maar ik heb het zelf niet meegemaakt. Ik heb dat gedaan met een fles olijfolie, het kan ook met slaolie. Dat is wat goedkoper dan de olie bij de ruitersportzaak.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:38

ik doe een nieuw hoofdstel altijd een paar keer goed in de olie. Vervolgens bijhouden met vet en lederzeep.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:58

Ik doe het met olijfolie, werkt prima! Mijn paard heeft een gevoelig velletje en kan niet overal tegen. Bovendien lost plantaardige olie ook geen lijm en stiksels op van het hoofdstel.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:50

_Nicky schreef:
Ik doe het met olijfolie, werkt prima! Mijn paard heeft een gevoelig velletje en kan niet overal tegen. Bovendien lost plantaardige olie ook geen lijm en stiksels op van het hoofdstel.

Die tip houd ik mooi even in gedachten Knipoog

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:54

Ik heb altijd gewoon ledervet wat ik er opsmeer Tong uitsteken
en dat vind ik goed genoeg.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:06

ik gebruik ook ledervet dat morst niet zo Lachen
dat van die plantaardige olie wist ik niet, ik dacht dat het enkel voor de hoeven was, goed dat ik het weet!

Svadilfari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:15

Ik veeg eerst de viezigheid met wat water weg en gebruik dan zadelzeep en daarna ledervet. Als het niet erg vies is, laat ik de zadelzeep wel eens weg.
Nieuwe hoofdstellen kun je het best zeer regelmatig invetten, worden ze soepeler van.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:18

olie van divoza zo'n blauwe fles wereld spul! gewoon op zolder gaan zitten en het helemaal dik in olieen lekker lang laten intrekken zo een paar keer doen en het vet zit er helemaal in en super soepel!

bij een zadel kan je idd geen olie gebruiken want kan niet voor de kussens daar gebruik ik leder spul voor..

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:31

heej

Bij mij zij de verkoopster in de ruitersport dat olie voor het hoofdstel en riempjes was, en ledervet, voor het zadel, omdat olie intrekt en dan de kussens hard worden. Zoiets zei ze Tong uitsteken

Ik heb zelf altijd het idee dat ledervet er altijd een beetje op blijft liggen, en olie meer intrekt, snapje? Knipoog

Groetjes Ilse

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:00

#Ymke# schreef:
ik doe een nieuw hoofdstel altijd een paar keer goed in de olie. Vervolgens bijhouden met vet en lederzeep.

hier hetzelfde Ja

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:49

Ik maak altijd schoon met spuitzeep en daarna conditioner (van Belvoir, werkt even goed als vet die conditioner alleen wordt niet "plakkerig" ) Heel soms vet ik het in. Ik olie nooit want dat kan de stiksels aantasten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 22:59

_Nicky schreef:

En het doet ook helemaal niets met de vezels van het leer,die je soepel houdt met olie/vet, en dus de levensduur verlengd, en de gebruiksvriendelijkheid, dus eik doe je het voor niets, niet echt een goedkope tip Knipoog
Verder lost de hedendaagse olie geen stiksels meer op, en lijm hoort imo niet op een hoofdstel.

Voor wat betreft het onderhoud van het hoofdstel, zadelzeep en vet voldoen bij de meeste merken.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:54

Hoofdstellen/halsters doe ik altijd met olie, eerst schoonmaken met water. Zadel altijd met ledervet

kimly890

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:57

ik doe eerst altijd zadelzeep en water schoonmaken en dan een klein beetje blanke schoenenvet erop dan wordt het echt super mooi van ..

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:23

Alles wat nieuw is zet ik eerst een paar keer goed in de olie totdat het mooi soepel is, de buigbare plekken nog extra goed. Daarna maak ik het regelmatig schoon met zadelzeep en vet het in als dat nodig is en als het echt droog of niet meer soepel is, olie ik het weer een keer in.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 13:31

Hier geen olie of vet, maar leerdressing (Rapide) erg fijn spul. Smeer het hoofdstel er mee in en als het te goed intrekt nog een keertje. Uitpoesten kan, maar moet niet.
Verder gebruik ik alleen zadelzeep als het hoofdstel of zadel duidelijk vies is.

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 20:09

Met al deze tips moet het lukken! Haha!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:42

Bitch schreef:
Verder lost de hedendaagse olie geen stiksels meer op, en lijm hoort imo niet op een hoofdstel.

Voor wat betreft het onderhoud van het hoofdstel, zadelzeep en vet voldoen bij de meeste merken.

Ik zeg niet dat oilie de stiksels oplossen maar ze tasten ze wel degelijk aan Knipoog

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:46

Bitch schreef:
En het doet ook helemaal niets met de vezels van het leer,die je soepel houdt met olie/vet, en dus de levensduur verlengd, en de gebruiksvriendelijkheid, dus eik doe je het voor niets, niet echt een goedkope tip Knipoog

Mijn hoofdstel blijft soepel ondanks het geen speciale lederolie is, en dan maar eerder een nieuw hoofdstel dan dat mijn paard tot bloedens toe loopt. Knipoog
Dat oplossen geldt trouwens voor de evt. steentjes in de frontriem.

Mijn zadel doe ik overigens wel met Rapide lederdressing, super spul!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:00

_Nicky schreef:
Mijn hoofdstel blijft soepel ondanks het geen speciale lederolie is, en dan maar eerder een nieuw hoofdstel dan dat mijn paard tot bloedens toe loopt. Knipoog

Dat is dan ook een keuze die je maakt, toch? Blijf je leer wel goed in de gaten houden, je wil niet dat iets raars doet op een moment dat je dat net ff niet gebruiken kan..

_Nicky schreef:
Dat oplossen geldt trouwens voor de evt. steentjes in de frontriem.

Bloos , ja idd, ik heb daar niet zoveel mee, dus dacht er niet aan, maar dat zit natuurlijk geplakt.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:11

steentjes die snel verkleuren in een frontriem kan je van te voren blanke nagellak overheen doen werkt top Knipoog .. haha nu het toch over steentjes ging Tong uitsteken

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:27

Ik gebruik altijd lederolie. Wordt het mooi soepel van.